Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Pff! De verkoopmakelaar kan de verkopers niet bereiken. We wilden om 10 uur vanochtend een 'ja' of een 'nee'. Nou... Lekker dan.

Waar slaat dit in hemelsnaam op?
Morgen nog een kans voor t weekend. Wel irritant. Tactiek om nog langer na te kunnen denken? Zou toch fijn zijn als je voor t weekend duidelijkheid hebt. Wat een gedoe zeg. Als wij zover zijn hoop ik dat t soepeler gaat.

Succes met geduld hebben!
Alle reacties Link kopieren
quote:d-purevision schreef op 26 november 2015 @ 20:54:

Pff! De verkoopmakelaar kan de verkopers niet bereiken. We wilden om 10 uur vanochtend een 'ja' of een 'nee'. Nou... Lekker dan.

Waar slaat dit in hemelsnaam op?Tja, jullie gaven wel een maximum bedenktijd, maar houden daar blijkbaar niet totaal aan vast (aangezien je nog steeds zegt te wachten). Dat doen veel mensen, en hetzelfde met een 'eindbod'. Hoe vaak lees je hier niet 'doe gewoon een eindbod van bedrag X, je kunt altijd nog omhoog'. Blijkbaar is dat zo gebruikelijk, dat makelaars die 'eindbiedingen' en maximale bedenktijd niet meer zo serieus nemen.
Alle reacties Link kopieren
@Nausicaa: Ik begrijp wat je bedoelt.. Ik wil echter geen mooie woning laten schieten vanwege zoiets. Je behoort een woning te laten schieten vanwege de prijs, oplevertijd.. Weet ik het wat. Maar ik had mij niet kunnen voorstellen dat het hele onderhandelingsproces zo vervelend verloopt, vanwege het lange wachten. En het meest frustrerende is: We wachten en horen niets. Ik heb geen flauw idee waarom het keer op keer zo lang duurt. Waarom vragen ze ons niet gewoon om een langere bedenktijd, of is dit 1 groot tactisch spel dat ze spelen?
Alle reacties Link kopieren
Ik begrijp heel goed dat je een huis om zoiets niet wilt laten schieten, maar dat is dus ook meteen de reden dat makelaars en verkopers dingen als 'eindbod' en 'bod uiterlijk geldig tot dan en dan' niet serieus nemen, en toch proberen te onderhandelen of meer tijd nemen. Die weten natuurlijk ook dat de meeste mensen een huis niet zomaar laten gaan als ze eenmaal echt geinteresseerd zijn.

Ik snap het zeker, wilde alleen maar uitleggen waarom je niet echt verbaasd moet zijn dat er zo mee omgegaan wordt. (Al is het dan wel weer extreem irritant dat de verkoper zo slecht bereikbaar is. Als je in onderhandeling bent over een huis, zorg je toch dat je een telefoon in de buurt hebt? Ik heb mijn huis gekocht terwijl de makelaar aan de andere kant van de wereld zat, en de verkopers in zuid Frankrijk. En zelfs dat was binnen twee dagen rond.)
Ik denk dat het ook erg aan de instelling van de verkoper ligt. Als het een gewild huis is en/of de verkoper heeft geen haast om te verkopen dan zullen ze sneller onbereikbaar zijn dan als ze het huis echt heel graag en snel willen verkopen.
Alle reacties Link kopieren
Vrienden van mij hebben iets soortgelijks gekocht, in iets betere staat. Ook in een dorp niet ver van dezelfde middelgrote stad Die hebben 230 betaald. Dus ik denk dat 2 ton zo gek nog niet is. Maar als het al zo lang te koop staat, zou ik met 175 beginnen denk ik.

Het feit dat er eerst nog een rechter aan te pas moet komen voor het verkocht kan worden zou me dan wel weer zorgen baren. Dat zou nog wel ns een slepend proces kunnen worden..
Alle reacties Link kopieren
Ehm, bovenstaand was dus reactie op Matroesjka d'r post van gisteravond Paginaatje over het hoofd gezien...
Alle reacties Link kopieren
Wat vinden jullie hiervan? WOZ waarde begin dit jaar 233.000 huis dat we graag willen maar staat te koop met een vanaf prijs 240.000 om samen tot overeenstemming te komen. Betekent dit dan dat we boven waarde moeten gaan bieden? Wat zouden jullie in zo'n geval doen? We gaan ons eerste huis kopen en hebben een aankoopmakelaar in de arm genomen maar ik ben er veel mee bezig wat wij zelf ervoor over hebben. We kunnen wel wat eigen geld in leggen maar niet meer dan 5000.



Krijg je wanneer je een stuk boven waarde biedt wel een hypotheek?
De WOZ-waarde is niet de werkelijke waarde. WOZ loopt altijd achter de markt aan. En voor de WOZ-waarde wordt niet gekeken naar bijv hoe nieuw de badkamer of keuken is, etc. Voor je hypotheekaanvraag moet altijd een taxatie worden gedaan, en dat geeft de werkelijke waarde aan (en die is wonderbaarlijk genoeg vrijwel altijd net boven je bod, zo handig zijn de makelaars dan wel weer bij het aanbevelen van een taxateur).



Dit zijn trouwens juist vragen die je aan je aankoopmakelaar kunt stellen.
Alle reacties Link kopieren
Is dat zo marana? Ik was erg blij met onze taxatie, 1500 euro boven koopsom Taxateur was door de hypotheekadviseur geregeld trouwens, niet door een makelaar. Maar ik vond t ook al wel erg mooi uitkomen...
Ik uitte mijn zorgen daarover bij mijn verkoopmakelaar, dat mensen die mijn huis kochten wel een taxatie voor de juiste prijs moesten krijgen, en toen gaf mijn makelaar aan dat als de taxatie te laag was, we gewoon een andere taxateur zouden zoeken. Hier in de regio kennen de makelaar/taxateurs elkaar allemaal, die gaan elkaar niet in de weg zitten bij zoiets.

Formeel en officieel zullen ze dat trouwens ontkennen denk ik
quote:Moosey schreef op 27 november 2015 @ 09:51:

Vrienden van mij hebben iets soortgelijks gekocht, in iets betere staat. Ook in een dorp niet ver van dezelfde middelgrote stad Die hebben 230 betaald. Dus ik denk dat 2 ton zo gek nog niet is. Maar als het al zo lang te koop staat, zou ik met 175 beginnen denk ik.

Het feit dat er eerst nog een rechter aan te pas moet komen voor het verkocht kan worden zou me dan wel weer zorgen baren. Dat zou nog wel ns een slepend proces kunnen worden..In een wijk verderop staat een soortgelijk huis (waar we maandag gaan kijken) in veel betere staat maar iets kleiner (huis 100m2, tuin 60m2) te koop voor 213. Dan vind ik 200 voor dat huis weer erg veel.
quote:Moosey schreef op 27 november 2015 @ 11:36:

Is dat zo marana? Ik was erg blij met onze taxatie, 1500 euro boven koopsom Taxateur was door de hypotheekadviseur geregeld trouwens, niet door een makelaar. Maar ik vond t ook al wel erg mooi uitkomen...Oh ja zo gaat dat wel hoor. Onze HA vertelde ook dat hij dan wel eens een belletje naar de taxateur doet en dat zolang het oordeel van de taxateur en de overeengekomen prijs niet idioot ver uit elkaar liggen dat wel goed komt.
Alle reacties Link kopieren
Mjaaa, als je al het sanitair, keuken, kozijnen en vloeren gaat laten vervangen mag je wel rekening houden met ¤30.000, en dan moet je nog heel budgetvriendelijke keuzes maken. Dus inderdaad, dan lijkt 2 ton veel. Denk ook dat het dorp waar jullie kijken iets verder van de stad afligt dan dat van mijn kennis, dat scheelt ook behoorlijk.



Marana, jeetje. Dat zijn van die dingen die je wel vermoed, maar eigenlijk niet altijd wilt weten
Alle reacties Link kopieren
AAAAAAAAAH! Ze zijn gezwicht! We hebben een akkoord!
quote:d-purevision schreef op 27 november 2015 @ 12:32:

AAAAAAAAAH! Ze zijn gezwicht! We hebben een akkoord!Wat fijn, gefeliciteerd!
Alle reacties Link kopieren
FIjn D-P!
quote:d-purevision schreef op 27 november 2015 @ 12:32:

AAAAAAAAAH! Ze zijn gezwicht! We hebben een akkoord!Gefeliciteerd!
Super d-p!! Van harte!! Hebben jullie wat te vieren dit weekend! En nu?
Hoeveel m2 scheelt t? Opknappen is makkelijker te realiseren dan extra vierkante meters. 30.000¤ lijkt mij nog erg optimistisch als er zoveel moet gebeuren. Wij hebben ooit een appartementje van 70m2 opgeknapt voor 45.000¤. Was daarna wel weer als nieuw.
Weten jullie wanneer funda t aanbod update? Ik heb het idee dat er soms midden op de dag nog huizen bijkomen. Ik kijk elke ochtend en zoek dan op 'sinds 1 dag', maar volgens mij mis ik dan toch huizen die er later op de dag bijkomen en de volgende dag niet meer bij sinds 1 dag staan. Op zondag en maandag komt er volgens mij helemaal niks bij.
quote:Solske schreef op 27 november 2015 @ 15:04:

Weten jullie wanneer funda t aanbod update? Ik heb het idee dat er soms midden op de dag nog huizen bijkomen. Ik kijk elke ochtend en zoek dan op 'sinds 1 dag', maar volgens mij mis ik dan toch huizen die er later op de dag bijkomen en de volgende dag niet meer bij sinds 1 dag staan. Op zondag en maandag komt er volgens mij helemaal niks bij.Waarom op sinds 1 dag? Ik zoek gewoon op mijn zoekgebied en sorteer dan op datum. Dan krijg je gewoon alles wat daar te koop staat met de meest recente bovenaan.
quote:Solske schreef op 27 november 2015 @ 15:01:

Hoeveel m2 scheelt t? Opknappen is makkelijker te realiseren dan extra vierkante meters. 30.000¤ lijkt mij nog erg optimistisch als er zoveel moet gebeuren. Wij hebben ooit een appartementje van 70m2 opgeknapt voor 45.000¤. Was daarna wel weer als nieuw.10m2 huis en 10m2 tuin dus.
quote:Solske schreef op 27 november 2015 @ 15:04:

Weten jullie wanneer funda t aanbod update? Ik heb het idee dat er soms midden op de dag nog huizen bijkomen. Ik kijk elke ochtend en zoek dan op 'sinds 1 dag', maar volgens mij mis ik dan toch huizen die er later op de dag bijkomen en de volgende dag niet meer bij sinds 1 dag staan. Op zondag en maandag komt er volgens mij helemaal niks bij.Heb je geen zoekopdracht ingesteld, zodat je steeds een mailtje krijgt wanneer er een nieuw huis is die aan jouw voorwaarden voldoet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven