Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
quote:iss schreef op 18 juli 2015 @ 20:55:

Vrienden tipten ons om ipv afspraak maken ook gewoon een keertje langs te rijden om de buitenkant en buurt te zien. .



Hebben wij ook gedaan!

Eerst op funda een aantal huizen die ons aangespraken "bewaard" en vervolgens een rondje gefietst langs de betreffende huizen. Op foto's ziet het er van buiten vaak al heel anders uit inderdaad.

Zo hadden we een leuk huis gezien, bleek het tegenover allemaal garageboxen te staan... beetje jammer! Huis ging gelijk van ons lijstje af .
Alle reacties Link kopieren
quote:Jeetjemina schreef op 18 juli 2015 @ 21:41:

[...]





Hebben wij ook gedaan!

Eerst op funda een aantal huizen die ons aangespraken "bewaard" en vervolgens een rondje gefietst langs de betreffende huizen. Op foto's ziet het er van buiten vaak al heel anders uit inderdaad.

Zo hadden we een leuk huis gezien, bleek het tegenover allemaal garageboxen te staan... beetje jammer! Huis ging gelijk van ons lijstje af .Breek even in, hoewel nu niet op huizenjacht. Op funda zelf kun je met een beetje puzzelen ook al veel te weten komen. Klik bijv eens op de kadastrale kaart, dat staat bij het vakje van de foto's. Daar zie je al de naastgelegen bebouwing. Je ziet niet wat het is, maar aan de grootte en de vorm zie je wel snel of het iets raars is. Vervolgens kun je op de gewone kaart via streetview ook al,veel te weten komen. En met gewoon het adres googlelen kom je ook al ver. Uiteraard kan het niet een totale bezichtiging vervangen, maar je ziet wel,of het compleet is ingebouwd tussen andere bebouwing of dat het vrij ligt. Dan hoef je dus helemaal niet meer langs. Vooral handig als je kijkt naar een woning ver buiten je huidige plaats.
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad Inderdaad, eerst streetvieuw daarna langs rijden, nog een x overdag door de buurt lopen en je hebt een goed beeld van de omgeving en het huis.. Pas als dat voor ons goed voelt gaan we echt binnen kijken. We hebben dan overigens al wel contact met de makelaar gehad als het huis op t eerste (streetvieuw) er als kanshebber uitziet.



Wij zijn nog geen steek verder... Afgelopen week zijn er wel 2 huizen op funda bij gekomen... Helaas beide bejaardenwoningen.. (lees: 2 kamerappartement in een ouderenflat en een bungalow naast het seniorencomplex..)



We gaan gewoon door... Beetje jammer dat we vorig jaar dachten dat we deze zomer wel eens konden gaan verhuizen/ inzicht zouden hebben op verhuizen.. Daarom hebben we de vakantie deels aangepast ... Maar helaas.. Nu een aangepaste vakantie en nog geen huis..:(
Alle reacties Link kopieren
Goede tips Titta!



@elkemow, wat balen! Heb je één specifieke plek waar je wil wonen? Heb ergens gelezen dat het in de zomer afneemt met huizen, voordeel is dat er dan ook minder concurrentie is (lees: potentieel lagere prijs). Maar nadeel is natuurlijk dat er minder nieuwe huizen bijkomen..
Alle reacties Link kopieren
quote:titta schreef op 18 juli 2015 @ 22:02:

[...]



Breek even in, hoewel nu niet op huizenjacht. Op funda zelf kun je met een beetje puzzelen ook al veel te weten komen. Klik bijv eens op de kadastrale kaart, dat staat bij het vakje van de foto's. Daar zie je al de naastgelegen bebouwing. Je ziet niet wat het is, maar aan de grootte en de vorm zie je wel snel of het iets raars is. Vervolgens kun je op de gewone kaart via streetview ook al,veel te weten komen. En met gewoon het adres googlelen kom je ook al ver. Uiteraard kan het niet een totale bezichtiging vervangen, maar je ziet wel,of het compleet is ingebouwd tussen andere bebouwing of dat het vrij ligt. Dan hoef je dus helemaal niet meer langs. Vooral handig als je kijkt naar een woning ver buiten je huidige plaats.



Wij doen het precies zo.

Althans, ik ben een beetje funda verslaafd en kijk dus ook het kadasterplaatje, streetview, op maps hoe de route naar het werk van mijn vriend is, gister een rondje huizen gedaan, gewoon om de buurt en de buitenkant te kijken en soms valt een huis zelfs positief op! Dat is heel leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ook wij zijn op huizenjacht, maar dan in het buitenland, waar we al een paar jaar wonen. De huizenprijzen zijn hier bizar hoog tegenover de kwaliteit die je er voor krijgt. Ook werkt het hier net iets anders: alle geïnteresseerden kunnen voor een bepaalde datum een dichte envelop met een bod indienen, de verkoper kiest dan uit het hoogste bod (met voorwaarden) of een iets lager bod (zonder voorwaarden). En als ze het hoogste bod niet hoog genoeg vinden, kunnen ze hun huis weer uit de verkoop halen. Voor ons als (kritische ;) ) buitenlanders best frustrerend, omdat dit 'spel' ons niet in de genen zit. Maar we zijn enorm toe aan ons eigen plekje!
Alle reacties Link kopieren
Lastig Lotus!



Wij zijn gister nog even langs een huis gereden waar we een bezichtiging gepland hebben staan, we waren in de buurt. Ziet er wel leuk uit, mooi pand (dijkhuis) en eromheen lekker rommelig en knutselig, daar houden we van. De locatie is niet helemaal ideaal (vrij ver van de snelweg) maar als het huis dat wel is... Ik ga er nog niet vanuit. Het is namelijk ook nog ns 1 dorp verderop van waar ik ben opgegroeid, en zo leuk vond ik het daar niet Maar in het dorp waar we nu wonen hebben we ook weinig contacten, dat maakt ons ook niet uit. Leven is zo al vol genoeg en als ik thuis ben wil ik rust.



Qua gelovige dorpen, ik woon dus nu op de Heuvelrug, is ook best gelovig. Maar wij hebben er geen last van. Maargoed, scheelt natuurlijk dat wij geen kinderen hebben en dus niet gedwongen zijn tot interactie met de rest van de bevolking hier.
Ik hoop dat Driebergen dan niet zo geleuvig is, want wij hebben wel een kind en echt nul komma nul met het geloof.



Valt me inderdaad op dat er de laatste week nauwelijks woningen bijkomen, duidelijk vakantieperiode..

Wij gaan ook op vakantie en ik was al bang dat dan net HET huis te koop kwam te staan (hoezo funda verslaafd?)
Alle reacties Link kopieren
quote:S0LEIL schreef op 17 juli 2015 @ 13:09:

[...]





Ik ook. Een paar makelaars hier in de omgeving. Die vragen allemaal geld om te zoeken en aan te kopen. Nog best veel ook!

Ik denk dat je geluk hebt



Aankoop kost natuurlijk sowieso geld.. Maar makelaars bieden een huis aan op bijv hun site en als zij bij iemand in gesprek zijn geweest dan bellen ze mij direct na dat gesprek dat deze woning binnenkort in de verkoop komt.. Kan dan nog wel een week duren voor hij daadwerkelijk op funda komt..

Dus niet een aankoop makelaar maar de makelaar die het huis aanbiedt
Alle reacties Link kopieren
DeKenau, Driebergen is niet erg gelovig hoor, da's meer een buitenwijk van Utrecht voor mensen met geld Ik zit wat dieper de Heuvelrug in.
Alle reacties Link kopieren
Weet iemand hoe ik de aankoopsom van de laatste overdracht kan opvragen bij een huis waar de eerste bewoners nog wonen?

Bij andere woningen gebruik ik een sms service (1,95 euro) maar het lukt niet nu omdat er geen andere overdrachten zijn geweest. Nu zie ik via internet alleen dure opties waarbij ik 15 euro of meer betalen moet om achter de aankoopprijs te komen..
Alle reacties Link kopieren
Geen idee Hyperbole.

Vragen aan de verkoopmakelaar?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen verkoopmakelaar..

Ik ga nog even verder zoeken of kijken of ik de aankoopsom van huizen in de buurt kan opvragen.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel met verkoopmakelaar de makelaar die het huis gaat verkopen.

Die zal dat vast ergens op kunnen zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Ja maar die man probeerd natuurlijk ook het beste voor zijn klant eruit te halen. Ik verwacht van hem geen geheel eerlijk antwoord daarin.

Ik heb een ander huis in de straat gevonden, verkocht afgelopen april, dus een beetje meer een idee.



Ik heb aan de hand van deze informatie een beginbod gedaan maar de makelaar begon al meteen te pruttelen dat het erg laag was.. ben benieuwd of ze tegenbieden of afwijzen.



Hoe is het met ISS? Heb je je openingsbod nog aangepast of laat je het aan je voorbij gaan?
Alle reacties Link kopieren
Hyperbole misschien kan je als je kan terugvinden hoe het project heette nog terugvinden op google wat de prijzen waren? Al is het natuurlijk nog steeds een beetje een gok hoeveel extra kosten ze voor meerwerk en luxe badkamer oid hebben gehad. Gaat het om een relatief nieuw huis, of wonen de 1e bewoners er al 40jaar?



Die sms service kende ik nog niet. Is dat gewoon bij het kadaster? (Lijkt me handig want ik ken eigenlijk ook alleen de dure optie)
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 15 juli 2015 @ 14:25:

Wij zijn inmiddels ook al een maand of 3 op huizenjacht en vinden het vooral erg moeilijk. Tot nu toe nog niet hét huis gevonden maar beginnen alle bezichtiging afspraken inmiddels wel zat te worden omdat ze zoveel tijd innemen.



Wij zijn opzoek naar ons eerste koophuis rond amsterdam (maar niet in amsterdam) rond de 240-265 000, met tuin, 4 slaapkamers ca 100 m2 en geen klushuis.



Het is leuk om jullie ervaringen te lezen, hopelijk vinden jullie allemaal snel een leuk huis.



Merken degene die in en rond amsterdam zoeken ook dat de prijzen de afgelopen maanden omhoog zijn gegaan?



Ja, echt in alle categorieen in en rond Amsterdam stijgen de prijzen en neemt het aanbod behoorlijk hard af. Iedereen wil er nu ineens op tijd bijzijn, denk ik. Misschien is het dus alleen een hype, en wordt 't straks wat normaler.



Overigens, 100 meter en 4 slaapkamers, wordt dat niet heel hokkerig?
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
quote:Hyperbole schreef op 20 juli 2015 @ 12:21:

Weet iemand hoe ik de aankoopsom van de laatste overdracht kan opvragen bij een huis waar de eerste bewoners nog wonen?

Bij andere woningen gebruik ik een sms service (1,95 euro) maar het lukt niet nu omdat er geen andere overdrachten zijn geweest. Nu zie ik via internet alleen dure opties waarbij ik 15 euro of meer betalen moet om achter de aankoopprijs te komen..



Kadaster denk ik?

Maar hoe lang wonen die mensen daar? Want als dat al 20 jaar is bijvoorbeeld, dan heb je er weinig aan om dat de weten. Prijzen toen en nu zijn natuurlijk niet te vergelijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:boontje89 schreef op 20 juli 2015 @ 17:41:

Hyperbole misschien kan je als je kan terugvinden hoe het project heette nog terugvinden op google wat de prijzen waren? Al is het natuurlijk nog steeds een beetje een gok hoeveel extra kosten ze voor meerwerk en luxe badkamer oid hebben gehad. Gaat het om een relatief nieuw huis, of wonen de 1e bewoners er al 40jaar?



Die sms service kende ik nog niet. Is dat gewoon bij het kadaster? (Lijkt me handig want ik ken eigenlijk ook alleen de dure optie)Bij het kadaster kun je een koopsomoverzicht aanvragen. Dat kan per SMS of e-mail. Weet zo even niet meer wat het kost, maar is niet duur. Daarin staat een overzicht van de laatste transacties in dat postcodegebied. Kan soms handig zijn, maar soms heb je er niks aan, als er bijvoorbeeld maar 1 huis is verkocht de laatste jaren en dat is bijvoorbeeld net een groter huis geweest.
Kadastersms kost 1,50, wij hebben toevallig vandaag een prijs opgevraagd voor een pand waar we op willen gaan bieden .
quote:handigmetgeld schreef op 20 juli 2015 @ 17:48:

[...]





Ja, echt in alle categorieen in en rond Amsterdam stijgen de prijzen en neemt het aanbod behoorlijk hard af. Iedereen wil er nu ineens op tijd bijzijn, denk ik. Misschien is het dus alleen een hype, en wordt 't straks wat normaler.



Overigens, 100 meter en 4 slaapkamers, wordt dat niet heel hokkerig?

In Utrecht hetzelfde. Ik heb daar net gekocht en had al last van bezichtigingen die werden afgezegd, bieden bij inschrijving etc. Stond op het punt me in te schrijven bij makelaars om voor de markt uit te gaan toen het het toch nog via funda lukte. Echt 's ochtends klaar gaan zitten voor het nieuwe aanbod en direct bellen voor een bezichtiging en die op het eerste beschikbare moment plannen. Tijd om rustig na te denken over of je een bod wilde doen was er ook niet eigenlijk. Ik was blij dat ik een aankoopmakelaar had, anders had ik bij het huis dat ik nu gekocht heb waarschijnlijk ook achter het net gevist.



Qua hype: ik vraag me af of het minder gaat worden. De regels rond hyypotheken ed worden almaar strenger en wijzigingen gaan per 1 januari én per 1 juli. Er blijven nu steeds groepen die nog net voor de volgende wijziging een aankoop willen doen. Goldt voor ons ook.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het door de steeds strengere regels en de stijgende hypotheekrente ook lastig om me niet op te laten jagen. Koop ik nu vanwege de nog redelijk gunstige voorwaarden, of wacht ik gewoon "rustig" op hét huis?
Alle reacties Link kopieren
quote:handigmetgeld schreef op 20 juli 2015 @ 17:48:

[...]





Ja, echt in alle categorieen in en rond Amsterdam stijgen de prijzen en neemt het aanbod behoorlijk hard af. Iedereen wil er nu ineens op tijd bijzijn, denk ik. Misschien is het dus alleen een hype, en wordt 't straks wat normaler.



Overigens, 100 meter en 4 slaapkamers, wordt dat niet heel hokkerig?Wat is 'rond Amsterdam' trouwens? Hoe ver? Ik weet dat wij qua verkoop in de goede regio zitten Haarlem en het Gooi), maar zoeken net daarbuiten nl.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mevrouw75 schreef op 20 juli 2015 @ 18:53:

[...]





Wat is 'rond Amsterdam' trouwens? Hoe ver? Ik weet dat wij qua verkoop in de goede regio zitten Haarlem en het Gooi), maar zoeken net daarbuiten nl.Ik weet niet hoe ver het zich uitstrekt. Ik denk inderdaad aan Haarlem, Amstelveen, Zaandam, Uithoorn, veel verder vind ik het lastiger inschatten.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
@boontje89, het huis is in 2002 gebouwd en de nieuwbouw brochure kan ik niet op internet vinen. Met keukens en badkamers is het altijd gokken wat ze waard waren en nog zijn.



@mevrouw75 rond amsterdam is voor ons max.45 minuten met de auto. We zijn oa in en rond Hilversum, Naarden, Bussum, Haarlem en Hoofddorp geweest voor bezichtigingen. We wonen nu in een van de bovenstaande (huur) en onze keuze is ook op een van de bovenstaande gevallen, helaas schieten de prijzen hier echt enorm omhoog en nu wij een goed idee hebben wat we willen proberen we eigenlijk ons voordeel te doen van de mindere concurrentie in de zomervakantie. Langer wachten is niet echt aan de orde, er is genoeg keuze in wat wij willen..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven