Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Bod a : nog te laag maar biedt in ieder geval perspectief.



Bod b : direct een eindbod. Exact geboden wat we minimaal willen hebben.



Er komt begin volgende week mogelijk nog een bod c maar verwacht ik niet teveel van. Tegen a en een mogelijke c wordt igg gezegd een eindbod te doen aangezien er meerdere biedingen worden gedaan. Dan zien we wel even verder.
Alle reacties Link kopieren
Huis is verkocht! Onder voorbehoud van financiering natuurlijk, dus wel nog langere tijd spannend.



Ik kan het nauwelijks geloven. Zo snel!
Wat fijn om te horen Discover, gefeliciteerd! Wanneer is de overdracht? Nu snel op zoek naar jullie droomhuis!
Alle reacties Link kopieren
Overdracht moet nog besproken worden. Waarschijnlijk over 4 maanden. Heb nu voorlopig nog de spanning van het financiële aspect. Krijgen ze het wel of niet rond..
Wauw gefeliciteerd! Was het uiteindelijk koper B?
Alle reacties Link kopieren
Koper A heeft uiteindelijk een zeer net bod neergelegd. Ongeveer 1% onder de vraagprijs.



Hartstikke fijn!
Wat goed Discover! En jullie moeten zelf nog een huis vinden?



Wij zitten net in het gebeuren kopen en verkopen. Omdat het hier zo snel gaat met verkopen willen we eigenlijk eerst zelf een ander huis kopen en dan pas ons huis verkopen. Maar pff, het is nog lastig zat om je droomhuis te vinden. Inmiddels 5 bezichtigingen gehad en helaas hebben de kanshebbers toch teveel minpunten om het droomhuis voor ons beide te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat fijn voor jullie Discover! Gefeliciteerd!



Bij ons is nu bijna alles rond. Gisteren hebben we de hypotheekofferte getekend en we wachten nu op akkoord van de bank. Dan is het definitief! Naar verwachting komt dat akkoord er in de loop van volgende week. We hebben stiekem al een proostmomentje gepland volgende week vrijdag, met familie. En ik heb al gereserveerd in een restaurant voor de dag erna. Dit moet gevierd worden! Maar het was wel ontzettend spannend nog allemaal, vanwege een lening (ten behoeve van het huis) van mijn schoonouders, Dat was allemaal wat ingewikkeld. Maar dat is goedgekomen. Ik merk wel dat ik ontzettend gespannen was en eigenlijk nog ben. Bij iedere mail of telefoontje van de bank schrik ik. Net een simpel mailtje van de bank over een paar documenten en over de overlijdensrisicoverzekering en gelijk bang dat er iets mis is. Dat hele hypotheekgebeuren heeft me wel een paar jaar van mijn leven gekost hoor. Man staat er veel relaxter in, maar ik geloof gewoon nog steeds niet helemaal dat het écht goedkomt, hoewel dat langzamerhand begint te komen nu.
Ach Drackie, wat een stress. Ik hoop dat het van je af glijdt als alles bevestigd is. Ga het meer lekker vieren vrijdag!



Hier zijn er best wel wat huizen op de markt gekomen waar we in geinteresseerd zijn, alleen worden die allemaal via een veiling aangeboden. Heel irritant. In de stad waar we zoeken lijkt dat iets nieuws te zijn. Dat ze eerst een veiling doen, en dat ze dan niet verkocht worden, dat ze dan alsnog gewoon een vraagprijs vragen. Ik vind het vooral irritant omdat wij niet op veiling (=zonder voorbehoud) kunnen kopen op dit moment. Dus als ons huis maar eenmaal verkocht is kunnen we pas wat met deze huizen.
Discover, wat goed 1% onder de vraagprijs! Ik denk dat ze het wel graag wilden hebben dan. En hoe ver was het andere bod onder de vraagprijs? Lagen ze ver uit elkaar?
Alle reacties Link kopieren
[i verkeerd gelezen .[/i]
BUUUUUUUUURRRRRRRRPPP
Alle reacties Link kopieren
quote:tiramisuusje schreef op 15 februari 2017 @ 09:21:

Discover, wat goed 1% onder de vraagprijs! Ik denk dat ze het wel graag wilden hebben dan. En hoe ver was het andere bod onder de vraagprijs? Lagen ze ver uit elkaar?Zo'n 5% onder vp. Het huis was blijkbaar gewild!
Alle reacties Link kopieren
quote:criminalmind schreef op 13 februari 2017 @ 21:38:

Wat goed Discover! En jullie moeten zelf nog een huis vinden?



Wij zitten net in het gebeuren kopen en verkopen. Omdat het hier zo snel gaat met verkopen willen we eigenlijk eerst zelf een ander huis kopen en dan pas ons huis verkopen. Maar pff, het is nog lastig zat om je droomhuis te vinden. Inmiddels 5 bezichtigingen gehad en helaas hebben de kanshebbers toch teveel minpunten om het droomhuis voor ons beide te zijn.



Wij moeten inderdaad zelf nog een ander huis vinden. Daar zullen wij ongeveer een kleine 4 maanden voor hebben maar ik vrees dat we toch tijdelijk zonder huis komen te zitten. Alle leuke huizen vliegen de deur uit en er is er nog maar eentje waar we lyrisch over zijn. Die gaan we binnenkort voor de 2e keer bekijken. Ik probeer het huis nog niet teveel leuk te vinden omdat ik zeker weet dat er kapers op de kust zijn voor dat huis.



Ondertussen worden we doodmoe van alle mensen in onze omgeving die goedbedoeld, ons constant wijzen op huizen die te koop staan. Van klushuizen waar alleen de buitenmuren nog overeind staan tot panden die tonnen boven ons budget uitstijgen. En al het andere hebben wij ook allang gezien. Wij zitten namelijk ook op makelaars sites en Funda etc. Allemaal goedbedoeld, maar ik heb de meeste mensen inmiddels laten weten dat we zelf genoeg huizen voorbij zien komen en dat ze alleen moeten bellen/appen/taggen bij huizen die écht bij ons passen en ook nog binnen budget liggen. Hopelijk helpt dat een beetje.
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Wij zijn ook al een tijd op huizenjacht en ik lees al een hele poos dit hele topic door. Nu hebben wij vanochtend een tweede bezichtiging gehad bij een leuk huis en kom ik toch maar even meeposten!

We zijn allebei verliefd op het huis, maar na de bezichtiging van vandaag zijn er toch wat puntjes naar voren gekomen die verbouwd moeten worden. (mijn vader is meegeweest voor het technische oog;). Ik ben nu alle kosten een beetje op een rijtje aan het zetten, maar ik vind het erg lastig! Het gaat bijv. om een lekkage in het schuurtje (dak vervangen?), een nieuw badkamermeubel, de keuken in andere kleur laten spuiten, alle muren+plafonds laten verven (plafond is erghoog, dus dit moeten we helaas uitbesteden) enz. enz.



Wij willen aan de hand van deze kosten een bod uitbrengen. Hoe bepalen jullie het startbod??
Alle reacties Link kopieren
Speak, wij hebben de meerwaarde vN het huis wel mee laten wegen voor een bod uitbrengen.

Lekkage, badkamer dat aan vervanging toe is (kan geen jaar mee verder) oude keuken, schilderwerk buiten. (Kijk ook naar kozijnen).

Maar nieuwe badkamer meubel als het je smaak niet is. Of dat overspuiten van de keuken. Ja dat zijn persoonlijke keuzes. Dat neem je wel mee natuurlijk maar je hebt echt wat te zeggen als dingen vervangen moet worden wat meerwaarde van ht huis betekent.



Hier is het normaal om onder de vraagprijs te bieden. Dat is niet overal zo. Hoelang staat het te koop? 6 mnd + kun je weer wat meer eraf halen.

Maar kijk wel naar de waarde van het huis. Dat is heel moeilijk maar door meerdere huizen te bezichtigen heb je een beeld.

Overigens; dit werk vind ik echt geweldig om te doen. We hebben zo geboden met tegen boden dat we uit kwamen om bijna tot geen kostenkoper te betalen. Hangt af van de taxatie (krijgen we volgende week) dat geld gebruiken wij voor verbouwen. (Schilderwerk buiten, badkamer, soezen, laminaat, meubels ect) voordeel van deze tijd van het jaar er is overal aanbiedingen en uitverkoop. Scheelt heel veel.
Bam!!!!
Hoe lang duurde het bij jullie voor jullie een huis tegen kwamen waarop jullie 'verliefd' werden? Zo lang zijn wij nog niet aan het zoeken en ik weet dat ik ongeduldig ben maar na 6 bezichtigingen in een week komt er eigenlijk niks meer op funda voorbij waar we überhaupt zouden willen gaan kijken... het liefst willen we voor het komende schooljaar verhuisd zijn ivm een naar school gaande dochter. Niet per se nu haast maar ik zou zo graag weer een huis tegenkomen die ik in ieder geval zou willen bezichtigen... En juist omdat we eerst willen kopen en dan pas verkopen omdat we anders waarschijnlijk tijdelijk dakloos zijn wil ik zo graag iets moois tegenkomen



En weet iemand hier hoe het zit met verbouwen en meefinancieren? Ik dacht begrepen te hebben dat dingen zoals aanbouwen, energie zuiniger verbouwingen (dubbel glas en kunststof kozijnen bijvoorbeeld) en dit soort dingen (deels) mee gefinancierd kunnen worden. Dat iemand komt taxeren hoeveel ene huis waard zou zijn naar de verbouwing en die hypotheek kan je dan krijgen (101% dan). Maar dat dingen zoals een keuken of bijvoorbeeld vloer (met vloerverwarming?) Niet mee gefinancierd kunnen worden, dat dit in die 101% hypotheek zit. Vriend meende begrepen te hebben dat dingen zoals keuken e.d. deels (bijvoorbeeld 50%) mee gefinancierd kunnen worden. We willen het nog na gaan vragen aan de financiële man die ons bijstaat maar voor nu dacht ik misschien weet iemand hier het.
Alle reacties Link kopieren
Een verbouwing / nieuwe keuken etc. kan via een bouwdepot worden gefinancierd. Hier zitten uiteraard wel voorwaarden aan. Onder andere dat het gene wat je gaat aanpassen waarde vermeerderend is voor de woning.
Alle reacties Link kopieren
+ wil je gaan voor nhg dan is max 245.000 bouwdepot er bij in gerekend.

Je kunt met de 101% geen verbouwing mee laten verzekeren in deze tijd. Kosten koper misschien wel maar dat moet je uitrekenen en dan nog hangt het af van je taxatie.



Bij bouwdepot laat je eerst taxeren en na de verbouwing weer. Bouwbepot is alleen voor meerwaarde punten van het huis, keuken, badkamer, extra slaapkamer oa.
Bam!!!!
Alle reacties Link kopieren
Overigens hebben we 2 serieuze bezichtigen gedaan. In totaal 3 om de huizen te vergelijken. We hebben de 2e huis 'gekocht'. Sleuteloverdracht 30 juni. Omdat de eigenaars nog wat anders moeten zoeken. We wilde dit jaar kopen maar dachten laten we maar vroeg beginnen want straks is er niks wat we willen en dan hebben we nog wat maanden..
Bam!!!!
Criminalmind, ik denk dat wij te nuchter zijn om 'verliefd' te worden op een huis. Ons huidige huis vond ik niks op de foto's maar we hebben het uiteindelijk gekocht omdat het ongeveer het enige was wat aan onze minimale eisen voldeed dat we konden betalen. En nu we er een paar jaar gewoon hebben vind ik het een heerlijk huis.

Wij hebben een klein lijstje met harde eisen (aantal slaapkamers, locatie, tuin, hoeveelheid werk die moet gebeuren etc), een maximaal budget en dan nog een lijst met dingen die we leuk maar niet noodzakelijk vinden. Het is nodig om er nuchter in te staan, want ik wordt juist verliefd op sissi kastelen die we niet kunnen betalen, of schattige hans en grietje huisjes in het bos waar de muren wegrotten en het dak aan alle kanten lekt. Gelukkig heb ik dan manlief die me even herinnert aan wat de energierekening of de reparatie kosten zouden zijn en dan kijk ik weer naar 'gewone' huizen die wel bij ons passen.
Bij ons huidige huis hebben we 2 keer eerder een bod gedaan maar was er een hogere bieder.

Deze keer al 1 keer overboden en 1 keer te laat.
Tiramisuusje ik ben daar ook wel heel nuchter in maar bij elk huis dat we zien, zie ik ook minpunten. Zelfs een huis dat zo goed als af was en netjes, daar miste ik een soort wow ding ofzo. Vond het te gewoon ofzo. Nouja sowieso is er maar 1 huis die mijn vriend wel zag zitten maar daar moet echt veel aan gebeuren. Ik zie absoluut de mogelijkheden maar het is dus wel veel werk.

Houden jullie je ook echt aan al die harde eisen van jullie lijstje? Wij hebben vooral als harde eis dat er minimaal 4 bruikbare slaapkamers zijn (1 logeerkamer omdat familie ver weg woont). Verder zijn er wel dingen die ik graag zou willen en wat soms jammer is als het er niet is of niet kan (een haard of een leefkeuken) maar klik ik niet om zoiets een huis weg.



Ycjooo en spark ook bedankt voor de tips! Ycjooo dan hebben jullie weinig bezichtigingen gehad zeg. En helemaal blij met het huis wat jullie gekocht hebben? Geen minpunten?



Wat betreft het verbouwen...

Moet je dan een taxateur nu al meenemen en kijken wat je kunt krijgen voor je bouwdepot en dan pas een bod doen? Of doe je eerst een bod en kom je (hopelijk) tot een bedrag samen en neem je dan mee onder voorbehoud dat het bedrag wat je mee kan financieren minimaal een bepaald bedrag is?
Alle reacties Link kopieren
Ik kan wel degelijk verliefd op een huis worden maar dit moet niet je blik vertroebelen. Scheelt dat wij een paar tonnen tekort komen om een huis te kopen dat aan werkelijk alles voldoet. Dat maakt je wat realistischer. Het huis moet voldoen aan een bepaald wensenlijstje maar over veel kan ik heenstappen als er iets anders goed tegenover staat.



Hier is het ideale huis gevonden. Helemaal af, groot, goedkoper dan de andere leuke woningen. Puntje van kritiek? Locatie. Dorpje met weinig tot geen voorzieningen. Maar we werken beide in de stad verderop dus je bent daar vaak genoeg om je boodschappen te regelen etc.. hmmm moeilijk! Het huis is namelijk vrijwel perfect.
Haha ja ik denk dat ik ook wel verliefd zou kunnen worden op een huis maar wat jij ook al zegt Discover, die zou ver buiten ons budget liggen...



Ooh wat lastig!!! Is het huis verder echt helemaal hoe jullie zouden willen? Hoe ver rijden is een supermarkt?

ik wil zelf toch wel graag een aantal voorzieningen in de buurt (station, supermarkt, winkels als Kruidvat, action, boekwinkel enzo). Maarja als het verder echt een droomhuis is... moeilijke keuze. Staat het huis al lang te koop of heb je het gevoel snel te moeten zijn met een beslissing?
Alle reacties Link kopieren
Het huis is nagenoeg perfect. De keuken is mooi en onze smaak. De badkamer en het toilet zijn helemaal af en goed ingericht. Ruim leefoppervlak en genoeg slaapkamers. Dingen die je eraan wil doen zijn puur smaakgebonden en zijn niet nodig. Beetje verfwerk en je kunt er in. En aangezien wij een hekel hebben aan klussen is dat vrij ideaal.



Ons werk ligt op een 20 minuten afstand met de auto als het verkeer een beetje tegenzit. Het is een druk stuk weg dat we moeten afleggen, het aantal kilometers valt namelijk wel mee. Je hebt denk ik op een 10 minuten afstand wel een paar standaard voorzieningen maar voor de grotere ketens/supermarkten/station en speciaalzaken moet je dus 20 minuten naar onze werkstad. Nu halen wij nu al maar 1 x per week boodschappen dus dat kun je makkelijk een keer na het werk doen. Het is alleen echt rot als je iets vergeten bent..Dan haal je het er niet even bij. Huis ligt wel naast een natuurgebied en dat vind ik stiekem heerlijk.

Ander nadeel is de ligging vd tuin. Namelijk het oosten. Iemand hier ervaring mee? Het wordt ons ontzettend afgeraden vanwege de kans op zon en het koude licht in huis. Help?!



Huis is er net opgekomen maar de woningen die we daar eerder gaaf vonden, waren met weken weg.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven