Op huizenjacht, wie nog meer?

15-07-2015 11:22 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik en mijn vriend willen al een tijdje een koophuis, maar door mijn ZZP-bestaan was een hypotheek de afgelopen twee jaren geen optie (te kort bezig). Onlangs hebben we een positief gesprek gehad bij de bank en dat betekent vooralsnog groen licht. We plannen wel nog een aantal gesprekken bij andere verstrekkers. Dus nu begint het serieuze Funda-struinen, ritjes maken door leuke wijken en bezichtigingen plannen.



Wie is er nog meer op huizenjacht? Lijkt me leuk om te lezen hoe jullie het ervaren, wat voor soort huis je zoekt, welke prijsklasse, welke drempels zijn er, hoe gaan de bezichtigingen. En voor de mensen die onlangs iets hebben gekocht: hoe ging de zoektocht en hoe verliep de koop van je nieuwe huis? Moeilijkheden tegengekomen?

Wij zoeken een huis in een middelgrote stad buiten de Randstad met een budget van 225 (ruimte voor verbouwen) tot 325 (helemaal af). Voorwaarden: tuin, minstens 100 vierkante meter (of mogelijkheid tot uitbouw) en op max 10 min fietsen van stadscentrum.



Voor ons is de eerste teleurstelling er al: vrijdag een bezichtiging gepland, blijkt het huis alweer te zijn verkocht.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is het een domme vraag, maar ik stel hem toch maar

Als jullie een huis bekijken, of bieden op een woning, hoe bepalen jullie dan de kosten die er nog gemaakt moeten worden?

Als bijvoorbeeld de badkamer niet meer helemaal goed is (of niet mooi van mijn part), hoe weet je dan wat dat gaat kosten om aan te passen?
Alle reacties Link kopieren
Hyperbole, wat spannend! Hoop dat je snel wat hoort..



Boontje, op de foto's leek het veel minder ruim en vooral veel donkerder, we waren echt verbaasd over de ruimte binnen, by far het ruimste huis wat we bekeken hebben. Klopt ook wel met de oppervlakte (120 m2, in onze prijsklasse is dat groot) En de tuin was op de foto's triestig en heel rommelig, maar het zijn ook winterfotos en nu is de tuin echt heel leuk. En diep, en beschut, en met enorme bomen Er stonden ook dingen niet op de foto's trouwens, zoals de kelder, waar ik ook erg blij van werd.



Jeetjemina, we gaan in principe geen aankoopmakelaar in de arm nemen. We weten zelf vrij goed hoe ver we willen gaan qua prijs, en we hebben inside information over hoe de andere helft van het huis eraan toe is en voor hoeveel dat verkocht is, dus dat geeft een goed idee van de waarde. We willen wel een vriend meenemen die ook (net als wij) een goeie klusser is die ons nog op gebreken kan wijzen die wij nu misschien over het hoofd zien.



Vind alleen het openingsbod doen straks wel heel spannend. Gezien wat de andere helft van het huis heeft opgebracht, zou hier eigenlijk nog zo ¤15.000 vanaf moeten kunnen. Maar ik ben bang dat de makelaar niet met ons in onderhandeling gaat als het openingsbod té laag is.. Weet iemand hoe dat werkt? Stel je doet een bod waarop niet ingegaan wordt, kun je dan wen week of wat later zeggen: ok, ok, ik wil het toch graag hebben, we beginnen ¤10.000 hoger?
Alle reacties Link kopieren
S0leil, bij een andere woning die we wel interessant vonden maar waar veel achterstallig onderhoud aan zat, wilden we een offerte laten maken om te bepalen met hoeveel we onder de vraagprijs wilden gaan zitten. Kun je natuurlijk gewoon doen he, even de badkamer opmeten en een paar offertes laten maken. Dan weet je waar je aan toe bent.
Alle reacties Link kopieren
Kosten voor verbouwing vraag ik aan de aankoopmakelaar en aan vrienden, verder google ik veel. Veel winkels hebben voorbeeld keukens/badkamers online staan. Dit geeft vaak al een redelijke indicatie.



@moosey, spannend! Ons eerste openingsbod op huis 1 was volgens de verkopers te laag. Toen hebben we na het weekend een nieuw bod gedaan. Dat kan dus wel gewoon, al kun je de verkoper er geïrriteerd door maken zeggen ze. Ik zou dat zelf als verkoper niet hebben trouwens.



@hyperbole, wat spannend!! Hoop dat je snel reactie krijgt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 28 juli 2015 @ 21:30:



Vind alleen het openingsbod doen straks wel heel spannend. Gezien wat de andere helft van het huis heeft opgebracht, zou hier eigenlijk nog zo ¤15.000 vanaf moeten kunnen. Maar ik ben bang dat de makelaar niet met ons in onderhandeling gaat als het openingsbod té laag is.. Weet iemand hoe dat werkt? Stel je doet een bod waarop niet ingegaan wordt, kun je dan wen week of wat later zeggen: ok, ok, ik wil het toch graag hebben, we beginnen ¤10.000 hoger?



Ja, dat kan, waarom niet.

Ik denk wel dat je daarmee je onderhandelingspositie wat verzwakt, want je laat meteen zien dat je veel meer speling hebt dan je in eerste instantie doet vermoeden.



In welke prijsklasse kijk je als ik vragen mag? Want mijn ervaring is, dat je in de range rond 2 ton niet zo heel makkelijk er veel vanaf krijgt. Pas vanaf zo'n 2,5 ton is er wat meer ruimte.

Althans, hier in mijn woonplaats. Ik weet eigenlijk niet of dat dan overal zo is.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 28 juli 2015 @ 21:33:

S0leil, bij een andere woning die we wel interessant vonden maar waar veel achterstallig onderhoud aan zat, wilden we een offerte laten maken om te bepalen met hoeveel we onder de vraagprijs wilden gaan zitten. Kun je natuurlijk gewoon doen he, even de badkamer opmeten en een paar offertes laten maken. Dan weet je waar je aan toe bent.



Dus dan ga je gewoon met een aannemer even kijken?



(echt, ik ben een nitwit op dit gebied en ken geen enkele klusser in mijn omgeving. Ik heb wel een paar keer handige mannen met wat meer kennis meegevraagd, maar die kan ik niet elke kéér vragen helaas).
Alle reacties Link kopieren
Soleil, een bouwkundige (die een bouwkundig rapport maakt) geeft ook indicatie prijzen voor alles wat hij ziet. Er staat een voorbeeld rapport op vereniging eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:iss schreef op 29 juli 2015 @ 07:44:

Soleil, een bouwkundige (die een bouwkundig rapport maakt) geeft ook indicatie prijzen voor alles wat hij ziet. Er staat een voorbeeld rapport op vereniging eigen huis.



Vind ik wel een hoop geld kosten (ca. 300 euro) dus is het goed om al een idee te hebben van de kosten, deze te bevestigen aan de hand van een bouwkeuring en dan pas je bod uit te brengen aan de hand van de conclusies uit het rapport. Maar dat zou ik pas laten doen bij een huis waar je echt voor wilt gaan.



Zelf zou ik eerst eens gaan kijken met een handige kennis, vriend of familie lid. Als je zelf niet handig bent zou ik niet een klushuis kopen, ik weet niet of de kosten van de bouwkundige gebaseerd op het uitbesteden of zelf uitvoeren van de werkzaamheden?
Alle reacties Link kopieren
Geschatte kosten van bouwkundige zijn gemiddelde kosten van bedrijven in de regio is ons verteld. Ze hebben een systeem met prijzen van bedrijven er in en daarmee bepalen ze de prijs. Wel eens dat ik dat ook alleen zou doen bij huizen die je echt interessant vind. Ik vraag bij bezichtiging wel vaak of er al een rapport is gemaakt, bij oudere huizen doet de verkoper dat soms zelf. Overigens zou ik dan bij kopen nog steeds een rapport laten maken.
Alle reacties Link kopieren
@soleil wij 'gokken' dat gewoon. Voor gewone klussen kunnen we dat tot nu toe goed inschatten (wel altiid wat extra rekenen voor onvoorziene kosten). Het hangt er ook een beetje vanaf wat je wensen zijn. Als je b.v. de badkamer wilt aanpakken omdat je hem lelijk vindt kan je er ook nog wat langer voor doorsparen. Als hij echt verrot is is het toch ook heel afhankelijk van je wensen. Ben je tevreden met een standaard kraan en budget tegeltjes en laat je de aansluitingen op dezelfde plek, of wil je alles design en op een andere plek.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips! Ik ga me er nog eens in verdiepen. Ik kijk niet naar oude huizen (in het begin wel gedaan, maar vind het teveel risico dat er veel aan moet gebeuren en het is niet eens zo dat ik niks kan, maar ik vind er gewoon werkelijk niks aan, klussen ;-p ) en dus al helemaal geen klushuizen. Maar de huizen hier waar alles al spic en span is, zijn op een hand te tellen de afgelopen maanden, dus de kans dat er iets moet gebeuren is groot. En dan vind ik het wel fijn om daar in de koopprijs al rekening mee te houden. Meefinancieren is moeilijk, maar sparen gaat helaas ook niet superhard in je uppie.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt online ook offertes opvragen, hoeft er niet perse iemand mee, als je een beetje kunt aangeven wat de maten van bijv een badkamer zijn en wat je erin zou willen aan tegels kunnen ze wel een schatting geven.



S0leil, we kijken naar huizen tot 175.000, maar we zien toch wel dat daar vaak ook nog wel wat ruimte in zit. Vooral omdat wij wel naar wat vreemdsoortiger huizen kijken waar nog wel wat aan moet gebeuren, die verkopen toch moeilijk. In dit geval weten we dat de andere helft van het huis is verkocht voor het bedrag wat voor deze gevraagd wordt, terwijl het groter en behoorlijk veel luxer ingericht is (alleen iets minder grond erbij). Dus er zit zeker wel ruimte in.



Verder hebben wij net de 3de hypotheekadviseur op bezoek gehad, en heb ik eindelijk het gevoel dat we de goeie te pakken hebben. Bij de eerste had ik het gevoel dat ze alles wat te makkelijk opnamen, was ook erg verbaasd dat we nog zo relatief veel konden lenen op ons inkomen, het blijkt dus dat dat eigenlijk helemaal niet zou moeten kunnen. Betekent dat ons budget waarschijnlijk nog wel iets naar beneden gaat, en in het naarste geval dat we het hele huiskopen nog even op de lange baan moeten schuiven. Dat zou jammer zijn, maar ik voel me een stuk beter bij het idee dat ik een realistisch plaatje voorgeschoteld krijg ipv dat er maar geroepen wordt dat het allemaal wel gaat lukken, terwijl ik er ernstig aan twijfel of we dat allemaal wel kunnen betalen.

Deze meneer heeft ook gewoon anderhalf uur met ons zitten praten, gaat nu een berekening maken, en we beginnen pas te betalen als we op basis daarvan ook echt met hem in zee gaan (en dan is-ie nog 1000 euro goedkoper dan de andere adviseurs die ik over de vloer had.) Erg, erg blij mee.
Alle reacties Link kopieren
quote:S0LEIL schreef op 28 juli 2015 @ 21:28:

Misschien is het een domme vraag, maar ik stel hem toch maar

Als jullie een huis bekijken, of bieden op een woning, hoe bepalen jullie dan de kosten die er nog gemaakt moeten worden?

Als bijvoorbeeld de badkamer niet meer helemaal goed is (of niet mooi van mijn part), hoe weet je dan wat dat gaat kosten om aan te passen?



Niet eigenlijk. Of heel erg geschat op basis van onze eigen verbouwingen in onze eigen huizen.



Wij zoeken wel een klushuis, maar dan eigenlijk eentje waar je gewoon kunt wonen, maar dan dat de keuken en badkamer ouderwets is, dat zijn dingen waar we ook wel een tijdje mee kunnen leven. En waar je al eerder moet beginnen, dan doen we dat om vooral om huizenprijzen te vergelijken, dus dat huis van 270, lijkt goedkoop, maar daar kun je niet in wonen voor je er eerst 50.000 inpompt. Of dat huis van 350, daar betaal je vooral voor die nieuwe keuken en strak gestuukte muren. Zoiets.
Alle reacties Link kopieren
quote:Moosey schreef op 29 juli 2015 @ 12:02:

Je kunt online ook offertes opvragen, hoeft er niet perse iemand mee, als je een beetje kunt aangeven wat de maten van bijv een badkamer zijn en wat je erin zou willen aan tegels kunnen ze wel een schatting geven.



S0leil, we kijken naar huizen tot 175.000, maar we zien toch wel dat daar vaak ook nog wel wat ruimte in zit. Vooral omdat wij wel naar wat vreemdsoortiger huizen kijken waar nog wel wat aan moet gebeuren, die verkopen toch moeilijk. In dit geval weten we dat de andere helft van het huis is verkocht voor het bedrag wat voor deze gevraagd wordt, terwijl het groter en behoorlijk veel luxer ingericht is (alleen iets minder grond erbij). Dus er zit zeker wel ruimte in.



Verder hebben wij net de 3de hypotheekadviseur op bezoek gehad, en heb ik eindelijk het gevoel dat we de goeie te pakken hebben. Bij de eerste had ik het gevoel dat ze alles wat te makkelijk opnamen, was ook erg verbaasd dat we nog zo relatief veel konden lenen op ons inkomen, het blijkt dus dat dat eigenlijk helemaal niet zou moeten kunnen. Betekent dat ons budget waarschijnlijk nog wel iets naar beneden gaat, en in het naarste geval dat we het hele huiskopen nog even op de lange baan moeten schuiven. Dat zou jammer zijn, maar ik voel me een stuk beter bij het idee dat ik een realistisch plaatje voorgeschoteld krijg ipv dat er maar geroepen wordt dat het allemaal wel gaat lukken, terwijl ik er ernstig aan twijfel of we dat allemaal wel kunnen betalen.

Deze meneer heeft ook gewoon anderhalf uur met ons zitten praten, gaat nu een berekening maken, en we beginnen pas te betalen als we op basis daarvan ook echt met hem in zee gaan (en dan is-ie nog 1000 euro goedkoper dan de andere adviseurs die ik over de vloer had.) Erg, erg blij mee.



staat het huis al lang te koop? Dan is er meestal ook wel wat meer speling in dan wanneer het huis pas 1 week te koop staat en er al veel kijkers zijn geweest.



Over hypotheekadviseurs kan ik alleen zeggen dat een goed gevoel ook geen garanties kan geven. Wij hadden er ook een die duizend euro goedkoper was dan de rest en daar hadden we ook een goed gevoel bij, maar uiteindelijk kwam het er op neer dat door hun gepruts (en het teveel hooi op de vork willen nemen door veel klanten aan te nemen) wij onze financiering niet konden rond krijgen binnen de ontbindende voorwaarden (2x verlengd, en ruim 2 maanden later). De financiël adviseur heeft uiteindelijk garant gestaan voor de 10% boete. Het is uiteindelijk wel allemaal gelukt maar heeft heel veel stress opgeleverd.

(dit zegt niks over jouw hypotheekadviseur hoor, moest even mijn eigen frustratie kwijt ;))
..
Alle reacties Link kopieren
Wow mihoen, dat lijkt me behoorlijk stressvol! gelukkig is het goed gekomen voor je.



Hier wat van de verkopende makelaar gehoord! Helaas heeft hij nog niets terug gehoord van de verkopers (ivm vakantie) dus komt hij er zo snel mogelijk op terug.. niet echt het nieuws wat we hoopte te verwachten maar hopelijk voor het weekend krijgen we beter nieuws



Nog even over het inschatten van de kosten voor een badkamer / keuken: ga anders eens naar een keuken/ badkamer zaak, kijk wat jou smaak is en welke prijs daarbij hoort. Dit geeft ook een redelijk idee van de mogelijke kosten. Op de euro precies zul je het van tevoren nooit weten.
Alle reacties Link kopieren
Echt precies hoef ik het ook niet te weten, maar ik heb nu een huis op het oog, waarbij het fijn zou zijn als een paar dingen meteen zouden kunnen gebeuren.

Een tijdje met een niet zo mooie keuken ofzo vind ik ook geen ramp, daar wil ik wel voor sparen. Zolang het leefbaar is en niet heel vreselijk, vind ik het wel ok.
Alle reacties Link kopieren
Mihoen, dat realiseer ik me, dat je het nooit zeker weet. Maar ik vind het ontzettend prettig dat deze meneer gewoon echt uitlegt hoe een bank naar onze cijfers kijkt, en meedenkt hoe je dan nog iets meer kunt doen om de bank mee te krijgen, en vooral dat-ie niet bezig is met te zorgen dat we een zo duur mogelijk huis kunnen kopen, maar vooral met een constructie te bedenken waar we naar alle waarschijnlijkheid over 10 of 20 jaar nog blij mee zijn. En dat vroeg ik me bij die andere meneren ernstig af, omdat ze me ook gewoon niet konden uitleggen hoe ze precies aan dat hypotheekbedrag gingen komen. Dus ik heb toch echt vertrouwen. En ik realiseer me dat het, zeker bij ons, omdat we wat risicovolle leners zijn, nog mis kan gaan op de financiering rond krijgen. Zou heel kut zijn, maar ja, hadden we maar gewoon een baan moeten nemen Maar aan de meneer zal het (denk ik) niet liggen.



Het huis staat sinds maart te koop, dus al wel een tijdje. Ik heb de makelaar gemaild met de mededeling dat we enthousiast zijn en graag nog de brochure willen krijgen (ik vind die vragenlijst altijd heel informatief) maar nog niks gehoord. We willen niet te eager gaan doen, dus volgende week maar ns bellen dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben in totaal bij 4 adviseurs geweest. Ik weet dat ik met de laatste in zee wil. Er zit zo'n verschil tussen de ene en de andere adviseur! Die ik nu heb is heel duidelijk, heel reëel ook, pusht niet, denkt echt mee. Hij kijkt zelfs mee naar huizen als ik hem links stuur, wil mee bezichtigen als ik dat prettig vind, helpen met de belasting etc. En alles gewoon voor één adviesprijs.

Hij was echt een verademing vergeleken de anderen.
Alle reacties Link kopieren
Spannend Moosey! Als het al een tijd te koop staat, kan dat goed in je voordeel werken denk ik. Je hebt het al een keer bezichtigd toch?

Die lijsten zijn inderdaad heel handig. Helaas heeft niet elke verkoper die, heb ik gemerkt.
Alle reacties Link kopieren
Ja, zeker, we hebben het vorige week gezien! En we zijn er echt zo van overtuigd dat we er willen wonen, echt fijn dat dat gevoel na een huis of 10 dan toch nog blijkt te kunnen komen. Jouw adviseur klinkt ook goed! Ik had net mail van mijn nieuwe adviseur, met wat hangen en wurgen komen we toch op het bedrag wat we nodig gaan hebben voor het huis in kwestie (althans, onze boekhouder moet nog wel even meewerken, maar waarschijnlijk komt dat wel goed) maar dan nu met maandlasten die er erg prettig uitzien en een meegefinancierde arbeidsongeschiktheidsverzekering. Ik ben echt heel blij met deze meneer.



Hm, dan denk ik dat dat de reden is dat de makelaar nog niet gereageerd heeft, dat-ie zo'n lijst niet heeft.. Ik heb besloten dat, bij geen reactie, ik m dinsdag ga bellen. Het zou me hogelijk verbazen als er ineens andere kopers in the picture waren, dus ik durf het risico wel te nemen.
Alle reacties Link kopieren
Je mag ook best wel wat interesse tonen toch. Je hebt niet voor niks dat huis bekijken en vraagt niet voor niks extra info. Dat is niet omdat je het niet ziet zitten natuurlijk
Alle reacties Link kopieren
Zoo, na een heerlijke vakantie in Spanje een hoop gemist zie ik!! Leuke vooruitgangen!

Wij hebben tijdens onze vakantie een belletje gehad van de makelaar dat er een nieuw huis in de verkoop kwam. Hij zou de brochure opsturen.

Met een dramatisch wifibereik kwam stukje bij beetje de brochure binnen en na het zien van de eerste foto waren we al hyper.

Vanmiddag gaan we de woning bezichtigen..

Spannend !!!



Toch blijft het eerste huis dat we in onze huizenjacht bekeken hebben ook nog steeds door ons hoofd spoken. We hebben toendertijd tegen de makelaar gezegd dat er te veel aan moest gebeuren en we er vanaf zagen ,maar het blijft kriebelen .

De prijs vd woning is inmiddels gedaald en er zijn een hoop mogelijkheden gecreëerd ..

Heeft iemand enig idee hoeveel kosten we zouden moeten rekenen voor het uitbouwen (1,5/2mtr) vd benedenverdieping + aanpassen grote bijkeuken? Daarnaast zouden we ook raampartijen willen vergroten, maar deze ramen bevinden zich aan het vooraanzicht.. Ben bang dat zoiets niet goedgekeurd wordt bij een 2-1kap.. Iemand daar ervaring mee?



Vooralsnog gaan we eerst de woning van vanmiddag bekijken ... Wie weet vaagt hij die 1e woning in 1x vd baan...
Alle reacties Link kopieren
@elkemow: Veel plezier bij het bezichtigen!

Als het eerste huis blijft kriebelen kun je wellicht besluiten nog eens te gaan kijken? Zeker nu ze in prijs gedaald zijn.

Met kosten voor uitbouw heb ik geen ervaring.

Zijn er meer huizen in de straat die aan de voorkant de ramen vergroot hebben?
Alle reacties Link kopieren
Elkemow, Wij hadden ongeveer tien jaar geledenonze woonkamer uit laten bouwen, ongeveer 2 meter over de breedte van de woonkamer, ongeveer 5 meter, en dat kwam toen uit op een kleine 20.000 euro. Maar volgens mij zijn aannemerskosten sinds die tijd gedaald. Ramen zijn vaak duurder dan je denkt, geen idee of het mag, dat kun je bij betreffende gemeente navragen.

Wat betreft jullie eerst bekeken huis, ik zou zeker nog eens teruggaan. Soms vind je iets heel leuk en wordt dat in je hoofd steeds leuker en als je dan teruggaat valt het soms dan ineens tegen. Heb ik wel eens met bijv een bankstel kijken. Maar ja, jullie hebben waarschijnlijk nog wel eens teruggekeken op funda, dus weet niet zeker of dat hier ook op gaat. Maar voor een tweede keer gaan kijken, lijkt mij sowieso een goed plan, omdat je nu heel anders kijkt. Toen je eerste keer, nu heb je al veel andere huizen gezien.
Alle reacties Link kopieren
Of de gemeente het goed vindt dat je de ramen naar beneden doortrekt weet ik niet. Volgens mij verschilt het ook sterk per gemeente en soort huis. Je kan evt wel de kozijnen meten (en ook hoe groot je ze wilt maken) en dan bij bedrijven een indicatie vragen van de kosten hiervoor. Je kan vervolgens in je ontbinden de voorwaarden opnemen dat de koop is op voorwaarde van het verkrijgen van een vergunning hiervoor (beding dan ook wel ruim te tijd.. gemeentes zijn niet altjjd even snel)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven