Op jezelf als starter/

26-10-2014 02:02 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op het moment woon ik tijdelijk weer thuis. Ik heb hiervoor samengewoond, samen met mijn ex betaalden we toen allebei de helft van de huur. Ik heb op dit moment helaas geen spaargeld en verdien te weinig met mijn stage om op kamers te gaan. Straks, als ik ben afgestudeerd, vind ik hopelijk snel een baan in mijn sector (ik heb het geluk dat ik in een vakgebied werk waar tekorten zijn). Ik ben dan van plan een jaar te gaan sparen en dus nog even thuis te wonen, en daarna op mezelf te gaan.



Ik woon in de buurt van Amsterdam en het liefst zou ik me daar ook vestigen, maar gezien de gewildheid van de stad vind ik een woning in Diemen, Amstelveen of Zaandam ook wel ok.

Ik ben wel ingeschreven voor sociale huur in Amsterdam, maar dat is net iets te kort (zo'n 5, 6 jaar dacht ik). In mijn oude woonplaats wil ik absoluut niet meer wonen, ik heb geen leuke schooltijd gehad hier en ik ben elke dag weer blij als ik richting Amsterdam kan vertrekken.



Nu zijn mijn opties na het vinden van werk huren of kopen. Omdat ik alleen ben en niet heel kieskeurig ben vind ik een kamer voorlopig geen probleem. Ik heb helaas geen vrienden waarmee ik de huur zou kunnen delen (de meesten zijn bezet of niet het soort mensen waar ik elke dag mee opgescheept zou willen zitten). Een kennis zei me dat zij ging kopen, dat het te doen is om met een modaal salaris een hypotheek te nemen. Zijzelf is docent en kan het blijkbaar wel betalen, maar zij woont wel samen. Ik heb geen idee of het makkelijk is om een studio in de buurt van Amsterdam te kopen, en of het wel verstandig is om te kopen als single (je weet maar nooit...).



Mijn ouders zijn niet van hier en hebben toen ze hierheen verhuisden meteen gekocht. Ze kennen het leven als starter hier niet, dus ik heb eigenlijk niet veel aan hen op dit gebied. Bijna iedereen die ik ken woont samen met iemand.



Kunnen degenen die hier na hun studie op zichzelf gingen wonen in de Randstad mij even vertellen wat ze gedaan hebben? Het is natuurlijk niet heel dringend, maar ik ben alvast een beetje voor mezelf aan het plannen (dat helpt me ook om wat positiever naar de toekomst te kijken...)
Ik zou niet meteen kopen. Eerst maar eens wennen aan op jezelf zijn, uitvinden wat voor jou goed voelt. Budgetbeheer doen, hoe kom je iedere maand uit met je geld?



Een hypotheek krijg je inderdaad ook niet zomaar meteen, niet als kersverse schoolverlater. Gelukkig maar, er zijn (zoals je hier op het forum kan lezen) al genoeg mensen die boven hun stand leven, daardoor in de problemen komen, schuldsanering enz.
Als startende werknemer zul je waarschijnlijk niet genoeg verdienen om een fatsoenlijke hypotheek te krijgen.



Je zou om te beginnen misschien in een woongroep kunnen gaan wonen in Amsterdam? Dan betaal je een redelijke huur en kun je nog wat verder sparen en wachten tot je een leuke woning via sociale woningbouw kunt huren.



woongroep.net
Alle reacties Link kopieren
Ik heb na het afstuderen een huis gekocht. Kon dat met mijn modaal salaris precies betalen, in de Randstad. Maar er zaten wel grenzen aan de grootte van de woning (type woning om alleen of hoogstens met zn twee te wonen) en aan ligging (niet in de betere buurt. Ook geen probleembuurt overigens).

Dus ja, het kan zolang je concessies wil doen.



Achteraf bezien is het overigens niet de slimste keuze geweest. Ik vond een jaar later een vriend die ook een koophuis had. Beide woningen waren niet toekomstbestendig, dwz: geschikt voor het stichten van een familie. En dus moesten we in crisistijd twee huizen verkopen. Dat is nog bijzonder vlot verlopen, maar wel met dik verlies. Achteraf was huren verstandiger geweest, maar je weet niet altijd wat de toekomst (en economie) brengt.
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens naar Villa Mokum, alhoewel die wel nú in de verkoop zijn. Maar er komen wel eens studio's vrij in de verkoop in Amsterdam, je moet het gewoon even in de gaten houden.

Villa Mokum zijn trouwens studio's van 28 m2, speciaal voor studenten.
Alle reacties Link kopieren
Woongroep? Ik wil echt wat van mezelf. Ben al een heel prive persoon. Het moet toch wel te doen zijn om iets kleins te vinden? Zolang ik maar alleen woon.
Alle reacties Link kopieren
Laat ik het zo zeggen: als ik af ben gestudeerd ben ik 26. Het kan toch niet zo zijn dat ik nog 4 jaar bij mijn moeder moet wonen voor ik genoeg verdien om op mezelf te gaan? Het moet toch mogelijk zijn om IETS van mezelf te vinden? Ik denk niet dat ik echt gelukkig word als ik eeuwig hier moet blijven wonen.
Alle reacties Link kopieren
quote:understatement schreef op 26 oktober 2014 @ 10:13:

Kijk eens naar Villa Mokum, alhoewel die wel nú in de verkoop zijn. Maar er komen wel eens studio's vrij in de verkoop in Amsterdam, je moet het gewoon even in de gaten houden.

Villa Mokum zijn trouwens studio's van 28 m2, speciaal voor studenten.Ik ben dan afgestudeerd.
Je hebt de pech dat je op de meest populaire plek van Nederland wil wonen. Ik heb een vriendin die samenwoonde in de 9 straatjes. Relatie uit. Nu slaapt ze overal en nergens. Ze werkt gewoon in Amsterdam, dus bij haar ouders logeren gaat niet. Het is echt een hel om daar iets te vinden.... En doordat het velen niet lukt, wijken ze uit naar Diemen, Amstelveen, Haarlem etc, waardoor die plaatsen ook steeds populairder en duurder worden.



Ik weet niet of jouw sector goed betaalt? Is particulier een studio of klein appartementje huren geen idee?
Alle reacties Link kopieren
Nee hoor, je kunt gaan huren. Maar de kans dat je meteen genoeg verdient is klein als je net begint. Sowieso krijg je een jaarcontract, misschien wel meer, en dan wordt een hypotheek ook al moeilijk. Blijf dus hopen, maat wees ook realistisch
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Alle reacties Link kopieren
Ik was 21 toen ik mijn eerste huis kocht. Maar de huizen waren toen spotgoedkoop en de eisen van de hypotheekverstrekker erg laag. Die tijden zijn echt gewoon voorbij.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Woongroepen zijn erg populair en streng in hun selectie begreep ik van een goede vriend. Dat doe je niet 'ff'. Particuliere huur net buiten de ring of in Noord lijken me het meest kansrijk.

Wachtlijst Woningnet stelt pas iets voor vanaf 12 jaar.
Kijk eens op kamernet. Daar staan regelmatig appartementjes. Houd ook marktplaats in de gaten. Daar moet je goed zoeken, maar als je precies op het juiste moment iets vindt, heb je daar echt pareltjes tussen zitten.



Is anti-kraak een optie? Daar heb je redelijk snel iets. Ik werd al na 6 maanden gebeld.
Alle reacties Link kopieren
quote:budapest schreef op 26 oktober 2014 @ 13:46:

Je hebt de pech dat je op de meest populaire plek van Nederland wil wonen. Ik heb een vriendin die samenwoonde in de 9 straatjes. Relatie uit. Nu slaapt ze overal en nergens. Ze werkt gewoon in Amsterdam, dus bij haar ouders logeren gaat niet. Het is echt een hel om daar iets te vinden.... En doordat het velen niet lukt, wijken ze uit naar Diemen, Amstelveen, Haarlem etc, waardoor die plaatsen ook steeds populairder en duurder worden.



Ik weet niet of jouw sector goed betaalt? Is particulier een studio of klein appartementje huren geen idee?Ik geef ook aan dat ik Diemen of Amstelveen of Haarlem meer dan prima vind. Amsterdam oost is mijn favoriet omdat ik daar gewoond heb, maar ik weet dat het lastig wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:budapest schreef op 26 oktober 2014 @ 13:49:

Kijk eens op kamernet. Daar staan regelmatig appartementjes. Houd ook marktplaats in de gaten. Daar moet je goed zoeken, maar als je precies op het juiste moment iets vindt, heb je daar echt pareltjes tussen zitten.



Is anti-kraak een optie? Daar heb je redelijk snel iets. Ik werd al na 6 maanden gebeld.Kamernet ken ik, zal ik in de gaten houden. Wel veel shady praktijken daar. Mannen die perse een vrouw zoeken enz.
Alle reacties Link kopieren
quote:adorabull schreef op 26 oktober 2014 @ 13:47:

Nee hoor, je kunt gaan huren. Maar de kans dat je meteen genoeg verdient is klein als je net begint. Sowieso krijg je een jaarcontract, misschien wel meer, en dan wordt een hypotheek ook al moeilijk. Blijf dus hopen, maat wees ook realistischIk ga een docentensalaris verdienen als het goed is. Begin denk ik met 4 dagen werken (5 dagen is erg zwaar als beginner).
quote:ottertje87 schreef op 26 oktober 2014 @ 13:49:

[...]



Ik geef ook aan dat ik Diemen of Amstelveen of Haarlem meer dan prima vind. Amsterdam oost is mijn favoriet omdat ik daar gewoond heb, maar ik weet dat het lastig wordt.

Dat weet ik. Ik zeg toch juist dat veel anderen dat idee ook hebben en dat die plaatsen daardoor ook steeds lastiger worden?



Ik hoop dat het lukt hoor, maar je zult genoegen moeten nemen met weinig. En anders toch op zoek naar een medehuurder. Doen heel veel mensen. Niet leuk wellicht, maar ja is niet anders.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is het al zo dat ik nog een jaar ga werken voor ik het huis uit ga, dus dan ben ik 27 als ik echt ga zoeken... maar ja, ik wil gewoon op mezelf! Ik wil ook niet wanhopig op zoek gaan naar een vent om mee samen te wonen, dat lijkt me tien keer niks. Wel raar dat stelletjes voorrang krijgen.
Je hebt ook de website direct-wonen. Daarop staan huurwoningen. Ikzelf ben eerst gaan huren en heb na ongeveer 5 jaar een eigen huis gekocht, als single kreeg ik toen net een hypotheek rond (overigens niet gekocht in de Randstad).
Dat komt gewoonweg doordat die meer inkomsten hebben en dat is voor de verhuurder fijn. Meer zekerheid.



Singles zullen wellicht weggaan, juist omdat ze samen gaan wonen. Ik weet niet wat de insteek verder is.
Alle reacties Link kopieren
quote:budapest schreef op 26 oktober 2014 @ 13:53:

[...]



Dat weet ik. Ik zeg toch juist dat veel anderen dat idee ook hebben en dat die plaatsen daardoor ook steeds lastiger worden?



Ik hoop dat het lukt hoor, maar je zult genoegen moeten nemen met weinig. En anders toch op zoek naar een medehuurder. Doen heel veel mensen. Niet leuk wellicht, maar ja is niet anders.

Ik wil best badkamer en keuken delen maar wil wel een eigen slaapkamer en plek om me terug te trekken.



Mijn ouders wonen in zo'n stad waar je je letterlijk kapot verveelt. Toch gaan veel mensen hier wonen omdat het goedkoop is. Maar ik MOET hier gewoon weg, ik word hier gestoord van.
quote:ottertje87 schreef op 26 oktober 2014 @ 13:51:

[...]



Ik ga een docentensalaris verdienen als het goed is. Begin denk ik met 4 dagen werken (5 dagen is erg zwaar als beginner).Ik ben docent met 10 jaar ervaring (en salarisverhoging) en kan alleen maar weinig hypotheek krijgen. Huren is voorlopig denk ik je beste optie.
Ik snap je helemaal hoor. Ik ben al sinds mijn 18e uit huis en heb laatst weer eens 6 weken thuis gewoond: nooit, maar dan ook nooit meer! Mijn ouders wonen ook nog eens in een gat waar in het weekend geen bus is en waar niet eens een winkel of supermarkt zit. Dus ik snap je echt.



Maar juist daarom zul je dan je eisen bij moeten stellen. Een eigen slaapkamer is logisch. Moet vast wel iets te vinden zijn waarbij je een eigen slaapkamer hebt en alleen keuken+badkamer deelt.

https://www.facebook.com/ ... kamerinamsterdam/?fref=ts

https://www.facebook.com/groups/woonruimtegezocht/



Zo zijn er nog wel meer pages. Wellicht zijn die er ook voor Haarlem etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Merisi schreef op 26 oktober 2014 @ 14:00:

[...]





Ik ben docent met 10 jaar ervaring (en salarisverhoging) en kan alleen maar weinig hypotheek krijgen. Huren is voorlopig denk ik je beste optie.Thanks! Wel particulier ook?
Alle reacties Link kopieren
quote:budapest schreef op 26 oktober 2014 @ 14:01:

Ik snap je helemaal hoor. Ik ben al sinds mijn 18e uit huis en heb laatst weer eens 6 weken thuis gewoond: nooit, maar dan ook nooit meer! Mijn ouders wonen ook nog eens in een gat waar in het weekend geen bus is en waar niet eens een winkel of supermarkt zit. Dus ik snap je echt.



Maar juist daarom zul je dan je eisen bij moeten stellen. Een eigen slaapkamer is logisch. Moet vast wel iets te vinden zijn waarbij je een eigen slaapkamer hebt en alleen keuken+badkamer deelt.

https://www.facebook.com/ ... kamerinamsterdam/?fref=ts

https://www.facebook.com/groups/woonruimtegezocht/



Zo zijn er nog wel meer pages. Wellicht zijn die er ook voor Haarlem etc.Ben daar ook lid van, die pagina's, thanks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven