Opbergen als je geen bergruimte hebt

05-11-2010 16:21 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Vorige week is mn vriend bij me in komen wonen. Heel leuk natuurlijk, maar ik woon in een studentenapartement (45m2 met aparte slaapkamer, huur). Ik heb geen kelder, berging, schuurtje of ook maar een inbouwkast.



Het opruimen van spullen was al een probleem, maar nu dus helemaal! Gelukkig kwam vriend uit een gemeubileerd apartement en heeft hij dus geen meubels meegenomen.



Het is budgettair ook niet haalbaar om opslagruimte te huren.



Hebben jullie leuke creatieve ideen om de spullen toch een beetje netjes op te bergen ondanks dat het overal in het zicht zal staan?
Alle reacties Link kopieren
Bij IKEA grote bakken/manden halen?



Of zelf een wand maken met kastruimte?



Grote bakken onder het bed?



Of gaat het echt om grotere dingen?
Ik heb hetzelfde probleem en nog niet echt een oplossing gevonden. Overweeg de inbouw van een flinke diepe kast in een (donkere) hoek van de woonkamer. Verder heb ik ipv bijzettafels dekenkisten, en seal ik textiel en kleding vacuum onder het bed. In een huurhuis wil je wrs geen kast laten bouwen, maar misschien kun je zelf iets klussen en dat afscheiden dmv een gordijn?
1. Heel Veel Wegdoen. En dan nog meer. Zet het op marktplaats, breng het naar de kringloop, je ouders, storthoop. Echt kritisch naar de massa kijken en weg doen.



2. Check IKEA, heel hun nieuwe catalogus staat bol van slimme opbergmogelijkheden voor kleinbehuisden.
Alle reacties Link kopieren
Geen hele grote dingen gelukkig.



Inderdaad Ikea bakken zijn hier ook al langs gekomen. En we hebben ook al een grote bak onder het bed.



Echt ruimte om een kastenwand te maken is er niet. Bovendien is het de verwachting dat we volgend jaar samen weer verhuizen dus grote investeringen willen we liever niet.
Alle reacties Link kopieren
keukenkastjes kunnen heel handig zijn, bijvoorbeeld boven je bed, je hebt er geen last van qua ruimte en je kunt er veel in kwijt.
Alle reacties Link kopieren
Er is al heel veel weggedaan bij het inpakken en ik heb ook alle kasten die er zijn al zoveel mogelijk opgeruimd..



Hobby spullen, kookspullen, kleding en administratie zijn de grootste boosdoeners. Bovendien hebben we heel veel boeken waar we nogal aan gehecht zijn. (de 4e Billy is nodig)
Ja en weggooien inderdaad, uiteraard. Ik heb ook grotere meubels waar ik echt geen afstand van kon doen uitgeleend/geparkeerd bij vrienden en familie.
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd! Heb je wel verdient, dat het lekker gaat met je. Ik woon in een huisje van 50m2. Veel slimme oplossingen moeten verzinnen. Zoals een 'inbouwkattenbak', om maar wat te noemen. Keukenkastjes vind ik best een handige oplossing. Ik heb veel in grote manden zitten, die te stapelen zijn. En in heb 1 kast waar ik mijn boeken, cd's, etc in heb. Die kast loopt tot aan het plafond en is niet gekocht, maar zelf gemaakt. Zo is het bijvoorbeeld geen hele diepe kast. Scheelt ook in ruimte. Onder de bank heb ik ook opbergruimte gemaakt. Succes.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Alle reacties Link kopieren
In de hoogte gaan werken en lang leven marktplaats!
Alle reacties Link kopieren
Je bent gek van boeken lees ik en je gaat volgend jaar waarschijnlijk verhuizen?



Doe alle boeken die je nu niet leest in dozen en kijk of je die zolang bij je ouders mag stallen(als zij die ruimte hebben) of iemand waarvan je weet dat je ze daar kunt stallen.



wat kasten weg zorgt voor instant ruimte
Alle reacties Link kopieren
quote:Snowpatrol schreef op 05 november 2010 @ 16:21:

Het is budgettair ook niet haalbaar om opslagruimte te huren.



Hoezo niet? Nu jullie samen alleen jouw huur hoeven te betalen zou je toch geld over moeten houden? Ik heb geen idee hoor hoeveel een opbergbox kost, maar dat zou ik toch even goed uitzoeken. Als jullie toch niet zo lang hier blijven wonen en je het van sommige dingen zonde vindt om het weg te doen, heb je op die manier net wat meer ruimte.
Alle reacties Link kopieren
De oplossing is heel erg simpel. Alle troep weggooien.

Hoeveel heb je echt nodig? Maar dan: echt? De rest kan allemaal weg.



Boeken? Als je ze niet voor je studie nodig hebt, kunnen ze weg. Neem maar een abonnement op de bibliotheek.

Cd's? Zet ze in je computer en verkoop ze daarna via Bol.com.

Kleding? Goed uitzoeken wat je vaak draagt, één gelegenheidssetje in je kast (iets nets voor begrafenis en sollicitaties) en de rest kan weg. Winterkleren breng je in de zomer naar je ouders, als het seizoen verandert keer je het om: zomerspullen naar zolder van ouders, winterspullen weer ophalen.

Keukenspulletjes? Enorm bezuinigen.

Voorraad? Niet nodig, je kunt alles kopen als je het gaat gebruiken.

Beddengoed: één dekbedovertrek op je bed, eentje schoon in de kast, klaar. Meer heb je niet nodig.



Er zijn een aantal boeken over, o.a. van Zamarra Oomes, en daar staat in heel veel woorden in wat ik hierboven zeg: gooi weg al die overbodige rommel.
Alle reacties Link kopieren
@ sjoko



omdat er ook (reis) kosten bijgekomen zijn en we hiervoor niet rondkwamen en nu net wel (ik krijg op het moment alleen mn stagevergoeding binnen).



Gelukkig is vriend nogal handig dus misschien dat hij zelf iets kan fabriceren. Iemand enig idee hoe duur hout/ planken is?
Alle reacties Link kopieren
Bij Ikea heb je deze dubbele keukenkastjes met schuifdeuren. Daarvan heb ik 2 rijen van 3 naast elkaar in de garage laten ophangen en dan hoog zodat je er weinig last van hebt (en er niet tegenaan kunt rijden wat ik ook heel handig vind ) . Die zijn ook niet zo heel duur, 65 euro per stuk. Kan je er daar niet een paar van kwijt in je hal of slaapkamer? Je kan er heel veel in kwijt. Het is geen topkwaliteit, de deurtjes lopen soms uit de rails maar dan pak je hem even vast, drukt hem omhoog en dan kan je het wieltje zo weer in de rail zetten.



Probeer of je nog ergens de Ikea-catalogus van een paar jaar geleden kunt scoren: wonen op de kubieke meter.
Alle reacties Link kopieren
Snow, zelfs hout staat op marktplaats. Ik heb ook veel van marktplaats. Mensen willen er vaak voor een zacht prijsje vanaf. Ben jij mooi mee geholpen.
Eigenlijk, ben ik een enorme burgertrut!!
Alle reacties Link kopieren
Opbergen lukt mij ook niet vanwege te weinig ruimte. Ik verplaats alleen maar spullen en dat noem ik dan maar opruimen
Alle reacties Link kopieren




Klik







Klik







Klik







Klik
The sun does not compare or judge. It shines for all life.
Alle reacties Link kopieren
quote:Snowpatrol schreef op 05 november 2010 @ 16:40:

@ sjoko



omdat er ook (reis) kosten bijgekomen zijn en we hiervoor niet rondkwamen en nu net wel (ik krijg op het moment alleen mn stagevergoeding binnen).



Gelukkig is vriend nogal handig dus misschien dat hij zelf iets kan fabriceren. Iemand enig idee hoe duur hout/ planken is?Ah, dan snap ik het. Zelf maken is dan inderdaad wel handig, planken langs de muur op plekken waar je er geen last van hebt.
Alle reacties Link kopieren
@snowpatrol; www.gamma.com Kan je zelf nog wel even uitzoeken lijkt mij? Als je je internet nog niet hebt weggedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik woon op een kleine 50m² en heb vooral veel opbergideeën van Ikea in huis gehaald. Die zijn echt goed in het praktisch inrichten van kleine oppervlakken.

Mijn bed is wat hoger (seniorenbed ofzo), zodat eronder plastic bakken kunnen met kleding en schoenen die ik dat seizoen niet draag (nu dus net de zomerkleding opgeborgen). Verder zul je toch de hoogte in moeten denken: keukenkastjes las ik hierboven ergens - vind ik een slim idee!

En gewoon weg doen wat niet noodzakelijk is of wat je al een aantal jaar niet aan hebt geraakt.



Prijzen van hout zou je bij de bouwmarkt na kunnen vragen. Is nogal afhankelijk van wat voor hout (constructieplaat, multiplex, massief).
Alle reacties Link kopieren
idd de hoogte in! tot aan het plafond. Vooral je boekenkasten (billies op elkaar ofzo) zo hoog mogelijk.



Ook in je keukenkastjes kun je de hoogte gebruiken. Extra halve planken erin maken bv.



Ik heb ook een hele grote kist als bijzettafel, daar kan echt heel veel in. Ook kun je dozen of kisten als nachtkastjes gebruiken. (ik heb hiervoor provisorisch mijn verhuisdozen met een lappie erover gebruikt. bv. Dat soort dingen.



toen ik van een eengezinswoning naar een kamer verhuisde heb ik veel meegenomen en alles tweelaags gemaakt (dubbele laag in de boekenkasten enzo)



En ja, je kunt alles weggooien zoals hierboven geopperd, maar je kunt ook goed opbergen. (Sorry, ik heb het een beetje gehad met de weggooi-goeroes).
Alle reacties Link kopieren
Het zijn hier gipsen wandjes dus echt kastjes ophangen kan niet denk ik.



@ Appelsientje



boeken en kookspullen weg doen zou ook een deel van " ons" weg doen betekenen. We koken graag en lezen heel veel. Volle boekenkasten zijn een stukje woongenot voor ons.



Qua kleding is er wel wat te winnen denk ik. Resultaat zou dan zijn om onze beider garderobes in mn huidige garderobe kast te passen.



Hebben ook maar 2 setjes beddengoed + 1 1persoonssetje voor logees. (in de bak onder bed).



Zoals iemand zei in de hoogte is misschien nog wel wat te winnen. Hebben al een opzetkast voor de garderobe kast.
Alle reacties Link kopieren




Klik
The sun does not compare or judge. It shines for all life.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven