Openingsbod te renoveren huis

28-10-2015 14:07 46 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve Viva-dames,



Man en ik hebben pracht van een huis gezien. Huis is best groot, erg stuk groot land erbij (dat wel bos moet blijven) en klein gebouw in de tuin waar ik als zelfstandige praktijk zou kunnen houden. Maar, de staat van het huis is erbarmelijk. Huis van 1950 en sindsdien geen deftige aanpassingen meer. Alles zal dus vernieuwd moeten worden: elektriciteit, glazen, ketels, sanitair, keuken, vloer. Enkel het dak is in goede staat zeg maar en ook de indeling en de charme zitten goed.

Momenteel vragen ze 270 000 voor het huis. Dit is teveel voor ons, omdat we nog minstens een ton kwijt zullen zijn aan renovatie (en waarschijnlijk meer heb ik hier al op diverse topics meegelezen). Max voor ons is 235 000. Maar hoe pakken we dat aan? 215 000 bieden een aangeven dat er wel enige onderhandelingsruimte is maar niet veel? 230 000 bieden als eindbod en dat eventueel optrekken tot 235 000? Meteen 235 000 bieden? Ik heb geen idee!

Man en ik hebben het gevoel dat er nog geïnteresseerden zijn (toen wij kwamen kijken waren er ook drie andere koppels, arrgghh). Kans bestaat dus dat huis niet onder verkoopprijs gaat, maar we kunnen ons niet meer permitteren met de renovatie bij.



Dus, wat is wijsheid in deze situatie??
Hoe lang staat het huis al te koop?

Bij een huis wat lang te koop staat is meestal meer onderhandelingsruimte dan bij een huis wat net te koop staat.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel grond zit erbij?

Is de regio populair?



Ben laatst bij een huis wezen kijken waarvan de makelaar zei: ,,Als je de kavel koopt, krijg je het huis er gratis bij". Bij thuiskomst even zitten rekening en toen ik de koopprijs deelde door m2 kwam er idd een zeer redelijke prijs uit voor alleen de grond.
In de vraagprijs zal al wel rekening gehouden zijn met de staat van onderhoud van het huis. Dan lijkt mij een maximum bedrag van 235.000 niet echt realistisch. Maar proberen kan altijd natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
In mijn situatie (niet zo groot ¤gat als bij jullie) heb ik een aankoopmakelaar ingeschakeld. Als hij het voor elkaar kreeg, kreeg hij de provisie . Kost wel wat, maar het resultaat is precies wat ik wou: het huis voor de gewenste prijs...
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Alle reacties Link kopieren
Huis ligt bij Belgisch Nederlandse grens, veel huizen in de regio staan te koop, dus lijkt me niet meteen een heel populaire omgeving. Is ook echt een klein dorpje zeg maar.

Huis staat bij mijn weten nu twee weken te koop (maar staat wel al zes maanden gewoon leeg).



Grond (met huis inbegrepen) is bijna 5000 vierkante meter. Best groot stuk grond dus. Maar die grond willen we niet perse, we willen het huis!



Hmm, jullie geven het precies weinig kans?
Alle reacties Link kopieren
quote:roodharigegriet schreef op 28 oktober 2015 @ 14:26:

Huis ligt bij Belgisch Nederlandse grens, veel huizen in de regio staan te koop, dus lijkt me niet meteen een heel populaire omgeving. Is ook echt een klein dorpje zeg maar.

Huis staat bij mijn weten nu twee weken te koop (maar staat wel al zes maanden gewoon leeg).



Grond (met huis inbegrepen) is bijna 5000 vierkante meter. Best groot stuk grond dus. Maar die grond willen we niet perse, we willen het huis!



Hmm, jullie geven het precies weinig kans?

De grond zit er nu eenmaal bij.... wat doen "gerenoveerde" huizen daar ongeveer?



Voor zoveel grond lijkt 270k best een koopje eerlijk gezegd.
Alle reacties Link kopieren
Brutaal zijn, 2 ton bieden..... Zij willen het kwijt... JIJ weet wat je kwijt kan..... Nee heb je....
Aliquando et insanire lucundum est
Alle reacties Link kopieren
Weet je zeker dat het dak en muren in goede staat zijn? Is er een bouwkundig rapport waaruit dit blijkt?



Het perceel is vooral bosgrond begrijp ik? Dat heeft weer een andere waarde.



Het huis staat ook nog maar 2 weken te koop. Maar waarom probeer je het niet gewoon? Nee heb je, ja kun je krijgen. Als je zelf niet weet hoe te beginnen is een aankoopmakelaar misschien een optie.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind niet meteen wat andere huizen er doen. Is wel Belgische dorpje en ik merk dat het hier nog echt kopersmarkt is: huizen staan lang te koop en worden vaak onder de vraagprijs verkocht (volgens immowebsite staan huizen in dit dorpje gemiddeld 200 dagen te koop).



Volgens internet is de waarde van het huis (wordt door immowebsite berekent) 240 000.



En tja, 270 valt vermoedelijk mee met de grond, daarom vast ook zoveel kijkers. Maar dat is te duur voor ons met de renovatie bij..

Dus hoe het bieden toch aan te pakken? (Wie niet waagt.. Toch?)
Alle reacties Link kopieren
Grond is inderdaad bosgrond, waar me op zich ook niets mee kunnen. (Agrarisch aangemerkt door de gemeente)
Alle reacties Link kopieren
Bedrag in je hoofd nemen, (MAX bedrag) en een ander de onderhandeligen laten doen voor je. Julliewillen het huis, dus heb je emotionele binding en ga je misschien over je max heen. Een ander kan subjectief proberen een zo laag mogelijke prijs er voor je uit slepen.
Aliquando et insanire lucundum est
Alle reacties Link kopieren
Moet je trouwens zelf nog verkopen en heb je hypotheek al uitgezocht? Als het inderdaad al zo lang leeg staat, heb je kans dat ze er snel van af willen (misschien kun je erachter komen of het bv erfgenamen zijn). Als je snel kunt schakelen,zou ik dat zeker bij bieden concreet benoemen.



Op jouw vraag: ik zou 230 bieden. Als huis al lang te koop had gestaan, was ik lager begonnen
If chocolate can't fix it, it's a real problem
Alle reacties Link kopieren
Man moet huis verkopen, maar we zijn met scheiding van goederen getrouwd en ik zou hypotheek in mijn eentje kunnen dragen (nagevraagd bij de bank). Dus snel schakelen is zeker van toepassing.



Woonde volgens mij oude vrouw die nu naar rusthuis is, maar zij had haar huis hiervoor al doorverkocht (jaren geleden), deze koper verkoopt het nu (geen idee wat hij indertijd betaald heeft).
Ik zou toch ook eerst een bouwkundige keuring laten doen, zodat je een realistisch inzicht krijgt in de bouwkosten.

Je kunt een bod doen onder voorbehoud van deze keuring. Nee heb je, ja kan je krijgen.



En vooraf even uitzoeken of je daar op de grond wel een bedrijf aan huis mag starten, is ook niet altijd maar zo toegestaan.
Ik zou 225 ofzo bieden en daarbij ook een idee berekening geven voor wat er gedaan moet worden, dan is het onderbouwd en klinkt het ook zo van 'beter dan dit gaat het niet worden, want niemand wil een huis waaraan zo veel moet gebeuren'. Zoiets als "225, want er moet nog 50.000 voor zus en 20.000 voor zo en dit en dat bij om het te verbouwen".

Het kan best, een stuk lager bieden. Nee heb je, ja kan je krijgen. Vrienden van mij hebben ook een 50.000 ofzo onder de vraagprijs geboden van een groot huis in een niet zo gewilde regio. Toen volgde nog wel een onderhandeling, maar ze wonen er nu wel.

En/of inderdaad een aankoopmakelaar. Succes!
Alle reacties Link kopieren
We gaan een tweede keer kijken met iemand die er wat van kent, enerzijds om een goede inschatting te maken van de kosten (komen we er wel met die ton?) en anderzijds inderdaad om dit eventueel te gebruiken als 'uitleg' bij ons bod.



Bewoonster voor mij had er trouwens ook haar werk (zij was ook schrijfster) en ontving er ook mensen, dus neem aan dat ik er ook praktijk kan starten. Maar goeie om dit even na te vragen!
Alle reacties Link kopieren
In Nederland kan je opvragen wat de laatste koper er voor betaald heeft. Misschien kan dat in Belgie ook.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je de roze bril ook even af zet. Zijn dr prijzen die je noemt jullie maximale bedragen en die ton heb je die op een rekening of wil je die lenen. Daar zit tegenwoordig nogal wat haken en ogen aan dus grote kans dat je die niet van de bank krijgt. Daarnaast weet ik niet of je op de hoogte bent hoe de Belgische markt werkt wat betreft kosten kopen, notaris en hypotheken. Ik.ook niet hoor maar lun je met een Nederlandse hypotheek een Belgisch huis kopen of heb je dan een Belgische hypotheek nodig en wat betekent dit irt de hypotheekrenteaftrek, belastingtechnisch en je salaris etc. Zou dit eerst goed uitzoeken. Lijkt me niet geheel onbelangrijk.
Alle reacties Link kopieren
Ben zelf belgische, de man is nederlander! Ik weet dus welke kosten erbij komen (12.5% van de verkoopprijs, oh gruwel) dat geld hebben we aan de kant staan.

Van het budget om te verbouwen zouden we de helft moeten lenen (hier gaan we nog even mee wachten), maar dit zou wel mogelijk zijn.



We zijn al even aan het kijken naar een huis, dus hebben al het één en ander uitgezocht.



Maar ik hoor jullie dus zeggen 225 a 230 bieden en hopen dat het goed gaat. Toch?
Alle reacties Link kopieren
Ooh excuus sorry dacht dat je Nederlandse was😊 zou gewoon bieden. Ja kun ne krijgen nee heb je. Wie niet waagt wie niet wint.
quote:veensteker schreef op 28 oktober 2015 @ 15:35:

In Nederland kan je opvragen wat de laatste koper er voor betaald heeft. Misschien kan dat in Belgie ook.Hoe kun je dit opvragen?
Alle reacties Link kopieren
Via het kadaster, de koopsomtelefoon. Google maar even. Kost met sms een paar euro.
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten in een beetje dezelfde situatie, maar wij hebben inmiddels zo'n huis gekocht. Locatie geweldig, mega tuin, en het huis helemaal geweldig, maar wel ontzettend gedateerd. Het stond al 2 jaar te koop, begonnen bij 365, gezakt naar 3 ton en wij 240 geboden en het gekregen voor 250. Toen we ons openingsbod deden er ook bijverteld wat we gaan verwachten aan verbouwingskosten. We zijn met een aannemer gaan kijken namelijk. Inmiddels zijn we aan het verbouwen en staat de rekening op 75000 euro, maar hebben straks wel een prachtig huis Ik zeg, doen, gewoon proberen!
Alle reacties Link kopieren
Je topic is nog niet zo oud TO maar ik vind het wel erg interessant om te volgen. Zijn er al updates? Wanneer gaan jullie een tweede keer kijken?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven