Openslaande deuren, achterdeur behouden?

29-04-2016 07:11 48 berichten
Ik wil graag openslaande deuren op de plaats waar nu een groot raam zit aan de achterkant van het huis. Ik wilde de achterdeur weghalen (keuken), en alleen hoog een smal raam voor het licht laten plaatsen. Zo hou ik meer ruimte over om een kast in de keuken te zetten.



De achterdeur zal dus verwijderd worden, en om via achter naar binnen te gaan moet je dan dus door de openslaande deuren.



Nu zie ik op foto's en lees ik dat mensen juist hun achterdeur houden, als 'loopdeur'.



Hoe hebben jullie dit gedaan? Voordelen, nadelen? Is het 'gek' om alleen openslaande deuren te hebben en dus geen 'gewone' achterdeur meer?
Waarom zou dat gek zijn?

Alles kan wat jij/jullie zelf willen.



Of het praktisch is is de vraag.



Zou die deur vrijwel naast de openslaande deuren zitten? In dat geval zou ik dat deurgat ook dicht maken. Wanneer die deur elders zit en een veel praktischere toegang verschaft tot de woning kan ik me voorstellen dat de deur blijft.



Openslaande deuren kun je prima gebruiken als toegangsmogelijkheid voor je huis via de achterkant. Het is en blijft een deur he.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het beide waarbij we keukendeur als loopdeur gebruiken. Vind dit zelf meest logische maar vooral handig omdat je anders altijd met viEze voeten etc midden in de woonkamer binnen stapt door keuken is toch wat afgeschermder binnen komen. Jouw idee vind ik beetje Amerikaans waarbij je meteen vanuit de voordeur de woonkamer in stapt.
Alle reacties Link kopieren
Openslaande deuren en daarnaast een gewone achterdeur vind ik geen gezicht. Ik zou de deur weghalen en desnoods vaker door de voordeur naar binnen gaan

Maar serieus, als je er een slot op maakt en die deuren gewoon van buiten te openen zijn (bij ons is dat namelijk niet zo en daarom kunnen we ze niet als ingang gebruiken), dan is er toch niks mis mee. Kies gewoon openslaande deuren waarvan je er ook alleen één open kunt doen en je hebt hetzelfde effect als bij een gewone deur.
Alle reacties Link kopieren
Oh, ik maak er nu uit op dat de gewone deur ergens anders zit... Dan zou ik het eraan laten liggen hoe graag je die kadt in de keuken wilt.
Alle reacties Link kopieren
In ons nieuwbouwhuis hebben wij als meerwerk onze ramen laten vervangen door openslaande deuren. Daarnaast zit de loopdeur. Ik dacht dat die dan vervangen zou worden door een raam, maar dat is niet standaard zo. De aannemer gaf aan dat hun ervaring is dat veel mensen de loopdeur pretttiger vinden om te gebruiken dan de openslaande deuren.
Openslaande deuren zijn heel mooi als het mooi weer is, maar ik zie het niet als vervanger van een loopdeur. Lijkt mij onhandig om je loopdeur weg te halen, zou het dus zelf niet doen.
Alle reacties Link kopieren
Geen openslaande deuren maar een schuifpui. Wat voor raambekleding had je in gedachten voor de openslaande deuren? Wij hebben daar bijvoorbeeld van die brede luxaflex hangen die altijd tot aan de grond hangt. Door deze deur naar binnen en buiten gaan is alleen om deze reden al niet handig.

Wat komt er in je tuin te staan achter de deuren? Staat daar meteen je tuintafel met stoelen? Kun je hier makkelijk langs? Zijn allemaal praktische dingen om eens naar te kijken.

Kan niet zeggen dat ik het gek vind.
Ja precies! Ik was dus ook helemaal in de veronderstelling dat je dan vanzelf de gewone achterdeur weghaalt. Openslaande deuren zijn inmers ook deuren (Troeteltje zei het al). Maar nu zie ik op internet allemaal dingen over loopdeuren.



Mijn achterdeur zit dan 2 meter naast de openslaande deuren. Dat lijkt me zo suf! Vandaar dat ik dat gat dan helemaal dicht wil maken, stucen, en een kast ervoor zetten. Alleen hoog in de muur een horizontaal smal raam voor de lichtinval.



Ja, je staat dan gelijk achter als je binnenkomt, maar ik zie niet wat er Amerikaans aan is, haha. De gewone voordeur met hal zitten aan de voorkant van het huis. De achterdeur en openslaande deuren (nu nog groot raam) aan de achterkant.
Wij hebben dat, openslaande deuren met ramen ernaast. En geen andere deur ernaast, dus als je vanuit de achtertuin komt dan sta je inderdaad middenin de woonkamer.

De voordeur zit dan wel weer dichterbij de keuken.



Maar wij gebruiken de achterdeur eigenlijk alleen om naar de tuin te gaan, er is aan de achterkant van het huis, na de tuin, ook verder niks. We kunnen alleen maar rond het huis lopen dan.

Het is misschien anders als je door je huis heen moet om van voor naar achter te gaan en je bijv. altijd je auto aan de achterkant parkeert o.i.d. Ik weet niet of jij dat moet, maar anders kies je toch gewoon je andere deur als je niet middenin de woonkamer wil staan?
Of geen raambekleding (geen inkijk achter), of lichte creme/beige gordijnen.
Ja precies openslaande deuren met glas ernaast en erboven. Prachtig!
Alle reacties Link kopieren
Maar even voor mijn beeld: waar kom je bij beide deuren (achterdeur en aankomende openslaande deuren) binnen?
quote:Sorende schreef op 29 april 2016 @ 07:43:

Wij hebben dat, openslaande deuren met ramen ernaast. En geen andere deur ernaast, dus als je vanuit de achtertuin komt dan sta je inderdaad middenin de woonkamer.

De voordeur zit dan wel weer dichterbij de keuken.



Maar wij gebruiken de achterdeur eigenlijk alleen om naar de tuin te gaan, er is aan de achterkant van het huis, na de tuin, ook verder niks. We kunnen alleen maar rond het huis lopen dan.

Het is misschien anders als je door je huis heen moet om van voor naar achter te gaan en je bijv. altijd je auto aan de achterkant parkeert o.i.d. Ik weet niet of jij dat moet, maar anders kies je toch gewoon je andere deur als je niet middenin de woonkamer wil staan?De voordeur is het meest gebruikt. Alleen als je op de fiets bent moet je achterom ivm de schuur. Maar verder wordt de achterdeur niet gebruikt als normale ingang. Je hebt mensen die gebruiken de achterdeur bijna vaker dan de voordeur, dan komt iedereen achterom. Maar zo is mijn huis niet gesitueerd.
quote:jules schreef op 29 april 2016 @ 07:47:

Maar even voor mijn beeld: waar kom je bij beide deuren (achterdeur en aankomende openslaande deuren) binnen?



Achterkant van het huis. Huiskamer heeft L-vorm (maar dan omgedraaid en geflipt).



Keuken linksachter met de achterdeur. Nu kom je dus binnen in de keuken.



Rechts van de achterkant de achterkamer (eettafel) Met een groot raam. Dan zou je dus achter binnenkomen in de achterkamer bij de eettafel, zo'n 2-3 meter van de oorspronkelijke achterdeur.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben drie stellen dubbele deuren aan de achterkant en gebruiken die dus ook gewoon. Ik vind een aparte loopdeur ernaast ook geen gezicht. En de deuren maak je toch zo dat een van de twee loopdeur is en je de andere apart open moet maken. Ik zie dan ook niet waarom een losse loopdeur handiger of praktischer zou zijn.
Alle reacties Link kopieren
En hoe zit de doorloop van het eetgedeelte naar de keuken? Is dat open of moet he nog naar een deur. En als je in de tuin zit, zit je dan voornamelijk aan de kant waar de openslaande deuren komen of juist bij de huidige achterdeur?
quote:Vogelaarster schreef op 29 april 2016 @ 07:49:

[...]

De voordeur is het meest gebruikt. Alleen als je op de fiets bent moet je achterom ivm de schuur. Maar verder wordt de achterdeur niet gebruikt als normale ingang. Je hebt mensen die gebruiken de achterdeur bijna vaker dan de voordeur, dan komt iedereen achterom. Maar zo is mijn huis niet gesitueerd.



O, ja. Dan moet je je inderdaad bedenken: hoe vaak gebruiken we die achterdeur en vind ik dat erg als die deur dan gebruikt wordt? Want bij ons loop je zo van de achter- naar de voordeur, maar als je om moet lopen, dan ga je dat denk ik niet doen. Als wij met de fiets zijn, dan loop ik toch nog eerst naar de voordeur, kun je gelijk je jas ophangen etc.



Ouderlijk huis had allebei, openslaande deuren en een loopdeur helemaal aan de zijkant. Ik weet nog dat mijn moeder vroeger zich er altijd aan ergerde dat we dan weer bij de loopdeur onze schoenen lieten staan bijv. Dat krijg je dan ook weer en een deurmat in je woonkamer.



Voor de mooi is het niet, toch, die extra deur?
In normale huizen heb je toch van oudsher openslaande deuren in de achterkamer, en in de keuken ook een keukendeur? Ik zou die niet willen missen want ik gooi bijv regelmatig spullen gelijk in de kliko of groene bak. Anders zou je daarmee door je huis moeten.

Tenzij je natuurlijk de keuken open hebt gesloopt, dan voegt zo'n extra deur weinig toe.
Ik had het een tijdje, wij moesten door die deur als je wegging/thuiskwam met de fiets, als je iets in de kliko wilde gooien, als je de was in de tuin wilde hangen, als je iets uit de schuur wilde halen etc.



Eerst zat er ook een deur in de keuken maar die was verrot en omdat de keuken na een tijdje zou verplaatsten naar een nog te bouwen aanbouw werd die deur vast dicht gemaakt. Ik vond het lastig, deur werd vaker gebruikt dan we hadden bedacht. Je moest dan uit de keuken om e tafel, ?angs het gordiijn etc. Vooral 's winters had je dan gelijk de kou weer in huis.



We hadden wel echt een stel deuren waarbij er maar een open hoefde en de andere vastgezet kon worden. Nu kan ik vanuit de keuken weer naar buiten en vind ik toch handiger.
Ik lijk nu te lezen dat je geen open keuken hebt. Dan begrijp ik dus niet waarom je de deur kwijt zou willen. Het is ook nog veiliger bij brand of vlam in de pan. Niet voor inbraak, dat is het enige nadeel.
quote:MinkeDeWit schreef op 29 april 2016 @ 08:11:

In normale huizen heb je toch van oudsher openslaande deuren in de achterkamer, en in de keuken ook een keukendeur? Ik zou die niet willen missen want ik gooi bijv regelmatig spullen gelijk in de kliko of groene bak. Anders zou je daarmee door je huis moeten.

Tenzij je natuurlijk de keuken open hebt gesloopt, dan voegt zo'n extra deur weinig toe.





Dat hadden wij, open keuken maar toch loop je dan op weg naar de kliko met je vuil door de kamer. Vond ik toch vervelend.



Ik zou eens een paar dagen bij houden hoe vaak ik die deur gebruikte. 'Niet zo vaak' is gebaseerd op een gevoel, '30 keer' is wetenschap.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het iets anders, openslaande deuren vanuit de woonkamer naar de tuin en dan daarnaast de deur naar de bijkeuken en vanuit daar kun je dan ook via een enkele deur ook naar de tuin. Wij gebruiken die deur ontzettend vaak en de openslaande deuren zetten we alleen met mooi weer open icm de hor.



Onze buren hebben geen bijkeuken en dus inderdaad naast hun openslaande deuren nog een extra deur. Maar dat is wel de deur die zij gebruiken. Die komt namelijk binnen in de keuken en dus ligt daar ook een matje voor de schoenen enzo. Net als bij ons. Dat doe je toch minder snel wanneer je binnenkomt in je woonkamer. Daar kan ik ook slippers neerzetten zodat je geen schoenen aandoet als je even de tuin in moet. Bij een openslaande deur in de woonkamer zou ik dat geen gezicht vinden. Maar dat is persoonlijk. Ik zou hem dus niet weghalen.



Overigens heb ik bij de buren nog nooit de openslaande deuren open zien staan want vrij snel daarvoor staat op het terras hun grote eettafel en van binnenuit staat er volgens mij ook vrij dicht de eethoek erop. Dus bedenk ook of de looproute wel vrij blijft.
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
quote:MinkeDeWit schreef op 29 april 2016 @ 08:14:

Ik lijk nu te lezen dat je geen open keuken hebt. Dan begrijp ik dus niet waarom je de deur kwijt zou willen. Het is ook nog veiliger bij brand of vlam in de pan. Niet voor inbraak, dat is het enige nadeel.Als de keuken niet open is, zou ik zeker de deur laten zitten. Inderdaad voor veiligheid, maar ook voor ventilatie. Hier in de straat heeft iedereen die openslaande deuren nam de keukendeur behouden. (Traditionele jaren 70 doorzonwoningen)
Het is een open keuken. Er zit alleen een heel klein afstapje. De keuken ligt ietsje lager.



De zithoek in de tuin is juist achterin, ivm zon en uitzicht. Daarvoor maakt het dus niet uit.



En de achterdeur en de openslaande deuren zouden zo dicht bij elkaar komen dat ik het gek vind.



Maar als het zó normaal gevonden wordt vind ik dat wel iets om rekening mee te houden, voor ooit mocht ik het willen verkopen (geen plannen maar je weet maar nooit).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven