Opruimen, wat bewaar je wel/niet?

27-04-2016 08:55 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen.



Ik wil vandaag beginnen met mijn spullen nogmaals uit te zoeken.. Ik woon klein, totaal 32m2 (beganegrondwoning, woonkamer, 1 slaapkamer, gesloten keuken) Ik heb 1 ingebouwde kast in de slaapkamer, met 4 planken. En in de woonkamer ook 1 maar daar zit geen deur in. (Bevestigingen om er een deur in te plaatsen zijn ook weg)



Ik heb al eens eerder voor mijn gevoel veel spullen weggedaan maar het is alsnog heel veel overal. In de slaapkamer staan 3 kledingkasten waar alles inzit, keuken/theedoeken poetsdoeken, handdoeken, dekbedovertrek, stofzuiger, kleding (in 1kast), en in 1 kast zit voornamelijk allemaal van alles en nog wat.



Ik vind het toch moeilijk, hoe snel gooi je spullen weg? In mijn inbouwkast staat 1 kast met gaten, met manden, daarin zit 1 vol met kabels, 1 vol met papieren/herinneringen van de middelbare school wat een gezellige tijd was, 1 met douchespulletjes, en 1 met papieren die belangrijk zijn. Daarboven staan allemaal schoenen, een voetenbadje, lege dozen van ziggo, senseo.



In de keuken weinig plek, ik heb 5 kastjes. Maar ik moet iets gaan bedenken waardoor ik meer ruimte over houd om spullen in op te bergen.



Maar moet beginnen bij het begin, wat gooien jullie weg, wanneer is het goed genoeg om weg te gooien en krijg je er geen spijt van? Wil namelijk als het kan 1 kledingkast weg halen, zodat ik mijn 1persoonsbed bij het raam kan zetten over de hele lengte van het raam. En ik wil ook gewoon wat minder spullen hebben zodat het allemaal wat overzichtelijker is.
Alle reacties Link kopieren
Dingen die je niet gebruikt zoals die lege dozen weggooien. En dingen die kapot zijn ook weggooien. Kapotte theedoeken gebruiken om nog eens mee te poetsen en weg.



En je school herinneringen in een album plakken.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben heel rigoreus. Ik houd van zo weing migelijk spullen en wil alleen dingen die ik echt gebruik. Ik bewaar niks meer wat ooit nog van pas kan komen of dingen die nog goed zijn. Die geef ik dan weg aan anderen if kringloop. Dan ben ik er vanaf maar kan het nog hergebruikt worden. Als ik dingen een halfjaar of jaar niet heb gebruikt of gemist gaat het sowieso weg. Keukenspullen bijv. Hoeveel heb he daadwerkelijk nodig? Wat gebruik je nu echt dagelijks? Rest gaat weg.
Alle reacties Link kopieren
Is het een idee om te beginnen met de lege dozen? Hoe vaak gebruik je het voetenbadje? Als dat heel weinig is zou je die misschien ook weg kunnen doen. Geen douchespul voorraad meer aanleggen (gewoon 1 in de douche en 1 kopen als de ander bijna op is).



Kleding die je het afgelopen jaar niet gedragen hebt, schoenen die niet lekker zitten....



En ga nog eens heel kritisch door je herinneringenmandje. Wat wil je écht heel graag bewaren? Herinneringen zitten niet in spullen namelijk.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:dolfje schreef op 27 april 2016 @ 09:01:

Dingen die je niet gebruikt zoals die lege dozen weggooien. En dingen die kapot zijn ook weggooien. Kapotte theedoeken gebruiken om nog eens mee te poetsen en weg.



En je school herinneringen in een album plakken.Album goeie!
Alle reacties Link kopieren
Die herinneringen zijn allemaal uitgezocht dat moet ik wat Dolfje al zei in een album gaan plakken. Douchespullen koop ik ook geen nieuwe van, helaas past er in de douche maar heel weinig. Is er geen oplossing dat ik iets aan de deur kan hangen waar ik alles in kan stopen qua douche spulletjes?
Doe het andersom: wat wil je per se houden? Doe alsof het een vakantiehuisje is en begin met 4 mooie kopjes, 4 borden enzovoort.

De herinneringen bewaar je niet allemaal, je bewaart bijvoorbeeld één exemplarische schoolkrant en de rest kan weg. Papieren kun je ook inscannen.
Lege dozen bewaren? Why?



Hoeveel handdoeken/theedoeken heb je nu echt nodig? Daar kan vast ook wat van weg.



Gebruik je alle kabels nog? Deel is mss ook van oude apparaten, hup weg ermee.
Bad douche organisator

(daar heb ik op gegoogled, ik weet niet hoe het heet)
Mijn man is een vreselijke hoarder, echt een ramp. Gelukkig wonen we nu op 120m2 want het was niet te doen toen we samenwoonden op 35m2



Maar ik had wel een goed klein-wonensysteem denk ik. Wij bezitten meubels, boeken, kleding en andere textiel, keukengerei, gereedschap, reisequipment, toiletartikelen en belangrijke documenten (middelbare school- en universitaire diploma's, huurcontract, huwelijkse voorwaarden, trouwboekje, verzekeringspapieren, paspoorten, de hele mikmak). Dat kan niet weg. Al het andere is open for debate.



Zo heb ik vrijwel geen accessoires in huis, dat vind ik rommelig ogen. Dichte kasten. Schriften van de middelbare school? Weg ermee. Studiematerialen (behalve boeken): hoppa, de kliko in. Snoeren waarvan ik niet weet waar ze bij horen? Wat heb ik eraan? Ansichtkaarten, geboortekaartjes, prullaria, kapotte kleding, hup weg ermee.

Ongeveer 2x per jaar zoek ik mijn kast uit. Alles wat ik die winter/zomer niet 1x heb gedragen gaat naar het Leger des Heils.



Voorraadkast houd ik zo klein mogelijk, kook toch het meeste vers.



Verder handige oplossingen voor klein wonen zoals dit:















Enzovoort. Heb je misschien niet eens 3 kasten nodig, als je wat under bed space en deurruimte gebruikt en wat weggooit. 3 kasten op 32m2 lijkt mij erg overdreven. Wij haden er 1 van 1.80x0.60 en daar moesten we het maar mee doen. Hadden het er bovenop ook nog helemaal volgebouwd.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben echt een bewaarder! Vreselijk.... Kan anderen prima vertellen wat weg kan, maar voor mezelf lukt dat niet.



Je hebt van die mandjes met zuignappen voor onder de douche. Daar zouden je douchespullen inkunnen (maar wat heb je meer nodig dan zeep, shampoo en een scheermes?).



Herinneringen: als je de boel inscant kun je er een digitaal album van maken. Die zijn 5x zo dun als een plak-album.



Keukenspul zou hier wel in 5 kastjes gestopt kunnen worden als ik alleen was...een keer flink uitzoeken... (En een plastic bak in de kast voor kleine prullaria, daar alles in gooien neemt minder plek ín dan alles naast elkaar zetten



En misschien vragen of je voor die open kast in de kamer een deur zou mogen maken?
Oh in de badkamer had ik dit aan de deur:



Alle reacties Link kopieren
Heb je ruimte onder het bed. Voor mijn dochter heb ik van die plastic opbergbakken op wieltjes onder het bed, in een zitten haar hoeslakens en dekbedovertrekken, Hoogzomerkleding in de winter en winterkleding in de zomer, spullen die je niet heel vaak gebruikt.

Ikea heeft veel opbergers, kijk daar eens voor ideeën voor klein wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een echte anti-hoarder. Ik ga regelmatig door het huis om alle dingen die ik niet gebruik of beu ben weg te doen.



Zo heb ik tijdje terug een immense foto-opruimactie gehouden. Ik had zeker 20 van die dikke fotoalbums, veel van mijn ouders die ze na de scheiding niet meer wilden. Ik heb uit alle albums de fotos eruit gehaald die ik zelf wou, en al de rest gewoon weggegooid. Van alle foto's die ik had, heb ik denk ik maar 10% gehouden, en die allemaal gewoon in een doos gestoken.



Ook kleding ben ik zeer minimalistisch in, dus die neemt ook amper plaats in. Verder niet te veel prullen voor in huis verzamelen in kasten: geen 10 extra kaarsen, een schuif vol decoratiespulletjes etc. Oude elektronica enzo gaat meteen op Marktplaats als we iets nieuws aanschaffen, we houden niets bij 'voor moest de nieuwe stuk gaan'.
Alle reacties Link kopieren
Overigens mijn keuken is heel klein, dus hier staat in die kastjes ook een minioventje van 9L. Een tosti ijzer, dus dat neemt dan ook al weer een plank in beslag.



Inscannen van de papieren zou ook kunnen, al heb ik het liever in mijn handen zeg maar als herinnering, vind ik wat leuker dan op de laptop. Heb ook geen scanner/kopieerapparaat. Ik heb allemaal dingen met herinneringen, treinkaartjes en zo en ja dat vind ik leuk te bewaren Dus ik ga maar eens kijken voor een leuk plakalbum.



Die douchehangset is handig, alleen hangt er bij mij geen rails in de douche omdat die ruimte daarvoor te klein is. Eigenlijk is de wc onlogisch in gedeeld. het is 1,3m2 en er zit een stopcontact aan de andere kant, een wastafeltje. Hier staat nu douchegel, shampoo conditioner, scheerschuim, scheermes, deo, tandenborstel en tandpasta en mondwater, en het staat vol.



In die open kast in de kamer zou ik een deur mogen maken maar eigenlijk heb ik op dit moment zo min mogelijk geld te besteden. Dus ik ga er iets van gordijn ophangen wat ik nog heb liggen, dan kan ik de kast ook gebruiken en kan ik dit zo vol maken als ik zelf wil.



Dankjewel voor de tips
Alle reacties Link kopieren
Ik doe het net als lux. Huppakee weg ermee.
Kijk bij Ikea hebben ze tegenwoordig gewoon kant en klare storage solutions:







Dit had ik ook van Ikea, vond ik erg handig met die kleine kruidenpotjes enzo. Die nemen een heleboel hoogte in zonder dat ze hoog zijn.





Sowieso moet je in de hoogte denken als je klein woont hè. Planken tegen het plafond aan waar je je boeken op kwijt kunt, kasten tot aan het plafond of dozen erop tot aan het plafond, bergruimte creeëren onder je bed of bank, etc.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 27 april 2016 @ 09:26:

Overigens mijn keuken is heel klein, dus hier staat in die kastjes ook een minioventje van 9L. Een tosti ijzer, dus dat neemt dan ook al weer een plank in beslag.



Inscannen van de papieren zou ook kunnen, al heb ik het liever in mijn handen zeg maar als herinnering, vind ik wat leuker dan op de laptop. Heb ook geen scanner/kopieerapparaat. Ik heb allemaal dingen met herinneringen, treinkaartjes en zo en ja dat vind ik leuk te bewaren Dus ik ga maar eens kijken voor een leuk plakalbum.



Die douchehangset is handig, alleen hangt er bij mij geen rails in de douche omdat die ruimte daarvoor te klein is. Eigenlijk is de wc onlogisch in gedeeld. het is 1,3m2 en er zit een stopcontact aan de andere kant, een wastafeltje. Hier staat nu douchegel, shampoo conditioner, scheerschuim, scheermes, deo, tandenborstel en tandpasta en mondwater, en het staat vol.



In die open kast in de kamer zou ik een deur mogen maken maar eigenlijk heb ik op dit moment zo min mogelijk geld te besteden. Dus ik ga er iets van gordijn ophangen wat ik nog heb liggen, dan kan ik de kast ook gebruiken en kan ik dit zo vol maken als ik zelf wil.



Dankjewel voor de tips



Ik had dat ding gewoon aan de deur hangen hoor. En weet je? Je woont gewoon te klein om treinkaartjes te bewaren of om het je te kunnen veroorloven het niet digitaal te bewaren. Jij wil niet opruimen, jij wil genoeg ruimte om alles tóch te bewaren.



Kun je dat soort nonsens anders niet bij je ouders op zolder kwijt?
quote:nephthys schreef op 27 april 2016 @ 09:26:

Ik ben een echte anti-hoarder. Ik ga regelmatig door het huis om alle dingen die ik niet gebruik of beu ben weg te doen.



Zo heb ik tijdje terug een immense foto-opruimactie gehouden. Ik had zeker 20 van die dikke fotoalbums, veel van mijn ouders die ze na de scheiding niet meer wilden. Ik heb uit alle albums de fotos eruit gehaald die ik zelf wou, en al de rest gewoon weggegooid. Van alle foto's die ik had, heb ik denk ik maar 10% gehouden, en die allemaal gewoon in een doos gestoken.



Ook kleding ben ik zeer minimalistisch in, dus die neemt ook amper plaats in. Verder niet te veel prullen voor in huis verzamelen in kasten: geen 10 extra kaarsen, een schuif vol decoratiespulletjes etc. Oude elektronica enzo gaat meteen op Marktplaats als we iets nieuws aanschaffen, we houden niets bij 'voor moest de nieuwe stuk gaan'.Ooo ik ook. Ik ging kijken naar de capsule wardrobe waar mensen helemaal fan van waren. Minimalisme! Dat wil ik ook in mijn kast. Mocht je 33 kledingstukken hebben (excl ondergoed en sokken). Eh tja. Ik heb minder dan dat
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 27 april 2016 @ 09:35:

[...]





Ik had dat ding gewoon aan de deur hangen hoor. En weet je? Je woont gewoon te klein om treinkaartjes te bewaren of om het je te kunnen veroorloven het niet digitaal te bewaren. Jij wil niet opruimen, jij wil genoeg ruimte om alles tóch te bewaren.



Kun je dat soort nonsens anders niet bij je ouders op zolder kwijt?



Dat laatste is niet mogelijk Maar je hebt wel gelijk dat ik misschien wel gewoon te veel wil bewaren hahaha :P



Oh kunnen die ook gewoon aan de deur, dan is dat voor mij ook handig!



Ik heb overigens geen boor/schroefmachine dus die handige kastjes ideeën zijn leuk maar dat is niet gemakkelijk te doen zonder, lijkt me?



Ik moet gewoon wat meer afstand van spullen kunnen doen, bam weg, en dan mis je het ook na een tijdje niet meer
Alle reacties Link kopieren
qua kleding heb ik trouwens sowieso heel erg weinig Omdat ik van 50kg naar 70kg ging toen naar 60kg pastte ik niet veel meer en heb ik 2 spijkerbroeken 1 zwarte broek, 1 donkerblauwe broek en 1 grijze. Paar shirtjes, paar truien. Pyjama's heb ik wel veel, maar die draag ik ook echt iedere avond op de bank heerlijk is dat!
quote:zwitsal_nijntje schreef op 27 april 2016 @ 09:44:

[...]





Dat laatste is niet mogelijk Maar je hebt wel gelijk dat ik misschien wel gewoon te veel wil bewaren hahaha :P



Oh kunnen die ook gewoon aan de deur, dan is dat voor mij ook handig!



Ik heb overigens geen boor/schroefmachine dus die handige kastjes ideeën zijn leuk maar dat is niet gemakkelijk te doen zonder, lijkt me?



Ik moet gewoon wat meer afstand van spullen kunnen doen, bam weg, en dan mis je het ook na een tijdje niet meerEn je hebt geen leuke vriend, handige vader, gezellige buurman, aardige oom, etcetera etcetera die in ruil voor een kop koffie en een stuk taart eea bij je wil komen vastschroeven? Ik heb namelijk ook 2 linkerhanden en zie het verschil tussen de elektrische schroevendraaier en boormachine niet, maar mijn man is erg handig. En dat is dan weer handig uitgekozen van mij al zeg ik het zelf
Gewoon wegdoen Nijntje, die lege dozen en kabels en snuisterijen.



Ik vind het trouwens heel leuk om te lezen hoe jij je leven steeds meer op orde krijgt!
quote:zwitsal_nijntje schreef op 27 april 2016 @ 09:47:

qua kleding heb ik trouwens sowieso heel erg weinig Omdat ik van 50kg naar 70kg ging toen naar 60kg pastte ik niet veel meer en heb ik 2 spijkerbroeken 1 zwarte broek, 1 donkerblauwe broek en 1 grijze. Paar shirtjes, paar truien. Pyjama's heb ik wel veel, maar die draag ik ook echt iedere avond op de bank heerlijk is dat!Meer broeken dan ik nog hoor heb er 3 en verlang er nooit naar meer
Alle reacties Link kopieren
Kabels ook gewoon even goed realistisch naar kijken. Je hebt waarschijnlijk meerdere van hetzelfde type lader. Hoe vaak komt het voor dat je ál die laders tegelijkertijd nodig hebt.



Idem voor keukenspullen. Heb je meerdere ovenschotels, hoeveel gaan er tegelijkertijd in je oven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven