Opruimen, wat bewaar je wel/niet?

27-04-2016 08:55 125 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen.



Ik wil vandaag beginnen met mijn spullen nogmaals uit te zoeken.. Ik woon klein, totaal 32m2 (beganegrondwoning, woonkamer, 1 slaapkamer, gesloten keuken) Ik heb 1 ingebouwde kast in de slaapkamer, met 4 planken. En in de woonkamer ook 1 maar daar zit geen deur in. (Bevestigingen om er een deur in te plaatsen zijn ook weg)



Ik heb al eens eerder voor mijn gevoel veel spullen weggedaan maar het is alsnog heel veel overal. In de slaapkamer staan 3 kledingkasten waar alles inzit, keuken/theedoeken poetsdoeken, handdoeken, dekbedovertrek, stofzuiger, kleding (in 1kast), en in 1 kast zit voornamelijk allemaal van alles en nog wat.



Ik vind het toch moeilijk, hoe snel gooi je spullen weg? In mijn inbouwkast staat 1 kast met gaten, met manden, daarin zit 1 vol met kabels, 1 vol met papieren/herinneringen van de middelbare school wat een gezellige tijd was, 1 met douchespulletjes, en 1 met papieren die belangrijk zijn. Daarboven staan allemaal schoenen, een voetenbadje, lege dozen van ziggo, senseo.



In de keuken weinig plek, ik heb 5 kastjes. Maar ik moet iets gaan bedenken waardoor ik meer ruimte over houd om spullen in op te bergen.



Maar moet beginnen bij het begin, wat gooien jullie weg, wanneer is het goed genoeg om weg te gooien en krijg je er geen spijt van? Wil namelijk als het kan 1 kledingkast weg halen, zodat ik mijn 1persoonsbed bij het raam kan zetten over de hele lengte van het raam. En ik wil ook gewoon wat minder spullen hebben zodat het allemaal wat overzichtelijker is.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 27 april 2016 @ 10:51:

[...]





Pfoe even denken hoor, zal binnenkort een rondje fietsen en kijken. Of wie weet staat het op internet of dat in de buurt ook is. Mogen daar ook schoenen in ? Ik weet namelijk in het dorp waar ik toen woonde, dat daar geen schoenen in mochten..Bij die bij mij in de buurt mocht het wel.
quote:lux. schreef op 27 april 2016 @ 10:11:

[...]





Yup ik draag zomerkleding in de winter met laagjes. Kan dus steeds een laagje uittrekken.



Mensen zijn altijd completely flabbergasted als ze mijn kast zien. Maar... Maar... Jij hebt zoveel outfits! Yup, maar daarvoor heb je niet veel kleding nodig



Ik heb even voor je geteld en had me verteld op de jurken want 1 heb ik nooit meer aan (dus die gaat binnenkort weg) en mijn maxi-jurk draag ik 's winters niet:



3x broek

2x korte broek

3x jurk

2x rok

1x maxi-jurk

10x shirt/blouse

3x trui

2x spijkerjasje

2x vest

= 28 stuks totaal.



Das war es.

Oh en 1 winterjas, 1 zomerjas, paar cowboylaarsjes, paar motorlaarsjes en een paar ballerina's en een paar loafers. Als je dat meerekent kom je op 34 stuks uit.



En dan heb ik nog paardrijkleding, hardloop/yoga/krachttrainingkleding, skikleding en galakleding, maar dat tel ik niet mee want kan moeilijk in mijn trouwjurk naar werk (mijn trouwjurk was niet wit dus kan ik nog vaker aan).Ojee ik zou dat echt niet leuk vinden. Ik hou ook van weinig prullaria in huis. Maar van kleding schoenen en sieraden heb ik heel veel. Heb circa 70 jurken, meer dan 150 paar schoenen en ga zo maar door. Mijn tassencollectie heb ik wel recentelijk uitgedund en verkocht. Mijn kledingkast is een kamer. Maar ik zie dat bijna als kunst, mijn manier om me uit te drukken. Love it. De rest in huis is rustig en warm. Ik baal van onze cd verzameling. Willen we eigenlijk digitaal doen, maar zit veel herinnering in die hoesjes. :-)
Alle reacties Link kopieren
150 paar schoenen, een kamer je kledingkast. Jouw kamer zal net zo groot zijn als mijn gehele huis, damn. haha



Alle reacties Link kopieren
Als ik mijn kledingkast opruim, dan hang ik alles daarna terug net de haakje omgekeerd (dus met de opening naar voren). Wat bij de volgende opruimbeurt nog steeds zo hangt, is dus niet gedragen en gaat dan 9 van de 10 keer weg.
quote:zwitsal_nijntje schreef op 27 april 2016 @ 10:47:

Hhahaha LUX. Ik heb het laatst op een weggeefhoek weggedaan, maar leger des heils kan ook, maar komen die het ook ophalen want op de fiets met vuilniszakken rijden is onhandig, ik zie me al gaan Je kan ook overwegen om spullen en kleding die nog wel goed zijn, maar die je wegdoet omdat je ze zelf toch niet nodig hebt, op marktplaats te zetten. Dat ruimt op, het wordt nog gebruikt en je krijgt er nog wat voor terug ook.
Alle reacties Link kopieren
Qua kleding opruimen, ik vind zelf de vraag "Zou ik het nu kopen als ik het tegenkwam in de winkel?" altijd wel een goede. Dat geeft mij meestal wel een juist beeld van of ik iets eigenlijk echt leuk vind, of er eerder gewoon aan ben geraakt zonder dat ik het eigenlijk écht graag zie.
Alle reacties Link kopieren
Is idd een goede vraag! Lijkt een beetje op de vraag van Marie Kondo "does it spark joy?"
An apple a day keeps the doctor away
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes hebben jullie?



En badhanddoeken, dekbedovertrekken etc?
An apple a day keeps the doctor away
quote:tampontouwtje schreef op 27 april 2016 @ 11:01:

[...]





Ojee ik zou dat echt niet leuk vinden. Ik hou ook van weinig prullaria in huis. Maar van kleding schoenen en sieraden heb ik heel veel. Heb circa 70 jurken, meer dan 150 paar schoenen en ga zo maar door. Mijn tassencollectie heb ik wel recentelijk uitgedund en verkocht. Mijn kledingkast is een kamer. Maar ik zie dat bijna als kunst, mijn manier om me uit te drukken. Love it. De rest in huis is rustig en warm. Ik baal van onze cd verzameling. Willen we eigenlijk digitaal doen, maar zit veel herinnering in die hoesjes. :-)Maar wat moet je in godsnaam met 70 jurken? Ik zou elke dag voor m'n kast staan van 'help'!!! Bovendien koop ik alleen dingen die ik mezelf echt heel mooi vind staan en ik heb volgens mij in m'n hele leven nog geen 70 jurken gehad die ik mezelf echt mooi vond staan. Ik vind heel veel kleding sowieso niet mooi. Ben te kritisch voor een grote kledingkast denk ik.
quote:apple_pie schreef op 27 april 2016 @ 12:17:

Hoeveel handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes hebben jullie?



En badhanddoeken, dekbedovertrekken etc?



Ehm geloof een stuk of 6-8 handdoekjes voor keuken & badkamer, 10 theedoeken, megaveel vaatdoekjes (was ze kwijt gedurende de verhuizing en moest veel soppen dus heb nu stapels), 8 badhanddoeken en voor ons eigen bed 2 lakens en 2 dekbedovertrekken.

En dan nog wat oude handdoeken voor sporten en stranddoeken enzo.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwitsal_nijntje schreef op 27 april 2016 @ 10:01:

[...]





Dankjewel dat is leuk om te horen!



Tosti ijzer gebruik ik zelden dat klopt, in het oventje kan weinig in gemaakt worden is eigenlijk echt een ***** ding zeg maar..

Kabels kan ik eens naar kijken heb niet van alles verstand van om eerlijk te zijn haha. Heb eens iets weggegooid en toen zei iemand "maar dat is een kabel van 50 euro" of iets in die trant het was in ieder geval een dure kabel, oeps...



Ruim het tosti ijzer dan op in de oven of doe beide weg.



Lege dozen? Alles wegdoen.



Herinneringen? Koop één (!!!!!!!!!!) mooie doos, doe daarin wat erin past, de rest gaat weg. Maak foto´s van wat je weggooit, maak daar een keer een album van wat in de doos kan. Of vergeet het simpelweg. Je bent vast nog lang geen 86, dus er komen nog heel veel herinneringen bij.



Ik heb niet alles gelezen, maar ik ben zelf poetsvrouw. En echt, de meeste mensen hebben minstens 50 glazen, 40 mokken/kopjes, 10 pannen, een lade bomvol bestek, 30 handdoeken, 10 sets beddengoed, een koffiezetapparaat én een senseo én een waterkoker. Maar in mijn kast staan 8 mokken en meer heb ik nog nooit tegelijk nodig gehad. Er staan ook 11 glazen (pas nog eentje gesneuveld) en we hebben 3 sets beddengoed. Eentje in flanel, voor de winter, eentje in jersey voor lente en herst en een katoenen voor de zomer. Niemand komt op de slaapkamer dus geen mens weet dat daar altijd hetzelfde ligt.

Wij drinken maar weinig koffie, dus hier staat een senseo. Met verjaardagen is dat onhandig, maar we zijn maar met z´n drietjes, dus dat is drie keer per jaar. Daar schaf ik geen koffiezetapparaat voor aan.



Alles wat je een jaar lang niet in je handen hebt gehad, kan weg. Je maakt uitzonderingen voor alles wat nodig is voor je belastingaangifte, verzekeringspolissen, autopapieren en een lijst met een overzicht van alle bankrekeningen, verzekeringen en adressen/telefoonnummers van alles en iedereen die op de hoogte gebracht moeten worden mocht je komen te overlijden. Dat kun je ook in een mailtje aan jezelf op de pc zetten, maar dan moet je bij de waardevolle papieren wel een briefje doen met de inloggegevens.

Alles wat, qua belastingaangifte, ouder is dan vijf jaar, kun je inscannen (of fotograferen, dat werkt ook prima) en dan wegdoen.



Mijn moeder legde vroeger het winterdekbed in de zomer onder de matras. Ik doe de zomerkleren ´s winters in het koffer, en de winterkleren in de zomer ook. Als we op vakantie gaan stapel ik alles in een hoek, maar ik ben er dan toch niet dus dat stoort dan ook niet echt.



En ga maar na; je bent vast ooit wel eens op vakantie geweest in een vakantiehuisje/caravan. Daar staat alleen het minimale en dat voldoet prima. Dus meer heb je eigenlijk helemaal niet nodig.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:apple_pie schreef op 27 april 2016 @ 12:17:

Hoeveel handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes hebben jullie?



En badhanddoeken, dekbedovertrekken etc?



Nou, wij hebben een afwasmarie, dat scheelt wel in wat je qua theedoeken nodig hebt. Maar;



3 handdoeken, 2 theedoeken, 30 vaat/poetsdoekjes, 3 badhanddoeken p.p. en in totaal een stuk of acht sets beddengoed, inclusief dat van dochter en een logeerdekbed.



Maar wij hebben wel een redelijk groot huis met kelder en garage, dus in de garage vind je zaken als ruitensproeiervloeistof, olie, een krik, compressor, gereedschap enzovoorts en in de kelder kan ik heel veel voorraad kwijt, daar staan allemaal rekken van de ikea en die zijn aardig gevuld met melk, suiker, meel, zout, kattenvoer, frisdranken en ik kan er dingen kwijt als zo´n apparaat voor panini´s, enorme pannen die je maar één keer per twee jaar ofzo gebruikt, een voorraadje badkamerspul, er liggen twee mega-verpakkingen toiletpapier en een stuk of drie verpakkingen keukenrol. Ik denk dat je in onze kelder langer overleeft dan in de keuken . Daar staan alleen de dingen die ik vandaag en morgen nodig heb. Dat scheelt wel enorm hoor.



En je kunt in je keuken bijvoorbeeld zo´n ijzeren plantenrek hangen. Die kosten niet veel, je kunt er veel op kwijt en bij de ikea kun je S-haken kopen, kun je er ook nog mokken en handdoeken aan ophangen. Die S-haken doen hier trouwens ook dienst aan de radiatoren, voor sjaaltjes, kaartjes en briefjes.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Alleen maar als ik geen ruimte meer over heb om nieuwe nieuwe spullen makkelijk kwijt te kunnen gooi ik iets weg. Dat komt zelden voor want ik heb een groot oppervlak en meerdere kastenwanden (zweefdeurmodel en draaideurmodel). Als ik echt iets niet meer gebruik dan zie ik dat meteen en gaat het weg.



Of je moet heel krap behuisd zijn; dan moet je echt gaan wegdoen wat je minder gebruikt om nieuwe ruimte te creëren.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Heb je ook een zolder of berging? Ideaal om seizoenskleding (luchtdicht) op te bergen.



Ik heb een heel kleine keuken en heb meer ruimte gecreëerd door de planken in de kastjes anders te plaatsen. Er is nu bijna geen loze ruimte. Als de planken in je kast los te halen zijn, is dit een simpele en gratis manier om meteen meer ruimte te maken.



En ga bundelen en kiezen. Pak 5 treinkaartjes/kledingstukken/iets anders en kies er 1 of 2 uit om te bewaren.
Alle reacties Link kopieren
quote:lux. schreef op 27 april 2016 @ 09:31:

Kijk bij Ikea hebben ze tegenwoordig gewoon kant en klare storage solutions:



[afbeelding]



Dit had ik ook van Ikea, vond ik erg handig met die kleine kruidenpotjes enzo. Die nemen een heleboel hoogte in zonder dat ze hoog zijn.

[afbeelding]



Sowieso moet je in de hoogte denken als je klein woont hè. Planken tegen het plafond aan waar je je boeken op kwijt kunt, kasten tot aan het plafond of dozen erop tot aan het plafond, bergruimte creeëren onder je bed of bank, etc.Die bovenste is handig zeg, ik heb de keukenrol altijd op het aanrecht staan, maar dat vind ik lelijk, dit is een prima oplossing
Oh, en als je iets nieuws koopt, moet je één of twee dingen wegdoen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwitsal_nijntje schreef op 27 april 2016 @ 10:48:

[...]





WOOOW serieus, dat is echt veel hahaIk heb meer .
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
Alle reacties Link kopieren
quote:apple_pie schreef op 27 april 2016 @ 12:17:

Hoeveel handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes hebben jullie?



En badhanddoeken, dekbedovertrekken etc?



Ik heb 2 dekbedhoezen en 2 hoeslakens

Stuk of 4 theedoeken, 5 keukendoeken, denk wel 15 handdoeken, wel een goed idee om de oudste nog 1x te gebruiken en dan weg toe doen

Ik woon wel alleen dus was niet veel, dus minimaal 8 moet ik er wel overhouden vind ik

Vaatdoekjes een stuk of 8

Verder een heel groot badlaken voor in de sauna, en een stuk of 4 net wat kleinere badlakens
Alle reacties Link kopieren
Wat een heerlijk topic is dit voor op een vrije dag
Alle reacties Link kopieren
quote:apple_pie schreef op 27 april 2016 @ 12:17:

Hoeveel handdoeken, theedoeken, vaatdoekjes hebben jullie?



En badhanddoeken, dekbedovertrekken etc?

6 grote en 6 kleine badhanddoeken,

3 theedoeken en 3 handdoeken,

Bergen vaatdoekjes , zowel de gele als die gestreepte,

3 onderlakens en 3 dekbedovertrekken.

Ik ben alleen . Met partner zou ik meer handdoeken hebben, anders moet ik veel te vaak wassen .

En zoveel vaatdoekjes omdat ik die gele na een paar keer wassen weggooi, en niet zonder wil zitten.
Het vivaforum heeft wel een hoop regels waar de werkelijkheid slecht in past. *Feow
Alle reacties Link kopieren
Het kan ook handig zijn om de spullen bij elkaar op te ruimen. Ik ga bijvoorbeeld regelmatig zwemmen. Dus ik heb een zwemtas, badpak, handdoek, pasje en doucheschuim.

Als ik thuiskom, gaan handdoek en badpak in de wasmachine, en als het droog is, weer terug in de zwemtas. Zodoende heb ik maar één plaats nodig en geen drie.



Mijn dochter heeft een grote tas waar alles voor het paardrijden in past. Dus helm, schoenen, chaps, longeertouw, paar snoepjes, flesje drinken, bodywarmer en een regenjas. Als ze weggaat trekt ze haar broek aan, gooit de tas over haar schouder en klaar.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
@TVP Nee helaas geen zolder, mijn bovenburen hebben wel een zolder, maar ben daar binnen geweest en hun hebben alles dan weer kleiner. Kleinere woonkamer, kleinere slaapkamer, en een balkonnetje. Ik heb een tuintje oke het is nu eerder een bouwval door de modder. Maar als hij aangepakt is dan is het een super leuke tuin! Een berging heb ik niet echt, ja een schuur maar dat is zo oudbrokkig stoffig zand, open, beton, echt uit het jaar 0 berging dat je daar niets op kan bergen op je papierbak+vuilnisbak en fiets na. Voor de rest moet je daar niets in op willen bergen want dat is na een paar maanden door de stof zand vochtigheid en alles niet meer heel.



Ik zal eens kijken of de plankjes los kunnen het is een gloednieuwe keuken.



@Ceylon: Ophangen gaat hier niet, links is het keukenblok, en rechts een vriezer + koelkast + gasfornuis + wasmachine, enige plek waar ik iets op zou kunnen hangen is boven de wasmachine maar daar staat meestal mijn wasmand op. Op de vriezer/koelkast is niet mogelijk en boven het gasfornuis lijkt mij niet zo veilig haha.



Het tosti ijzer kan niet in het oventje omdat het beiden heel mini is. Ik heb 6 koffiemokjes, 6 ontbijtborden 6 diepe borden 6 grote borden. Ik heb 6 glazen. Ik heb 3 grote handdoeken en 6 kleintjes. 4 sets keuken/theedoeken, 2 dekbedovertrekken. Heb 1 senseo up staan een mini'tje. Water koker voor als iemand thee wilt.





@Nephthys: Dat is wel een goede maar dan zou ik niks kopen want ik vind eigenlijk niets meer echt mooi. Ben best wel kritisch geworden.. En kan moeilijk alles weg gooien Oké 3 jurkjes vind ik wel echt mooi en draag ik nog!



@Caspy: Ik denk alleen dat het weinig oplevert het is geen dure kleding alleen maar van de Wibra waar ik toen werkte
Alle reacties Link kopieren
Foutje
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
quote:Ceylon schreef op 27 april 2016 @ 13:06:

Het kan ook handig zijn om de spullen bij elkaar op te ruimen. Ik ga bijvoorbeeld regelmatig zwemmen. Dus ik heb een zwemtas, badpak, handdoek, pasje en doucheschuim.

Als ik thuiskom, gaan handdoek en badpak in de wasmachine, en als het droog is, weer terug in de zwemtas. Zodoende heb ik maar één plaats nodig en geen drie.



Mijn dochter heeft een grote tas waar alles voor het paardrijden in past. Dus helm, schoenen, chaps, longeertouw, paar snoepjes, flesje drinken, bodywarmer en een regenjas. Als ze weggaat trekt ze haar broek aan, gooit de tas over haar schouder en klaar.



Ja dat is inderdaad ook zeker een goeie!





Kia-Ora; Wat moet je met zóveel kleding wow haha
Als je weinig koffie drinkt dan wel een senseo hebben? Neemt veel plek in voor die weinige bakken slootwater die je drinkt. Kan je nog beter oplos drinken. Ik zou een caffetiere nemen in dat geval.



Onzin apparaten gaan bij mij na een jaar weg als ze minder dan 2 keer zijn gebruikt (teriyaki plaat, wafelijzer, chocolade fontein; wat je vaak zelf niet koopt maar krijgt)



Waterkoker gebruik ik echt veel, ook met koken dus dat is een must. De nespresso staat op mn weggeeflijst. Van schoonmoeder gehad maar zij is vooral degene die t drinkt. Ben zelf meer van een bak koffie, niet een slokje.



Ik wil in de keuken niet teveel dingen met stekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven