Oud hondje. ...

28-04-2016 21:07 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Op dit moment heb ik twee honden. En wat grotere actieve hond van vijf jaar oud en en klein hondje van veertien.

Over die laatste gaat het nu. Vooropgesteld ik geef om die oude sok. Maar ze maakt me ook helemaal gek.



Vroeger was dit hondje een ongelofelijk gehoorzaam beest. Heel makkelijk in de omgang. Luisterde altijd. Gewoon leuk. Maar nu.....Ze is gewoon vervelend. Heel luidruchtig. Luistert niet meer. Is onrustig. En heel drammerig.



Vorig jaar heeft ze een vrij vervelende oogoperatie gehad. De kans is aanwezig dat ze niet zoveel meer ziet. Daarbij is ze oud en kan ze natuurlijk gewoon een beetje dement worden. Maar ergens denk ik ook dat ze teveel vrijheid heeft geproefd omdat ik ook steeds dacht ahhh die arme oude doos snapt het allemaal niet.



De dierenarts heeft me medicatie gegeven voor dementie. Hier reageerde ze eigenlijk niet op dus ben na een half jaar gestopt. Ook omdat die medicatie hebben nogal een drama was. Iemand nog tips? Toch maar weer de touwtjes in handen nemen of maar gewoon denken ze is nou eenmaal ouder en dit hoort erbij?
Zowieso altijd de touwtjes in handen nemen. Hoe lief of zielig ook, het blijft een hond.
Alle reacties Link kopieren
quote:WaaromPorque schreef op 28 april 2016 @ 21:09:

Zowieso altijd de touwtjes in handen nemen. Hoe lief of zielig ook, het blijft een hond.Jawel maar als ze bepaalde dingen niet meer snapt vind ik het sneu als ik daar dan heel erg op ga sturen.
quote:sidneysid schreef op 28 april 2016 @ 21:11:

[...]





Jawel maar als ze bepaalde dingen niet meer snapt vind ik het sneu als ik daar dan heel erg op ga sturen.



Ja, oké dat is ook zo.

Zou het dan opnieuw aan te leren zijn?
Sturing geven maar niet al te erg als je nog snapt wat ik bedoel. De mijne wordt zo onderhand alweer 16 en is ook een beetje moeilijk aan het worden. Poepen en plassen in huis hebben we eerst afgedaan met " och hij kan er niets meer aan doen" maar op een gegeven moment er toch wat over gezegd en sindsdien doet hij het niet meer. Het is per hond elke keer weer anders.
En qua luidruchtigheid kijken of je er iets aan kan doen. Hier blaft hij tegenwoordig als we uit het zicht maar wel in huis zijn ( wc of douche). Dus laten we nu maar de deur op een kiertje, dan blaft hij niet.
Alle reacties Link kopieren
Dat luidruchtige vind ik ook het vervelendst. Ze wil iets nu en dan ook nu een dan gaat ze blaffen. Voorheen had ze een beschaafd blafje maar nu een soort gekrijs dat door merg en been gaat.
Is het dan geen teken van pijn? Van blaf veranderen is geen normaal teken van ouderdom in elk geval.
Alle reacties Link kopieren
Nee geen pijn. Wellicht is ze doof en blaft ze daarom hard
Alle reacties Link kopieren
het is mij opgevallen dat honden naarmate ze bejaard raken eigenwijzer worden. Onze Polleke was altijd zo perfect, kreeg ik altijd complimentjes over omdat ze zo'n ideale hond was. Maar toen ze oud was, vond ze het niet meer nodig om te luisteren en deed ze haar eigen zin.



Ik denk dat honden net als mensen zijn in dat opzicht. Hoe ouder hoe eigenzinniger.



Maar ik hield er zo veel van dat ik er dat allemaal bij nam. Had al een hele geschiedenis van samenzijn met haar achter de rug.
Alle reacties Link kopieren
Ach, ze wordt gewoon een beetje nukkig. Dat hebben oudere mensen ook.

Ik zou haar lekker laten drammen. Extra aai over haar bol als ze blaft zodat ze weet dat ze gehoord wordt.

Misschien nog een week pijnstillers proberen om uit te sluiten dat ze geen pijn heeft.



Reageert ze nog wel op je stem als je achter haar staat en ze je niet kan zien?
Alle reacties Link kopieren
Soms....als ik bepaalde woorden zeg. En soms sta ik compleet op negeer. Dat is ook bij het wandelen. Ze wil eigenlijk niet meer uit. Ik dacht dat komt omdat ze niet meer goed ziet. Maar naar het bos wil ze wel. Dan loopt ze ook onbekende rondes met veel plezier.
Alle reacties Link kopieren
Mijn oudje werd ook meer eisend, maar ik moet zeggen dat ik daar de humor van in zag. Het kan een combi zijn van minder zien, horen en toch wat minder zijn op cognitief niveau. Het heeft wel wat schattigs zo'n oud mutsje.
Alle reacties Link kopieren
Bij mensen is het wel zo dat ze bepaalde klanken niet meer kunnen horen bij slechthorendheid en sommige klanken horen ze wel. Ik weet niet of dat ook bij dieren zo is.



Is ze bang voor honden in de buurt?
Alle reacties Link kopieren
Ze mag oud worden bij mij. En ik vind haar nog steeds ongelofelijk lief. Maar soms denk ik...ik schop je dadelijk (wat ik alleen denk hoor ). Dan wil ze de bank op. De bank af. Ze kan er prima zelf op maar als ik thuis ben dan gaat de prinses echt niet springen maar gewoon net zolang blaffen tot ik haar op of af de bank zet
Alle reacties Link kopieren
Daarom ga ik met mijn honden ook altijd weer ergens anders lopen, voor de afwisseling. Daar houden honden ook van.



Probeer je geduld te bewaren. Want ongeduld voelt je hondje wel degelijk en ze reageert er ook op. En geef haar een beetje haar zin, ga vaker naar het bos om te wandelen. Je krijgt er mogelijk spijt van als ze straks dood is als je dat niet gedaan hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:creed schreef op 28 april 2016 @ 21:46:

Bij mensen is het wel zo dat ze bepaalde klanken niet meer kunnen horen bij slechthorendheid en sommige klanken horen ze wel. Ik weet niet of dat ook bij dieren zo is.



Is ze bang voor honden in de buurt?Nee. Als er drukke honden zijn wel ze wel eens opgetild worden, maar over het algemeen staan andere honden op de negeer.
Hele goede tip om pijnstillers eens te proberen. Mocht haar gedrag daardoor veranderen dan weet je gelijk dat ze toch ergens wel pijn heeft. En verder veel geduld hebben, oudere honden zijn soms echt niet leuk maar schoppen nooit doen hoor! Beestje kan er ook niets aan doen.
Kan ook zijn dat ze vanwege staar oid afstanden niet meer in kan schatten en dat ze daarom wilt dat jij haar op en af de bank helpt.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 28 april 2016 @ 21:47:

Daarom ga ik met mijn honden ook altijd weer ergens anders lopen, voor de afwisseling. Daar houden honden ook van.



Probeer je geduld te bewaren. Want ongeduld voelt je hondje wel degelijk en ze reageert er ook op. En geef haar een beetje haar zin, ga vaker naar het bos om te wandelen. Je krijgt er mogelijk spijt van als ze straks dood is als je dat niet gedaan hebt.Ik doe het ook wel. Maar niet drie keer per dag. Meestal mag ze mee op de fiets dan kan de andere zijn energie kwijt en de oude sok lekker ff uitrusten in de mand.
Alle reacties Link kopieren
quote:Lovely1987 schreef op 28 april 2016 @ 21:50:

Hele goede tip om pijnstillers eens te proberen. Mocht haar gedrag daardoor veranderen dan weet je gelijk dat ze toch ergens wel pijn heeft. En verder veel geduld hebben, oudere honden zijn soms echt niet leuk maar schoppen nooit doen hoor! Beestje kan er ook niets aan doen.

Ik schop haar ook niet echt. Ik erger me alleen soms echt aan haar. Dat vind ik ook erg want dat verdient ze niet.



Maar inderdaad toen ze vorig jaar met haar oog zat en ik tweeduizend eurie armer was, heb ik geen seconde getwijfeld of ik het zou doen. Ze hoort bij mijn gezin. Ik kan haar niet missen. Maar haar gedrag soms wel ;)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook niet weten waarom ze dan wel naar het bos wil en niet in de buurt wil lopen. Als het regent zou het nog kunnen dat het in het bos wat prettiger is om onder de bomen te lopen.



Ik vind het ook vervelend voor jou hoor. Ik heb het ook wel gehad met een oudere hond. Die wilde wel naar buiten, maar niet lopen. Stond ik 3 kwartier op de hoek van de straat omdat hij daar zo lekker de boel kon overzien.
Bos is misschien wat fijnere ondergrond om op te lopen. Die ouwetjes hebben ook vaak artrose en gras is dan fijner dan asfalt of stoep tegels.
Alle reacties Link kopieren
Oh dat is ook vervelend ja. Mijn hond wil ook niet beneden blijven als niet iedereen thuis is. Als mijn kids bij hun vader zijn blaft ze zo dat ze uiteindelijk altijd op mijn slaapkamer beland. Wel in haar eigen mand maar ze blaft net zo lang totdat ik op geef.
Alle reacties Link kopieren
Ze wil gewoon dicht bij je zijn. Kan je haar niet gelijk meenemen naar je slaapkamer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven