Oude kat, welke nierdieetbrokjes?

04-03-2015 15:53 23 berichten
Dag Vivadames (en sporadische heren),



Onze oude kat moet op nierdieet. We hebben nu k/d van de dierenarts. Maar die raadde ons aan via internet te bestellen (goedkoper). k/d lijkt ze niet bijzonder lekker te vinden.



Wat raden jullie mij aan qua prijs/kwaliteit?



(en ja we zullen wat moeten proberen wat ze lust natuurlijk dat snap ik).
Alle reacties Link kopieren
Purina One Urinary Care. Goede ervaring mee met een van onze katten
"Hey baby girl, you're on speaker so behave" (© Derek Morgan)
Alle reacties Link kopieren
Urinary care is voor blaasgruis, geen nierdieet......
Alle reacties Link kopieren
Waarom geef je haar geen barf of kvv? Daar zit helemaal niks in. Ik heb een 17 jarige kat uit het asiel gehaald en zij heeft suikerziekte. Maar op kvv (kant en klaar voer) doet ze het prima! Geen insuline meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Mijn tip: ze wennen er aan. Ik heb geprobeerd te mengen met wen andere smaak en met voer dat geen k/d was maar dan wordt mijn kat heel snel weer ziek. Uiteindelijk eet ze het nu gewoon en krijgt ze af een toe een stukje hart of een zakje k/D natvoer als extra.
@Jesje, dus jij raad wel K/D aan. En waar bestel je dat als ik vragen mag?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben van Hills, onze kat (10) had het ook aan z'n nieren en blaas. Is echt kantje boord geweest, hij kon niet meer plassen.

Werd geadviseerd door de dierenarts, kopen we meestal bij een tuincentrum, is wat goedkoper dan bij de DA zelf.

We gebruiken senior chicken geloof ik, poezebeest heeft nergens meer last van.
Alle reacties Link kopieren
Goedkoopste natvoer blikjes van de ah.



die werken het beste bij nier problemen
Alle reacties Link kopieren
quote:monkeh schreef op 04 maart 2015 @ 17:30:

Goedkoopste natvoer blikjes van de ah.



die werken het beste bij nier problemen



Natvoer werd ons altijd juist afgeraden vanwege blaasgruis.

Heel af en toe krijgen ze een klein zakje, omdat ze het zo lekker vinden
Ik heb katten met blaasgruis en hier eten ze allemaal de brokjes van sanabelle. Die zijn schijnbaar erg lekker, want er komen inmiddels ook drie zwervers mee eten. Ik weet alleen niet of ze ook brokjes voor de nieren hebben. De urinary is, voor zover ik weet, voor de blaas (en kan misschien ook wel voor nieren, dat weet ik niet).
Pas even goed op, want wat goed is voor de blaas, is slecht voor de nieren, en andersom! (Onze kat zit op een heel streng en heel precies afgepast dieet, waar de dierenarts van het asiel destijds een jaar mee heeft geëxperimenteerd voor de optimale samenstelling, wegens problemen met beiden).



Die van ons krijgt de brokjes van Royal Canin (verschillende dieetvoeren gemixt) en doet het daar goed op en vindt het ook echt heel erg lekker (nu al zo'n 10 à 11 jaar). Deze kun je in Duitsland (oa bij Zooplus) voordelig bestellen.
quote:monkeh schreef op 04 maart 2015 @ 17:30:

Goedkoopste natvoer blikjes van de ah.



die werken het beste bij nier problemenBlikvoer, en elk gewoon voer, is juist erg slecht voor katten met nierproblemen. Zie hier voor meer uitleg: http://www.dierenkliniek- ... t:De_oudere_kat:Nierfalen
Alle reacties Link kopieren
@dametje: ik bestel grote zakken bij de dierenarts. Voor 5 kilo betaal ik ¤43,-

Bij Ranzijn betaal je hetzelfde.
Dank jullie voor alle tips! Ze heeft dus,voor alle duidelijkheid, inderdaad verminderde nierfunctie, geen blaasgruis.
Alle reacties Link kopieren
Zoals hierboven ook al wordt gezegd: dieet voor blaasgruis is niet zo goed voor katten met nierfalen.

Natvoer is wel goed, zeker voor katten met blaasgruis. Katten drinken erg weinig, ze hebben een slechte dorstprikkel. Een schaap die voelt dat ze dorst heeft, drinkt dit in 15 minuten weer bij. Een kat doet hier 24 uur over. Blaasgruis ontstaat door stofjes in de urine die samenklonteren en kristallen vormen. Als een kat weinig drinkt, zitten er naar verhouding erg veel van die stofjes in de urine en wienig water. Vergelijk het maar met limonade, het verschil met veel siroop en weinig siroop. Het is dus bij blaasgruis juist goed om meer vocht binnen te krijgen. Bij nierfalen ook, omdat katten met nierfalen meer water via de urine verliezen. Je kunt de kat een handje helpen met natvoer (onder andere).



KVV of barf is niet goed voor katten met nierfalen, omdat hier teveel eiwit in zit. De nieren hebben een belangrijke functie: het uitscheiden van afvalstoffen. Deze afvalstoffen worden gevormd o.a. uit eiwit. Bij nierfalen worden de afvalstoffen minder uitgeplast, waardoor er teveel in het bloed achterblijven. Door deze afvalstoffen voelen katten zich niet lekker. En het veroorzaakt verdere beschadiging van de nieren.

Fosfaat is ook belangrijk, dat wordt minder in de urine uitgescheiden. Dit zit ook veel in vlees.



Ik weet niet hoe je ziek je kat nu is, maar wisselen naar een ander voer is niet verstandig als ze nu erg ziek of misselijk is. Dan gaat je kat een verband leggen tussen misselijk zijn en het nieuwe voer, en dan wilt ze het nooit meer eten.

Je kan ook het beste langzaam het voer wisselen. Niet mengen, want dat is voor een kat alsof je spinazie met vla mengt bijvoorbeeld. Wij zien het verschil aan de brokjes niet, maar de kat wel. Het beste kan je 2 bakjes naast elkaar zetten. In haar favoriete bakje het nieuwe voer, in het andere bakje het oude voer. En dan steeds minder van het oude voer aanbieden. Je hoeft niet in een week overgestapt te zijn op nierdieet.



Het beste nierdieet is K/D van Hills, want alleen zij hebben wetenschappelijk onderzoek gedaan naar het effect. De andere merken zijn afgeleides hiervan. Ze werken waarschijnlijk wel, maar het is niet wetenschappelijk bewezen. Een ander goed merk is Renal van Royal canin.
Mijn kat is helemaal niet ziek. Ze had een tijdje geleden een blaasontsteking waarschijnlijk en omdat ze al behoorlijk op leeftijd is hebben we haar laten onderzoeken. Dit kwam er uit. Ze drinkt overigens goed dus daar maak ik me geen zorgen over.
Misschien had ik deze vraag bij geld moeten stellen :-)



Ik ben aan het zoeken waar ik het betaalbaarst de nierbrokjes kan bestellen, dat is het hele eiereneten.

Desalniettemin leerzame post Nes89.
Alle reacties Link kopieren
Blijftgewoondametje: sorry, ik wilde even wat misverstanden uit de wereld helpen ;) Zooplus is een webshop, daar hebben ze ook K/D, ik weet alleen niet of het veel goedkoper is (het is wel goedkoper dan bij de dierenarts).
quote:nes89 schreef op 04 maart 2015 @ 20:27:

Blijftgewoondametje: sorry, ik wilde even wat misverstanden uit de wereld helpen ;) Zooplus is een webshop, daar hebben ze ook K/D, ik weet alleen niet of het veel goedkoper is (het is wel goedkoper dan bij de dierenarts).In NL was RC alleen via de DA verkrijgbaar en duur. (En in nood hebben we het een keer bij het asiel kunnen lenen, toen de DA op vakantie bleek). Ook hebben ze het assortiment op een gegeven moment aangepast, waardoor wij niet alle diëten meer via de DA konden krijgen (terwijl dat echt noodzakelijk is voor onze kat). Bij Zooplus is alles nog wel gewoon verkrijgbaar en dus ook zonder tussenkomst van de DA te bestellen.
quote:nes89 schreef op 04 maart 2015 @ 20:01:



Natvoer is wel goed, zeker voor katten met blaasgruis. Katten drinken erg weinig, ze hebben een slechte dorstprikkel. Een schaap die voelt dat ze dorst heeft, drinkt dit in 15 minuten weer bij. Een kat doet hier 24 uur over. Blaasgruis ontstaat door stofjes in de urine die samenklonteren en kristallen vormen. Als een kat weinig drinkt, zitten er naar verhouding erg veel van die stofjes in de urine en wienig water. Vergelijk het maar met limonade, het verschil met veel siroop en weinig siroop. Het is dus bij blaasgruis juist goed om meer vocht binnen te krijgen. Bij nierfalen ook, omdat katten met nierfalen meer water via de urine verliezen. Je kunt de kat een handje helpen met natvoer (onder andere).

Ons werd op het hart gedrukt geen natvoer te geven bij de combi nier/blaasproblemen. Maar misschien is dat omdat de kat een streng dieet volgt. Hij drinkt in elk geval zat, en ik heb me laten vertellen dat dit juist komt doordat hij door de droge brokken meer behoefte aan drinken heeft. (Maar misschien zijn de dieetbrokken daar ook speciaal op samengesteld, bijv door toevoeging van iets dat de dorst bevordert ofzo? Ik heb geen idee, ik volg slechts het advies van de dierenarts in deze, en dat heeft dus al jaren een probleemloze kat opgeleverd dus ik ben meer dan blij met die adviezen.)
Alle reacties Link kopieren
Mh.. die van ons heeft ook alle soorten brokken gehad. Speciaal voor nierstenen e.d niks hielp. En toch alleen die ah blikjes van de ah. Maar zo zie je maar weer. Elke kat is anders. Succes
quote:monkeh schreef op 05 maart 2015 @ 03:29:

Mh.. die van ons heeft ook alle soorten brokken gehad. Speciaal voor nierstenen e.d niks hielp. En toch alleen die ah blikjes van de ah. Maar zo zie je maar weer. Elke kat is anders. SuccesDit gaat over nierfalen, niet over nierstenen. En een kat met nierfalen vergiftig je met gewoon voer. Kijk uit met de adviezen die je geeft!
Alle reacties Link kopieren
Wat naar voor je kat dat hij zijn oude voedsel op zal moeten geven :(. Ik hoop dat je een geslaagd type nierdieet voor hem kunt vinden.



Mijn kat Gup had ook nierfalen, en kreeg meestal Hills en Royal Canin. Hij hield vooral van afwisseling, dus het ging erom zoveel mogelijk smaakjes te bemachtigen. Ook Specific, Vetconcept, Trovet, Sanimed, Integra ,Beaphar, en Kattovit heeft hij wel eens natvoer van gekregen, maar de basis was Hills en Royal Canin.

In mijn ervaring is het goedkoper via webwinkels, maar per produkt is er een andere goedkoopste webwinkel.



K/D brokjes: aanbieding Zooplus van een 5kg zak met 12 zakjes natvoer erbij voor 50 euro is volgens mij de beste die er tussen zit.

Royal Canin natvoer: website Newpharma, eigenlijk een apotheek en lijkt uit België te komen. Lastig om te vinden wat je zoekt, maar de goedkoopste aanbieder die ik gevonden heb voor dit merk en Gup was er dol op.

Snelle levering en groot assortiment: medpets

Andere nuttige websites die soms goedkoper uitpakken: miscota, vets4pets, medicanimal, guppy



Als ik jou was zou ik eerst een rondje dierenartsen doen om van allerlei typen voer 1 of 2 zakjes te halen. Dan daarna met korting in het groot bestellen bij een webshop.



Edit:

Verder +1 voor de post van Nes89.

Katten met nierfalen moeten inderdaad gestimuleerd worden om zoveel mogelijk te drinken. In elke kamer een waterbakje (of twee) was voor Gup erg nuttig. Sommige katten hebben meer baat bij een waterfontein. Ook kan het helpen verhoogde voerbakjes te gebruiken. Katten met nierfalen zijn vaak misselijk, en dan is het prettiger om het hoofd niet teveel omlaag te hebben bij het eten. Niet elke kat heeft een voorkeur, maar het is zo makkelijk te testen dat het zonde is om dat te laten.



Edit 2:

Als je regelmatig bij Zooplus gaat bestellen, bekijk dan hun kortingsplan ook even. Dat komt snel in je voordeel uit als je dit soort voer koopt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven