over de schutting heen praten met de buren

28-06-2015 19:39 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Komt dit wel eens voor en wat vind je ervan?

ik trap af: mijn buurman links en rechts hebben mij wel eens aangesproken terwijl zij achter de schutting tussen onze tuinen stonden.

ik heb hier echter een grote hekel aan. Het voelt als een inbreuk op privacy, maar blijkbaar is het voor sommige anderen geen enkel probleem. Ik ben benieuwd hoe het fenomeen hier ervaren wordt.

Doe er het zelf wel eens? En zo nee, waarom niet?

zou je tegen de desbetreffende buur zeggen dat je het prettiger vindt om even bij de voordeur te praten? Of heb je geen zin hier een punt van te maken en voer je het gesprek over de schutting heen?

Is dit iets van bepaalde buurten of gebeurt dit overal? (Dit is mijn eerste rijtjeshuis met achtertuin, huurhuis)
life's a beach and then you die
Waarom zou dat erg zijn? Inbreuk op je privacy?
oh ik praat heel regelmatig met mn buuf over/door de schutting heen. Even bijkletsen, prima toch? waarom zou dat inbreuk op privacy zijn?Als ik iets vertrouwelijks te bespreken heb dan doe ik dat binnenshuis.
Ik zie het verschil niet zo of ze je aanspreken in de tuin of bij je voordeur (voortuin)?
Jeutje zeg..... Inbreuk op je privacy.
Ik heb geen schutting, wel een balkon, en ja ik zit zo wel eens met de buuf te praten. Of is dat schending van privacy of een hoog tokkie gehalte tegenwoordig?
Alle reacties Link kopieren
Inbreuk op je privacy!?! Erg bijzondere gedachte TO.
Alle reacties Link kopieren
Gebeurt hier regelmatig, met buren links en rechts. Heb met beide ook goed contact, maar loop er niet de deur plat. We 'roepen' van te voren vaak wel even een naam, we staan niet zomaar ineens over de schutting heen te loeren. Privacy in de tuin lukt toch al niet helemaal, aangezien beide buren makkelijk vanuit de slaapkamers op de eerste verdieping in onze tuin kunnen kijken. Vind je het echt vervelend, dan moet je het gewoon kunnen zeggen. Denk dat het wel een beetje afhangt van het verdere contact wat je met elkaar hebt.
Ik zou niet maar zo de buurman aanspreken als ik hem niet zie. Als ik sta of loop en ik zie hem ook staan, zeggen we elkaar gedag.

We hebben niet zulke spraakzame buren, dus dat scheelt ook wel. Onze vroegere buren zaten wel steeds tegen ons aan te kletsen door de schutting heen, even is wel aardig, maar continue vond ik toch ook erg irritant hoor en inderdaad toch het gevoel van aantasten van je privacy.
Alle reacties Link kopieren
quote:zou je tegen de desbetreffende buur zeggen dat je het prettiger vindt om even bij de voordeur te praten?Ik zou zeer verbaasd zijn als ds buurvrouw met wie ik in de achtertuin in gesprek ben, voorstelt om naar de voordeur te lopen. En niet verbaasd in positieve zin, zal ik maar zeggen.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Alle reacties Link kopieren
Gos dat ligt er maar net aan, ook waar het over gaat, wij zijn pas op vakantie geweest, spreken onze buren nauwelijks, en dan is het lekker weer en zit je in de achtertuin, zij toevallig ook, ja dan gaan de gesprekken over de vakantie even over de schutting heen...
die ik wilde bestaat al...
Met de buren door de schutting praten terwijl je elkaar niet kunt zien lijkt me gek, zou niet in me opkomen. Maar inbreuk op privacy vind ik vergezocht.

In ons vorige huis konden we er een beetje tussendoor kijken en deden we dat wel.

Nu hebben we een hoge stenen muur ertussen en kun je elkaar niet eens verstaan.



Je opmerking mbt de voordeur verbaast me, het zijn toch je buren? Wij lopen in de zomer allemaal bij elkaar door de achterdeur naar binnen.



Spreek je überhaupt wel eens af om met je buren koffie te drinken ofzoiets?
Alle reacties Link kopieren
Geen probleem wat mij betreft. M'n schoonzus had echter een buurman die altijd bloot lag te zonnen in z'n tuin. Prima, had niemand last van en ook geen inkijk. Hij maakte alleen wel eens een praatje over de schutting met haar. Dat vond ze niet prettig en heeft ze hem dan ook gezegd. Graag wat aan je billen als je tegen me praat! Haha, wat een mafkees die man. Zou mij ook niets lijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel hoor, zeker als je buren eigenlijk nog niet zo kent. In ons vorige huis gebeurde dat ook, ik ben eraan gewend geraakt en vond het toen geen probleem meer, gezellig wel. In ons huidige huis kan het eigenlijk niet, schutting te hoog, en daarboven nog begroeiing. Ondanks dat wist mijn vriend, al balancerend op een muurtje, zijn hoofd laatst tussen de bladeren door te wurmen om iets tegen de buren te zeggen. Ik vond dat echt onbeleefd van hem, het zijn mensen die we eigenlijk niet eens kennen. Voor hetzelfde geld had de buuf lekker topless liggen zonnen, hangt ineens je nieuwe buurman met zijn hoofd door de klimop heen....

Dus ja, ik snap je wel hoor. Maar als je de buren straks een beetje kent, gaat dat gevoel er waarschijnlijk gauw vanaf.
Alle reacties Link kopieren
quote:catootje68 schreef op 28 juni 2015 @ 19:59:

Geen probleem wat mij betreft. M'n schoonzus had echter een buurman die altijd bloot lag te zonnen in z'n tuin. Prima, had niemand last van en ook geen inkijk. Hij maakte alleen wel eens een praatje over de schutting met haar. Dat vond ze niet prettig en heeft ze hem dan ook gezegd. Graag wat aan je billen als je tegen me praat! Haha, wat een mafkees die man. Zou mij ook niets lijken.



Nou, eigenlijk snap ik daar niks van.

Wat maakt het voor het gesprek nou uit of iemand wat aan heeft, terwijl je die persoon niet kan zien?

Ik vind het net zo willekeurig als willen dat iemand zijn haar netjes gekapt heeft/ schoenen aanheeft/ een hoed draagt terwijl hij/zij in onzichtbaarheid met je praat.
Wees altijd jezelf. Tenzij je een eenhoorn kan zijn. Wees dan een eenhoorn.
Ik zie het probleem niet zo tenzij het natuurlijk teveel wordt. Als je eenmaal in je tuin zit dan weet je toch dat de buren ook buiten kunnen zitten. Ik voelde mij wel een keer heel ongemakkelijk toen de buurvrouw met een paar vriendinnen best een aantal prive dingen aan het bespreken was met vriendinnen in de tuin onder het genot van een wijntje. Ben dus maar even naar binnen gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Oh, als ik iets wil vertellen of vragen roep ik altijd even de naam van buurvrouw of man. Daarna zeg ik dat ik even over de schutting kom hangen
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Net een stuk getypt, tekst weg.



Lilla ja dat is het ook, dat deze buren vrij nieuw zijn en ik naast groeten geen contact met ze heb. Ik verwachtte het niet en heb ook een nare ervaring met een voormalige buurman die ronduit lullig deed vanuit zijn tuin. Mini-traumaatje :p verder heb ik sowieso diverse issues en leef ik nogal teruggetrokken dus de reacties verbazen mij niet, ik was gewoon benieuwd hoe anderen dit zien, blijkbaar is het iets heel normaals.
life's a beach and then you die
Alle reacties Link kopieren
Bedoel je buren die onverwachts over je schutting komen kijken To? Want dan snap ik je wel een beetje. Mijn buurman heeft er ook een handje van. Ik heb mijn tuin helemaal omheind en er kan niemand mijn tuin in kijken. Dat vind ik een fijn idee wanneer ik in het zonnetje lig of met m'n dochtertje gek doe in het badje, soms steekt m'n buurman dan opeens z'n hoofd boven de schutting om een praatje te maken en heb ik dat gevoel van inbreuk op m'n privacy ook een beetje. Misschien overdrijf ik maar voelt is voor mij als iemand die zomaar m'n woning komt binnenlopen via de achterdeur ;)
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me toch een vrij normale gang van zaken.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Jeej, het moet een plezier zijn om naast jou te wonen. Not.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er een beetje aan. Als wij iets willen vragen, roepen we even de naam van de buur en praten dan verder door de schutting heen. Als de poorten openstaan (omdat de kinderen achterom lopen om te spelen)V dan lopen wel wel eens even naar achter. Praat toch iets makkelijker als je elkaar ziet.



Maarrrrr, ik heb ook weleens gehad dat ik aan mijn man vroeg of hij taart wilde en dat de buurman riep: ja, graag.

Dat vond ik wel tever gaan. Ik vind dat je wel net moet doen of je de andere kant niet hoort. Al weten we natuurlijk allemaal dat het anders is
Ik snap je wel TO. Ik ben op mijn privacy gesteld en heb ook niet altijd zin in mensen om me heen. Als ik in mijn tuin zit is dat mijn gebied, mijn rustpunt en als een buur dan ineens begint te buurten kan dat zeker wel als inbreuk op je privacy voelen. Bovendien als je elkaar niet kunt zien is het lastiger luisteren, daarom kan ik me ook wel voorstellen dat als het buurten aan blijft lopen je toch voorstelt om even naar de voordeur te lopen voor wat oogcontact. Je zou buuf ook eens achterom kunnen vragen voor een kopje koffie maar daar moet je zin in hebben.. Vind wel dat je tuin van jezelf is, jouw rustpunt, jouw privacy. Overigens maak ik ook wel eens een praatje met de buurvrouw tussen de schutting door maar ik heb er ook een leuk contact mee, dus vind het niet erg.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben links naast ons een buurman waar we weinig contact mee hebben. We kunnen elkaar door de schutting heen niet zien, maar wanneer hij ons hoort begint hij soms een praatje. Ik vind het altijd een beetje ongemakkelijk en herken het gevoel van TO wel! Wellicht dat dit anders is wanneer je goed contact hebt met de buren.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven