Overlast?

31-08-2007 11:20 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een aantal jaar heb ik ontzettend veel last gehad van mijn bovenbuurman die vanwege drank, drugs en zo nu en dan psychose nachtenlang lawaai maakte d.w.z. stampen, met deuren/ ramen slaan, schreeuwen/ brullen en natuurlijk harde muziek. Gelukkig bleek hij uiteindelijk niet ongevoelig voor mijn klachten en briefjes. Tegenwoordig heb ik bijna geen last meer. Wel ben ik mogelijk wat gevoeliger geworden voor lawaai. Je bent bang dat je weer in eenzelfde situatie terecht komt. 's Morgens gestrest opstaan en de hele dag niet lekker in je vel zitten.

Nu vond een andere buurman het gister nodig diep in de nacht keihard smartlappen (weer 's wat anders) op te zetten. Ik denk, ik vraag of het wat zachter kan en belde aan( eerst nog verkeerd ook waardoor ik de buren uit hun slaap haalde) . De buurman in kwestie deed gewoon niet open en ging vrolijk door met de greatest smartlap hits party. 8-P

Dan vraag ik me af, ben ik nou zo een onmens omdat ik 's nachts graag rust wil en daar niet door kan inslapen? Kennelijk kunnen anderen dat wel. Hoe ga je om met overlast als de herriemakers je klachten negeren? Wanneer bel jij de politie?...Dat is zo niet leuk.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook een vergelijkbare topic in actueel: geluidsoverlast wat te doen???radeloos wordt ik er van.

daar staan tips en meer mensen die kampen met overlast van buren

maar het is idd @%$#^$ als een buurman je zo teroriseert met geluid



xxx



zie je op mijn topic hopelijk
Na 23:00 uur mag er geen overlast meer gemaakt worden en kan je de politie vragen of ze even langs willen rijden als ze tijd hebben. Maarja, je wil ook niet iemand tegen je in het harnas jagen, dus idd eerst zelf proberen, en ze de volgende dag aanspreken. Als het vaker gebeurt gewoon de politie bellen.

Is het huur of koop? Als je huurt en het gebeurt vaker kan je ook de woningbouwvereninging of verhuurder benaderen.
Alle reacties Link kopieren
Thx...ik zal het andere topic ook ff bekijken.

Tsja idd, ik weet dat de wet voorziet in dit soort situaties en dat je (het is een huurwoning) naar politie dan wel woningbouwvereniging kan stappen maar dan wordt het gelijk zo'n kwestie. Ik heb ook bij anderen gezien dat het weinig zin heeft of jaren kan duren. Blèh.



Ben vooral benieuwd naar persoonlijke acties van mensen die te maken hebben gehad met overlast. Niet van 't kaliber ramen ingooien maar meer non-violent & creatief zeg maar ;)

Nou ja voorlopig ga ik er nog vanuit dat het eenmalig was....
Volgens de wet mag er tussen 22.00 en 07.00 uur geen geluidsoverlast veroorzaakt worden.



Je bent zeker geen onmens Mariluz, het is normaal dat jij je ergert aan geluidsoverlast.



Bij onze woningstichting moet je zelf eerst actie ondernemen door met je buren te overleggen over de geluidsoverlast. Kom je daar niet uit, dan komt de woningstichting in actie om te bemiddelen. Houd de desbetreffende buur zich er nog niet aan na meerdere malen gesommeerd te zijn, dan gaan ze over tot huisuitzetting. Onze woningstichting hanteert gelukkig strakke regels in dat soort dingen....ik woon dan ook in een rustige buurt :)



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Typisch is dat he dat degene die er last van heeft zich gaat afvragen of hij/zij niet zeurt. Echt niet hoor, mensen horen gewoon rekening met elkaar te houden en te zorgen dat ze geen overlast veroorzaken. Gewoon met die buurman gaan praten. Ik heb t idee trouwens dat heel veel mensen wel last hebben van het geluid van anderen, maar niks durven zeggen of denken dat t toch geen zin heeft.
Cum non tum age
Alle reacties Link kopieren
Xander68 schreef op 31 augustus 2007 @ 12:47:

Volgens de wet mag er tussen 22.00 en 07.00 uur geen geluidsoverlast veroorzaakt worden.



Je bent zeker geen onmens Mariluz, het is normaal dat jij je ergert aan geluidsoverlast.



Bij onze woningstichting moet je zelf eerst actie ondernemen door met je buren te overleggen over de geluidsoverlast. Kom je daar niet uit, dan komt de woningstichting in actie om te bemiddelen. Houd de desbetreffende buur zich er nog niet aan na meerdere malen gesommeerd te zijn, dan gaan ze over tot huisuitzetting. Onze woningstichting hanteert gelukkig strakke regels in dat soort dingen....ik woon dan ook in een rustige buurt :)



Succes!




wauw waren ze bij ons ook maar zo streng hier in tilburg zijn ze toch at soepeler omdat ze hem dan ook weer ergens anders moeten onder brengen zodoende verplaats je het probleem alleen maar zo denken ze hier

het kan hier jaaaaaren duren voordat iemand uit huis wordt gezet en dit wordt via een rechtzaak gedaan, ze moeten een dossier hebben bij woningbouw en politie van weet ik veel hoe dik, of 6 maanden geen huur hebben betaald(dan kan het ineens wel!!)

ons is gevraagt tegen onze buurman te getuigen,(dit durven wij niet hij is nogal agressief en heeft veel maten hier in de buurt wonen)we blijven wel alles melden aan woningbouw en politie meer kunnen wij op dit moment niet doen

op mijn topic heb ik staps gewijs gezet wat JIJ kan doen tegen je buren



xxx 8:-)8
Juist Noa! Ligt er ook aan in wat voor een buurt je woont. Ik hou ook rekening met geluid middenin de nacht. Heb zelfs mijn buren ingelicht; mochten ze last hebben van mij in welke vorm dan ook...laat het even weten! Woon dan ook in een leuke buurt met vrij rustige mensen, en we houden hier ook zeker rekening met elkaar. Is er een verjaardag óf een feestje? De hele buurt wordt netjes ingelicht...dan wordt er nooit moelijk over gedaan als zo'n feest tot diep in de nacht doorgaat.



Het klopt dat sommige mensen niks durven te zeggen tegen de buren of buurtbewoners....bang voor escelatie. En ook dan ligt het eraan in wat voor soort buurt je woont. In een "kampersbuurt" kan je nu eenmaal eerder problemen verwachten, dan in een buurtje met oudere rustige mensen.
Alle reacties Link kopieren
nou Xander68 jij moet wel in een super buurt wonen als ze elkaar briefjes geven dat er een feestje is..

hier kom je per pas achter als je de muziek hard hoort aan staan.

maar ik woon in een zoon kampersbuurt (nog 5 maanden)want we moesten op ons huis wachten die nog wordt gebouwt dus ik had geen keuze... zoiezo is bij ons de keuze klein met huren, het zijn altijd slechtere buurten met veel buitenlanders/en of aso's en studenten.

in een huurbuurt duwen ze alles in en er wordt niet gekeken naar hoe de mensen zijn.. de woningbouw denk alleen maar aan centen!

de goede buurten hier zijn (duurdere)koopwoningen...of net buiten de stad



xxx
Nou ja, elkaar briefjes geven is wat overdreven ;-) Maar we zijn wel op de hoogte wat er gaande is in de buurt. Af en toe weleens teveel hoor....de sociale controle is hier een beetje overkill...hahaha! De wijk waarin ik woon is toch wel de wat duurdere wijk in het dorpje waar ik woon. Dat merk je dan ook gelijk aan het soort bewoners wat er woont.



Dat jij in een mindere buurt woont is natuurlijk balen omdat het niet je keuze is. Gelukkig dat het maar tijdelijk is hè?



Hoop dat je een oplossing kan vinden met de "smartlapper".



Groetjes
Alle reacties Link kopieren
ik denk dat de smartlapper van onze TO is, ik heb een turkse smartlapper jumpfan onder me.

maar het is inderdaad maar tijdelijk dat houd je op de been, zeker als je al dingen kan gaan kopen voor het nieuwe huisje en je af en toe kan gaan kijken hoever ze al zijn.

merk wel dat ik minder goed tegen geluid kan zoals TO al aangaf,zelfs als je op vakantie bent en je hoord bonken van muziek wordt je al een beetje gestrest/gepikeerd.



xxx
Alle reacties Link kopieren
Hallo TO



Ik voel helemaal met je mee. Ook ik heb 6 jaar herrieburen gehad. Oa een alcoholist met 2 zwerfhonden die elke nacht zijn meubels kapot sloeg. Klagen en brieven van de woningbouw hielpen allemaal niet. Sterker nog hij begon ons dreigbrieven te sturen.



Sinds een half jaar woon ik in een mega goed geisoleerde nieuwbouwwoning! Wat een verschil. De eerste week kon ik gewoon niet slapen van de stilte, echt raar. Zelfs wanneer de buren een feestje hebben (wat ze altijd netjes komen zeggen) hoor ik helemaal niets wanneer de ramen goed dicht zijn.



Ik merk dat ik een stuk beter in mijn vel zit, sinds ik weer lekker kan slapen s'nachts.



Helaas heb ik geen tips voor je maar kan wel met je meevoelen!



Sterkte Juniper
Alle reacties Link kopieren
Ga eens rond etenstijd bij je buurman langs en leg hem uit dat je snachts niet kan slapen van zijn muziek. Vraag of het wat zachter mag of dat hij eventueel een koptelefoon wilt gebruiken zodat jij je nachtrust krijgt.



Wilt hij hier niet naar luisteren dan kun je altijd nog de politie bellen. Ik ben er geen voorstander van om maar meteen de politie te bellen als je het ook kan proberen op te lossen door een gesprek.
Alle reacties Link kopieren
We zijn nu bijna een week verder en gelukkig kan ik zeggen dat het geen vaste prik is geworden. Daar was ik dus wel bang voor vanwege eerdere overlast door bovenbuurman, met wie het zo nu en dan nog ff mis is.



Ben zelf ook zo'n briefjes figuur (enkel bij feestjes hoor:P ). Zou het geen goed idee zijn om mensen voor ze een woning krijgen toegewezen een vragenlijst te laten invullen met 'woonwensen'?! Stop de luide figuren lekker bijeen en andersom de rustlievende aka 'normale' mensen.



Ik woon trouwens in een van de zogenaamde leukere buurten van Amsterdam. Overlast kan helaas uit elke hoek komen. Aso's komen in de vorm van yup en junk.



Thx voor de reacties en succes! En Xander68 jouw buurt+ woningbouw verdienen een award :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven