Oververhitte woningmarkt

13-01-2017 20:36 88 berichten
Wij zitten midden in de woningmarktgekte. Ons huis os verkocht en we zijn nu op zoek naar iets anders. Blijkbaar is onze smaak populair, want we lopen continue achter de feiten aan.

Huizen die we willen bezichtigen zijn voor de datum al verkocht en zelfs huizen die dezelfde dag op funda zijn gezet, blijken al verkocht.

Ik merk dat ik er gestresst van word en mij laat opjagen. Dat ik eigenlijk al wil bieden voordat er überhaupt een bezichtiging heeft plaats gevonden. Gelukkig is mijn man hierin wat nuchterder en plaatst hij mij af en toe met beide benen op de grond.

Maar wie herkent dit? Wie heeft er in dezelfde situatie gezeten en kan mij raad geven hoe hiermee om te gaan? Of zijn er kopers die zich in dezelfde situatie begeven? Hoe dealen jullie hiermee?
Hier in de buurt zijn huizen vaak al verkocht nog voor ze een immo-site hebben gezien.

Mond-aan-mond dat iemand gaat verkopen (familie, vrienden, kennissen, ...) en het boeltje is in no time verkocht.



Als het dan al es op een immo geraakt, is het hier ook op 1 dag buiten en staan ze elkaar letterlijk ter plekke te overbieden.

(Bij de buren stonden letterlijk 5 kopers tegelijk in de achtertuin.)

Of bieden ze telefonisch nog voor ze 't gezien hebben. Puur op foto's.



Je kan natuurlijk ook af en toe gaan rondrijden in de buurt waar je wil wonen .

Zie je een bord "te koop" en een huis dat je aanstaat ... dan bel je gewoon aan.



Een immo-makelaar ... daar doen de meesten hier al geen moeite meer voor.

Verloren geld, want de boel raakt zonder ook in geen tijd verkocht.



Je moet dus vooral geluk hebben.

En elke ochtend funda checken bij 't ontbijt.
quote:groenogig_monster schreef op 13 januari 2017 @ 20:44:

Wij zitten in hetzelfde schuitje. Qua huizenjacht dan. We zitten gelukkig nu in huur dus hebben geen druk om snel iets te vinden (behalve dat we liever voor mijn bevalling verhuizen).

We gaan morgen nog naar twee open huizen en als dat niets wordt dan laten we het een half jaar rusten. Geen zin om 60.000 boven de 'normale' prijs te bieden om een kans te maken.Hoe kun je nou zeggen wat de 'normale' prijs is? De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, of we dat nu leuk vinden of niet.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in het noorden en ik ben echt verbaasd over hoe zo iets werkt in de randstad. Wij kochten dit jaar een huis en hebben zelfs nog 35000,- van de prijs afgekregen. Hier geen overspannen huizenmarkt en we wonen toch echt wel in een populaire regio.

Laatst was ik bij vrienden in Amsterdam die net een apartement hadden gekocht. Nieuwschierig vroeg ik naar wat zoiets nou kost in de randstad. Ik viel bijna van mn stoel. Hun appartement was duurder dan mijn 2onder1kap huis en hun hele appartement zou qua oppervlakte zelfs nog in mijn garage passen.... Wow, laat mij dan maar lekker in de provincie wonen en gewoon lekker op en neer rijden als ik naar de randstad moet. Wat een waanzin om dat geld voor een appartement te betalen.
quote:gizzmo-returns schreef op 13 januari 2017 @ 21:07:

[...]





Gisteren op het journaal dat je zonder aankoopmakelaar geen woning meer kan kopen en achter het net blijft vissen.





Noorden.

Zelf gekocht.



Maar die gekte: seen that, done that.

Rijen dik op de stoep. Inschrijving. Opbieden. Achterlijk hoog over de vraagprijs heen bieden, blind bieden. Online bieden.



Uiteindelijk hebben we 'geluk' gehad. Hou vol!!
quote:ZaraZara100 schreef op 13 januari 2017 @ 21:10:

Wel lullig maar zonder aankoopmakelaar wordt het in deze tijd lastig om sowieso te weten welke huizen er überhaupt in de verkoop komen. (Maar ook dat zal per regio verschillen).Aankoopmakelaar weet dat amper eerder dan funda
quote:tiramisuusje schreef op 14 januari 2017 @ 06:08:

[...]



Hoe kun je nou zeggen wat de 'normale' prijs is? De prijs wordt bepaald door vraag en aanbod, of we dat nu leuk vinden of niet.Dat is waar. Maar ik snap het wel: je weet op het moment gewoon dat je meer dan de hoofdprijs betaald en dat je dat waarschijnlijk nooit meer terug gaat zien. En een huis is meestal echt geen investering meer, maar met deze prijzen weet je gewoon dat je ooit met een restschuld gaat komen te zitten of verlies maakt!
quote:Yggdrasil- schreef op 14 januari 2017 @ 07:00:

[...]



Aankoopmakelaar weet dat amper eerder dan fundaDaar ben ik ook wel bang voor. Daarbij komt ook dat we inmiddels steeds minder nut zien in een 'tussenschakel'. Makelaar die niet op zaterdag kunnen, niet terugbellen noem maar op! Dat wil je niet als je zo snel moet schakelen als nu. Maar wie weet, ik ga maar eens informeren of er een goede in de buurt zit.
quote:yoshe schreef op 14 januari 2017 @ 06:10:

Wij wonen in het noorden en ik ben echt verbaasd over hoe zo iets werkt in de randstad. Wij kochten dit jaar een huis en hebben zelfs nog 35000,- van de prijs afgekregen. Hier geen overspannen huizenmarkt en we wonen toch echt wel in een populaire regio.

Laatst was ik bij vrienden in Amsterdam die net een apartement hadden gekocht. Nieuwschierig vroeg ik naar wat zoiets nou kost in de randstad. Ik viel bijna van mn stoel. Hun appartement was duurder dan mijn 2onder1kap huis en hun hele appartement zou qua oppervlakte zelfs nog in mijn garage passen.... Wow, laat mij dan maar lekker in de provincie wonen en gewoon lekker op en neer rijden als ik naar de randstad moet. Wat een waanzin om dat geld voor een appartement te betalen.Dan ben ik erg benieuwd of je in een stad zit of in een rondom liggend dorp? De ervaringen die ik hoor zijn vooral zoals Ygdrasil beschrijft.
Alle reacties Link kopieren
quote:NijntjeKoijntje321 schreef op 13 januari 2017 @ 20:45:

Bij vrienden gezien: zonder aankoopmakelaar kom je er niet tussen.Oh jawel hoor.
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 13 januari 2017 @ 21:07:

[...]





Gisteren op het journaal dat je zonder aankoopmakelaar geen woning meer kan kopen en achter het net blijft vissen.Wij hebben ons huis( waar de woningen je om de oren vliegen) 4 maanden geleden gekocht, zonder aankoop makelaar.
quote:Halo schreef op 14 januari 2017 @ 07:33:

[...]





Dat is waar. Maar ik snap het wel: je weet op het moment gewoon dat je meer dan de hoofdprijs betaald en dat je dat waarschijnlijk nooit meer terug gaat zien. En een huis is meestal echt geen investering meer, maar met deze prijzen weet je gewoon dat je ooit met een restschuld gaat komen te zitten of verlies maakt!Het punt is dat je dat dus niet weet. Als Je dit denkt, dan is dit voor jou niet het goede moment een huis te kopen (tenzij Je het louter consumptief ziet). De meesten die nu kopen hebben andere verwachtingen dan wat jij nu noemt.
quote:Halo schreef op 14 januari 2017 @ 07:35:

[...]





Daar ben ik ook wel bang voor. Daarbij komt ook dat we inmiddels steeds minder nut zien in een 'tussenschakel'. Makelaar die niet op zaterdag kunnen, niet terugbellen noem maar op! Dat wil je niet als je zo snel moet schakelen als nu. Maar wie weet, ik ga maar eens informeren of er een goede in de buurt zit.Met beiden ervaring en ik adviseer: zélf doen!
quote:tiramisuusje schreef op 14 januari 2017 @ 08:25:

[...]



Het punt is dat je dat dus niet weet. Als Je dit denkt, dan is dit voor jou niet het goede moment een huis te kopen (tenzij Je het louter consumptief ziet). De meesten die nu kopen hebben andere verwachtingen dan wat jij nu noemt.

Mijn huis is niet alleen een investering.

Ik wil er vooral lekker wonen.

Wij hebben een huis in het centrum gekocht.

Duur omdat de vierkante meter prijs daar hoog ligt. Maar gewoon zonder makelaar (enkel gezeik mee gehad en het is écht geen rocket sciense)

Je moet ogen en oren openhouden. Netwerken en social media in de gaten houden.

En toch een beetje geluk hebben.

Gun-factor is heel belangrijk en voorwaarden.

Dus geen constructies met overdracht of financiering. Dan lukt het vast wel.
quote:Halo schreef op 14 januari 2017 @ 07:33:

[...]





Dat is waar. Maar ik snap het wel: je weet op het moment gewoon dat je meer dan de hoofdprijs betaald en dat je dat waarschijnlijk nooit meer terug gaat zien. En een huis is meestal echt geen investering meer, maar met deze prijzen weet je gewoon dat je ooit met een restschuld gaat komen te zitten of verlies maakt!Dit! Ik hoorde laatst dat een makelaar hier op zaterdag geen bezichtigingen doet. En met een aankoopmakelaar heb je met twee makelaars te maken die maar net meteen moeten kunnen als er een huis te koop staat.
quote:Yggdrasil- schreef op 14 januari 2017 @ 10:24:

[...]



Met beiden ervaring en ik adviseer: zélf doen!Eens, ons huis is verkocht via Makelaarsland. Sindsdien begrijp ik echt niet waarom mensen nog een makelaar willen. Je betaald veel voor relatief weinig. We hebben nu al een paar keer meegemaakt dat de makelaar niet kon bezichtigen. Er was zelfs een de hele week gesloten! Maar misschien dat een aankoopmakelaar anders werkt? Ik zit gewoon echt met handen in het haar!
Je kunt er toch gewoon eens eentje bellen om te informeren wat ze voor je kunnen betekenen en wat het kost?
quote:ZaraZara100 schreef op 13 januari 2017 @ 20:38:

Het is momenteel wat een gek ervoor geeft, niet te geloven, die prijzen. Per wanneer moeten jullie uit je huidige huis?



Dat klopt.. hier in Noord Brabant 10 jaar geleden jaren 30 woning gekocht die nu met ruim 20 procent is gestegen. Iets wat we nooit verwacht hadden...



Succes TO !!! Jullie vinden vast jullie droom huis!
quote:Yggdrasil- schreef op 14 januari 2017 @ 07:00:

[...]

Aankoopmakelaar weet dat amper eerder dan funda



Makelaars onder elkaar... nog voordat huizen op Funda komen. En juist dan kun je met zo'n aankoopmakelaar en andere geïnteresseerden komen kijken, voordat later anderen voor de vorm worden uitgenodigd. Beetje handjeklap.

Het zijn weer gouden tijden voor de (aankoop)makelaars.
In vind makelaars een overgewaardeerde beroepsgroep. Er zitten er een aantal in mijn kennissenkring en het zijn niet de leukste mensen die ik ken.



Er zullen vast goeie tussen zitten, maar mijn ervaring met verschillende makelaars is negatief.
Mijne ook!
Alle reacties Link kopieren
We stonden vandaag met 50 man in een jaren 30 woning . Het is zo erg dat het grappig wordt
De zee is groen
Alle reacties Link kopieren
Djeez, 50 man.



Misschien gewoon niet meedoen met die flauwekul?

Nog maar heel kort geleden barstte de huizenbubbel, weten jullie nog?



Zoek een leuk huurhuis en wacht de volgende krach af.
óu sont les neiges d'antan

Ik snap het niet. Nog niet lang geleden was het een hele toestand om je huis te verkopen, maar nu staan ze in de rij. Waarom?
Alle reacties Link kopieren
Ik verwacht ook dat dit vam tijdeljjke aard is. En doen daarom ook geen bod.
De zee is groen
Alle reacties Link kopieren
quote:Mejuffrouwmuis schreef op 14 januari 2017 @ 16:43:

Ik snap het niet. Nog niet lang geleden was het een hele toestand om je huis te verkopen, maar nu staan ze in de rij. Waarom?



Dat is plaatselijk hoor, in de regio waar ik woon loopt het nog niet zo hard. Sterker nog er staan huizen jaren in de verkoop.

Dus het hangt er vanaf.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven