Oververhitte woningmarkt

13-01-2017 20:36 88 berichten
Wij zitten midden in de woningmarktgekte. Ons huis os verkocht en we zijn nu op zoek naar iets anders. Blijkbaar is onze smaak populair, want we lopen continue achter de feiten aan.

Huizen die we willen bezichtigen zijn voor de datum al verkocht en zelfs huizen die dezelfde dag op funda zijn gezet, blijken al verkocht.

Ik merk dat ik er gestresst van word en mij laat opjagen. Dat ik eigenlijk al wil bieden voordat er überhaupt een bezichtiging heeft plaats gevonden. Gelukkig is mijn man hierin wat nuchterder en plaatst hij mij af en toe met beide benen op de grond.

Maar wie herkent dit? Wie heeft er in dezelfde situatie gezeten en kan mij raad geven hoe hiermee om te gaan? Of zijn er kopers die zich in dezelfde situatie begeven? Hoe dealen jullie hiermee?
quote:groenogig_monster schreef op 14 januari 2017 @ 15:57:

We stonden vandaag met 50 man in een jaren 30 woning . Het is zo erg dat het grappig wordt Zo, dan zakt de moed ook wel in de schoenen! Ik zou dan echt lachen als er geen bod wordt gedaan, omdat niemand zich wil laten opnaaien en het er daarom maar bij laat zitten
quote:hebbes-1 schreef op 14 januari 2017 @ 13:00:

[...]





Dat klopt.. hier in Noord Brabant 10 jaar geleden jaren 30 woning gekocht die nu met ruim 20 procent is gestegen. Iets wat we nooit verwacht hadden...



Succes TO !!! Jullie vinden vast jullie droom huis!

20% over 10 jaar is historisch gezien helemaal niet zo veel.

De huizenmarkt gaat al eeuwen op en neer maar op de lange termijn zit er toch echt een stijgende lijn in.



Deze prijsstijgingen zijn compleet logisch na de luwte van de afgelopen jaren, dus ik begrijp niet dat er zo verbaasd gereageerd wordt.
quote:tiramisuusje schreef op 14 januari 2017 @ 19:37:

[...]



20% over 10 jaar is historisch gezien helemaal niet zo veel.

De huizenmarkt gaat al eeuwen op en neer maar op de lange termijn zit er toch echt een stijgende lijn in.



Deze prijsstijgingen zijn compleet logisch na de luwte van de afgelopen jaren, dus ik begrijp niet dat er zo verbaasd gereageerd wordt.Ik vind het wel veel. Een aantal vrienden van mij heeft in dezelfde tijd een huis gekocht in een andere wijk/plaats en bij sommige is het huis een stuk minder waard geworden of slechts 5% meer.
quote:hebbes-1 schreef op 14 januari 2017 @ 19:54:

[...]





Ik vind het wel veel. Een aantal vrienden van mij heeft in dezelfde tijd een huis gekocht in een andere wijk/plaats en bij sommige is het huis een stuk minder waard geworden of slechts 5% meer.Het is natuurlijk ook wel echt fijn zo'n prijsstijging, helemaal als je het niet verwacht had. Ga je ook weer in dezelfde markt kopen? Want dan heb je helaas ook meteen de pech van de prijsstijgingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ZaraZara100 schreef op 14 januari 2017 @ 14:42:

[...]





Makelaars onder elkaar... nog voordat huizen op Funda komen. En juist dan kun je met zo'n aankoopmakelaar en andere geïnteresseerden komen kijken, voordat later anderen voor de vorm worden uitgenodigd. Beetje handjeklap.

Het zijn weer gouden tijden voor de (aankoop)makelaars.Zeker waar. Daardoor ook mijn huis binnen een paar dagen kunnen verkopen eind 2008.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Nou mijn makelaar zei dat er wel een whatsapp groep was maar daar geen hond wat mee deed én dat dat amper scheelde.

Bovendien spaarde de populaire huizen hun mensen op voor 1 opendag en dan mocht je 1 bieding doen voor 17 uur.

Al was je tien x de eerste. Hoogste bod gold.
Het is hier doldwaas.

Toen we ons huis kochten zei ik steeds voor de grap dat we er ooit een *idioot hoog* bedrag voor zouden krijgen.

Ons huis staat nog niet eens te koop en we hebben dat bedrag al geboden gekregen.

Met ons geluk zal het als we het moeten verkopen wel uit zijn met de pret maar toch een leuk idee.
Alle reacties Link kopieren
quote:Yggdrasil- schreef op 14 januari 2017 @ 21:40:

Nou mijn makelaar zei dat er wel een whatsapp groep was maar daar geen hond wat mee deed én dat dat amper scheelde.

Bovendien spaarde de populaire huizen hun mensen op voor 1 opendag en dan mocht je 1 bieding doen voor 17 uur.

Al was je tien x de eerste. Hoogste bod gold.De wijk waar ik woon is best populair, huizen staan niet zo lang te koop. Ook in de "slechte" jaren niet.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:Tickel schreef op 14 januari 2017 @ 22:13:

[...]



De wijk waar ik woon is best populair, huizen staan niet zo lang te koop. Ook in de "slechte" jaren niet.Hier ook. Als je 'nieuwbouw' wijken hebt, waar de huizen ' kant en klaar' ingericht zijn, worden ze als zoete broodjes verkocht!
Ik herken het, maar dan in de particuliere huursector. Je reageert op een huis wat net een uur online staat en komt al in een wachtrij voor een bezichtiging. En nog voor die bezichtiging is het al verhuurd.



Ik word er knettergek van. Ik wil gewoon een leuk betaalbaar appartement in een bepaald deel van de stad (lees: de halve stad, dus niet een specifieke wijk.) Dat zijn al te veel eisen.



Ontzettend frustrerend. Dan baal ik wel eens van het feit dat ik zo graag in de stad wil wonen en niet ergens in een dorp.
Alle reacties Link kopieren
quote:tiramisuusje schreef op 14 januari 2017 @ 19:37:

[...]



20% over 10 jaar is historisch gezien helemaal niet zo veel.

De huizenmarkt gaat al eeuwen op en neer maar op de lange termijn zit er toch echt een stijgende lijn in.



Deze prijsstijgingen zijn compleet logisch na de luwte van de afgelopen jaren, dus ik begrijp niet dat er zo verbaasd gereageerd wordt.Als ik kijk naar het huis wat mijn ouders in 1998 gekocht hebben (19 jaar geleden); dat kochten zij voor 430.000 gulden. Huis is nu bijna 4 ton in euro's waard. Komt ook door de ligging. Dan vind ik 20% ook niet veel, maar ligt aan veel factoren. Winst, hoe klein ook, is altijd leuk.
Mijn ouders hebben een huis gebouwd voor nog geen 2,5 ton in guldens (25 jaar geleden). Later wel nog een keer wat verbouwd en een nieuwe garage gezet.



Het huis wordt nu geschat rond de 8 ton in euro's. Dat is toch van de zotte?

En als het een betere locatie was geweest, zou het nog meer waard zijn.
Tja, mijn opa en oma kochten hun huis voor 6000 gulden. Toen ze het 35 jaar later verkochten kregen ze er 38000 gulden voor. Is dat ook van de zotte? Zo gaat dat nu eenmaal en zo is het altijd al gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik kocht in 2007 een appartement in Amsterdam voor 175.000 euro en deed het vorige maand voor het dubbele van de hand. Twee jaar geleden was het ca 225.000 waard. Zeker een harde stijging dus. Helaas moest ik ook een nieuw huis kopen. Nu ja, gelukkig staat de rente laag.
Je kan natuurlijk ook een jaartje gaan huren. De markt is al aan het afkoelen en de prijzen stabiliseren. Je moet echt uitkijken om in deze markt iets te gaan kopen, de prijzen worden nu zo ver opgedreven dat je misschien iets koopt waarmee je later problemen krijgt. De rente gaat weer stijgen, de aftrek wordt steeds verder vermindert en voor eventuele kopers van je huis in de toekomst wordt het sowieso duurder. Laat je niet gek maken, zoek rustig verder, je hebt geloof ik 1,5 jaar de tijd om, zonder fiscale boete over je verkoopwinst, iets nieuws te zoeken.
Alle reacties Link kopieren
quote:Halo schreef op 14 januari 2017 @ 07:38:

[...]

Dan ben ik erg benieuwd of je in een stad zit of in een rondom liggend dorp? De ervaringen die ik hoor zijn vooral zoals Ygdrasil beschrijft.In dit geval gaat het om een dorp. Maar in friesland zegt dat weinig, daar zijn steden alleen steden als ze bij de 11 stedentocht horen. Een dorpje zoals IJlst of Hindelopen met 2.000 inwoners is een stad. Maar dorpen met 50.000 inwoners zoals Drachten en Heerenveen hebben geen stadsrechten en zijn dus een dorp. Mijn dorp heeft 12.000+ inwoners.
Alle reacties Link kopieren
quote:lunaleeflang schreef op 16 januari 2017 @ 11:43:

Mijn ouders hebben een huis gebouwd voor nog geen 2,5 ton in guldens (25 jaar geleden). Later wel nog een keer wat verbouwd en een nieuwe garage gezet.



Het huis wordt nu geschat rond de 8 ton in euro's. Dat is toch van de zotte?

En als het een betere locatie was geweest, zou het nog meer waard zijn.

Hier in de wijk een huis met een WOZ waarde (opgevraagd via waarde loket) van 490.000

Heeft 10 weken te koop gestaan voor een prijs van 695.00 en is verkocht.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
We hebben inmiddels een bod uitgebracht op een woning. Ben bang dat ik het hele weekend in spanning ga zitten. Ik weet dat de verkopers zaterdag ook nog een paar bezichtigingen hebben. Wordt dus een weekend met slecht slapen en veel spanning. Een ander huis waarvoor ik maandag een bezichtiging had staan is gister afgebeld. De woning was al verkocht (stond 1 dag op funda).

Ik hoop zo dat ons bod geaccepteerd wordt!
Alle reacties Link kopieren
quote:Halo schreef op 13 januari 2017 @ 20:53:



[...]





Ik zit in het noorden Ik zit ook in het noorden en ik merk hier wel dat huizen sneller verkocht worden, maar zelden voordat het op funda komt. Misschien eens kijken naar huizen die al wat langer te koop staan. Dan heb je vaak ook wat meer onderhandelingsmogelijkheid.
Alle reacties Link kopieren
Ik merk er niks van, die oververhitte woningmarkt. Mijn appartement in een zogenoemde 'hippe' buurt van Amsterdam staat nu een week op Funda. Er zijn een paar mensen komen kijken, maar niks.... Komt het goed, kan iemand mij gerust stellen?
Winter is coming...
quote:winterqueen schreef op 21 januari 2017 @ 09:29:

Ik merk er niks van, die oververhitte woningmarkt. Mijn appartement in een zogenoemde 'hippe' buurt van Amsterdam staat nu een week op Funda. Er zijn een paar mensen komen kijken, maar niks.... Komt het goed, kan iemand mij gerust stellen? Een week op funda en je hebt al kijkers gehad?!! Dan is er toch zeker animo voor! Ik snap dat je het graag snel wil verkopen maar heb iets meer geduld.
quote:winterqueen schreef op 21 januari 2017 @ 09:29:

Ik merk er niks van, die oververhitte woningmarkt. Mijn appartement in een zogenoemde 'hippe' buurt van Amsterdam staat nu een week op Funda. Er zijn een paar mensen komen kijken, maar niks.... Komt het goed, kan iemand mij gerust stellen? Al wel een week?
Alle reacties Link kopieren
quote:gizzmo-returns schreef op 21 januari 2017 @ 10:01:

[...]





Al wel een week? I know, I know... Maar ja, je wordt wel helemaal gek gemaakt met berichten dat huizen al verkocht zijn voordat ze op Funda staan, dat er 30 mensen komen kijken, etc....
Winter is coming...
Alle reacties Link kopieren
Hoop dat jullie bod wordt geaccepteerd Halo! Dat wordt zeker een spannend weekend voor jullie.
Alle reacties Link kopieren
quote:winterqueen schreef op 21 januari 2017 @ 09:29:

Ik merk er niks van, die oververhitte woningmarkt. Mijn appartement in een zogenoemde 'hippe' buurt van Amsterdam staat nu een week op Funda. Er zijn een paar mensen komen kijken, maar niks.... Komt het goed, kan iemand mij gerust stellen? Wil je me een pb sturen met het linkje van funda misschien. Mijn broertje is op zoek naar een appartement en is steeds een van de 40 gegadigde tijdens een massale open huis. Misschien kunnen julie elkaar hierbij vinden?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven