Paardenliefhebbers?

25-03-2015 19:34 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me leuk om hier te praten over paarden: heb jij een (verzorg)paard en vind je het ook leuk om hier je verhalen te delen?

Ik heb sinds kort mijn eerste verzorgpaard en ben me aan het verdiepen in Natural Horsemanship, een interessante manier van omgaan met je paard. Mijn verzorgpaard is 21, maar in goede conditie. Ik rijd meestal buiten omdat paard artrose heeft en niet meer intensief kan werken in de bak, dat is te belastend. Buitenrijden is nieuw voor mij, tot nu toe rijd ik dan alleen en dat is best wennen, maar is wel heerlijk om te doen.

Kom maar met jullie verhalen!
Alle reacties Link kopieren
Tuurlijk, Conchise...juist.

Het is alleen een hele andere tak van sport. Recreatief met natural horsemanship en internationale grand prix. Ik kies ook voor het eerste.

Maar het stukje dat jij postte spreekt over dierenmishandeling bij Totilas en dat wilde ik even wat nuanceren.



Dit is trouwens een hele mooie en interessante docu over het verhaal van Totillas

http://www.npo.nl/totilas ... n/14-08-2014/POW_00838320



En van dezelfde maakster, Annette van Tricht ook een docu over springpaard London en het faillissement van Eurocommerce. Leuk inkijkje in de wereld van de toppaarden.



http://www.npo.nl/de-slag ... l/04-01-2015/POW_01018000
Oh ja, die over London wilde ik nog gaan kijken, thanx Hiltje! Die over Totilas heb ik gezien, mooi inkijkje idd.

Er is ook zo'n docu gemaakt over een Nederlandse fokker/trainer van tuigpaarden die goede zaken doet met de Amish. Ook apart, de Amish mogen heel veel niet i.v.m. de hoofdzonden waaronder hoogmoed maar stiekem, onder het mom van rasverbetering, pronken ze maar wat graag met die top fokhengst op zondag voor de buggy
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 18 april 2015 @ 00:43:

Nou, de Rollkur is een verhaal apart. De Duitsers zijn idd mordicus tegen, vooral ook omdat ze zijn verslagen door de Nederlanders die de rollkur hanteren. Het is gewoon de kift.

Sjef Janssen is Totilas gaan trainen (omdat succes uitbleef) en daarmee werd de rollkur bij Totilas geïntroduceerd.



Ik vind het veel te ver gaan om te zeggen dat het dierenmishandeling is. Anky's toppaarden gaan bij haar allemaal op pensioen en worden gezond 30 op de wei. In de dressuurproeven wordt ook gekeken naar de mate van lossigheid en ontspanning en dat laten paarden die met de rollkur worden getraind voldoende zien. In deskundige handen is er niets mis met die trainingsmethode. Wat niet betekent dat amateurs ook maar simpelweg zonder enige kennis de kin op de knieën moet trekken.



Een internationaal dressuurpaard is een werkpaard dat serieus arbeid moet verrichten en die inderdaad weinig wei ziet. Niet ideaal. Maar ze komen wel 3 tot 4 keer per dag uit stal, grazen aan de hand en zijn kerngezond. Ze hebben ook altijd een karakter waarbij ze willen werken, anders wordt het sowieso niets.

Er zijn een heleboel paarden die het een stuk minder hebben getroffen.



Helemaal eens! De rollkur kan in de verkeerde handen, verkeerde combinatie, bij het verkeerde paard een mishandeling zijn, maar ach, dat geldt niet alleen voor de rollkur.



De paarden bij Anky, die de rollkur ondergaan worden doorgaans daar oud. Daar is toch ook iets voor te zeggen.

Er zijn wedstrijd paarden die het treffen als ze later met pensioen gaan, zoals de vier oude ruinen die de jongens Schroder groot gemaakt hebben. Zij zijn door hen opgekocht bij de veiling van Eurocommerce.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bij_Zonder schreef op 18 april 2015 @ 12:54:

Oh ja, die over London wilde ik nog gaan kijken, thanx Hiltje! Die over Totilas heb ik gezien, mooi inkijkje idd.

Er is ook zo'n docu gemaakt over een Nederlandse fokker/trainer van tuigpaarden die goede zaken doet met de Amish. Ook apart, de Amish mogen heel veel niet i.v.m. de hoofdzonden waaronder hoogmoed maar stiekem, onder het mom van rasverbetering, pronken ze maar wat graag met die top fokhengst op zondag voor de buggy Ik heb alle drie de docu´s van Annette van Trigt gezien. Die van Totilas, wat een triest verhaal blijft, en waarin je Edward Gal niet aan het woord ziet omdat hij dat nog altijd niet aan kan. Die over London, waar je de mensen over de toppaarden hoort praten waar ze ontzettend aan gehecht zijn, en die over de amish, waarbij het nederlandse tuigpaard de grote verleiding is tot de zonde! Want daar gaat veel geld naar uit en uiteindelijk is het luxe, namelijk uiterlijk vertoon.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik feitelijk zie bij rollkur is paarden die in anatomisch opzicht amper kunnen ademen en ik denk dat jullie (Iones en Hiltje) de beroemde filmpjes en foto's daarvan ook kennen.

Maar oke, ik ga de discussie verder uit de weg, ik ga voor Natural Horsemanship en dat ligt mijlenver van klassieke dressage en rollkur af.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 18 april 2015 @ 12:32:

Hiltje, kan zijn wat jij hier schrijft over rollkur maar dat is echt niet mijn ding. Ik rij tegenwoordig ook bitloos en dat past veel beter bij mijn visie op plezier voor paard. Zonder rollkur kan een paard toch prima "los en ontspannen" zijn?

Door het lijf beweging komt voort uit ontspanning en is een absolute voorwaarde, tenminste, dat hoort het te zijn. De rollkur wordt ook gevraagd als paarden de hoogste oefeningen in de africhting moeten doen, en de ultiemste verzamelingen moeten verrichten zoals piaffe en passage. Dat hoeft jouw paard vast niet. Ik zeg niet dat de rollkur de weg is om er naar te komen, het is een weg om naar te komen, en die past niet bij elk paard of bij elke ruiter.



Ik rijd niet bitloos. Ik wil mijn paarden echt aan elkaar hebben en lichtheid in mijn hand behouden. Dus nageeflijk, met ruggebruik vanuit de achterhand. Mocht ik ooit zover komen dat ik dit met ze kan doen zonder bit, dan laat ik dat bit ook achterwege. Maar tot dusver gaan ze te veel op de voorhand lopen en op mijn handen hangen, ook al probeer ik steeds mijn hand iets weg te steken en ze met mijn benen er van af te rijden.
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 18 april 2015 @ 13:00:

[...]



Door het lijf beweging komt voort uit ontspanning en is een absolute voorwaarde, tenminste, dat hoort het te zijn. De rollkur wordt ook gevraagd als paarden de hoogste oefeningen in de africhting moeten doen, en de ultiemste verzamelingen moeten verrichten zoals piaffe en passage. Dat hoeft jouw paard vast niet. Ik zeg niet dat de rollkur de weg is om er naar te komen, het is een weg om naar te komen, en die past niet bij elk paard of bij elke ruiter. Dat klopt Iones, mijn verzorgpaard is puur voor recreatief rijden en hoeft dus geen piaffs ed te doen.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 18 april 2015 @ 13:05:

[...]





Dat klopt Iones, mijn verzorgpaard is puur voor recreatief rijden en hoeft dus geen piaffs ed te doen.

Keur je de hoge dressuursport dan ook af of beperk je dat tot de rollkur? Want het ligt allemaal dicht bij elkaar.



Ik keur de wedstrijdsport niet af.

Maar ik keur wel af hoe veel mensen in de wedstrijdsport met hun paarden om gaan en hun denkwijzes over het houden van een paard.
Alle reacties Link kopieren
Ooh hoera! Ik wist niet dat zij nog een derde docu had gemaakt. Snel kijken!

Thanks voor de tip!
Ik heb vanmiddag de docu over de slag om London gekeken. Veel open eindjes, en daar kan ik niet zo best tegen moet ik bekennen Maar zeker interessant, ergens ook raar hoe dingen soms verlopen.



Maar de grootste jaw dropper voor mij was hoe een zo met de hippische sport begaan concern als de Rabobank een zaakwaarnemer stuurt die het idee heeft dat de paarden wel verzorgd zullen worden door 15-jarige Pennymeisjes en zich afvraagt of er in het weekend ook iemand op het bedrijf komt.
Oh ja, morgenavond om 23 uur schijnt Eurosport een samenvatting uit te zenden van de Kür op muziek in LA van vanavond. Dat schijnt ook live bekeken te kunnen worden via FEItv maar dat kost dan 17,99 euro. Voor 24 uur toegang. Ehh...
Alle reacties Link kopieren
quote:Bij_Zonder schreef op 18 april 2015 @ 21:31:

Ik heb vanmiddag de docu over de slag om London gekeken. Veel open eindjes, en daar kan ik niet zo best tegen moet ik bekennen Maar zeker interessant, ergens ook raar hoe dingen soms verlopen.



Maar de grootste jaw dropper voor mij was hoe een zo met de hippische sport begaan concern als de Rabobank een zaakwaarnemer stuurt die het idee heeft dat de paarden wel verzorgd zullen worden door 15-jarige Pennymeisjes en zich afvraagt of er in het weekend ook iemand op het bedrijf komt.



Het was de curator (meestal een advocaat) en die wordt door de rechtbank benoemd en staat los van Rabo, die slechts een van de schuldeisers was. De rol van Rabo werd een beetje overdreven volgens mij, die hadden idd beslag gelegd maar na de uitspraak van de rechter viel de stal terug in de failliete boedel en was het aan de curator om de boel ten gelde te maken en de opbrengst te verdelen over de schuldeisers. Ik vond het wel logisch en ook komisch dat die man niets van paarden wist.



Ik was verbaasd over die Visser sr. Wat een lekker leven op een rijtuiggie die nog had na een persoonlijk faillissement en strafvervolging. Ergens had die familie schaapjes op het droge want ze gaven me niet de indruk van de gemiddelde persoon in de schuldsanering. Al zal hij waarschijnlijk door zijn kinderen onderhouden worden en dat is lullig genoeg als je een Quote 500 miljonair was.

But then again: had je maar niet moeten sjoemelen.

Ik vond het logisch en terecht dat zijn stal er aan ging en zielig voor het hardwerkende personeel.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een paarden liefhebber. Heb zelf 2 paarden. Een nrps ruin waar ik M2 mee rijdt en een appaloosa welsh X shet voor de kinderen.

Ik rijd erg fanatiek met maandelijkse wedstrijden en met bit en boom.

Ik durf ook te stellen dat ik goed voor onze paarden ben, ondanks bijna dagelijks trainen.

Ze komen veel los en op de wei.

Ik heb ze gekocht om serieus op te rijden en als ik voor een paard kies mogen ze ook oud worden bij me, maar ik zie ook veel te vaak mensen die een paard houden die eigenlijk niet bij hun doel past of denken dat het specifieke paard alleen maar bij hun gelukkig kan zijn.

Ik heb persoonlijk niks met natural horsemanship omdat ik regelmatig mensen zie die daarin doorslaan, al zal doorslaan nergens goed in zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:anonymiss schreef op 14 april 2015 @ 23:59:

[...]





Een wat uitgebreider stuk:

http://m.ad.nl/ad/m/nl/10 ... tingNavigationItemId=1021



Een goed paard kan veel geld waard zijn en door geld gaan mensen soms vreemde dingen doen..





Toch een happy end!



http://m.parool.nl/parool ... d-met-Tommie-Visser.dhtml
Alle reacties Link kopieren
quote:hiltje schreef op 18 april 2015 @ 12:45:

Tuurlijk, Conchise...juist.

Het is alleen een hele andere tak van sport. Recreatief met natural horsemanship en internationale grand prix. Ik kies ook voor het eerste.

Maar het stukje dat jij postte spreekt over dierenmishandeling bij Totilas en dat wilde ik even wat nuanceren.



Dit is trouwens een hele mooie en interessante docu over het verhaal van Totillas

http://www.npo.nl/totilas ... n/14-08-2014/POW_00838320



En van dezelfde maakster, Annette van Tricht ook een docu over springpaard London en het faillissement van Eurocommerce. Leuk inkijkje in de wereld van de toppaarden.



http://www.npo.nl/de-slag ... l/04-01-2015/POW_01018000Dat ik dat stukje post wil niet zeggen dat ik het met de gehele inhoud eens ben, en zoals eerder gezegd: ik wil die discussie ook helemaal niet aan gaan. Bedankt voor de linkjes naar de documentaires, die van London heb ik al gezien en die over Totilas ga ik kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht dus ergens gelezen te hebben dat Totilas mee zou doen aan de FEI World Cup in Las Vegas maar dat is dus niet het geval. Iemand op de hoogte van het laatste nieuws over Totilas?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet echt op de hoogte, behalve dat Matthias Rath opeens vooral superenthousiast is over een ander paard van hem.
Voor zover ik weet is Totilas kreupel en hoopt hij hem voor Aken weer op de rit te hebben. Maar goed dat kan ook wel een publicitair statement van Schockemöhle zijn net voor de aanvang van het nieuwe dekseizoen. Las Vegas was volgens mij sowieso een probleem, blessure of niet, of hij moest een wildcard hebben gekregen. Hij had namelijk niet voldoende punten om mee te kunnen doen.
Alle reacties Link kopieren
Jippie, ik heb vandaag zonder zadel gereden en zoals gewoonlijk ook bitloos! Het was super en de laatste keer zo'n dertig jaar geleden....
Alle reacties Link kopieren
In the end is elke methodiek die niet goed toegepast wordt schadelijk. Of je het nu over rollkür in de dressuur hebt, over het verzwaren van de benen in de mensport, over het (te?) jong opleiden van paarden in de westernsport, of het je paard volledig hersendood Parrelli'en met je carrotstick...



Het is en blijft toch altijd kwestie van je eigen kop erbij houden, open blijven staan voor ontwikkeling en nieuwe inzichten, en eerlijk naar jezelf én je paard kijken.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 19 april 2015 @ 22:33:

Ik dacht dus ergens gelezen te hebben dat Totilas mee zou doen aan de FEI World Cup in Las Vegas maar dat is dus niet het geval. Iemand op de hoogte van het laatste nieuws over Totilas?

jawel.



Shockemohle noemt Totilas een slechte investering.

Ergens is dat gelul want het is zijn eigen schuld. Hij had Totilas bij Edward moeten laten en dan was hij in de prijzen blijven vallen. Maar nee, er moest persé een duitse ruiter erop.

De beste duitse ruiters wilden zich er niet aan branden. Immers, als je op Totilas goed presteert, zegt men `allicht met zo´n paard`. ls je het niet goed doet, dan ligt het niet aan het paard maar aan jou als ruiter. http://www.horses.nl/alge ... -een-slechte-investering/
quote:cochise schreef op 22 april 2015 @ 20:02:

Jippie, ik heb vandaag zonder zadel gereden en zoals gewoonlijk ook bitloos! Het was super en de laatste keer zo'n dertig jaar geleden.... Leuk!! Laatst ook weer eens zonder mijn (stiekem best grote) friesje maar kan alleen in stap blijven zitten.
Alle reacties Link kopieren
Charriejj, een draf lukte bij mij ook nog niet hoor! Maar het was heerlijk. Leuk, een Fries, mijn favoriete paard.

Iones, dank voor de info.
Vroegah reed ik vaak op ponys en fjorden zonder zadel, dat ging beter . Ik moet ook zeggen dat ik sinds ik mama ben ik een stuk minder heldhaftig ben geworden, herkenbaar voor anderen? En dat terwijl ik echt wel durf te zeggen dat ik en mega brave Fries heb!
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor, heel herkenbaar! Ik heb leren rijden zonder zadel en gewoon op het halster met een touw eraan. Maar nu ging de draf toch niet goed, ik bleef amper zitten. Ik oefen gewoon rustig verder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven