Paardenliefhebbers?

25-03-2015 19:34 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me leuk om hier te praten over paarden: heb jij een (verzorg)paard en vind je het ook leuk om hier je verhalen te delen?

Ik heb sinds kort mijn eerste verzorgpaard en ben me aan het verdiepen in Natural Horsemanship, een interessante manier van omgaan met je paard. Mijn verzorgpaard is 21, maar in goede conditie. Ik rijd meestal buiten omdat paard artrose heeft en niet meer intensief kan werken in de bak, dat is te belastend. Buitenrijden is nieuw voor mij, tot nu toe rijd ik dan alleen en dat is best wennen, maar is wel heerlijk om te doen.

Kom maar met jullie verhalen!
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 24 april 2015 @ 05:09:

Charriejj, een draf lukte bij mij ook nog niet hoor! Maar het was heerlijk. Leuk, een Fries, mijn favoriete paard.

Iones, dank voor de info.

Om in draf te kunnen zitten is het noodzakelijk dat een paard goed over de rug loopt vanuit de achterhand. Dat vereist dus nageeflijkheid. Pure dressuur. In de draf gaat de deining van de rug dan veel zachter en vloeiender en dat maakt doorzitten mogelijk.



Het is mooi als je dit kunt bereiken door training. Ik vind NH hier niet altijd voldoende in voorzien. Maar als je dit bitloos kunt bereiken, dan mag je heel tevreden zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:charriejj schreef op 24 april 2015 @ 07:23:

Vroegah reed ik vaak op ponys en fjorden zonder zadel, dat ging beter . Ik moet ook zeggen dat ik sinds ik mama ben ik een stuk minder heldhaftig ben geworden, herkenbaar voor anderen? En dat terwijl ik echt wel durf te zeggen dat ik en mega brave Fries heb!

Heel herkenbaar. Ik heb meiden die overal op durven te kruipen gezien en die veranderden onmiddellijk als ze moeder waren geworden.



Maar troost je, die verandering komt uiteindelijk toch. Bij het ouder worden. Zo heb ik helaas ondervonden.
Hier ook die verandering. Ik was er zo één die overal op kroop, m'n eigen arabiertje inreed terwijl hij nog hengst was en aan de kletter ging van een ritselend blaadje of een tokkende kip, heb ook jonge paarden aangereden voor een handelsstal en ging rustig met zo'n jong dier de veluwe op na twee weken onder het zadel.

Nu rijd ik een hoogbejaarde welsh cob en ik schijt af en toe peuken op het rustige ruiterpad rondom de plaatselijke manege... Ben gek genoeg niet bang om te vallen maar wel om de grond te raken. Klinkt maf maar ik krijg het niet anders uitgelegd.
Fijn om te lezen dat ik niet de enige ben . Het slaat ook nergens op dat ik bang ben, ik ben in de 7 jaar dat ik mijn friesje heb er 1x afgevallen en dat was gewoon een domme actie . Er op gaan zitten zonder zadel (in een open weide), alleen met halster en op de vliegendeken en dan nog een emmer vasthebben waar snoepjes in zitten... Rammel rammel, fries in galop, ik op de grond . Doe ik dus ook maar niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:Bij_Zonder schreef op 24 april 2015 @ 11:52:

Hier ook die verandering. Ik was er zo één die overal op kroop, m'n eigen arabiertje inreed terwijl hij nog hengst was en aan de kletter ging van een ritselend blaadje of een tokkende kip, heb ook jonge paarden aangereden voor een handelsstal en ging rustig met zo'n jong dier de veluwe op na twee weken onder het zadel.

Nu rijd ik een hoogbejaarde welsh cob en ik schijt af en toe peuken op het rustige ruiterpad rondom de plaatselijke manege... Ben gek genoeg niet bang om te vallen maar wel om de grond te raken. Klinkt maf maar ik krijg het niet anders uitgelegd.

Zo heb ik dus ook voor een handelsstal gereden vroeger. Ging ook na twee weken al de straat op, of eerder, bij het uitstappen al. Hing van het paard af. En nu heb ik hier een merrie staan die heel lief is maar zelf niet meer zadelmak durf te maken, terwijl ik weet dat ik het best kan. Ik baal daar heel erg van.



Het kost me moeite om dat te accepteren.
Alle reacties Link kopieren
*mompelt iets over dagje ouder*
quote:milena1 schreef op 24 april 2015 @ 19:08:

*mompelt iets over dagje ouder*
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 24 april 2015 @ 19:03:

[...]



Zo heb ik dus ook voor een handelsstal gereden vroeger. Ging ook na twee weken al de straat op, of eerder, bij het uitstappen al. Hing van het paard af. En nu heb ik hier een merrie staan die heel lief is maar zelf niet meer zadelmak durf te maken, terwijl ik weet dat ik het best kan. Ik baal daar heel erg van.



Het kost me moeite om dat te accepteren.Hier ook, hoe wilder hoe beter was het vroeger! Maar nu....
Alle reacties Link kopieren
Erg he. Zonder zadel en op een touwhalstertje het bos in durf ik ook alleen nog op m'n ouwetje. Vroegah :-D geloofde ik dat nooit, als iemand dan zei dat dat ooit spannend zou worden. Op mijn jonge beest is er geen haar op m'n hoofd die er aan denkt. Die is onder het zadel al fris genoeg, ik hou graag m'n voetjes in de trappers tegenwoordig En d'r gaat ook een fatsoenlijk hoofdstel om
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee of mijn verzorgpaard "goed over de rug loopt vanuit de achterhand. Dat vereist dus nageeflijkheid." Weet niet eens wat het betekent. Ik weet wel dat paard het heerlijk lijkt te vinden en heel ontspannen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb geen idee of mijn verzorgpaard "goed over de rug loopt vanuit de achterhand. Dat vereist dus nageeflijkheid." Weet niet eens wat het betekent. Ik weet wel dat paard het heerlijk lijkt te vinden en heel ontspannen is.
Alle reacties Link kopieren
Als je paard met het hoofd in de lucht en weggedrukte rug loopt, kun je er niet lekker op zitten.

Als het paard 'over de rug' loopt, treden de achterbenen krachtig onder, waardoor de achterhand wat meer dragend wordt, 'tilt' hij jou als het ware een beetje op, en krijgt hij ruimte in de schouderpartij omdat hij z'n gewicht meer op de achterhand gaat dragen. Omdat de rug dan 'bol' wordt ipv 'hol' (weggedrukt) veert je paard veel lekkerder, kan hij jou beter dragen, en kun jij lekkerder zitten.



Als je dat zelf eens vergelijkend wilt ervaren, speel dan eens paardje met een kind op je rug. Moet je 't verschil eens voelen tussen:

1. kind op je rug, jij met je rug hol en je hoofd omhoog, en dan op je handen en knieën lopen

2. kind op je rug, jij met je rug een beetje bol, je kin ietsjes omlaag, en dan op handen en knieën lopen



Je zult merken dat het op manier 2 veel makkelijker gaat.

Bedenk er dan bij dat de 'motor' van je paard in de achterbenen zit, en je hebt een beetje beeld bij hoe een paard dan het makkelijkst zal lopen met een ruiter op z'n rug.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor je goede uitleg Milena.
Ik ben er de afgelopen jaren een paar keer flink afgevallen en toch wat angstiger geworden. Het is niet dat ik vaak val, maar als ik ga is het ook meteen raak.
Alle reacties Link kopieren
Da's de pest van ouder worden, je bent minder veerkrachtig, vaak toch ook wat zwaarder, meer opgespannen als je voelt dat het mis gaat, en dus de blessures ook een stuk ernstiger.



De laatste keer dat ik echt serieus aan de grond ging met een jong beest lag ik een kwartier later in een ambu met gillende sirenes.



Afgelopen winter nog een keer zand gehapt, met paard en al. Paard is stout in de wissel, ik zet 'm stop en achteruit omdat ze ook op de correctie niet reageerde als gewenst, en paardlief vergeet in het achterwaarts dat ze vier poten heeft. En op het moment dat de voorpootjes de achterpootjes voorbij gaan in het achterwaarts gaan, maken ze toch echt een achterwaartse soort koprol... Dom ding.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben uiteindelijk gestopt omdat ik te veel angst kreeg. Ik reed op manegepaarden en na ook een paar jaar een vast verzorgpaard te hebben gehad ging zich dat wreken. Als je een paard niet goed kent, is het toch onwenniger/moeilijker en op onze manege staan zeker niet de makkelijksten.

Ook nog wat vervelende ongelukken zien gebeuren (paard dat met steigeren achter over klapt.....super braaf dier maar in de uitvoering van de jaarlijkse carrousel voorstelling opeens in paniek nadat ze de dag ervoor bij het oefenen een flinke trap van een soortgenoot had mogen incasseren) en idd ook vallen met paard en al (en iemand waarvan het heupbot dus helemaal door een verbrijzelde heupkom heen kwam....dan mag je wel even gaan revalideren.

Dus ik zat en reed 9 van de 10 keer niet lekker en het gaf me te vaak stress terwijl het juist mijn vrije tijd is.



Nog een tijdje gemend, maar dat vond ik 99% van de tijd een beetje saai en die 1% dat het niet saai is, is het ook weer gelijk gevaarlijk want met een kar erachter wordt de schade een stuk groter.



Kwam bij dat ik mezelf ook wat te zwaar vond om nog goed te rijden en het geld ook goed voor anderen dingen kon gebruiken, dus uiteindelijk maar gestopt.



En toch....en toch...als ik anderen dan weer zie, zeker met buitenrijden.....tsja. Dan mis ik het wel eens.
Ik doe gewoon geen jong spul meer, dat scheelt een hoop.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij op de manege is een man die op zijn 70 ste nog met zijn laatste paard begonnen is. Hij fokt ze zelf, zijn oude was op en hij had nog ergens een 4-jarige staan. Niet zelf zadelmak gemaakt maar toch wel zelf verder ingereden en ook beleerd voor de wagen. En springen.

Heeft er ook nog een keer af gelegen.



Inmiddels is hij al 72 of 73 en heeft hij er een leuk paard aan.



Heb ik echt respect voor en het houdt hem ook fit en soepel.
Alle reacties Link kopieren
Doe je dan ook niet gewoon af en toe een lekkere buitenrit op een brave goede gewichtsdrager, Hiltje?



Ik ben ook gestopt met jonkies doen hoor, mijn lijf wil het niet meer.
Alle reacties Link kopieren
quote:milena1 schreef op 25 april 2015 @ 21:59:

Doe je dan ook niet gewoon af en toe een lekkere buitenrit op een brave goede gewichtsdrager, Hiltje?



Ik ben ook gestopt met jonkies doen hoor, mijn lijf wil het niet meer.



Heb ik wel gedaan maar mijn laatste 2 ritten waren niet ideaal. Inmiddels een heel slechte conditie gekregen en ook door de spanning hoog ademen en dan is een rit van 2 uur met gespannen schoudertjes best lang.

Maar misschien toch maar weer eens proberen op een goed adres.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 24 april 2015 @ 21:27:

Ik heb geen idee of mijn verzorgpaard "goed over de rug loopt vanuit de achterhand. Dat vereist dus nageeflijkheid." Weet niet eens wat het betekent. Ik weet wel dat paard het heerlijk lijkt te vinden en heel ontspannen is.

Het begint met ontspanning maar daarmee ben je er nog niet. Er komt nog meer bij kijken om ervoor te zorgen dat je echt kunt doorzitten zonder dat je het paard in de rug bonkt waardoor het alleen maar redenen ziet om zijn rug nog wat meer weg te drukken om zichzelf te beschermen, waardoor je nog hoger uit het zadel stuitert.

Milena heeft het goed uitgelegd. Scheelt mij weer een hoop werk. Ze kan trouwens heel aparte kunstjes met haar paard, een koprol achterover..... dat lukt mij nog niet eens zonder paard!
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 26 april 2015 @ 12:29:

[...]



Het begint met ontspanning maar daarmee ben je er nog niet. Er komt nog meer bij kijken om ervoor te zorgen dat je echt kunt doorzitten zonder dat je het paard in de rug bonkt waardoor het alleen maar redenen ziet om zijn rug nog wat meer weg te drukken om zichzelf te beschermen, waardoor je nog hoger uit het zadel stuitert.Ik reed juist zonder zadel Iones. Maar Milena heeft het idd goed uitgelegd. Ik hoop dat de koprol achterover goed is afgelopen, dat is eng!
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk die 'ouwe wijven' probleempjes te lezen! Hier ook 'n voormalig springruiter die ook paarden zadelmak maakte. Kon allemaal niet gek genoeg. Ben er niet vaak afgevallen all by all, maar wat mij meer stoort als 'oud wijf' is mijn eigen stijfheid. Nu rij ik natuurlijk ook niet meer dagelijks en blijft het beperkt tot een incidentele buitenrit. Maar toen ik 'n paar jaar geleden tijdens 'n strandrit in pittige galop was, kreeg ik 'n klap in mijn middenrif (door 'n onregelmatige galopsprong van paard en mijn eigen gebrek aan flexibiliteit) waar ik nog lang last van heb gehad. Sindsdien besef ik dat hoewel je het rijden zelf niet verleerd, je lichaam je toch gaat teleurstellen. Kon ik vroeger makkelijk 'n kwartier lang flink doorgalopperen zonder er zelf moe van te worden, ben ik nu binnen no time buiten adem.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
Koprol achterover ging te snel om eng te zijn, en je bent op dat moment alleen bezig met 'hand naar voren en been been been'

Ik weet ook niet wie er verbaasder was over die achterlijke move, paard of ik. Ben maar weer erop geklommen en doorgereden. Hij heeft het ook nooit meer gedaan



Rijconditie als in 'het volhouden' is hier nog OK, maar ik zit er ook nog meerdere keren per week op en we proberen toch ook doorgaans wel minimaal 1x per week de beesten mee te nemen op een wat langere rit. Uurtje of 3 in het zadel wil nog wel. Maar het rijtempo hoeft van mij niet hoog te liggen, ik vind het lekkerder om van de natuur te genieten en/of lekker bij te beppen. Lange stukken galopperen in een comfi handgalopje vind ik wel heerlijk. Lekker staan in de beugels en je paard onder je door laten rollen. Zalig.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje Milena, ik zou alleen maar denken: help, zachtjes vallen!!! Grappig en herkenbaar om te lezen hoe de leeftijd invloed heeft op wat je durft en aankunt met paard. Hier gaat het net zo, al was ik vroeger ook al geen durfal te paard.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven