Paardenliefhebbers?

25-03-2015 19:34 234 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt me leuk om hier te praten over paarden: heb jij een (verzorg)paard en vind je het ook leuk om hier je verhalen te delen?

Ik heb sinds kort mijn eerste verzorgpaard en ben me aan het verdiepen in Natural Horsemanship, een interessante manier van omgaan met je paard. Mijn verzorgpaard is 21, maar in goede conditie. Ik rijd meestal buiten omdat paard artrose heeft en niet meer intensief kan werken in de bak, dat is te belastend. Buitenrijden is nieuw voor mij, tot nu toe rijd ik dan alleen en dat is best wennen, maar is wel heerlijk om te doen.

Kom maar met jullie verhalen!
Alle reacties Link kopieren
Nee joh daar heb je op zo'n moment niet eens tijd voor. Mijn partner stond erbij en keek er naar, en zei ook dat het gebeurd was voor je met je ogen kon knipperen. Gewoon gevalletje domme pech (eehhh en lompigheid :-D )





Maar als je laatste rit zo spannend was he, dan geef je een volgende keer toch gewoon aan dat je rustig wilt rijden, desnoods met alleen je ritbegeleider en verder niemand?
Vaak hebben ze echt wel betrouwbare paarden erbij. Dan moet je er specifiek om vragen.
Alle reacties Link kopieren
quote:cochise schreef op 26 april 2015 @ 13:52:

[...]





Ik reed juist zonder zadel Iones. Maar Milena heeft het idd goed uitgelegd. Ik hoop dat de koprol achterover goed is afgelopen, dat is eng!Zonder zadel kun je ook dressuren en een paard nageeflijk rijden. Dat deed ik vroeger met mijn eerste paard iones ook. Vooral toen mijn zadel gestolen was....
Alle reacties Link kopieren
Dat snap ik Iones, ik begin eigenlijk met lege handen vanaf 25 jaar geleden.
Alle reacties Link kopieren
Lekker gaan lessen



Wij gaan zo maar eens lekker op pad met 2. Veel te mooi weer om niet een lange rit te gaan maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al bijna 9 jaar en super lieve merrie van 16 jaar.

We rijden het liefst buiten en springen 1x per week in de les, daarnaast doe ik gemiddeld 1x per maand mee aan een oefen springwedstrijd. Het allerleukst vind ze om door het bos te galopperen en een parcours te springen.
Alle reacties Link kopieren
quote:shyzzy schreef op 10 mei 2015 @ 04:39:

Het allerleukst vind ze om door het bos te galopperen en een parcours te springen.Daarin vormt ze geen uitzondering. Wat is het voor paard?
Alle reacties Link kopieren
TOTILAS ONDER HET MES.



"Ik heb vernomen dat ze allerlei operaties aan de gewrichten van Totilas hebben gedaan toen de eerste blessures zich voordeden": zegt Laurens van Lieren in het bijgaande artikel.



Dat is heel wat anders dan dat hij een schiefeltje geraakt zou hebben zoals Janssen ons trachtte wijs te maken.



Dr. Gerd Heuschmann heeft bij herhaling de ernstige fysieke schade die de paarden door deze methode oplopen in woord en beeld naar buiten gebracht en toch blijft men er mee doorgaan. En niet al hij, er zijn inmiddels tal van wetenschappelijke rapporten verschenen waarin de fysieke schade overduidelijk is vastgesteld.



Wanneer gaat de FEI haar verantwoordelijk nemen om een eind aan deze schadelijke praktijken te maken?



Eigenlijk is het te gek voor woorden dat een toppaard in de kracht van zijn leven geopereerd moet worden omdat hij zo ernstig door mensen beschadigd is dat hij in een rolstoel belandt en de rest van zijn leven kreupel door mag brengen. Niet bepaald een Happy Athlete wat een GP-paard volgens de FEI zou moeten zijn.



Des te langer een paard aan de schadelijke rollkur/LDR/hyperflexi methode wordt onderworpen, des te langer duren de blessures tot er uiteindelijk een kreupel en vernield paard overblijft.





Bron FB



http://nos.nl/artikel/203 ... d-niet-fitte-totilas.html



Wat zielig voor Totilas!
Een tendentieus stuk, wat aan elkaar hangt door allemaal aannames.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft de rollkur en LDR (laag diep en rond) met de blessures van Totilas te maken, zeker als ze daar gelijk aan zijn gaan opereren en dat dus verkeerd is uitgepakt?

Wat ik heb begrepen is hij bij het dekken gevallen.



Sjef begeleid ook Anky en die heeft haar paarden tot en met 17 jaar in de sport en daarna tot en met 30 jaar op de wei.
Toen Totilas naar Rath ging, zijn ze van trainingsmethode veranderd. Familie van Rath was indertijd nog zeer scherp gekant tegen Rollkur. Stiefmoeder en hoofdsponsor heeft de befaamde brief van Balkenhol nota bene ondertekend. Naast een verandering van trainingsmethode, hebben ze ook meteen het beslag veranderd waar hij het al jaren goed op deed.

Nu trainen ze bij Sjef, omdat ze met de klassieke trainingsmethode niet veel verder kwamen.

Overigens hebben ze het bij Sjef nooit over de paarden, die al veel eerder een zijuitgang hebben genomen. Dus die hoge leeftijd vind ik persoonlijk een kulverhaal.
Alle reacties Link kopieren
Ik niet. Anky laat paarden gaan als het niet klikt, en als Ze dus niet passen bij naar rijden en trainingsmethoden. En daar is ze zo achter. Ze kan kiezen he. Maar in de laatste bit stond er toch wel een interessante opmerking van iemand die botten onderzoekt bij zowel dode als levende paarden die wel afwijkingen aantrof in bepaalde halswervels als gevolg van deze methode.



Ik denk dat totilas gevoelig is omdat hij niet meer gelukkig is. Als je ongelukkig bent, ben je gevoeliger voor blessures en ziektes.
Er zijn er echt wel een paar niet oud geworden, neem bijvoorbeeld Joker. Neemt niet weg, dat ik haar een geweldige vakvrouw vind.
Alle reacties Link kopieren
Wie zegt dat Toot onder Ed wél heel gebleven was...

Ik snap al die drukte over dat beest niet zo.
Alle reacties Link kopieren
quote:milena1 schreef op 06 juni 2015 @ 11:31:

Wie zegt dat Toot onder Ed wél heel gebleven was...

Ik snap al die drukte over dat beest niet zo.Ik denk dat de gezondheidskansen voor Totilas bij Edward wel degelijk groter zijn, omdat het paard bij hem veel meer MENTAAL in balans was. En dat heeft weerslag op de fysieke toestand.
Alle reacties Link kopieren
Tja, er denken zoveel mensen zoveel over dat dier.

Feit blijft dat het een economische prachtdeal is geweest, en dat we d'r allemaal (net als voorheen overigens) niets mee te maken en niets van te vinden hebben.

Zonde van de tijd dus. Vooral met dit weer. Veel mooier om gewoon met de eigen beesten op stap te gaan :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik kom hier ook eens om de hoek kijken. Van begin dit jaar is mijn paard met pensioen en nu het weer mooier weer wordt, begin ik het ontzettend te missen.



Het goede nieuws: het paard in kwestie lijkt mij helemaal niet te missen. Als ik langs ga, komt hij nog net op het idee om even vriendelijk naar me te kijken en te laten zien hoe goed hij eruit ziet (mooi vol, geen zomereczeem, glanzend) en dan gaat hij weer verder met gras eten.



Het slechte nieuws: ik zie me er toch tegenop om op een ander paard te gaan. Vroeger vond ik dat leuk, nieuwe paarden uitproberen, maar na 12 jaar mijn eigen lieve paard, kijk ik er helemaal niet naar uit. Toen ik hem kreeg had hij zo zijn streken, maar hij is uitgegroeid tot een waanzinnig lief, betrouwbaar en toch uitdagend paard... en ik zie er echt tegenop om nu weer 'opnieuw' te beginnen... terwijl ik het zo mis.
Alle reacties Link kopieren
Is dat omdat je opnieuw moet beginnen met het opbouwen van vertrouwen of zo?
Alle reacties Link kopieren
quote:iones schreef op 07 juni 2015 @ 20:26:

Is dat omdat je opnieuw moet beginnen met het opbouwen van vertrouwen of zo?



Ja misschien. En dat terwijl ik toch wel het één en ander heb gereden aan paarden en 20 jaar (amateur)ervaring heb... dus dat zou niet zo moeten zijn. En ik weet ook dat ik veel plezier haal uit uitdagende paarden, maar bij het idee daaraan te moeten beginnen, zakt de moed me in de schoenen.



Ik zou beter moeten weten overigens, vroeger deed ik trektochten en eerst had ik een super braaf en tam paard voor mezelf uitgekozen, maar die moest ik 'inleveren' voor iemand met minder ervaring... ik kreeg een flink temperamentvolle ruin onder mijn hoede, maar oh wat heb ik daarvan genoten.



Misschien is het meer dat ik er tegenop zie om een paard te rijden waar ik geen klik mee heb of zo.



Zijn er meer mensen die tijdelijk gestopt zijn en daarna weer begonnen? Of hun eigen paard hebben verkocht? Wat heb je toen gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik je gevoel wel een beetje herken. Dat is 'de pest' van je absolute klikpaard al gehad hebben... Ik heb een soortgelijk iets. Mijn oudste (en m'n alles) is al een aantal jaren met pensioen. Maar ik heb nooit een paard kunnen vinden waar het zó mee klikte als met die.

Ik hou ook van onze andere paarden hoor, maar dat wat ik met de oudste heb, zullen ze nooit bereiken. Ik weet ook niet of dat ooit komt, en dat blijf ik ook missen in mijn huidige rijpaard. Geweldig dier, maar toch...
Alle reacties Link kopieren
Misschien zou je eens naar een doorsnee handelaar moeten gaan om te vragen of je daar wat paarden mag rijden, totdat je iets van je gading gevonden hebt. Ik weet er in Brabant een te zitten en eentje in Twente.
Nog forummers die naar het CHIO in Rotterdam gaan? Vandaag de landenwedstrijd dressuur, hoop wel dat het droog blijft want heel warm is het niet
Alle reacties Link kopieren
Laatste nieuws over Totilas...http://www.nu.nl/sport-overig/4107061/t ... eking.html
Triest zeg, van Totilas.



Ook triest: het geroddel en de oordelen. Zoveel paarden, zoveel visies. Er zullen best dingen zijn gedaan/voorgevallen met Totilas waar ik niet voor gekozen zou hebben, maar aan de andere kant: ik kan niet rijden zoals Matthias Rath dus hij zal best meer kunnen/weten dan ik. En als er zó veel geld voor een paard wordt neergeteld, dan is dat niet om hem de vernieling in te helpen maar juist om successen te behalen en te vieren.



Waar ik dan wel weer mijn vraagtekens bij heb, is bij de keuring voorafgaand aan deze wedstrijd. Er gaan verhalen dat minstens één keuringsarts vond dat Totilas niet fit genoeg was maar die zou overruled zijn door de voorzitter oid. Als dat waar is, dan moet m.i. dat hele keuringsprotocol iig flink onder de loep genomen worden.



Los van dat alles: ik hoop dat Totilas opknapt. En daarna gezond mag blijven.
Alle reacties Link kopieren
Meer en meer keer ik me af van de klassieke rijkunst: dat kan niet goed zijn voor paarden. Inmiddels rij ik behalve bitloos en ijzerloos ook zadelloos, heb het nog nooit zo ontspannend gevonden en paard vind het ook heerlijk. Ik hoop dat de paardnatuurlijk-inzichten zich zullen uitbreiden tot in alle regionen van de paardenwereld.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven