Particulier huren in de Randstad als starter

18-11-2015 14:21 33 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bijna afgestudeerd en hoop rond juli een baan te hebben. Omdat ik chronisch ziek ben heeft de dokter mij afgeraden om meteen 5 dagen in de week te gaan werken maar het bij 4 te houden, zeker gezien ik in een vakgebied werk waar fulltime inhoudt dat je in de praktijk meer uren maakt dan de gewoonlijke 40. Als ik starter ben verdien ik bij een fulltime baan geloof ik 2200 bruto. Dit zal met vier dagen iets minder zijn, maar ik neem aan wel genoeg om van te leven.



Ik heb alleen een probleem: ik sta niet lang genoeg ingeschreven in Amsterdam (waar ik studeer) om daar sociaal te gaan huren. Op moment van afstuderen is dat ongeveer 6 jaar. Ik heb een tijd lang bij mijn nicht gewoond die een huurhuis had en hoefde dus alleen mee te betalen aan de huur. Mijn nicht is echter vorig jaar getrouwd en verhuisd naar het buitenland, en sindsdien woon ik weer thuis omdat ik de huur niet in mijn eentje kan opbrengen als student. Ik heb het fijn thuis en heb een goede band met mijn ouders, maar als ik afstudeer ben ik bijna 27 en dan wil ik gewoon echt weer op mezelf.



Ik heb goed nagedacht over de mogelijkheden, maar ik maak me nogal zorgen. Op mijn leeftijd zie ik een studentenhuis niet meer zitten. Ik moet vroeg op en vroeg naar bed en heb eigenlijk een ander leven dan een student van een jaar of 18. Ik ben erg op mijn privacy gericht en kan slecht tegen rommel. Bovendien kom je daar als niet-student denk ik niet meer tussen. Samenwonen met vrienden of familie is niet echt mogelijk, men woont allemaal al samen met een partner. Zelf heb ik wel een vriend, maar dat is nog vrij pril en na een jaar al bij hem intrekken is iets wat we beiden niet verstandig achten.



Nu vroeg ik mij af of het mogelijk is om particulier te huren met een startsalaris. Ik heb het dan over een kleine woning, met eigen badkamer en keuken en een slaapkamer. Meer heb ik echt niet nodig. Ik hoef echt niet in Amsterdam zelf te zitten, Diemen, Almere of iets in de buurt vind ik als starter prima. Maar ik ben bang dat ik dat gewoon niet kan betalen.



Kan iemand mij uitleggen hoe zij dat nu doen als starter? Dan pieker ik al wat minder... :(
Alle reacties Link kopieren
Zou het wat zijn om met meerdere werkenden een huis te huren? Dat gebeurt ook nog veel. Dan heb je hetzelfde ritme en toch nog huurmogelijkheden. Want met 1800 euro kan je eigenlijk bijna nergens particulier huren, hoe krom dat ook is.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
De makelaren vragen vaak een inkomen 4 á 5 keer de huur. Daar zijn als je een baan hebt soms nog wel studiootjes voor te huren. Dan heb je toch alles voor jezelf.



Een vriendin van mij heeft gewoon een appartementje gevonden in de Randstad via Kamernet, die verhuurder had geen inkomenseis. Lees wel goed je contract als je zoiets doet.



Mijn vriend en ik zijn vorig jaar verhuisd naar de Randstad. Ik studeerde nog en hij had een inkomen. We konden door de inkomenseis maar tot 600-700 euro huren, dus we hebben mazzel gehad dat we nog een leuk appartement met aparte slaapkamer konden vinden. Huizen op sites als pararius zijn snel weg.



Sommige woningbouwvereningingen hebben ook lotingwoningen, maar de kans dat je er een wint is vrij klein.
Alle reacties Link kopieren
Is het mogelijk om je ouders garant te laten staan als je niet 4/5 x de huur verdient?

Iets goedkoops huren zou anders mogelijk moeten zijn, zoiets bijvoorbeeld : http://www.huurexpert.nl/huurwoning/Gal ... e/2490497/
Alle reacties Link kopieren
Veel makelaren doen niet meer aan garant staan en ze rekenen studiefinanciering ook niet als inkomen.
Hoeveel huur kun je betalen?

En weet je zeker dat je per juli een baan hebt?
Ik verdien best redelijk maar de meeste eisen inderdaad 4 tot 5x de huur als maandinkomen, daar kom ik niet aan. Ik zit dus ook vast aan sociale huur.



Denk dat dat hem dus niet gaat worden voor je. Ik heb ooit op kamers gewoond als werkende, is dat wat? Woonde met twee meiden samen die ook werkten, verhuurder wilde er ook geen studenten in. Je had best veel privacy, badkamer hadden we vaste tijden voor, net als de keuken.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan thuis wonen totdat ik wat vind, ook als ik een baan heb, dus ik heb alle tijd. Ik ga niet huren voor ik een vast contract heb.



Maar als dat hem niet voor mij wordt: wat zijn de mogelijkheden dan? Tot mijn 30e bij mijn ouders? Op kamers zou best kunnen hoor, maar wil dat ook niet eeuwig doen.
Alle reacties Link kopieren
Weet je nu al waar je een baan zult krijgen dan? Dat hoeft niet per se in Amsterdam of omgeving te zijn toch? Er zijn ook delen van het land waar het echt wel makkelijker en goedkoper is om aan een woning te komen lijkt me. Ik zou dus eerst maar eens afwachten wat voor baan je krijgt, waar dat is, hoeveel je verdient, en dan beslissen over de woonsituatie.

Is een woongroep met meerdere (werkende) volwassenen misschien nog een optie? Goedkoper en toch niet de studenten-sfeer.
Alle reacties Link kopieren
Op Facebook zie ik wel veel aanbiedingen waar ze werkenden zoeken, ik ga daar tegen die tijd maar op reageren dan...
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 18 november 2015 @ 14:36:

Ik ga niet huren voor ik een vast contract heb.Je beseft wel dat dat dus ook nog jaren kan duren voor het zover is? Of dat dat moment misschien wel nooit komt?
Alle reacties Link kopieren
quote:gemberpannekoek schreef op 18 november 2015 @ 14:39:

Weet je nu al waar je een baan zult krijgen dan? Dat hoeft niet per se in Amsterdam of omgeving te zijn toch? Er zijn ook delen van het land waar het echt wel makkelijker en goedkoper is om aan een woning te komen lijkt me. Ik zou dus eerst maar eens afwachten wat voor baan je krijgt, waar dat is, hoeveel je verdient, en dan beslissen over de woonsituatie.

Is een woongroep met meerdere (werkende) volwassenen misschien nog een optie? Goedkoper en toch niet de studenten-sfeer.Nou ik hoop echt in de Randstad te blijven, gezien ik daar al mijn vrienden en familie heb wonen. In mijn eentje in Limburg zie ik niet zitten. Ik heb wel wat vrienden in Almere, zal eens kijken of dat makkelijker/goedkoper is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dat als je 27 bent, je na 1 jaar relatie best al kan gaan samenwonen met je vriend.

Maar dat moeten jullie zelf beslissen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:prik schreef op 18 november 2015 @ 14:40:

[...]



Je beseft wel dat dat dus ook nog jaren kan duren voor het zover is? Of dat dat moment misschien wel nooit komt?Ja, dat is ook wel weer zo. In ieder geval wil ik een vast inkomen, zodat ik weet dat ik de huur kan betalen.
Alle reacties Link kopieren
quote:chentolove schreef op 18 november 2015 @ 14:42:

Ik vind dat als je 27 bent, je na 1 jaar relatie best al kan gaan samenwonen met je vriend.

Maar dat moeten jullie zelf beslissen natuurlijk.Hij wil dat voorlopig niet, dus ja, dan kan ik hem ook niet dwingen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe goed zijn die Facebookpagina's te vertrouwen? Ik ben lid van bijna alles wat kamers/appartementen aanbiedt in de buurt en ik zie vaak wat langs komen, maar voor je het weet zit je met een of andere gek opgescheept. En is het makkelijk daar iets te vinden? Hoe doen andere starters dat?
Alle reacties Link kopieren
Ja, tot je 30ste thuis of op kamers met werkenden of een ministudio in een slechte wijk. Of je ouders garant laten staan (als dat mogelijk is bij de makelaar en je ouders) of sociale huur. Soms als je iets kunt onderhuren, is er geen inkomenseis, maar dat is vaak tijdelijk. Zelfs bij de leegstandswet is er meestal de regel dat je 4x het huurbedrag moet verdienen.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Alle reacties Link kopieren
Nee, je bent gewoon de sjaak. Als je geen 20 jaar inschrijftijd hebt is het gewoon heel moeilijk om in en rond Amsterdam een huurhuis te krijgen. Volgens mij had je je voor de andere steden die je noemt ook al in moeten schrijven. Kies een andere regio om te wonen waar je veel minder inschrijftijd hebt, ga ergens anders je toekomstige baan zoeken, ga heeeeel hard netwerken of forens de eerste jaren en ga dan kopen. De huurmarkt is gewoon kut nu.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Dat is gek, want ik ken veel mensen die echt geen 20 jaar zij ingeschreven maar die wel een kamer hebben...
Garantstelling gebeurt bijna niet meer. Het is ontzettend moeilijk in je eentje in de randstad. Almere is nog best optie, zeker als je daar vrienden hebt. Of wachten tot je kan kopen
Alle reacties Link kopieren
Ik hoor net van een vriendin in Almere dat zij voor 670 incl een klein particulier huurflatje had in Almere. Dan zet ik daar wel op in.



En hoe zit dat met kopen? Kan dat met mijn salaris? Ik denk dat het op zijn max. zo rond de 3000 bruto wordt. Hoe lang duurt dat dan?
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 18 november 2015 @ 15:01:

Dat is gek, want ik ken veel mensen die echt geen 20 jaar zij ingeschreven maar die wel een kamer hebben...Daarom zei ik ook specifiek 'een huishuis'. Er zijn best kamers te vinden hoor, maar daar heb je op een bepaalde leeftijd toch geen zin meer in? Als het niet anders kan, oké, maar mijn voorkeur zou het niet hebben.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:LePeridot schreef op 18 november 2015 @ 15:09:

Ik hoor net van een vriendin in Almere dat zij voor 670 incl een klein particulier huurflatje had in Almere. Dan zet ik daar wel op in.



En hoe zit dat met kopen? Kan dat met mijn salaris? Ik denk dat het op zijn max. zo rond de 3000 bruto wordt. Hoe lang duurt dat dan?Met dat salaris kun je best wat zelfstandigs kopen hoor, je kunt via internet hypotheekberekeningen doen om te kijken wat je kunt lenen en wat je maandelijkse bedrag dan wordt. Je hebt alleen wel een vast contract of een intentieverklaring nodig, als ik het goed heb. Voor zzp'ers zijn de regels al wat flexibeler, misschien zijn de regels voor mensen in loondienst met de flexbilisering ook wel vergemakkelijkt, dat weet ik niet.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 18 november 2015 @ 15:26:

[...]





Met dat salaris kun je best wat zelfstandigs kopen hoor, je kunt via internet hypotheekberekeningen doen om te kijken wat je kunt lenen en wat je maandelijkse bedrag dan wordt. Je hebt alleen wel een vast contract of een intentieverklaring nodig, als ik het goed heb. Voor zzp'ers zijn de regels al wat flexibeler, misschien zijn de regels voor mensen in loondienst met de flexbilisering ook wel vergemakkelijkt, dat weet ik niet.Ik ga in het onderwijs werken, ik weet niet of er nog veel vaste contracten worden gegeven maar ik krijg nu al allerlei recruiters op LinkedIn die wanhopig personeel zoeken, dus ik hoop dat dat in ieder geval goed komt.
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 18 november 2015 @ 15:24:

[...]





Daarom zei ik ook specifiek 'een huishuis'. Er zijn best kamers te vinden hoor, maar daar heb je op een bepaalde leeftijd toch geen zin meer in? Als het niet anders kan, oké, maar mijn voorkeur zou het niet hebben.

Ja, het liefst wil ik ook een eigen huis, maar ik denk niet dat dit zo makkelijk zal gaan...

Als mijn vriend na enkele jaren nog niet wil samen wonen dan denk ik dat het niet echt klopt tussen ons, maar kinderen wil ik niet (in verband met mijn ziekte). Dus voor mezelf heb ik niet veel nodig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven