particulier huren -> kosten nieuw slot gezamenlijke ingang

10-01-2017 14:18 21 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!



Ik zit met het volgende..



Het slot naar het trappenhuis (waar 2 woningen zitten) bleef mijn sleutel inzitten en brak af.



Na contact met mijn huurbaas is hij zelf het slot komen maken.



Nu kreeg ik een rekening dat ik het moest betalen inclusief de sleutel voor mijn onderbuurman.



Nu lijkt mij dus dat ik dat niet hoef te betalen en de kosten voor de verhuurder zijn. Daarnaast was het nog een oud slot en ze zijn niet zo van het onderhouden..



Nu had ik perongekijk teveel huur betaald, dit kreeg ik terug gestort min het bedrag van het slot :/.



Mag dit zomaar?



Ik hoef niet te betalen voor het onderhoud van de gemeenschappelijke deuren lijkt mij.



Hopelijk hebben jullie een antwoord



Kouwke
Lijkt mij ook niet! Wat raar zeg.
Nou, jij hebt de sleutel afgebroken, dus ik vind het best logisch. Maar misschien ligt dit aan mij, hoor. Ik heb ook totaal geen kennis van wat wel en niet mag.
Vervangen van sloten is voor rekening van de verhuurder. Zie:



https://www.rijksoverheid ... oord/onderhoud-huurwoning
Wat staat hierover in je huurovereenkomst?
Alle reacties Link kopieren
quote:RikM schreef op 10 januari 2017 @ 14:30:

Vervangen van sloten is voor rekening van de verhuurder. Zie:



https://www.rijksoverheid ... oord/onderhoud-huurwoningLees je eigen link nog eens. Kosten komen voor de huurder.
Alle reacties Link kopieren
Als door jouw toedoen het slot kapot gaat, lijkt mij dat dit voor jouw rekening komt?



Extra sleutel is dan weer een discutabel gevalletje, onderbuurman kan er niets aan doen dat er een nieuw slot in zit dus hij is i.m.o. uitgesloten.
quote:mary57 schreef op 10 januari 2017 @ 14:33:

Wat staat hierover in je huurovereenkomst?

Dat doet er niet toe. Bovenstaande is wettelijk bepaald.



"In een huurcontract mogen geen bepalingen staan die hiervan afwijken in het nadeel van de huurder."
Alle reacties Link kopieren
quote:RikM schreef op 10 januari 2017 @ 14:30:

Vervangen van sloten is voor rekening van de verhuurder. Zie:



https://www.rijksoverheid ... oord/onderhoud-huurwoningverhuurder zal zeggen, dat huurder de schade zelf veroorzaakt heeft
Alle reacties Link kopieren
quote:lilalinda schreef op 10 januari 2017 @ 14:39:

[...]



verhuurder zal zeggen, dat huurder de schade zelf veroorzaakt heeftEn daar heeft hij gelijk in. Niemand dwong TO om haar sleutel af te breken in het slot, en als het slot al eerder slecht was had TO de verhuurder hierop moeten wijzen.
Alle reacties Link kopieren
quote:RikM schreef op 10 januari 2017 @ 14:30:

Vervangen van sloten is voor rekening van de verhuurder. Zie:



https://www.rijksoverheid ... oord/onderhoud-huurwoning



Nee dus, is voor rekening van de huurder.

Daarbij staat ook het volgende:



' U zorgt voor reparaties van schade die u zelf heeft veroorzaakt. Als de verhuurder ook de kleine en dagelijkse reparaties verricht, mag de verhuurder de kosten hiervan aan u doorberekenen als servicekosten. '



Door jou brak de sleutel af, dus niet gek dat jij de kosten hiervoor ook draagt.
quote:lilalinda schreef op 10 januari 2017 @ 14:39:

[...]



verhuurder zal zeggen, dat huurder de schade zelf veroorzaakt heeftDat kan hij wel zeggen maar het is gewoon normaal gebruik. Bij mij moest onlangs een deel van de afzuigkap vervangen worden omdat er iets doorbrandde bij het inschakelen. Moet ik dan die reparatie vergoeden omdat ik op het knopje drukte? Lijkt me niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:RikM schreef op 10 januari 2017 @ 14:44:

[...]



Dat kan hij wel zeggen maar het is gewoon normaal gebruik. Bij mij moest onlangs een deel van de afzuigkap vervangen worden omdat er iets doorbrandde bij het inschakelen. Moet ik dan die reparatie vergoeden omdat ik op het knopje drukte? Lijkt me niet.Nee hoor, een sleutel afbreken doe je niet bij normaal gebruik. Hij breekt echt niet vanzelf af, je hebt dan gewoon te hard doorgeduwd daar waar dat blijkbaar niet kon.
Alle reacties Link kopieren
quote:RikM schreef op 10 januari 2017 @ 14:44:

[...]



Dat kan hij wel zeggen maar het is gewoon normaal gebruik. Bij mij moest onlangs een deel van de afzuigkap vervangen worden omdat er iets doorbrandde bij het inschakelen. Moet ik dan die reparatie vergoeden omdat ik op het knopje drukte? Lijkt me niet.Een sleutel breekt niet zomaar af als je hem alleen in het slot steekt natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren
quote:RikM schreef op 10 januari 2017 @ 14:44:

[...]



Dat kan hij wel zeggen maar het is gewoon normaal gebruik.discutabel: zijn verweer: bij normaal gebruik breekt een sleutel niet af.
quote:RikM schreef op 10 januari 2017 @ 14:38:

[...]



Dat doet er niet toe. Bovenstaande is wettelijk bepaald.



"In een huurcontract mogen geen bepalingen staan die hiervan afwijken in het nadeel van de huurder."



Bij mijn huurwoning worden de kosten van het vervangen van een slot ook in rekening gebracht bij de huurder. Dit staat ook zo vermeld in het huurcontract.

Alleen in geval van het kapot gaan van het slot door nalatigheid van de verhuurder (bewijs dat maar eens) komt het op rekening van de verhuurder.
Alle reacties Link kopieren
Misschien een idee om eens te kijken of je WA-verzekering het dekt?
Jullie zullen wel gelijk hebben dan. Ik vind het wel heel triviaal hoor; als het afbreken van een sleutel ook al schade door schuld is! Daar is echt niet zo veel voor nodig.



Ik zou er zelf overigens geen punt van maken. Om wat voor bedrag gaat het eigenlijk?
Er is wel een uitzondering,betreft het een slot in een buitendeur/ingangsdeur voor gezamenlijk gebruik dan is verhuurder aansprakelijk OF de schuld moet echt bij huurder liggen.

Dus de buitendeur/ingangsdeur van een flatgebouw is gezamenlijk gebruik dus kosten voor verhuurder
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij had de gewoonte om als je op bezoek kwam, de sleutel uit het raam te gooien. Die kwam dus nog wel eens van een hoogte op de grond terecht. Zij had buitengewoon veel sleutels die afbraken. Als je iets soortgelijks doet, dan vind ik het je eigen schuld.

Als het slot gewoon gammel was (en je hebt de verhuurder gewezen op het gammele slot) dan vind ik het iets voor de verhuurder.

Hadden je buren ook problemen met het slot?



Juridisch gezien heb ik geen idee hoe dit zit
Het Viva forum is papaja.
quote:Habbekratz schreef op 10 januari 2017 @ 15:33:

Er is wel een uitzondering,betreft het een slot in een buitendeur/ingangsdeur voor gezamenlijk gebruik dan is verhuurder aansprakelijk OF de schuld moet echt bij huurder liggen.

Dus de buitendeur/ingangsdeur van een flatgebouw is gezamenlijk gebruik dus kosten voor verhuurderDaar zat ik net nog aan te denken. Stel je woont in een flatgebouw en je sleutel breekt af in de hoofdentree, mag je dan honderd nieuwe sleutels lappen voor alle bewoners? Of werkt dat zo niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven