Pax kast indelen: do's and don'ts

13-10-2009 20:22 64 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een IKEA Pax garderobekast aan het 'ontwerpen'. Hij wordt 201 cm hoog en 250 cm breed. Ik wil graag 1 kastdeel van 100 cm en 3 kastdelen van 50 cm.



Dat deel van 100 cm daar in komt een kledingroede en een plank daarboven waarop ik dan mijn winterdekbed kan proppen in de zomer. Onderin de kast kan misschien ook nog iets van een plank of la.



Verder denk ik nog 1 deel van 50 cm van een roede te voorzien voor kleding die niet bij het seizoen past, en planken of lades.



Dan heb ik nog heel veel ruimte over die ingericht kan worden. Hebben jullie tips: wat heb je zelf gedaan, wat vind je handig, wat valt tegen?



Heeft iemand bijvoorbeeld dat schoenenrek waar je je schoenen op van die stokjes neerzet? Ik vraag me af of dat handig is, of alle soorten schoenen erop passen en of je dat nou echt zo netjes gaat gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik wou dat ik mijn Pax opnieuw kon inrichten. Heb drie jaar geleden gekozen voor twee hanggedeeltes boven elkaar. Ik was toen vijftien kilo zwaarder en droeg nooit jurkjes. Nu wel maar nu kan ik ze niet mooi ophangen omdat ik twee hanggedeeltes boven elkaar heb...
Alle reacties Link kopieren
Dat is een goede tip, want wij willen over een tijdje ook een Pax aanschaffen en ik wilde dus ook twee hangdelen boven elkaar. Misschien toch niet slim.
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden de schoenenplank, maar onder het hanggedeelte. Zwaar onpraktisch, plank ligt nu los op zolder.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in 1 deel een hanggedeelte voor 'lang', dan een scheidingswand en dan 2 hanggedeeltes boven elkaar voor 'kort'.
Alle reacties Link kopieren
Als je genoeg ruimte hebt (moet wel lukken bij 210x250 ) dan is dat schoenenrek wel erg fijn. Het neemt een groot stuk van je kast in beslag, en soms baal ik daar wel van. Maarrrrr... het is zoooo heerlijk dat die schoenen nu niet meer door mijn kamer/gang slingeren! Alle schoenen gaan prima trouwens, behalve natuurlijk de slippertjes.



Ik heb aan de bovenkant (waar je toch niet echt goed bij kunt) legplanken gemaakt. Daar passen precies die hele grote dozen van IKEA op. In die dozen berg ik mijn seizoensspullen op en dingen die ik niet zo vaak gebruik. Netjes opgeborgen en toch binnen handbereik!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Pax-kast, met alleen maar hang- en leggedeeltes. Die schoenenrekken, lades en broekophangsystemen (etc etc etc) zijn natuurlijk hartstikke mooi, maar ik vind dit toch de meest efficiente indeling van mijn kast. Heb een aantal mandjes (voor ondergoed, sokken, etc), en dat werkt prima
Peas on earth!
quote:Liondevil76 schreef op 13 oktober 2009 @ 20:24:

Hmm, ik wou dat ik mijn Pax opnieuw kon inrichten. Heb drie jaar geleden gekozen voor twee hanggedeeltes boven elkaar. Ik was toen vijftien kilo zwaarder en droeg nooit jurkjes. Nu wel maar nu kan ik ze niet mooi ophangen omdat ik twee hanggedeeltes boven elkaar heb...



Je kan dat tweede hanggedeelte er toch gewoon uithalen?



Wij hebben ook twee roedes, en ik heb er geen problemen mee. Mijn spullen hangen aan de ene roede, die van mijn man aan de andere. Ik heb toch geen lange jurken, dus dat past best.

Ik heb trouwens ook zo'n sieradenlade erbij met een slotje, best praktisch. Niet dat ik dure sieraden heb, maar in die lade kunnen mooi onze bedspeeltjes achter slot en grendel zonder dat nieuwsgierige kinderen (of oma die even wat wasgoed op wil bergen) er bij kunnen.

Oja, we hebben een deur volledig met spiegelwand. Handig om outfits goed te beoordelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb gewoon zo'n schoenenrek gekocht waar je schoenen op kunt zetten (2 boven elkaar, 3 paar naast elkaar). Ik heb het dus niet ín mijn kast (geen ruimte) maar vind het inderdaad heerlijk dat mijn schoenen niet meer overal slingeren. En ik ben niet zo'n type die alles netjes opruimt, dus ik weet niet of ik ze netjes op die schoenen houders zou zetten. Gewoon op zo'n rekje zetten lijkt me net iets laagdrempeliger. Bovendien heb ik veel laarzen en die kunnen dan weer niet op zo'n pax schoenenrek, dus dan zou ik daar alsnog iets mee moeten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben er toevallig net eentje opgebouwd en ik raad je aan veel lades te nemen. Wij hebben twee delen van 50 en een deel van 100 en vooral op die planken van 50 kan je niet twee stapels kleding naast elkaar leggen. Dan leg je het dus dwars, met een stapel erachter waar je lastig bij kunt. Als je een la neemt, kan je er veel makkelijker bij.



Tip bij het bouwen van de kast: hou rekening met de plekken waar de deurschanieren moeten komen! Wij hadden leuk maar wat gedaan, konden we opnieuw beginnen omdat de lade nét zat waar de scharnier moest komen... :-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vilten la voor mijn sieraden (zo een met 9 vakjes) en ik vind het geweldig!
Alle reacties Link kopieren
Lika, ik denk dat ik net zo ben als jij met schoenen opruimen, en dat ik dus beter voor die planken kan gaan. In de Pax kast kun je ook ietwat schuine planken doen waar je je schoenen op kan zetten. Das denk ik beter voor mij want net weer iets laagdrempeliger dan die stokjes waar je ze op moet doen.

Maar Jorina, jij vond de plank onpraktisch, of vond je vooral de plaats in de kast van de plank onpraktisch?



En ook een goede tip dat je niet 2 stapels kleren naast elkaar kunt leggen. Dan is een lade handiger inderdaad. Maar dan kan de stapel weer niet zo hoog worden .



En een sieradenlade met een slotje lijkt me ook wel wat . Had ik nog niet gezien dat die er is, nog eens even neuzen.
Oh, als je je kleding wat smaller opvouwt, krijg je best twee stapels naast elkaar hoor. Of gewoon alles wat anders indelen, ik heb bijvoorbeeld shirtjes en hemdjes naast elkaar liggen. Hemdjes zijn gewoon smaller en dan past het ook. En broeken hang ik allemaal op.
Alle reacties Link kopieren
In mijn huidige kast heb ik ook twee stapels naast elkaar gehad, en nog een stapel er achter trouwens. En volgens mij is die niet breder dan de Pax 50 cm (kan het niet meer opmeten want hij is al uit elkaar). O ja, kan het wel opmeten, gewoon zo'n plank opmeten en jawel, die is ook 50 cm....



Ok, dat weet ik dan ook.



Vilten sieradenla

Sieradenla met slot

Lades

Planken

Roede en dan niet een eronder want dan passen mijn broeken en jurken er niet boven.

Schuine schoenenplanken



Gebruikt iemand ook die plastic bakken die dicht kunnen die je op de bodem kunt doen? Lijkt me handig, maar als ik er dan over nadenk kan ik niets verzinnen wat ik daarin zou doen....
Ik heb die bakken niet, maar daar kun je bijvoorbeeld dekbedden in doen of winterkleding (jassen, truien etc).
Alle reacties Link kopieren
Als er een dekbed in past dan zou dat wel ideaal zijn. Ik schatte in dat ze daar te klein voor zijn.



Ik denk dat ik er niet aan ontkom dat we ons eerst gaan orienteren bij de IKEA, ik moet dingen echt met eigen ogen zien. Zal mijn vriend blij mee zijn .
Alle reacties Link kopieren
Over inrichten kan ik niets zeggen, dat is zo persoonlijk, maar over het opzetten.... Zet fles wijn klaar voor je begint - nog beter: neem vast een slok. Vraag minstens twee goede vrienden, zorg voor een goede stevige trap en zet de kast rechtopstaand op (vandaar trap nodig). NEE, niet handig op de grond liggend, want dan breekt-ie bij het rechtop zetten. Been there...
Alle reacties Link kopieren
de broekhanger vond ik niet handig.



wel handig zijn die uittrekbare lades, zeker als je vor de diepe kast van 53 cm diep gaat.



Schoenenrek heb ik niet, maar daar passen bij lange na niet al mijn schoenen op, dus zinloos



Oh: wat ik wel geweldig is: ik heb van die plankverdelers die een plank in drieen delen (kan ze niet vinden op ikea ssite helaas) met grote komplement bakken voor ondergoed, sokken ed. Ik gooi alles daar in en het is ideaal, enorme bakken, past heeeel veel in.



Deze, ik heb ze in 50 cm diepte, die plankverdelers zijn minder diep, maar kun je prima wat naar voren schuiven.

We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
quote:xDoortjex schreef op 13 oktober 2009 @ 20:26:

Dat is een goede tip, want wij willen over een tijdje ook een Pax aanschaffen en ik wilde dus ook twee hangdelen boven elkaar. Misschien toch niet slim.Ik heb wel 2 hangdelen boven elkaar en al mijn net over de knie jurkjes passen prima. De onderste stang is voor kleinere items zoals bloesjes en rokken, bovenste voor overhemden en pakken van mijn vriend en mijn jurken.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
Alle reacties Link kopieren
Oh ik heb alleen jurkjes op de knie, dus dat is dan weer geen probleem. Scheelt weer
Ook als je naast me ligt, je gezicht opnieuw het mooiste blijkt te zijn
Alle reacties Link kopieren
Onderin de kast kan je beter zoveel mogelijk lades of van die metalen draadmanden doen.



Ik heb in een Pax staan van 1 meter met 5 planken erin, maar de bodem van de kast en de onderste plank gebruik ik nauwelijks omdat ik dan zo'n beetje op de grond moet gaan liggen als ik iets wil pakken wat een beetje achterin ligt.

Zo onhandig.

Staat al een tijdje op de planning om te vervangen voor lades, maar is er nog niet van gekomen.
quote:Liondevil76 schreef op 13 oktober 2009 @ 20:24:

Hmm, ik wou dat ik mijn Pax opnieuw kon inrichten. Heb drie jaar geleden gekozen voor twee hanggedeeltes boven elkaar. Ik was toen vijftien kilo zwaarder en droeg nooit jurkjes. Nu wel maar nu kan ik ze niet mooi ophangen omdat ik twee hanggedeeltes boven elkaar heb...Ik heb ook twee hangdelen boven elkaar en vind het juist erg handig! Mijn kast is wel 2.30 m hoog, dat scheelt misschien. Ik kan onder jurkjes kwijt, en wat langere exemplaren boven. Die kunnen dan door het rek wat ik ertussen heb zitten, heen vallen. No problema!
Alle reacties Link kopieren
quote:Marjolein73 schreef op 13 oktober 2009 @ 21:35:

NEE, niet handig op de grond liggend, want dan breekt-ie bij het rechtop zetten. Been there...



Wow, bréken? Hoe dan? Echt doormidden, of bedoel je dat je de stelpoten eraf rost of de hoeken van de kast (en je vloer) beschadigt?

Ik heb mijn PAX (de hoge zelfs) al een jaar of 7 en nu voor de derde keer weer opgezet, maar nergens last van... Misschien helpt het om een stuk vloerbedekking te gebruiken en iemand te laten kantelen en de ander aan de onderkant iets te laten tillen, dan?



Staand opzetten is juist vrij onhandig met betrekking tot het inpassen van de boven- en onderkant (volgens mij breken juist dan de hoekschroeven en de deuvels erg makkelijk af door de kracht die er gelijk op komt te staan zonder dat ze vast zitten) en het netjes recht intimmeren van de achterwand.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Pax van 2,50 breed bij 2,30 hoog.

Ik gebruik een halve meter voor administratie, studieboeken, foto's etc, en de rest voor mijn kleding. Daarbij ben ik heel erg blij met het schoenenrek met die "stokjes". Er kunnen 16 paar schoenen op, dus niet alles, en degenen die er niet op kunnen (vanwege model) doe ik onder dat rek. Maar het rek geeft mij een heel goed overzicht van wat ik heb, waar ik eerder nog wel eens schoenen "vergat". Onder het rek achterin liggen dingen als moonboots, bergschoenen etc, waar je niet direct bij hoeft, maar die je niet vergeten bent als je ze nodig hebt.

Verder heb ik zo'n brede draagmand voor mijn beddengoed, ideaal, en 1 hanggedeelte voor jasjes en rokken, en 1 hanggedeelte voor jurken. Ondergoed, sokken, panty's en zo zitten in laatjes, en de rest van mijn kleding ligt op (heel veel) planken.

Ik heb nog nooit zo'n opgeruimde garderobe gehad als sinds ik deze kast heb. Heerlijk!



Weet je al of je gewone of schuifdeuren neemt? Ik heb gewone deuren, en bij eentje aan de binnenkant een passpiegel geplakt, en bij de andere deuren veel haakjes geplakt zodat ik daar van alles aan kan hangen terwijl ik aan het uitzoeken ben wat ik aan wil trekken. Heel handig!
Alle reacties Link kopieren
Delphicat, ik neem ook gewone deuren. Ik wilde eigenlijk een spiegel aan de buitenkant doen, zodat ik voor de kast kan staan bij het passen. Anders moet je zo naast de kast, lijkt me niet zo handig? Al klinken die haakjes dan wel weer handig .



Singlala, als je je ondergoed in die manden doet, vind je het dan niet onoverzichtelijk? Dat je eigenlijk altijd het bovenste pakt en nooit wat onderop ligt omdat je het niet ziet? Ik heb het idee als ik het in een laadje leg, dat ik dan wat meer overzicht heb, of is dat schijn?



Hadden jullie echt thuis al een hele indeling gemaakt, of heb je hem in de winkel pas echt afgemaakt? Ik heb nu wel een globaal idee hoe ik het wil, maar durf het nog niet echt definitief te maken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven