Slaapproblemen….

19-04-2024 01:46 28 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Stille meelezer hier, maar nu toch een account aangemaakt in de hoop op tips of bemoedigende woorden…

Onze dochter van 8 maanden slaapt al tijden slecht, maar het bereikt nu een dieptepunt. Vanaf 22/23 u s avonds wordt ze om de 1,5/2u wakker. Overdag slaapt ze meestal ook niet langer dan 1,5u achter elkaar. We hebben echt al van alles geprobeerd (slaapcoach, white noise, wel voeden / niet voeden enz enz) maar onze ideeen zijn op en we zijn moe. Ben benieuwd of iemand dit herkent en misschien tips heeft waar we nog niet aan gedacht hebben.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft ze het warm genoeg?

Ligt ze op een eigen kamer of bij jullie?

Heeft ze een avond ritueel?

Een warm badje geprobeerd?

Ander bedtijd nodig misschien?
Alle reacties Link kopieren Quote
hoelaat gaat ze naar bed?
wat is het slaapritueel?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat pittig! Slaaptekort is echt slopend, weet ik uit ervaring.
Ik had 2 slecht slapende baby's/peuters/kleuters. Wat hier hielp was een stukje besef en acceptatie dat zulke jonge kinderen echt een ander slaapritme hebben, wat helaas niet zo goed past in ons dagelijks leven. En als ze dan eenmaal een soort van ritme hebben, worden ze ziek/komen er tandjes/gezinsuitbreiding, noem maar op. Ritme weer naar de haaien. Go with the flow, als je dat kan.
Mijn kinderen deden het goed op nabijheid. Ze sliepen beter bij mij in bed of een co-sleeper. En overdag beneden in de box of draagdoek.
8 maanden is jong. Het wordt echt beter!!!!
Probeer ook overdag of in de vroege avond eens een dutje te pakken, als je weet dat de nachten zwaar gaan zijn .

Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor jullie reacties! Hieronder wat antwoorden.

Ja ze heeft het warm genoeg (dat denk ik zeker te weten)

Ze slaapt bij ons, we wisselen elkaar af in de nachten, dus 1 van ons slaapt naast haar. Ze slaapt meestal in haar eigen bedje onder een nunki lakentje.

Avondritueel hebben we wel, misschien iets te kort?? We kleden haar om, ik voed haar beneden, zwaaien en geven een kusje ook met haar zus en we leggen haar in bed met nog een kort liedje. Het gekke is wel dat s avonds in slaap vallen in haar eigen bedje meestal geen probleem is. Ze gaat rond 18u naar bed en dan valt ze bijna altijd zelf in slaap en dat gaat best goed tot 21/22/23 u (wisselt een beetje)

Warm badje nog niet geprobeerd, wellicht kan dat helpen.

Andere bedtijd zou goed kunnen, maar ik vind dat ook lastig omdat ze op zich wel goed gaat slapen.

Ook herkenbaar wat jij schrijft, schrijf_wijzer & bedankt voor je lieve woorden. Soms lukt het me te accepteren maar als ik zo moe ben lukt me dat even niet meer. Ik neem haar soms ook wel in bed en af en toe helpt dat, maar ook niet altijd. Overdag slapen is vaak ook een gedoe, soms lukt het in haar bedje maar nooit langer dan 1,5 u. Ze slaapt overdag ook regelmatig in de kinderwagen beneden. Op de opvang slaapt ze trouwens perfect :facepalm:
Alle reacties Link kopieren Quote
‘s Avonds in bed voeden, zodat ze in rust in slaap kan vallen en bedtijd wat verschuiven?
selene wijzigde dit bericht op 19-04-2024 10:58
17.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Geef je borstvoeding? Kan het zijn dat je voeding wat terugloopt, aan het eind van de dag? Misschien om 22/23 uur een flesje kunstvoeding geven (als je daar achter kunt staan). Of een flesje gekolfde voeding?
Alle reacties Link kopieren Quote
8 maanden is jong, echt! Hier ook slecht slapende kinderen op die leeftijd hoor en echt, het wordt beter. Dat is moeilijk te overzien nu je er middenin zit en elke slopende nacht is er een teveel nu.

Dat ze overdag niet langer dan 1,5 uur slaapt, vind ik eigenlijk niet zo gek. Hier gingen ze pas langer slapen als ze nog maar één slaapje deden, daarvoor altijd 3 kwartier of anderhalf uur. Heb jij (of zij) er last van dat ze overdag maar anderhalf uur slaapt? Hier deden ze vaak gewoon een extra slaapje dan, in plaats van langer gaan slapen, dat valt misschien nog te proberen als je denkt dat ze (te) moe is?

Voor de nachten heb ik helaas weinig tips. Bij ons hielp gewoon voeden (ik gaf borstvoeding), dan sliepen ze het snelste weer in en kregen we allemaal de meeste slaap. Vooral bij de jongste hielp dit, die is ook heel lang elke 2 uur voor een voeding gekomen. Pas toen hij er overdag meer dan 2 uur tussen ging laten, ging dat 's nachts ook beter.
Verder gingen ze hier tegen alle verwachtingen in, toch beter slapen toen ze op een eigen kamertje gingen slapen rond die leeftijd. Ze werden dan toch wakker van bewegingen van ons, weet niet of je dat al geprobeerd hebt? (Hier vond ik dat niet leuk hoor, dat ze naar een eigen kamer gingen, zeker met het oog op zo vaak opstaan tussendoor voor een voeding, maar ze werden dus minder vaak wakker, dus het hielp wel).
Verder misschien een knuffeltje (met jouw geur) waar ze troost van kan vinden? Hier was de jongste ook regelmatig zijn speen kwijt, een knuffeldoekje eraan hielp iets, maar ook die raakte hij nog wel kwijt (Uiteindelijk was de beste oplossing die speen afbouwen, toen hij ongeveer 1 jaar was).

Is het avondritueel anders dan het ritueel om haar overdag te laten slapen? Dat er voor haar een onderscheid is tussen overdag gaan slapen en de nacht in voor (hopelijk) een langere nacht?

Het is ook echt een kwestie van volhouden, hier gingen ze een stuk beter slapen vanaf ongeveer 1 jaar, maar ook nu hebben we nog regelmatig gebroken nachten (jongste is nu 18 maanden).
Veel sterkte, het is ook echt heel slopend :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
8 maanden is zo’n slaapregressiepunt ook, mijn tweede die fantastisch sliep, draaide toen als een blad aan een boom. Helaas ook niet meer bijgetrokken, nu inmiddels 3,5 dus het gaat nu uiteraard wel beter.

Slaapcoach lijkt me eigenlijk degene die alle trucs uit de doos kent.. was je daar “uitbehandeld” oid?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe gaat het slapen overdag? Wanneer slaapt ze? En wat doen ze bij de opvang anders dan thuis? Of is de omgeving heel anders? Bijv qua licht, temperatuur, rust. Hoe slaapt ze na een dag opvang (en dus goed overdag slapen)?
Mij klinkt om 18uur de nacht in als heel erg vroeg voor een baby, ben benieuwd naar de rest van haar slaapritme.

En ook nog een knuffel, want zulke slechte nachten zijn slopend :hug:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben ook veel te maken gehad met slaapproblemen. Pas toen kind naar volgende groep ging werd het beter. We hebben ook veel dingen geprobeerd alleen achteraf denk ik wel dat we dingen beter anders hadden kunnen doen en vooral veel eerder.
Op gegeven moment kwam de opvang met de tip het boekje slaap kindje slaap. Dat heeft goed gewerkt, het duurde een kleine week toen we veel verandering zagen.
Staan ook veel tips in. Heb je dat al geprobeerd?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat is er anders op de opvang? Ik zou uiteindelijk geneigd zijn te vragen of ik een matras van de opvang mag lenen om te testen of het daaraan ligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier is kind inmiddels een puber en nog steeds is slapen een dingetje maar nu gelukkig op de leeftijd dat ze zichzelf kunnen redden.
Echt zelf doorslapen heeft tot ongeveer 3 jaar geduurd hier, tot die tijd waren we of zelf het hulpmiddel als in co sleeping of zorgden we voor andere dingen die hielpen.
Overdag is zoals eerder al gezegd vaak een kwestie van accepteren dat het is zoals het is, scheelt een hoop energie. Hier waren de slaapjes met 8 maanden vaak in de box, in de draagdoek of in de wagen als ik wist dat we bijvoorbeeld oudste uit school moesten halen of om andere reden weg moesten.
Conclusie daaruit is dat kind het niet goed deed op stiltes..
Avond was dan tot anderhalf ook vaak in de box tot wij gingen slapen geeft voor jezelf ook rust, door de geluiden was er rust, ik denk een soort bevestiging dat je er bent en zich daarbij veilig/geborgen voelen.
Daarna zijn we old skool zo'n radio/cd speler op het kamertje weg gaan zetten en de cd van woezel en pip (de aller eerste) op repeat aan gaan zetten.
Die hadden we overdag vaak aan en woezel en pip was sowieso favoriet dus was bekend en vertrouwd.
Woezel en pip werden op den duur verhaaltjes cd's en zo zijn we het aan gaan passen aan leeftijd en kwamen er op die manier gewoon hele nachten slaap naarmate kind ouder werd en je ook dingen duidelijker kon maken.
Inmiddels dus een puber en doet het nog steeds niet goed op stilte maar heeft daar nu zelf dingetjes op gevonden dus houd vol en kijk wat voor jullie en voor jullie kleine werkt.
Geniet van vandaag want je weet nooit of morgen je gegeven is...
Alle reacties Link kopieren Quote
pompelmoentje schreef:
19-04-2024 12:25
Wat is er anders op de opvang? Ik zou uiteindelijk geneigd zijn te vragen of ik een matras van de opvang mag lenen om te testen of het daaraan ligt.
Ze liggen daar met z’n allen op een kamer, en ook opgestapeld, niet alle kinderen slapen dan fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
pompelmoentje schreef:
19-04-2024 12:25
Wat is er anders op de opvang? Ik zou uiteindelijk geneigd zijn te vragen of ik een matras van de opvang mag lenen om te testen of het daaraan ligt.
Ze liggen daar met z’n allen op een kamer, en ook opgestapeld, niet alle kinderen slapen dan fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eigenlijk is dit geen slaapprobleem, dit is vrij normaal baby-gedrag

Het is wel irritant en vermoeiend voor de ouders
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig TO, slaapgebrek is echt killing. Je zei dat je al een slaapcoach had geprobeerd, wat heeft die precies geadviseerd en is er nog iets gezegd over waarom het niet lukt?
Bij ons was het echt een life saver na 7 maanden ruk slapen, maar ik weet dat het niet bij iedereen werkt.

Voor nu zou ik proberen de bedtijd wat later te maken, desnoods een extra slaapje tussendoor. Zo te zien is de eerste ruk nog wel ok (3-5 uur) qua lengte, dan zou ik zorgen dat je daar zoveel mogelijk van mee pakt.
Alle reacties Link kopieren Quote
18.00 naar bed vind ik ook wel erg vroeg. Lukte bij ons ook niet, wij kwamen rond die tijd pas thuis, dan zie je je kind amper. Hier was bedtijd meestal rond half 8 en dan maakten we ze (tweeling) wakker voor een voeding als we zelf naar bed gingen. Mocht niet van het cb maar deden we wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is het ritme overdag? Hoeveel slaapjes?
Wij hielden op die leeftijd ongeveer het 2-3-4 ritme aan. Ca twee uur na wakker worden dutje 1. Dan drie uur wakkertijd en dutje 2. En daarna vier uur wakkertijd voordat ze de nacht in gaat. Daarbij keken we natuurlijk ook naar de slaapsignalen. Anderhalf uur slapen per dutje is heel normaal en best goed hoor.
Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Op 8 maanden zit een flinke slaapregressie, bij ons ging het toen ook een stuk minder. Waren pittige weken, maar daarna werd de slaap wel iets stabieler! Wat ons hielp:

- Je eraan over geven, dit hoort bij het babyleven, slaap trekt vanzelf wel weer bij, kakt dan weer in, trekt weer bij etc. Heel veel ingrepen doen om op verbetering te hopen kan juist ook extra stress geven en verstorend werken.
- Controleren of de basisvoorwaarden oke zijn (heeft kind het niet te warm/koud, heeft kind geen pijn, is de kamer donker en rustig genoeg)
- De tips en slaapschema's voor wakkertijden etc uit Slaap! van Susanne Willekes hielpen ons enorm om wat richtlijnen te geven.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 19-04-2024 13:17
4.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
De slaapcylcus van een baby duurt zo'n 45 minuten, dus op zich is 1,5u best mooi. Maar dat voelt wel kort als je oververmoeid bent. Een slaapje van 3 uur zou beter zijn :-D
Ik hoor wel vaker dat baby's op de opvang beter slapen. Dat kan aan zoveel dingen liggen. En het maakt eigenlijk niet eens uit wat, thuis is toch anders. Je doet niks verkeerd, maar frustrerend is het wel.
Mijn kinderen sliepen op de opvang ook niet goed, dat was ook wel weer een probleem.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zooo herkenbaar TO, frustrerend he!
Er zijn al veel goede tips gegeven waar ik niks aan toe te voegen heb, dus alleen even een hart onder de riem en een positief verhaal. Wij hebben tot 8 maanden dezelfde issues gehad, echt álles geprobeerd (behalve de slaapcoach, maar heb wel alle boeken en blogs gelezen, youtube gekeken, etc…), en toen, van het ene op het andere moment, sliep hij ineens om 19.00, tot 7.30 de volgende dag. Waarom toen wel? Echt geen idee.
Het komt echt goed. Sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt voor de tips & herkenning!

Ja soort van uitbehandeld bij de slaapcoach, in de zin van dat we voor het bedrag dat we betaald hebben klaar zijn :-? Aangezien dat niet geholpen heeft tot zover ben ik nog niet geneigd hier weer voor te gaan betalen. Focus lag erg op zelf in slaap vallen (wat ze dus wel kan) en het ritme overdag. Maar aangezien ze ook erg vroeg wakker is, krijgen we haar niet in het aangeraden ritme waardoor de dag helemaal in de soep loopt als we dat aanhouden. Het 2,3,4 ritme ken ik en op zich denk ik dat ze het daar ook goed op zou doen, maar ze wordt dus erg vroeg wakker en als we dat ritme dan aanhouden komen we op een bedtijd die nog vroeger is dan 18u. Dus dat werkt meestal ook niet. We zitten dus vaak nog op 3 slaapjes op een dag.

Ik denk ook niet dat het aan de voeding ligt, want ik voed haar s nachts ook wel, maar op een gegeven moment spuugt ze de borst echt uit… Wat soms wel helpt is haar helemaal wakker maken en opnieuw zelf in slaap laten vallen. Alleen wordt ze dan vaak weer na 1,5 u wakker…

Weet dat het er ook een beetje bijhoort.. alleen haar oudere zus begon nu juist beter te slapen en bij haar is het omgekeerd, t wordt niet beter maar slechter.

In elk geval fijn om herkenning te lezen en relativeren helpt ook. Het is idd waarschijnlijk normaal babygedrag wat niet goed past bij onze levens :-?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lastig…
Maar als ze op 3 slaapjes zit, hoe laat is dan meestal wakker van dat laatste slaapje?
Dan lijkt 18 uur me wel heel vroeg voor een (nacht)bedtijd. Is ze echt moe dan?

Aanvulling: hoe lang is dat laatste (3e) slaapje? Dat zou ik niet langer dan 45 min laten duren.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze laat wakker is of nog niet moe, gaat ze niet om 18 u naar bed hoor. Als ze voor 15u wakker is dan rond 18u naar bed. Als ze na 15u nog een dutje doet, gaat ze later. We houden ook rekening met de wakkertijden. Maar het in slaap vallen als ze naar bed gaat, geeft weinig problemen…Het is meer het doorslapen later in de avond/nacht. Laatste slaapje is echt een power nap, nooit langer dan 30 min
toppie2024 wijzigde dit bericht op 19-04-2024 13:47
Reden: Toevoeging
8.63% gewijzigd

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven