Pelletkachel of gashaard?

25-11-2014 21:44 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
We twijfelen... Beide kacheltypes kunnen bij ons geplaatst worden maar ben op zoek naar gebruikerservaringen met beide kacheltypes. Ook qua kosten en onderhoud. De verkoper is hier al geweest maar die praat ook voor zijn eigen zaakje natuurlijk.... Bedankt!
Let's have tea...
Alle reacties Link kopieren
Wij zitten met hetzelfde dilemma dus ik lees graag mee!
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Het heeft alletwee voordelen. Een extra voordeel van een gashaard is dat ie het altijd doet. Je moet dat spul om te branden toch opslaan, laten bezorgen etc.

Ik zou en een cv én een allesbrander of pellethaard willen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben met name benieuwd naar de ervaringen met pelletkachels. We hebben nu een houtkachel en overwegen een pelletkachel.
Nog steeds hopend op een beter leesbare vormgeving :(
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toevallig laatst bij een pelletkachel staan kijken en toen vertelde de verkoper mij dat dat geluid wat ik hoorde de afzuiging was. Die moet dus aanstaan als de kachel brandt.

Omdat mijn voorkeur sowieso niet uitgaat naar een pelletkachel, heb ik er verder niet op doorgevraagd.

Maar als iedere pelletkachel brandt met afzuiging zou ik knettergek worden van dat geluid. Heel storend!



In een grote showroom met veel omgevingsgeluid is het nog wel te doen, maar als je lekker relaxt voor je kachel wilt zitten met n boekje en je hoort steeds dat gezoem....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb uiteindelijk voor een speksteen gaskachel gekozen. Niet helemaal een vrije keuze, de schoorsteen was te slecht voor een pelletkachel. Achteraf ben ik blij met de gashaard. Geen gezeul met en opslag van pellets. Bovendien verwarmt het heel snel de woonkamer en dat vind ik praktisch als ik maar kort thuis ben (ipv cv).
Alle reacties Link kopieren
Nadeel van een pelletkachel tov een gaskachel is dat je meer schoonmaakwerk eraan hebt. En het duurt langer voordat je warmte hebt. Wel echtere vlammen.



Ik heb die afzuiging niet echt ernorm gehoord, mij stoorde het zeker niet.

Nadeel van pellet is ook dat je altijd zakken op voorraad heb, gas sluit je zo aan.
Alle reacties Link kopieren
Mmh....bedankt tot zover! nog meer ervaringen?
Let's have tea...
Alle reacties Link kopieren
hoe denk je aan hout (pallet) te komen?
Alle reacties Link kopieren
Wieowie, het is pellet, geen pallet. Pellet zijn geperste houtkorrels.



http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Pellet
Alle reacties Link kopieren
ik zou toch voor gas gaan, je loopt niet te slepen met het pellet hout, minder onderhoud qua kachel en schoorsteen pijp.

ik denk ook niet dat je het overal kan kopen, kan er ook gewoon hout in? als in de zin van bomen?

ik denk dat gas goedkoper is.
Alle reacties Link kopieren
Gasprijzen blijven stijgen dus denk niet dat gas goedkoper is... Pelletkachel kan ook op de bestaande cv worden aangesloten, dat is ook nog een optie. Want wanneer de huiskamer lekker warm gestookt wordt door de pelletkachel, geeft de kamerthermostaat geen seintje meer naar de cvketel om bijvoorbeeld de badkamer te blijven verwarmen...
Let's have tea...
Alle reacties Link kopieren
quote:Wieowie schreef op 26 november 2014 @ 21:56:

ik zou toch voor gas gaan, je loopt niet te slepen met het pellet hout, minder onderhoud qua kachel en schoorsteen pijp.

ik denk ook niet dat je het overal kan kopen, kan er ook gewoon hout in? als in de zin van bomen?

ik denk dat gas goedkoper is.Ook die pellets worden steeds duurder ook dit jaar, en kijk je ook naar de fijnstof uitstoot ?
Alle reacties Link kopieren
quote:janine82 schreef op 26 november 2014 @ 23:08:

Gasprijzen blijven stijgen dus denk niet dat gas goedkoper is... Pelletkachel kan ook op de bestaande cv worden aangesloten, dat is ook nog een optie. Want wanneer de huiskamer lekker warm gestookt wordt door de pelletkachel, geeft de kamerthermostaat geen seintje meer naar de cvketel om bijvoorbeeld de badkamer te blijven verwarmen...Dit is voor ons een van de redenenen om voor een pelletkachel te kiezen.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Maarre, los van het rendement wat al, dan niet, met zo'n kachel is te behalen, wat vinden jullie van de kachel zelf? ( qua uitstraling bedoel ik). Vrijwel alle modellen die ik heb gezien vind ik niet mooi. Echt niet mooi... als je me zou vertellen dat het een airco was dan zou ik het ook geloven. Deze kachels worden veel gebruikt in het buitenland en die smaak is toch wel wat anders dan de onze, zo vind ik.



Maar, er is hoop! Zag enige tijd terug een advertentie van een bedrijf uit Friesland die deze kachels ook produceerde. En die vobd ik dus echt wel mooi! Zal even kijken of ik plaatjes kan vinden.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Je zadelt jezelf op met extra werk en de buurt op met extra fijnstof.

Steeds meer mensen maken zich zorgen om de luchtkwaliteit in Nederland. Er komen ook steeds meer maatregelen om schonere auto's te krijgen. En vervolgens gaan mensen hun huizen weer op afvalhout verwarmen. Tel uit je milieuwinst.
Piekeren is de verkeerde kant op fantaseren
Alle reacties Link kopieren








Of deze hieronder: ( lijkt toch net een fornuis/airco/wasmachine?)







Dit vind ik dus echt niet mooi... Dit komt er bij mij niet in.



(Voor wie nu gaat googlen op afbeeldingen: veel van de plaatjes die je dan ziet zijn geen pelletkachels maar gewone gas, of houtgestookte haarden).





Onderstaand stukje heb ik van de site gehaald van die Friese kachelboer:



***** introduceert de eerste pelletkachel met Nederlands design. De verwachtingen voor de Nederlandse markt zijn hooggespannen. Want terwijl de pelletkachel als fenomeen in andere Europese landen aan een stevige opmars bezig is, heeft de pelletkachel, met de bijbehorende voordelen op het gebied van duurzaamheid en gemak, in Nederland nog nauwelijks voet aan de grond gekregen. Eén van de belangrijkste redenen is dat de meeste pelletkachels een duidelijk Zuid-Europees uiterlijk hebben, dat in Nederland en België niet gewaardeerd wordt.



Nu kan ik verdorie nergens meer het plaatje vinden van de kachel die ik bedoelde



Beetje dit idee, maar dan nog op pootjes waardoor het minder massief wordt.



I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
quote:Janneke012345 schreef op 27 november 2014 @ 09:20:

Je zadelt jezelf op met extra werk en de buurt op met extra fijnstof.

Steeds meer mensen maken zich zorgen om de luchtkwaliteit in Nederland. Er komen ook steeds meer maatregelen om schonere auto's te krijgen. En vervolgens gaan mensen hun huizen weer op afvalhout verwarmen. Tel uit je milieuwinst.



Daar heb je natuurlijk een punt. Dit is wat ik daarover las op eerdergenoemde site:



Door het verdwijnen van de zogenaamde ‘NL typekeur voor houtkachels’  in 2004 mogen op dit moment alle houtkachels in Nederland verkocht worden. Vanuit milieu-oogpunt is dat een kwalijke zaak. Belangrijke eigenschappen als een hoog rendement, lage uitstoot van schadelijke gassen en deeltjes worden zo niet meer getoetst aan een norm.Xxxxxx onderscheidt zich met de xxxxxxx houtkachels door nu al te voldoen aan de eisen van de Europese Norm EN13240. 

 

Het rapport dat bij deze normering hoort is op aanvraag beschikbaar.



Nu gaat het in dit stukje over houtkachels, maar ik ga daar ook eens vragen naar deze normering mbt pelletkachels. Lijkt me vreemd dat ze die voor de pelletkachels niet zouden nastreven.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Oei, daar heb ik me helemaal nog niet in verdiept... Er zijn trouwens al vele andere modellen pelletkachels bijvoorbeeld van thermorossi alleen die vinden wij dan weer te modern...
Let's have tea...
Alle reacties Link kopieren
Dit kwam ik erover tegen:

Fijnstof



Vergeleken met een houtkachel heeft een pelletkachel een lagere uitstoot van fijnstof.

Uit het “Marktübersicht Pellet-Zentralheizungen und Pelletöfen (Fachagentur Nachwachsende Rohstoffe, februari 2007)” blijkt een pelletkachel een factor 10 schoner te zijn dan een houtkachel. In onderstaande tabel is af te lezen dat het verschil tussen een pelletkachel en open-haard (offener Kamin) nog groter is. Verwarmen met een pelletkachel is dus een zeer milieuvriendelijk alternatief.

Alle Artel pelletkachels zijn door het onafhankelijke TÜV Rheinland instituut getest op rookgassen. Uit deze test blijkt de hoeveelheid fijnstof 6,42 – 6,76 mg/m³ te zijn. Dit is ruim onder de huidige strenge normen van Duitsland en Oostenrijk.

bron: pellethuis.nl
Let's have tea...
Alle reacties Link kopieren
Dat valt dus best mee! Die thermorossi is idd nogal modern, ook niet helemaal mijn smaak.
I have neither the time nor the crayons to explain this to you.
Alle reacties Link kopieren
Oplossing voor het boven-koud probleem: check of er een openhaardfunctie op je kamerthermostaat zit. Als je die inschakelt, gaat de cv over op de buitentemperatuur en stookt ie boven wel warm. Wel de radiatorkranen beneden dichtdraaien...

We neigen meer naar pellet op dit moment en zoeken een leuk showroommodel. Die is al ingebrand en dan heb je niet die walm van het begin.
Let's have tea...
Alle reacties Link kopieren
quote:sophiax schreef op 26 november 2014 @ 01:20:

Ik heb uiteindelijk voor een speksteen gaskachel gekozen. Niet helemaal een vrije keuze, de schoorsteen was te slecht voor een pelletkachel. Achteraf ben ik blij met de gashaard. Geen gezeul met en opslag van pellets. Bovendien verwarmt het heel snel de woonkamer en dat vind ik praktisch als ik maar kort thuis ben (ipv cv).Ik zou ook deze niet afschrijven ivm rendement en gebruikersgemak. En niet vergeten de fijnstofuitstof uitstoot.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven