Plaats Leiden: Welke buurten en Districten zijn leuk?

12-03-2015 19:15 27 berichten
Hoihoi!



Ik weet dat er meerdere topics over dit onderwerp zijn, maar ik maak hem graag even persoonlijk. Iedereen zijn interesses zijn toch weer net even anders.

Ik sta 8 jaar ingeschreven, dit was eerst altijd alleen voor Alphen aan den Rijn. Nu ik kan gaan wonen in meerdere plaatsen is mijn voorkeur naar Leiden gegaan.

Alphen aan den Rijn vind ik niks, omdat de meeste jong volwassenen vertrekken naar andere dorpen en steden (eigen ervaring) en ook vind ik de sfeer wat minder. Al met al ik wil wat nieuws en ik wil graag voor een aantal jaar in een stad wonen. Omdat ik niet wist dat Leiden erbij zou komen als mogelijkheid heb ik mij er nooit in verdiept. Ik ben nu al aan het reageren op huisjes, maar durf eigenlijk geen ja te zeggen, zonder eerst een beetje te hebben verdiept in de buurten/wijken.



Hebben jullie goede tips voor welke buurten/districten leuk zijn? Met leuk bedoel ik: leefbaar, sociaal, gezellige buurt (goede sfeer, samenhang) parkjes, middenstandhuisjes (dit in verband met leefbaar willen wonen).

Het uiterlijk van het huisje vind ik erg belangrijk, maar de buurt vind ik eigenlijk nog belangrijker. Dit omdat ik ook mensen wil leren kennen en eventueel vriendschappen zou kan opbouwen. Natuurlijk zit hier geen garantie in, maar ik denk dat er buurten zijn waar de slaagkans hiervoor hoger is.

Mijn eigen leeftijd is 27. Buurtgenootjes met ongeveer dezelfde leeftijd zou een plus zijn.



Ik ben erg benieuwd!



Liefs,



Moniek
Ik studeer in Leiden, en ik woon er ook. Persoonlijk heb ik nog geen 'slechte buurten' gezien. Alleen de merenbuurt word vaak als 'slecht' benoemd. Maar valt erg mee, ten opzichte van andere steden.

Ga vooral kijken in de buurt waar je interesse in hebt. Er zijn wel echt 'volksbuurten', en dat moet je leuk vinden. Ik woon er met veel plezier, vind het echt een leuke stad.
Op het Rapenburg? Hier woonde Willem-Alexander :P
Alle reacties Link kopieren
Ik zou niet willen wonen in de kooi of de mors. De merenwijk en stevenshof zijn typische gezinswijken uit de jaren '70/'80. Roomburg is nieuwer maar heeft ook de uitstraling van een dooie kat. Eigenlijk heeft Leiden helemaal geen buurten waar ik WEL zou willen wonen.
De Kooi en de Merenwijk zou ik inderdaad overslaan. Naast de Kooi eigenlijk alle straten die aan de Willem de Zwijgersingel grenzen, al doet de gemeente hard haar best om die zone op te knappen. Stevenshof is inderdaad vooral gezinnen. Verder kun je overal wel terecht. Vooral de tuinstadswijk de burgemeesterswijk, het centrum natuurlijk, en het stuk tussen de hooigracht en de waard vind ik leuk om te wonen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit in de Merenwijk, Stevenshof, Roomburg(nieuwbouw), Mors of Noord/Kooi willen wonen. En delen van Zuid-West.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Bedankt voor jullie reacties!

Dat geeft weer wat meer inzicht. Er wordt vooral veel aangeboden in Leiden-Noord, maar dat is ook niet echt een aanrader? Ik heb nu gereageerd op een huisje in de Roodenburg/Meerburg (valt dit onder Meerwijk?). Ik ga er van te voren langs om de buurt even snel te verkennen. Toch blijft het altijd lastig, dus jullie antwoorden waardeer ik :)!
Nee, Meerburg is de andere kant, tegen Leiderdorp

Of Leiden-Noord aan te raden is verschilt echt per straat als je het mij vraagt. Volgens mij valt alles ten noorden van de Maresingel eronder. Sommige zijstraten daarvan lijken me best leuk om te wonen.
Geen merenwijk vreselijk maar meeste buurten zijn leuk
Alle reacties Link kopieren
quote:moosie87 schreef op 12 maart 2015 @ 20:40:

Bedankt voor jullie reacties!

Dat geeft weer wat meer inzicht. Er wordt vooral veel aangeboden in Leiden-Noord, maar dat is ook niet echt een aanrader? Ik heb nu gereageerd op een huisje in de Roodenburg/Meerburg (valt dit onder Meerwijk?). Ik ga er van te voren langs om de buurt even snel te verkennen. Toch blijft het altijd lastig, dus jullie antwoorden waardeer ik :)!Meerburg ligt achter de Hoge Rijndijk richting Leiderdorp/Zoeterwoude. Bij de watertoren.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
De mors is idd saai en geen winkels. Ik kom net uit het centrum, hartstikke leuk. Over Oestgeest hoor ik ook goede dingen en dichtbij het strand.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
quote:viva-amber schreef op 12 maart 2015 @ 21:14:

De mors is idd saai en geen winkels. Ik kom net uit het centrum, hartstikke leuk. Over Oestgeest hoor ik ook goede dingen en dichtbij het strand.Ik moest daar wel eens zijn en vond het slecht bereikbaar met Ov
Alle reacties Link kopieren
Het stukje Mors achter Centraal Station is nog wel te doen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:moosie87 schreef op 12 maart 2015 @ 20:40:

Bedankt voor jullie reacties!

Dat geeft weer wat meer inzicht. Er wordt vooral veel aangeboden in Leiden-Noord, maar dat is ook niet echt een aanrader? Ik heb nu gereageerd op een huisje in de Roodenburg/Meerburg (valt dit onder Meerwijk?). Ik ga er van te voren langs om de buurt even snel te verkennen. Toch blijft het altijd lastig, dus jullie antwoorden waardeer ik :)!Leiden Noord moet je even de straatnaam van neerzetten. Kan per straat erg verschillen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Oegstgeest is geweldig. Maar echt anders dan Leiden. Zijn daar ook weinig huurwoningen te vinden.
quote:Stokstaartjenl schreef op 12 maart 2015 @ 22:04:

Oegstgeest is geweldig. Maar echt anders dan Leiden. Zijn daar ook weinig huurwoningen te vinden.Oké, smaken verschillen. ik vind het saai daar voor jonge mensen.
Alle reacties Link kopieren
Het ligt er wat mij betreft echt aan wat je wil. Voor gezinnen zijn de stevenshof en de merenwijk in leiden vrijwel de enige echt betaalbare wijken. En dan zou ik voor de merenwijk gaan, want daar heb je echt nog wat groen. Als je meer in de appartementen zit is het centrum het leukst. Vermoedelijk worden de meeste socialehuur woningen idd aangeboden in de kooi en het 'slechte' deel van de merenwijk. Dan zul je echt moeten gaan bezichtigen. Vermoedelijk vind je ook nog wel wat rondom de churchillaan. Zolang je aan de stadskant van de churchillaan zit is dat ook echt wel prima te doen.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ter aanvulling op sommige posts: je kan de merenwijk eigenlijk niet als 1 geheel benoemen. Het noordelijke gedeelte is de reden dat sommige het als typische gezinswijk noemen. De slaaghwijk, waar de Sleutels en Portaal veel huurwoningen hebben is het slechte gedeelte.
Ik zal als ik een leuk huisje opmerk even de straatnaam erbij plaatsen. Nu heb ik gereageerd op de Lekstraat en daar sta ik nummer 1. Het is een goedkoop huisje, wat bij mij twijfels meebrengt. Misschien is het daardoor een achterstandsbuurt en grotere kans op criminaliteit.

Mijn voorkeuren zijn echt buurten met jongere mensen (starters/singles van rond de 25-30 jaar) en leuke parkje(s) in de buurt waar je kan wandelen, chillen en rondlopen met de hond.



http://leiden.straatinfo.nl/buurtgegeve ... te+Leiden/



Het klinkt niet heel negatief, maar het zijn alleen statistieken. Het ov is goed te doen en met de fiets ben je zo op centraal. Oegstgeest lijkt me ook niks ;). In leiden is de kans groter nieuwe contacten op te doen/gezellig winkelen en terrasjes pakken.
quote:Homs schreef op 12 maart 2015 @ 20:04:

De Kooi en de Merenwijk zou ik inderdaad overslaan. Naast de Kooi eigenlijk alle straten die aan de Willem de Zwijgersingel grenzen, al doet de gemeente hard haar best om die zone op te knappen. Stevenshof is inderdaad vooral gezinnen. Verder kun je overal wel terecht. Vooral de tuinstadswijk de burgemeesterswijk, het centrum natuurlijk, en het stuk tussen de hooigracht en de waard vind ik leuk om te wonen.Deze wijken heb ik nog niet vermeld zien staan bij het woonaanbod, maar ik ga het eens in de gaten houden! De kooi en de Merenwijk klinken dus niet erg positief. Stevenshof...ja veel gezinnen, daar heb ik het (nog) niet zo op .
Alle reacties Link kopieren
quote:moosie87 schreef op 13 maart 2015 @ 09:26:

Ik zal als ik een leuk huisje opmerk even de straatnaam erbij plaatsen. Nu heb ik gereageerd op de Lekstraat en daar sta ik nummer 1. Het is een goedkoop huisje, wat bij mij twijfels meebrengt. Misschien is het daardoor een achterstandsbuurt en grotere kans op criminaliteit.

Mijn voorkeuren zijn echt buurten met jongere mensen (starters/singles van rond de 25-30 jaar) en leuke parkje(s) in de buurt waar je kan wandelen, chillen en rondlopen met de hond.



http://leiden.straatinfo.nl/buurtgegeve ... te+Leiden/



Het klinkt niet heel negatief, maar het zijn alleen statistieken. Het ov is goed te doen en met de fiets ben je zo op centraal. Oegstgeest lijkt me ook niks ;). In leiden is de kans groter nieuwe contacten op te doen/gezellig winkelen en terrasjes pakken.Lekstraat is wel oké. Ik weet niet welke kant jouw trein op moet, maar je zit ook zo op Station Lammenschans. Doorsteken naar het kanaal en dan de spoorbrug over. Stukje langs het spoor en je bent er al.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-amber schreef op 12 maart 2015 @ 21:14:

De mors is idd saai en geen winkels. Ik kom net uit het centrum, hartstikke leuk. Over Oestgeest hoor ik ook goede dingen en dichtbij het strand.

In de Mors heb je toch het Diamantplein? Of zit ik nu verkeerd? Ben al 10 jaar weg uit Leiden.

Ik heb zelf ooit in de buurt van het Diamantplein gewoond in sociale huur, niet veel aan, vrij veel overlast in die tijd.
Alle reacties Link kopieren
Daar zit niet zo veel hoor. http://www.diamantplein.info/index.php/winkeloverzicht



Overlast is daar nog steeds.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
De beste buurten in Leiden zijn naar mijn mening de binnenstad (uiteraard), Tuinstadwijk, Vreewijk, Professorenwijk en Burgemeesterswijk, maar dit zijn ook de wat duurdere wijken, waar veel koopwoningen staan. De laatste twee buurten zijn sowieso te saai en te duur voor je, denk ik. Delen van de Mors, Rijndijkbuurt, Meerburg en Groenoord zijn ook prima en betaalbaarder.



De Merenwijk en Stevenshof zijn van die typische nieuwbouwwijken voor gezinnen, die je overal wel hebt. Dat lijkt me niet direct iets voor jou. Oegstgeest is mooi, maar vrij kakkineus (het oude Oegstgeest althans, de rest is weinig aan) en er wonen vooral gezinnen en bejaarden. Dat lijkt me ook niet echt wat je zoekt.



In de meeste buurten die tegen het centrum aan liggen heb je leuke stukken/straten. Het is uiteindelijk vooral een kwestie van gaan kijken. Succes!
quote:moosie87 schreef op 13 maart 2015 @ 09:26:

Het is een goedkoop huisje, wat bij mij twijfels meebrengt. Misschien is het daardoor een achterstandsbuurt en grotere kans op criminaliteit.

Het kan ook zijn dat de vorige bewoner er jáááren gewoond heeft, huizen die al 5-10-15-20 jaar aan dezelfde persoon verhuurd worden hebben een lagere huur dan huizen waar in die tijd 4-5 of meer verschillende huurders hebben gezeten. En oppervlakte of energielabel telt ook mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven