Poes heeft grote en kleine pupil

28-02-2015 17:05 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een poes (kitten eigenlijk nog) van 6 maanden. Voor zover ik weet altijd gezond geweest. Maar nu zagen we net dat haar pupillen opeens verschillen van grootte. In het halfdonker was de ene echt veel groter dan de andere. Nu, in het licht, zijn ze allebei een stuk kleiner geworden, maar de ene is nog steeds duidelijk kleiner. Ik merk verder niets aan haar, ze speelt en eet gewoon.



Mijn vraag: is dit normaal of moet ik met haar naar de dierenarts?
Klinkt niet normaal. Ik zou zeker met haar naar de DA
Alle reacties Link kopieren
Is ze geent? Geholpen?
Alle reacties Link kopieren
1 keer Googlen en je hebt antwoord: Naar de DA!
Alle reacties Link kopieren
Ook zonder google zou ik gewoon even naar de dierenarts gaan. Raar dat je dat op een forum moet vragen.
Alle reacties Link kopieren
Hoezo? Ik heb nog nooit eerder een kat gehad en het zou toch iets normaals kunnen zijn? Bovendien is het nu weekend en ga je dan niet zomaar even langs. Overigens zijn de pupillen nu weer normaal, ik zal maandag anders even bellen.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn overleden kat zat er een tumor in een van haar oogjes. Maar wat ik heb meegemaakt hoeft niet te betekenen dat het bij jou ook zo is. Neem contact op met je DA.



succes
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Anisocorie (ongelijke pupillen) wordt bij elk wezen (ook de mens) als mogelijk alarmerend gezien. Als je kat dit nooit heeft gehad zou ik wel even bellen.



Maar het kan zeker compleet onschuldig zijn, ik heb het ook al zo lang ik het me kan herinneren en leef nog zonder enige schade ;)
Alle reacties Link kopieren
Het kan wel zijn dat als er fel licht op het ene oog valt en het andere oog in de schaduw zit, dat de pupillen ongelijke grootte hebben, volgens mij. Maar ik vind wel het eng klinken dat ze niet gelijk lijken te zijn, ook al is het even. De pupillen horen meteen te reageren, allebei dus. En bij normaal licht niet even ongelijk blijven.



De pupilreflex is iets wat men controleert bij hersenletsel bv. Ook bij mensen trouwens. Kittens kunnen rare capriolen uithalen. Weet je zeker dat ze niet gevallen is? Ik heb het 1 keer gezien bij een kat en die was net aangereden. Dus ja, het kan een spoedgeval zijn.



Controleer anders of je overal zonder problemen aan mag komen en/of zachtjes in knijpen. Is ze steeds onder toezicht geweest of kan ze zijn gevallen?



Er kan ook een andere reden zijn dat de pupilreflex niet normaal funktioneert. Hou het iig in de gaten vanavond en als je het nog eens ziet, zou ik toch morgen even langs de dierenarts gaan. Of vanavond nog als ze meer symptomen vertoont of zich vreemd gaat gedragen. De kat die aangereden was, had een hersenschudding waar ze wel snel van genas. Maar die moest wel hokrust. Dus dat is wel belangrijk om te weten.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
O ik bedoel maandag. Als ze haar kop heeft gestoten, ga je dat ook aan andere dingen merken. Zich terugtrekken, niet willen eten, niet aangeraakt willen worden, etc. Een zieke kat zit meestal op een bolletje en ligt niet languit te spinnen.



Maar in de worst case scenario kan een bloeding in het hoofd doorsijpelen. En dan ga je een hele snelle achteruitgang zien met waarschijnlijk insulten/stuipen. Daarom kan het een noodgeval zijn maar het kan ook niks zijn.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Aanwijzing dat er neurologisch mogelijk iets aan de hand is...altijd naar DA.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Als de lichtinval aan alle kanten gelijk is en de pupillen verschillend, DA, er zijn genoeg klinieken met weekenddienst.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Reclame mag niet.

Naar Kruidvat.
F.U.
Alle reacties Link kopieren
DA=dierenarts
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-adam schreef op 28 februari 2015 @ 18:19:

Reclame mag niet.

Naar Kruidvat.Jammer dat je niets zinnigs kan melden. Zoals je ziet is DA gewoon de DierenArts (DA) wat iedereen in dit topic en ook het hele forum ook zo leest. Misschien even naar het Kruidvat voor een brilletje? Succes hoor.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
quote:gladoortje74 schreef op 28 februari 2015 @ 18:31:

DA=dierenartsJij hebt zeker aan het universiteit gestudeerd?
F.U.
Alle reacties Link kopieren
@viva-adam, ik zag dat je dacht dat DA de drogist DA betekent, daarom legde ik uit dat het dierenarts betekent. Vind je dat al uit de hoogte? Als iemand iets uitlegt? Ik heb niet zo'n behoefte mijn cv hier neer te pennen eigenlijk, vind je dat dat uitmaakt dan? Zijn allemaal leken hier he. Maar goed, weer wat geleerd, uitleggen is uit de hoogte. Dan ben ik retearrogant, vrees ik.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
Het is trouwens een veel gemaakte vergissing, viva-adam, ik vond je reactie dus niet heel dom. Maar misschien had ik er een smiley bij moeten zetten. Die funktioneren bij mij alleen niet, dat is een bug van het forum.
Mensen kunnen alleen zichzelf redden.
Alle reacties Link kopieren
quote:gladoortje74 schreef op 28 februari 2015 @ 19:01:

Het is trouwens een veel gemaakte vergissing, viva-adam, ik vond je reactie dus niet heel dom. Maar misschien had ik er een smiley bij moeten zetten. Die funktioneren bij mij alleen niet, dat is een bug van het forum.Hij is nog maar 5 dagen lid dus mag ook wel even dimmen hoor met zijn vorige postings. Niet normaal om zo te reageren zoals hij doet.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Redacted
anoniem_219213 wijzigde dit bericht op 28-02-2015 20:36
Reden: typ hier de reden
% gewijzigd
F.U.
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-adam schreef op 28 februari 2015 @ 19:08:



Ps zie je nu echt niet dat ik humor ptobeerde te plegen?Misschien een spiegel dat je geen humor hebt. Ik spreek even voor mijn beurt.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Alle reacties Link kopieren
Ik negeer deze discussie maar even

Poes heeft nu nog steeds normale ogen, misschien had het iets met het licht te maken. Ze is ook druk aan het spelen, niks aan te merken. Ik hou het goed in de gaten en als het een tweede keer gebeurt, ga ik zeker naar het Kruidvat
Alle reacties Link kopieren
quote:viva-adam schreef op 28 februari 2015 @ 18:19:

Reclame mag niet.

Naar Kruidvat.Ik lach me te barsten.
verba volant, scripta manent.
naar de DA
quote:pamelacourson schreef op 28 februari 2015 @ 19:12:

Ik negeer deze discussie maar even

Poes heeft nu nog steeds normale ogen, misschien had het iets met het licht te maken. Ze is ook druk aan het spelen, niks aan te merken. Ik hou het goed in de gaten en als het een tweede keer gebeurt, ga ik zeker naar het Kruidvat bij lichtinval zouden beide ogen vernauwd of verwijd moeten zijn als er verschil is is er iets aan de hand.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven