Pup is vandaag nul geworden

22-06-2016 23:16 780 berichten
Hieperdepiep mijn aanstaande pup is vandaag geboren! Nu moet ik nog minstens 8 weken wachten voordat we samen gaan wonen. Ik vind dat er verdacht veel topics over katten zijn hier maar heel weinig over honden. Hebben jullie tips voor wat ik in de tussentijd kan doen behalve wachten en op bezoek gaan? Een goed boek dat ik kan lezen, spulletjes om te kopen?
quote:cats02 schreef op 13 september 2016 @ 19:13:

Sommige honden vinden een bench fijn andere honden niet. Zegt helemaal niks over de opvoeding verder. Ik heb namelijk een super lieve hond die super luistert en ontzettend sociaal is maar een t*f*s hekel heeft aan de bench en dat altijd al heeft gehad.



Een hond is een hond en reageert niet zoals een mens maar is een gewoontedier. Als een hond zo'n hekel heeft aan de bench heeft het beest daar een negatieve ervaring in opgedaan. Als de benchtraining op de juiste manier is gegaan zal iedere hond de bench beschouwen als een prettige plek waar hij zich terug kan trekken. Niet alleen kan de pup in de bench tijdens afwezigheid van de baas geen onaangename gewoonten ontwikkelen maar de pup is er bovenal ook veilig. Probleem is namelijk dat je tijdens je afwezigheid de pup niet kunt corrigeren als hij vrij in huis rond loopt en dingen doet die je niet wilt. Dát is het begin van het aanleren van gewoonten die je als baas niet prettig vindt. Afleren van aangeleerde slechte gewoontes is stukken lastiger dan aanleren van goede gewoontes.

Als jouw hond dat als pup toevallig niet heeft gedaan, biedt dat voor andere honden geen enkele garantie. Sterker nog de meeste pups halen van alles uit als ze alleen worden gelaten. En iedereen zal z'n pup te zijner tijd enkele uren alleen moeten laten.

Bovendien zal ook de zindelijkheidstraining met het gebruik van een bench makkelijker verlopen omdat een hond zijn of haar eigen nest niet snel zal bevuilen.

En natuurlijk zijn er ook honden die zonder gebruik van een bench snel zindelijk worden en niks stouts doen als de baas weg gaat maar inderdaad geen één hond is hetzelfde en of jouw pup toevallig een makkelijk of een wat moeilijker karakter heeft, weet je pas later en kun je helaas aan zijn schattige puppyneus nog niet aflezen.

Ik vind het opvoeden van een pup meestal een enorme klus waar ik best tegenop zie. Onze laatste hond was er toevallig een met een heel makkelijk karakter maar ik durf er niet vanuit te gaan de opvoeding met deze pup daarom wel weer een appeltje eitje zal zijn. Ik ga er liever bij voorbaat vanuit dat het een lastiger op te voeden hond is zodat ik niet over een paar maanden moet concluderen dat ik het met dit exemplaar vanaf het begin beter anders had kunnen aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
Niet iedere hond is hetzelfde, onze hond heeft de eerste weken alleen in de nacht in de bench geslapen.

Op de dag sliep ze op haar dekentje, en op een gegeven moment snachts ook.

Nogmaals ze heeft nog nooit iets gesloopt en in mijn geval zie ik geen enkele toegevoegde waarde aan de bench.

Je kan het hond laten wennen aan de bench, maar als je hond geschikt is om het zonder te doen, dan lijkt mij dat vokr de hond veel prettiger.
quote:mafalda schreef op 13 september 2016 @ 16:19:

[...]





Ik vind zonder bench veel fijner, en je hebt snel genoeg door of dat gaat.

Een hond opvoeden zonder bench gaat prima.

En natuurlijk is niet iedere hond hetzelfde.Nee precies! Niet elke hond is hetzelfde en als het met jouw hond prima is gelukt zonder bench wil dat niet zeggen dat het voor andere honden ook opgaat. En helaas weet je pas dat het zonder bench niet goed is gegaan als de verkeerde gewoonten eenmaal zijn aangeleerd. Dus ik zou een eigenaar van een pup nooit durven zeggen dat het zonder bench ook prima gaat.
Alle reacties Link kopieren
quote:marianko schreef op 14 september 2016 @ 08:02:

[...]





Een hond is een hond en reageert niet zoals een mens maar is een gewoontedier. Als een hond zo'n hekel heeft aan de bench heeft het beest daar een negatieve ervaring in opgedaan. Als de benchtraining op de juiste manier is gegaan zal iedere hond de bench beschouwen als een prettige plek waar hij zich terug kan trekken. Niet alleen kan de pup in de bench tijdens afwezigheid van de baas geen onaangename gewoonten ontwikkelen maar de pup is er bovenal ook veilig. Probleem is namelijk dat je tijdens je afwezigheid de pup niet kunt corrigeren als hij vrij in huis rond loopt en dingen doet die je niet wilt. Dát is het begin van het aanleren van gewoonten die je als baas niet prettig vindt. Afleren van aangeleerde slechte gewoontes is stukken lastiger dan aanleren van goede gewoontes.

Als jouw hond dat als pup toevallig niet heeft gedaan, biedt dat voor andere honden geen enkele garantie. Sterker nog de meeste pups halen van alles uit als ze alleen worden gelaten. En iedereen zal z'n pup te zijner tijd enkele uren alleen moeten laten.

Bovendien zal ook de zindelijkheidstraining met het gebruik van een bench makkelijker verlopen omdat een hond zijn of haar eigen nest niet snel zal bevuilen.

En natuurlijk zijn er ook honden die zonder gebruik van een bench snel zindelijk worden en niks stouts doen als de baas weg gaat maar inderdaad geen één hond is hetzelfde en of jouw pup toevallig een makkelijk of een wat moeilijker karakter heeft, weet je pas later en kun je helaas aan zijn schattige puppyneus nog niet aflezen.

Ik vind het opvoeden van een pup meestal een enorme klus waar ik best tegenop zie. Onze laatste hond was er toevallig een met een heel makkelijk karakter maar ik durf er niet vanuit te gaan de opvoeding met deze pup daarom wel weer een appeltje eitje zal zijn. Ik ga er liever bij voorbaat vanuit dat het een lastiger op te voeden hond is zodat ik niet over een paar maanden moet concluderen dat ik het met dit exemplaar vanaf het begin beter anders had kunnen aanpakken.Fijn dat de bench zo fijn werkt voor jou. Voor mij dus niet. Vind het een hoop gedoe en zie geen voordelen voor opvoeden of zondelijkheidstraining. Daarnaast heb ik het opvoeden van pups als heel leuk ervaren en zag ik er bij een nieuwe pup die nu 18 weken is niet tegen op. Zou ik ook erg vreemd vinden on er tegen op te zien.
Alle reacties Link kopieren
Wil niet het hele topic kapen over wel of geen bench, sorry murrmurr

Maar oprechte nieuwsgierigheid, je kunt je hond toch ook aanleren om zonder bench te functioneren?

Ik ben echt geen kenner dit is mijn eerste hond, maar als ze iets in huis deed wat niet mocht dan corrigeerde ik haar. En misschien heb ik ook geluk, maar als ik even op een strenge toon nee zeg zal ze het echt nooit meer doen.

Dus ze kan nu prima in huis begeven zonder dat ze iets kapot maakt.

Ze heeft genoeg speeltjes en als ze op haar kleed ligt dan wil ik ook dat ze met rust wordt gelaten dat is haar plekje.



Ik denk dat je eerste uitgangspunt geen bench moet zijn, en als het echt niet anders kan omdat de hond toch stout gedrag toont, ja dan begrijp ik het wel.
Alle reacties Link kopieren
Bij onze oudste hond heeft de hitte soms ook effect op z'n darmen.

Maar wat voer je 'm?
Oh dear, how sad, never mind.
quote:mafalda schreef op 14 september 2016 @ 13:41:

Wil niet het hele topic kapen over wel of geen bench, sorry murrmurr

Maar oprechte nieuwsgierigheid, je kunt je hond toch ook aanleren om zonder bench te functioneren?

Ik ben echt geen kenner dit is mijn eerste hond, maar als ze iets in huis deed wat niet mocht dan corrigeerde ik haar. En misschien heb ik ook geluk, maar als ik even op een strenge toon nee zeg zal ze het echt nooit meer doen.

Dus ze kan nu prima in huis begeven zonder dat ze iets kapot maakt.

Ze heeft genoeg speeltjes en als ze op haar kleed ligt dan wil ik ook dat ze met rust wordt gelaten dat is haar plekje.



Ik denk dat je eerste uitgangspunt geen bench moet zijn, en als het echt niet anders kan omdat de hond toch stout gedrag toont, ja dan begrijp ik het wel.



Volgens mij zie je het verkeerd. Voor onze hond is de bench juist een fijne plek. Hij hoeft dan dus ook niet voor straf in de bench, straffen doen we op een andere (directe) manier. Hij slaapt er 's nachts in maar als hij overdag maar door blijft gaan terwijl ik zie dat hij eigenlijk omvalt van de slaap, dan zet ik 'm ook in de bench. Dat is zijn rustpuntje en dan kan hij ineens in een diepe comaslaap zijn. Als hij in zijn mand ligt dan is hij wakker bij iedere stap die wordt gezet en dus nog steeds erg alert op de omgeving.



Als wij 's avonds weggaan dan laten we pup ook in de bench. Eerst even z'n behoefte laten doen natuurlijk. Zo weet je zeker dat hij niet het huis afbreekt of anderszins slechte gewoontes aanleert waarbij je niet kan corrigeren omdat je niet thuis bent. Vooral voor dit vind ik de bench ideaal.



Maar ieder z'n ding. Wij (en pup) vinden de bench prettig. We hebben de bench overigens niet ingezet met zindelijkheidstraining, wel om te trainen om alleen te zijn.
quote:mafalda schreef op 14 september 2016 @ 13:41:





Ik denk dat je eerste uitgangspunt geen bench moet zijn, en als het echt niet anders kan omdat de hond toch stout gedrag toont, ja dan begrijp ik het wel.Als het je eerste hond is, zou ik er echt eens wat meer over lezen voordat je andere mensen met een pup adviseert om "geen bench" als uitgangspunt te nemen.

https://www.hondentrainingen.nl/benchtraining-hond/

Of vraag dit eens na dit eens op de puppycursus waar je heen gaat.



Als je hond stout gedrag vertoont, ben je te laat! Dan heeft de hond al verkeerd gedrag aangeleerd wat veel lastiger is om af te leren dan om te vóórkomen dat het gedrag wordt aangeleerd.

Juist daarvoor is de bench zo zinvol omdat je nu eenmaal onmogelijk 24/7 op je hond kunt letten.



Heb helaas al heel wat ellende aangehoord en aangezien toen ik in het grijze verleden het "genoegen" heb gehad om voor een rasvereniging achterwacht te zijn voor de puppyhelpdesk en ik heb ook tijdelijk een overplaatsingshond in huis heb gehad. Nou krijg zo'n hond maar weer eens op de rails.....

Ik heb groot respect en bewondering voor mensen die bereid zijn zo'n hond een tweede kans te geven.

Tot een jaar is men meestal heel tolerant t.a.v. een jonge hond en wordt om het stoute gedrag zelfs gelachen. YouTube staat vol met zulke "koddige" filmpjes. Men realiseert zich echter vaak onvoldoende dat juist dit koddige gedrag de basis is van lastig gedrag van de oudere hond en dan is het opeens helemaal niet zo leuk meer.

https://www.youtube.com/watch?v=A6ueDqTZz74
Alle reacties Link kopieren
Slecht gedrag is niet te voorkomen met een bench of eigenlijk is het gewoon een kooi. Daarnaast gaat dit topic niet over wel of geen bench. Sommige mensen willen wel een bench andere niet. Allebei helemaal prima. Waarom altijd dat gedram over wat het beste zou zijn?
quote:Hayek schreef op 14 september 2016 @ 14:00:

Bij onze oudste hond heeft de hitte soms ook effect op z'n darmen.

Maar wat voer je 'm?

Shoarma, een slaatje, Happy Meal... gewoon wat ik zelf eet die avond.



Ik ben democratisch hoor, jullie mogen best over benches doorzeuren. Maar ik ben nog steeds blij dat ik van het onding af ben 's nachts.
Alle reacties Link kopieren
quote:Murrmurr schreef op 14 september 2016 @ 18:29:

[...]



Shoarma, een slaatje, Happy Meal... gewoon wat ik zelf eet die avond.



Ik ben democratisch hoor, jullie mogen best over benches doorzeuren. Maar ik ben nog steeds blij dat ik van het onding af ben 's nachts.
Alle reacties Link kopieren
quote:marianko schreef op 14 september 2016 @ 16:16:

[...]





Als het je eerste hond is, zou ik er echt eens wat meer over lezen voordat je andere mensen met een pup adviseert om "geen bench" als uitgangspunt te nemen.

https://www.hondentrainingen.nl/benchtraining-hond/

Of vraag dit eens na dit eens op de puppycursus waar je heen gaat.



Als je hond stout gedrag vertoont, ben je te laat! Dan heeft de hond al verkeerd gedrag aangeleerd wat veel lastiger is om af te leren dan om te vóórkomen dat het gedrag wordt aangeleerd.

Juist daarvoor is de bench zo zinvol omdat je nu eenmaal onmogelijk 24/7 op je hond kunt letten.



Heb helaas al heel wat ellende aangehoord en aangezien toen ik in het grijze verleden het "genoegen" heb gehad om voor een rasvereniging achterwacht te zijn voor de puppyhelpdesk en ik heb ook tijdelijk een overplaatsingshond in huis heb gehad. Nou krijg zo'n hond maar weer eens op de rails.....

Ik heb groot respect en bewondering voor mensen die bereid zijn zo'n hond een tweede kans te geven.

Tot een jaar is men meestal heel tolerant t.a.v. een jonge hond en wordt om het stoute gedrag zelfs gelachen. YouTube staat vol met zulke "koddige" filmpjes. Men realiseert zich echter vaak onvoldoende dat juist dit koddige gedrag de basis is van lastig gedrag van de oudere hond en dan is het opeens helemaal niet zo leuk meer.

https://www.youtube.com/watch?v=A6ueDqTZz74



Huh ik adviseer niemand iets, ik schrijf juist dat ik geen ervaring heb.

En ik mag toch deze gedachtegang erover hebben.

Heel je tekst is ontzettend belerend terwijl dat helemaal niet aan de orde is.

Nogmaals hier werkt het prima zonder bench met al mijn onervarenheid.

Je kan mij niet wijsmaken dat slecht gedrag alleen veroorzaakt wordt door het wel of niet gebruiken van een bench.

Zo en nu ben ik klaar met het bench verhaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Murrmurr schreef op 14 september 2016 @ 18:29:

[...]



Shoarma, een slaatje, Happy Meal... gewoon wat ik zelf eet die avond.



Ik ben democratisch hoor, jullie mogen best over benches doorzeuren. Maar ik ben nog steeds blij dat ik van het onding af ben 's nachts. fijn dat het zo goed gaat.
Jezus ben me helemaal de tering geschrokken, de kleine werd net op straat gewoon aangevallen door een enge grote hond! Zijn baasje zette zich al schrap toen we langskwamen en sprak die hond al streng toe, maar ik dacht ik ga niet speciaal de straat oversteken. Hij zat aan de lijn, maar baasje hield hem gewoon niet. Hij sprong er zo bovenop, en die baas daar weer bovenop, en allemaal schreeuwen. Die lul zei niet eens sorry! Volgens mij heeft de pup er niets aan over gehouden maar hij likt wel aan een pootje steeds en hij is nog nooit zo direct en rustig naar huis gelopen, hoop maar dat hij niet bang wordt nu.
Alle reacties Link kopieren
quote:Murrmurr schreef op 15 september 2016 @ 10:25:

Jezus ben me helemaal de tering geschrokken, de kleine werd net op straat gewoon aangevallen door een enge grote hond! Zijn baasje zette zich al schrap toen we langskwamen en sprak die hond al streng toe, maar ik dacht ik ga niet speciaal de straat oversteken. Hij zat aan de lijn, maar baasje hield hem gewoon niet. Hij sprong er zo bovenop, en die baas daar weer bovenop, en allemaal schreeuwen. Die lul zei niet eens sorry! Volgens mij heeft de pup er niets aan over gehouden maar hij likt wel aan een pootje steeds en hij is nog nooit zo direct en rustig naar huis gelopen, hoop maar dat hij niet bang wordt nu.Wat rot! Volgende keer als je zo'n hond tegenkomt wel echt dit vermijden door wel de straat over te steken zodat er genoeg ruimte tussen de honden ontstaat. Wat een schrik!
Alle reacties Link kopieren
quote:Murrmurr schreef op 15 september 2016 @ 10:25:

Jezus ben me helemaal de tering geschrokken, de kleine werd net op straat gewoon aangevallen door een enge grote hond! Zijn baasje zette zich al schrap toen we langskwamen en sprak die hond al streng toe, maar ik dacht ik ga niet speciaal de straat oversteken. Hij zat aan de lijn, maar baasje hield hem gewoon niet. Hij sprong er zo bovenop, en die baas daar weer bovenop, en allemaal schreeuwen. Die lul zei niet eens sorry! Volgens mij heeft de pup er niets aan over gehouden maar hij likt wel aan een pootje steeds en hij is nog nooit zo direct en rustig naar huis gelopen, hoop maar dat hij niet bang wordt nu.

Ah getsie, dat soort dingen zijn echt klote! Houd het pootje in de gaten, maar laat niet merken dat je 'm zielig vindt. Dan gaat 'ie zichzelf ook zielig vinden.......

Maar wat zijn er toch een asociale idioten met honden!



quote:Murrmurr schreef op 14 september 2016 @ 18:29:

[...]



Shoarma, een slaatje, Happy Meal... gewoon wat ik zelf eet die avond.





Geen wonder dat 'ie last heeft van z'n darmen!
Oh dear, how sad, never mind.
quote:Murrmurr schreef op 15 september 2016 @ 10:25:

Jezus ben me helemaal de tering geschrokken, de kleine werd net op straat gewoon aangevallen door een enge grote hond! Zijn baasje zette zich al schrap toen we langskwamen en sprak die hond al streng toe, maar ik dacht ik ga niet speciaal de straat oversteken. Hij zat aan de lijn, maar baasje hield hem gewoon niet. Hij sprong er zo bovenop, en die baas daar weer bovenop, en allemaal schreeuwen. Die lul zei niet eens sorry! Volgens mij heeft de pup er niets aan over gehouden maar hij likt wel aan een pootje steeds en hij is nog nooit zo direct en rustig naar huis gelopen, hoop maar dat hij niet bang wordt nu.



Oh wat erg!! Wat erg dat die andere baas zijn hond gewoon niet kan houden...

Ook top dat die baas begint te schreeuwen, moedig je je hond alleen maar mee aan... Zulke mensen zouden niet met hun hond moeten kunnen lopen.



Ik heb geen idee wat voor invloed dit kan hebben op je pup. Hopelijk is hij nu inderdaad niet bang. Wat een nare ervaring.
quote:pluisje26 schreef op 15 september 2016 @ 10:31:

[...]





Wat rot! Volgende keer als je zo'n hond tegenkomt wel echt dit vermijden door wel de straat over te steken zodat er genoeg ruimte tussen de honden ontstaat. Wat een schrik! Nou hij bleef al om de hoek staan zeg maar zodat ik er langs kon, ik ga er niet van uit dat er mensen zijn die niet sterk genoeg zijn om hun eigen beest in bedwang te houden. Maar nu weet ik dat, brrr griezel.
Alle reacties Link kopieren
quote:Murrmurr schreef op 15 september 2016 @ 10:37:

[...]



Nou hij bleef al om de hoek staan zeg maar zodat ik er langs kon, ik ga er niet van uit dat er mensen zijn die niet sterk genoeg zijn om hun eigen beest in bedwang te houden. Maar nu weet ik dat, brrr griezel.



Ja dat verwacht je nooit inderdaad.

Hopelijk heeft je pup er geen nare ervaring aan overgehouden. Extra verwennen vandaag.
quote:Murrmurr schreef op 15 september 2016 @ 10:37:

[...]



Nou hij bleef al om de hoek staan zeg maar zodat ik er langs kon, ik ga er niet van uit dat er mensen zijn die niet sterk genoeg zijn om hun eigen beest in bedwang te houden. Maar nu weet ik dat, brrr griezel.Zou ik ook niet vanuit gaan. Maar weet niet wat voor een bakbeest dat was, ik geloof best dat je die nauwelijks kan houden als ze echt agressief worden
Alle reacties Link kopieren
Ik zag een poosje geleden ook een vrouw op d'r plaat gaan toen d'r hond (formaatje kalf) een jongetje niet zo aardig vond. Gelukkig wilde de hond het kind alleen wegjagen, want anders was het een bloedbad geworden. Zo krankzinnig dat mensen een hond nemen die ze gewoon niet aankunnen........



Onze oudste hond is ook weleens gepakt door een herder van een stel tokkies. Vrouw tokkie bleek het beest helemaal niet te kunnen houden. Leuk als dat soort types in je straat wonen.........
Oh dear, how sad, never mind.
Hij had ook een soort touw om zijn nek, dan vertrouw ik het al helemaal niet. Baasje was zo'n opgepimpt sportschoolgeval, kun je nagaan wat een brute kracht zo'n beest heeft.
Alle reacties Link kopieren
quote:Murrmurr schreef op 15 september 2016 @ 10:53:

Hij had ook een soort touw om zijn nek, dan vertrouw ik het al helemaal niet. Baasje was zo'n opgepimpt sportschoolgeval, kun je nagaan wat een brute kracht zo'n beest heeft.Ik loop tegenwoordig gewoon een paar straten om als ik dat soort figuren zie. Liever een beetje langer onderweg dan dat m'n hond aan stukken gescheurd wordt door de een of andere moordmachine........
Oh dear, how sad, never mind.
Ja ik wil me dan niet laten intimideren maar ik heb mijn lesje wel geleerd.
Snap ik heel goed Murrmurr, maar uiteindelijk ben jij waarschijnlijk toch de 'zwakste' partij en zou ik inderdaad toch eieren voor mijn geld kiezen. Je bent dan wel niet geïntimideerd maar wel je hondje kwijt/getraumatiseerd. Ik heb gelukkig nog niet zo'n situatie aan de hand gehad en voor zover ik weet zijn er ook niet zulke honden in onze buurt. Blijft eng!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven