Pup is vandaag nul geworden

22-06-2016 23:16 780 berichten
Hieperdepiep mijn aanstaande pup is vandaag geboren! Nu moet ik nog minstens 8 weken wachten voordat we samen gaan wonen. Ik vind dat er verdacht veel topics over katten zijn hier maar heel weinig over honden. Hebben jullie tips voor wat ik in de tussentijd kan doen behalve wachten en op bezoek gaan? Een goed boek dat ik kan lezen, spulletjes om te kopen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen verzekering, wij hebben gewoon een apart potje waar we elke maand wat in stoppen. Grote dingen zijn er nog niet gebeurd gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Hij is nu in zijn bench voor de nacht. Hij was ongelooflijk zielig aan t piepen maar we hebben een dekentje bij hem liggen met de geur van zijn mama en hij wordt langzaam rustiger. Fingers crossed!
quote:Falathiel schreef op 25 september 2016 @ 22:30:

Wij hebben geen verzekering, wij hebben gewoon een apart potje waar we elke maand wat in stoppen. Grote dingen zijn er nog niet gebeurd gelukkig.



In mijn onderzoek naar wel/geen verzekering ben ik een ouder onderzoek van het programma "radar" tegen gekomen en die vertelden dat je inderdaad ook een potje kunt aanleggen als je in staat bent om direct geld beschikbaar te hebben als je nog niet veel in het potje hebt gespaard. Ze adviseerden om wel een verzekering af te sluiten als je voor calamiteiten niet voldoende geld direct beschikbaar had.

Het verschil met "geen verzekering" vind ik ten eerste dat je geen drempel hebt om bij ongerustheid een dierenarts te raadplegen. Ten tweede is Mijn ervaring dat de kosten van dierenartsbezoek de laatste jaren enorm zijn toegenomen. Een enkel weekendconsult van een dierenarts kost momenteel ruim 100 EUR en dan is er nog niks gedaan. Onze laatste hond Had eennkwaadaardige tumor en zonder dat we iets bijzonders hebben gedaan, waren we in een paar weken tijd 700 EUR kwijt aan dierenartsbezoek. Hij had aanvankelijk diarree die een paar keer terugkeerde. Uiteindelijk bleek dat na een simpele echo-onderzoek toch iets kwaadaardigs te zijn waarvoor hij geopereerd is. We zijn niet verder gekomen dan dat zijn buik is open gemaakt om te kijken. De Dierenarts belde tijdens de operatie gelijk op om te vertellen dat het foute boel was en in overleg is besloten hem gelijk dicht te maken en te laten inslapen. Vooraf zijn geen biopten genomen en er is geen bloedonderzoek gedaan omdat het weinig zou toevoegen en alleen maar extra geld zou kosten. Onze huidige dierenarts is nog van het soort dat geen onnodige kosten wil maken. De grote dierenkliniek waar we eerst kwamen, buitte dat wat dat betreft elk bezoek veel beter uit. Voor deze simpele handelingen waren we bij elkaar dus toch nog 700 EUR kwijt. We hebben al heel veel jaren honden en mijn ervaring is dat dierenartsenkosten enorm zijn toegenomen de laatste jaren. Als je een beetje pech hebt met een hond kun je voor hoge kosten komen te staan. Zelfs mèt verzekering moet je overigens goed uitkijken dat niet van alles wordt gedaan wat onnodig is want dat vergoedt een verzekering ook niet. Dat laatste staat in de kleine lettertjes en plotseling hoge kosten moet je bijvoorbeeld vooraf melden tenzij het grote spoed is.

Na veel en hoge kosten bij onze vorige honden hebben we daarom bij onze laatste pup (6jaar geleden) besloten om een verzekering af te sluiten. Hij is niet vaak ziek geweest behalve wat kleine dingen maar toch kregen we altijd wel wat terug van die Hema verzekering. De premie was 6 jaar geleden ook nog maar 11 EUR. Dat de premie nu veel hoger is, verbaast me niks en dierenartsen wijzen waarschijnlijk nu niet voor niks vaak op de mogelijkheid van een ziektekostenverzekering voor dieren.

Onze nog betrekkelijk jonge hond had dus nu iets kwaadaardigs en in 4 weken tijd hadden we 700 EUR verdokterd en niet eens veel bijzonders gedaan. Het telt heel snel op.

Voor de pup,die we vandaag gaan halen, sluiten we Vanwege onze ervaringen toch maar weer een verzekering af. Dit keer dus van de OHRA na vergelijkend warenonderzoek en het doorspitten van de kleine lettertjes.

Mur, na een jaar kun je het altijd nog opnieuw bekijken en een vergelijking maken van alle bestaande dierenverzekeringen en eventueel een andere afsluiten als de huidige je bij nader inzien niet goed bevalt.

Voordeel van de Proteq is dat ze bij heup en elleboogproblemen wel vergoeden. Wij hebben echter een type hond dat daar vrijwel nooit last van heeft.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit ook bij proteq voor de "grote dingen". Daarnaast heb ik een ras die problemen kan hebben met heupen en knieën. Voor kleine dingen hebben we een potje.
We blijven bezig hier. De poep was goed, nu krijg ik elke maand een ontwormingstablet voor hem mee en moet ik hem elke maand bij de dierenarts laten wegen. Minder leuk: ze twijfelde of ze een hartruisje hoorde, dus nu gaan we donderdag weer terug zodat de andere DA ook kan luisteren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Murrmurr schreef op 26 september 2016 @ 18:56:

We blijven bezig hier. De poep was goed, nu krijg ik elke maand een ontwormingstablet voor hem mee en moet ik hem elke maand bij de dierenarts laten wegen. Minder leuk: ze twijfelde of ze een hartruisje hoorde, dus nu gaan we donderdag weer terug zodat de andere DA ook kan luisteren. He bah wat een ellende, ik hoop echt dat er niks ernstigs aan de hand is, daar moet je echt niet aan denken
Dank je Mafalda, ik hoop ook dat het niks is!
quote:Murrmurr schreef op 26 september 2016 @ 18:56:

We blijven bezig hier. De poep was goed, nu krijg ik elke maand een ontwormingstablet voor hem mee en moet ik hem elke maand bij de dierenarts laten wegen. Minder leuk: ze twijfelde of ze een hartruisje hoorde, dus nu gaan we donderdag weer terug zodat de andere DA ook kan luisteren.



Bij mijn dierenartsenpraktijk mag je elke maand komen als een soort van consultatiebureau. De pup krijgt dan een positieve associatie met de dierenarts, knuffels en een hapje. Pup mag op de weegschaal staan, tandjeswissel bekeken, de groei en gedrag. Je mag ook vragen stellen en ik maak dan ook graag gebruik van puppyconsult want goed voor de pup en ik kan haar ontwikkeling monitoren. Mijn pup had spoelworm en toen was de interval voor ontwormen na 2 weken en daarna weer na een maand met Milbemax.

Dus ik ga elke maand trouw heen.



Een hartruis is bij kinderen vaak onschuldig, hopelijk bij een pup ook.
Dat maandelijks controleren vind ik eigenlijk ook wel een fijn idee Miekevm, en eng vindt hij het sowieso niet daar. Word alleen een beetje zenuwachtig van haar bezorgdheid, en nu ga ik natuurlijk allemaal Googlen op hartruis en binnenballetje, dat is ook niet raadzaam. Rustig even afwachten maar.
Murr, ik zou bij ongerustheid en twijfel gewoon vragen om een echo want dan weet je het zeker dat er niets is. Zeker in combinatie met slecht groeien, lijkt mij dat geen onredelijk verzoek.
Mijn pup had in het begin ook wel eens dunne poep maar dat hoort erbij. Ik gaf een tijdje verse pens op de brok toen ging het over. Goed voor de darmflora.
Alle reacties Link kopieren
quote:Murrmurr schreef op 26 september 2016 @ 21:27:

Dat maandelijks controleren vind ik eigenlijk ook wel een fijn idee Miekevm, en eng vindt hij het sowieso niet daar. Word alleen een beetje zenuwachtig van haar bezorgdheid, en nu ga ik natuurlijk allemaal Googlen op hartruis en binnenballetje, dat is ook niet raadzaam. Rustig even afwachten maar.Jeetje wat spannend! Ik duim mee dat er niks ernstigs aan de hand is.
quote:marianko schreef op 27 september 2016 @ 08:06:

Murr, ik zou bij ongerustheid en twijfel gewoon vragen om een echo want dan weet je het zeker dat er niets is. Zeker in combinatie met slecht groeien, lijkt mij dat geen onredelijk verzoek.Bedankt voor de tip, ik onthoud het en ga dat zeker vragen als de tweede arts het ook niet met zekerheid kan zeggen!
Alle reacties Link kopieren
Pup hier heeft in het begin ook vaak diarree gehad. Maar hij at dan ook alles wat los en vast zit. En het was een zoektocht naar het juiste voer.

Wij ontwormen hem nu iedere 3 maanden, een week na het ontvlooien. In het begin hebben we vaker ontvlooid.

Als hij niet zou groeien dan had ik mij wel zorgen gemaakt. Maar nu bij 7 maanden is ie 30 kg.
Hij groeit behoorlijk hoor, en hij eet ook niet zo slecht meer, maar je voelt nog wel zijn ribbetjes en de dierenarts zegt dat dat niet hoort. Maar in de hoogte groeit hij prima. Hij is nu met 14 weken 5 kilo. Hij heeft ook geen diarree trouwens, nooit gehad. Af en toe een dagje iets zachter. Het ging alleen om dat overgeven, dat is nu 3x gebeurd, steeds eenmalig. Misschien bel ik gewoon te snel, en zeggen ze altijd dat je beter langs kunt komen. Maar hartruis zou ernstiger zijn.
Ribbetjes mag je voelen maar geen knokige ruggengraat. Als je de ribbetjes niet voelt is de hond te dik.
Alle reacties Link kopieren
Lola is ook heel slank je voelt ook haar ribbetjes. Volgens de dierenarts is ze gewoon prima, wel slank maar dat mag. Dikker worden doen ze vaak na haar sterilisatie.

Ze eet niet heel veel, in ieder geval niet haar brokken, en ik heb al een paar merken geprobeerd. Zo een 3 x per week kook ik vis of vlees voor haar met wat rijst, af en toe een gekookt eitje of een boterham en dat gaat er wel in.

Of je te vaak naar de dierenarts gaat weet je nooit, je bent onzeker en je wil niets over het hoofd zien. Aan de andere kant zal een dierenarts niet zo snel zeggen goh je bent wat overbezorgd je hoeft echt niet te komen voor zoiets..



Morgen moet je toch terug voor zijn hartje?
Ja, gelukkig wel. Vannacht ging hij weer bijna overgeven, ik sliep toevallig op de bank ivm logé en hoorde hem die geluiden maken. Heb hem in slaap geaaid maar weet niet of hij het later nog gedaan heeft en opgegeten, normaal ben ik er 's nachts niet bij.
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 27 september 2016 @ 23:17:

Ribbetjes mag je voelen maar geen knokige ruggengraat. Als je de ribbetjes niet voelt is de hond te dik.Inderdaad. Bij een schapendoes werkt het niet vanwege de vacht, maar bij kortharige honden is de vuistregel dat ze goed op gewicht zijn als je de ribben niet ziet, maar wel voelt.
Oh dear, how sad, never mind.
Alle reacties Link kopieren
Even voor de kenner, wat geven jullie de hond te eten?

Volgens de arts zijn brokken het beste, en mag daarnaast ongeveer 10% uit ander soort voeding bestaan.

Wij zitten wel over die 10% ik geef af en toe dus kip of witvis, gekookt ei, rijstewafel, brood...

Is dit nou niet zo verstandig op deze manier??
Alle reacties Link kopieren
Enige wat mijn hond ernaasst krijgt is groenten die ik teveel heb. En dan nog moet je checken welke groenten honden wel en niet mogen. En dat krijgt hij dan in zijn eigen voerbak. Ik ben er niet van om honden mee te laten eten met wat je zelf eet. Ik ben van mening dat je dan een bedelende hond krijgt. Zodra jij dan een eitje aan het eten bent of een rijstewafel, zit hij te kwijlen omdat hij ook wil. Nee dankje.
Alle reacties Link kopieren
Nee zo bedoel ik het niet, mijn vraag is niet hoe ik mijn hond moet opvoeden.

Ze bedelt niet, al het eten krijgt ze in haar eigen voederbak.

Maar wat krijgen jullie honden extra behalve hun eigen brokjes?
quote:mafalda schreef op 28 september 2016 @ 09:25:

Nee zo bedoel ik het niet, mijn vraag is niet hoe ik mijn hond moet opvoeden.

Ze bedelt niet, al het eten krijgt ze in haar eigen voederbak.

Maar wat krijgen jullie honden extra behalve hun eigen brokjes?



Mijn pup heeft een schuifpuzzle waar hondensnoepjes inzitten, gedroogde pensstaafjes of een strip, gedroogde kipfilet meestal en ze heeft van die lange kauwstaven van runderhuid. Deze laatste zijn erg geschikt tijdens het wisselen vanwege het minimale risico dat stukjes in het spijsverteringskanaal komen.



Als ik wat geef moet ze eerst zitten en ben nu bezig met af dan kan ze werken voor haar eten. Spelenderwijs leren met beloning.



Ze mag ook wel andere dingen zoals een stuk gekookt ei en laatst in een eettent kreeg ze een stukje biefstuk.
quote:Hayek schreef op 28 september 2016 @ 08:10:

[...]



Inderdaad. Bij een schapendoes werkt het niet vanwege de vacht, maar bij kortharige honden is de vuistregel dat ze goed op gewicht zijn als je de ribben niet ziet, maar wel voelt.Mijn pup is niet kortharig, ze heeft een halflange dikke schapenvacht. Het is een algemeen geldende regel voor alle dieren. Op volwassen leeftijd kan ik me voorstellen dat een dikke vacht magerheid kan verbloemen.
Alle reacties Link kopieren
quote:mafalda schreef op 28 september 2016 @ 09:25:

Nee zo bedoel ik het niet, mijn vraag is niet hoe ik mijn hond moet opvoeden.

Ze bedelt niet, al het eten krijgt ze in haar eigen voederbak.

Maar wat krijgen jullie honden extra behalve hun eigen brokjes?Hondenkoekjes, varkensoren, pens etc. Soms dus een beetje groenten. Maar geen eieren, vlees en dergelijke wat ik anderen dus zie geven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven