Pup pas in huis, waar doe ik goed aan?

17-03-2015 10:29 67 berichten
Dus we hebben een puppy in huis en ik zoek wat feedback of ik het goed doe en wat er ook beter kan. Het beestje is een schat, de zindelijkheidstraining gaat naar mijn mening goed (af en toe een ongelukje maar ik laat hem uit na eten, slapen en spelen en die regelmaat helpt) en met de bench voorlopig op de slaapkamer zijn de nachten ook niet zo'n probleem. Momenteel staat die bench wel op hoogte van het bed, vanavond zetten we de bench op de grond naast het bed en proberen we zo de bench richting de gang te verschuiven.



Waar ik wel wat advies over wil is hoe ik moet reageren overdag als ik hem alleen moet laten. Morgen hebben we puppycursus dus daar kan ik het ook vragen maar wil hier ook wat ervaringen horen. De bottomline van mijn vragen zijn dus "hoe kan ik het leren alleen zijn opbouwen en hoe moet ik reageren als hij huilt in de bench?"



Wat meer info:

1) De bench staat overdag naast mijn bureau en als het tijd is om te slapen doe ik hem in de bench met een speeltje/kong. Ik merk dat hij dan toch gaat tegensputteren en piepen. Doe ik er goed aan om even naast de bench te zitten en hem mijn hand te laten ruiken (zonder hem verder aandacht te geven of uit te laten)? Zo wordt hij uiteindelijk wel rustig en kan ik terug aan mijn bureau zitten. Hij mort dan nog even en valt uiteindelijk in slaap.

Ik vraag het omdat sommige mensen zeggen dat ik het compleet moet negeren en het hem moet laten uitzoeken, maar hij gaat dan echt hartverscheurend brullen en kan dit makkelijk meer dan een uur volhouden.



2) Hoe doen jullie het als jullie er toch onverhoopt even wegmoeten? Het is een pup van nog geen 10 weken dus alleen kan hij echt nog niet blijven maar ik moet ook gaan douchen en boodschappen doen en boven schoonmaken en dergelijke. Wat er nu gebeurt als ik ga douchen of schoonmaken is dat hij hartverscheurend gaat brullen tot ik weer in de kamer ben (en moet ik hetzelfde doen als bij punt 1 om hem te kalmeren). Ik lees echter ook weer dat je pas 'mag' terugkomen als het stil is omdat je anders het gehuil zou bekrachtigen maar hij kan dit zoals net gezegd makkelijk meer dan een uur volhouden en dat gaat door merg en been, je hoort het zelfs tot buiten :(.



Ik zet er voor de duidelijkheid bij dat ik echt niet verwacht dat hij nu al perfect alleen kan zijn, zijn naam weet, kunstjes kan doen, zindelijk is en een symfonie componeren, maar ik wil graag een goed begin maken om problemen later te voorkomen



Alvast bedankt
Huilt hij meteen als je de kamer uit loopt? Zo nee:

Pup in bench

Pak snoepjes in je hand

Loop kamer uit doe deur dicht

Wacht 10 tellen en loop kamer in, uitbundig 'braaf' zeggend en geef hem snoepjes en laat em er dan uit en speel met hem.

Die 10 tellen worden 30. Een minuut. 4 minuten. Etc. Zo leer je hem erop vertrouwen dat jij altijd terug komt en altijd blij bent hem te zien.

Het is afzien, een pupje in huis, maar het gaat het waard zijn, echt, en je klinkt alsof je al heel goed en bewust bezig bent ds daarvoor een dikke pluim!

1 dingetje, zelf heb ik mijn pup pas op les gedaan (en naar de echte hondenuitlaat plekken) nadat hij alle entingen had gehad. Ze zijn erg kwetsbaar voor infecties en nemen misschien nog veel in de bek. Maar dat moet je natuurlijk verder zelf weten, ik anap ook wel dat je graag op les gaat met hem. Geniet evrvan!!!
Alle reacties Link kopieren
quote:Stormkraft schreef op 17 maart 2015 @ 10:36:

Huilt hij meteen als je de kamer uit loopt? Zo nee:

Pup in bench

Pak snoepjes in je hand

Loop kamer uit doe deur dicht

Wacht 10 tellen en loop kamer in, uitbundig 'braaf' zeggend en geef hem snoepjes en laat em er dan uit en speel met hem.

Die 10 tellen worden 30. Een minuut. 4 minuten. Etc. Zo leer je hem erop vertrouwen dat jij altijd terug komt en altijd blij bent hem te zien.

Precies zo dus
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Dat inderdaad. Ik snap het wel, wij hebben een pup van 11 weken en hebben het ook op moeten bouwen zo. Die het heel voorzichtig en rustig aan want je wilt geen hond met verlatingsangst!



Mijn ervaring is trouwens dat je een pup wel mee in de winkel in kan nemen, als je haar optilt zal ze wrs niet plassen ofzo en wordt meenemen wel gedoogd.
Inderdaad heel langzaam opbouwen. Hier een pup van 5 maanden, ze is nu een maand bij ons en inmiddels kan ze al wel een minuut of 10 alleen. Het is een kwestie van geduld.
Alle reacties Link kopieren
Die van ons is nu 5 maanden en wij liepen tegen exact dezelfde punten aan.

Punt 1: Heb vertrouwen, het komt goed.



Wat bij ons erg goed werkte om de pup aan de bench te laten wennen is:

- pup in de bench met een koekje

- zelf geen oogcontact meer maken, maar met de rug tegen de bench aan gaan zitten (met een tijdschriftje, boekje, laptop)

- na een minuut of 8 werd de pup vanzelf stil en ging liggen en viel in slaap



In het begin lieten we de pup dan even 10 minuutjes slapen, om haar er vervolgens luid jubelend weer uit te laten. Na een paar dagen merkten we dat de 8 minuten korter werden en ze steeds sneller stil was en ging liggen slapen.

Daarnaast konden we langzaam de afstand naar de bench vergroten. Nog steeds met de rug er tegenaan beginnen, maar zodra ze stil is en ligt, een meter opschuiven, tot je op een gegeven moment aan de overkant van de kamer zit.



Van daaruit zijn we verder gaan oefenen met ook de kamer uit gaan en de intervallen langer maken.

Die van ons kan inmiddels 3,5-4 uur in de bench liggen slapen zonder gejoel.



je hand laten ruiken is natuurlijk een vorm van aandacht geven. (hebben wij op de cursus geleerd).
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heb je de pup nu? Als dat een week of 2 is, zou even douchen en toilet etc toch wel moeten kunnen. Wij zijn echt vanaf een paar dagen nadat hij thuis gewend was al gaan opbouwen hoor, steeds wat langer de kamer uit. Dat uur lang huilen klinkt wel verontrustend, ik hoop niet dat dat een al aangeleerde gewoonte is, ik zou inderdaad gaan voor negeren en uitgebreid belonen als hij stil is. Naam weten is ook echt niet teveel gevraagd. Als het goed is is de fokker hem/haar ook al met de door jouw gekozen naam gaan aanspreken en na thuiskomst heb je dat in een dag of 2/3 wel aangeleerd. Gewoon zijn naam zeggen en als hij kijkt gelijk hup een snoepje. Breek die snoepjes in drieen ofzo anders gaat het veel te hard.

Als je langer weg moet, kun je de pup misschien mee nemen in een draagzak?
Dank jullie wel voor de tips!



Even globaal op een paar dingen terug komen:

1) In hoeveel tijd bouw je dit concreet op? Elke dag een stapje meer (vb maandag paar keren 10 tellen, dinsdag paar keren 30 tellen)? Doe je dit dan ook enkele keren achter elkaar of meer verspreid over de dag?



2) Ik moet dus ook nietmeer mijn hand laten ruiken maar er gewoon stil bij gaan zitten tot hij in slaapt?



3) Ik denk dat de fokker zijn eigen gekozen naam leuker vond want pup reageert niet op de naam die wij hebben aangegeven. Ik probeer hier onder het spelen wel wat mee te doen, loopt vast los.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben het compleet eens met bovenstaande reacties.



Nog 1 tip; wat onze pup erg fijn vond los van alle speeltjes was een knuffel. Om mee te spelen maar om heerlijk mee te slapen, het leek alsof ze zich dan toch iets minder 'alleen' voelt. En wellicht kun je een oude doek / shirt van jezelf in de bench leggen zodat hij/zij jouw vertrouwde geur ruikt.
Hah hij heeft de knuffel van de kat (waar de kat niet naar omkijkt x-D) en ligt op mijn fleecedeken :-)



Nog een dingetje waar ik op wil terug komen trouwens, ik las hier nog de tip om hem wakker te maken als hij slaapt en dan te belonen, maar hoe ik het zie is dat het nog een baby is en zijn slaap hard nodig heeft. Ik word zelf chagrijnig als ik wakker gemaakt wordt, moet ik dit dan wel met de pup doen?
Alle reacties Link kopieren
Nee ik zou hem niet wakker maken. Dat had ik even over het hoofd gezien.



Je hebt het over een knuffeltje, wij hadden echt een knuffel die (bijna) net zo groot was als de pup zelf.



Los van dat; geniet en heel veel plezier met je nieuwe vriendje! Ik ben jaloers .
Alle reacties Link kopieren
Ik lees even mee hoor!

Krijg aan het eind van de week mijn pup en alle tips zijn welkom!



Kreeg zelf als tip om 's nachts iets warms bij hem in de bench te leggen, waar die dan tegen aan kan kruipen.

Een warme kruik o.i.d. dat deed ze bij haar moeder namelijk ook.
Doe wat goed voelt, kritiek krijg je toch wel!
Alle reacties Link kopieren
Wij deden het verspreid over de dag af en toe en begonnen wel gelijk bij een minuut hoor. Maar wel op een moment dat hij al relaxt was of sliep. Als hij sliep hebben wij hem nog nooit wakker gemaakt, dat vind ik raar, een pup heeft echt heel veel slaap nodig. Maar wij beloonden als hij wakker was als je terug kwam en hij piepte niet. Als hij slaapt heeft hij immers toch niet door dat je weg bent geweest.
Ik heb een pup van bijna 10 maanden die perfect alleen thuis kan zijn en dat ook al vrij snel kon. Wat ik heb gedaan is dat ze niet constant achter mij aan mocht lopen maar ook op haar eigen plekjes mocht/moest slapen en spelen en niet alleen maar met mij/bij mij. Als ik even de kamer uit ging om naar de wc te gaan/te douchen/was op te vouwen enzovoort bleef zij gewoon in de woonkamer. In het begin was dat even lastig maar al snel goed.

Inmiddels kan ze zonder problemen wel een paar uur alleen zijn en ligt ze ook los in huis.



Hier overigens ook met 9 weken bij een kleine hondenschool op cursus gegaan. Het was een zomerpuppycursus dus alleen maar pups van haar eigen leeftijd en ik ben super blij dat ik het gedaan heb want ik heb er heel veel aan gehad! Wij zijn nu al met de 3e cursus bezig bij dezelfde hondenschool, ronden deze eind april af en beginnen in mei met Hoopers!



Heel veel geluk met je nieuwe huisgenootje! Ik heb geen moment spijt van mijn kleine boeffie! Het heeft mijn leven enorm verrijkt!
Skyler heb je gewoon gedaan zoals je altijd jouw gang gaat in het huis? En was de pup ook aan het janken en wat deed je dan?



Ik vraag me wel iets af: ik moet beginnen met opbouwen van alleen laten maar er zijn nu toch ook wel momenten dat ik écht langer uit zicht moet dan dat hij alleen 'kan' zijn (ik heb het over een kwartier of halfuur, geen uren). Ik kan niet verwachten dat het meteen goed loopt maar hoe moet ik op hem reageren dan? Als ik terugkom het gehuil negeren tot hij kalmeert en hem dan aandacht geven? Wil hem ook niet perse troosten omdat ik niet wil aanleren dat "alleen zijn" zo eng is dat hij ervoor getroost moet worden, hoewel ik wel snap dat het niet leuk is.
Alle reacties Link kopieren
Ow, dat 'de pup wakker maken' is denk ik wat uit mijn post geinterpreteerd werd. Dat heb ik niet zo bedoelt!

Natuurlijk maakten wij onze pup niet wakker.

Maar ik ging ook geen uur met mn rug tegen de bench zitten natuurlijk. Onze pup lag liever op een kussen of op het vloerkleed te slapen en wilde niet in de bench. Dus als wij gingen benchtrainen, dan ging ik tegen de bench zitten tot ze stil was en sliep. Als ik na een kwartiertje opstond, werd ze uit zichzelf wakker en dan vond ik het goed als ze uit de bench ging om op het kleed verder te slapen.

Als ze bleef slapen in de bench, dan ging ik dr natuurlijk niet wakker maken.
quote:laylalala schreef op 17 maart 2015 @ 16:42:

Ow, dat 'de pup wakker maken' is denk ik wat uit mijn post geinterpreteerd werd. Dat heb ik niet zo bedoelt!

Natuurlijk maakten wij onze pup niet wakker.

Maar ik ging ook geen uur met mn rug tegen de bench zitten natuurlijk. Onze pup lag liever op een kussen of op het vloerkleed te slapen en wilde niet in de bench. Dus als wij gingen benchtrainen, dan ging ik tegen de bench zitten tot ze stil was en sliep. Als ik na een kwartiertje opstond, werd ze uit zichzelf wakker en dan vond ik het goed als ze uit de bench ging om op het kleed verder te slapen.

Als ze bleef slapen in de bench, dan ging ik dr natuurlijk niet wakker maken.Aah op die manier x-D Oke duidelijk, bedankt!
Je moet meteen beginnen met oefenen en dat kan echt meerdere keren op een dag. Dus zometeen al even naar de gang, 10 tellen wachten, terugkomen en belonen. Later vanavond nog eens, morgenochtend weer, uurtje later opnieuw, enz. Het gaat erom dat de pup vertrouwen krijgt in het feit dat jij telkens weer terug komt, ook als dat wat langer duurt, en dat jou roepen geen zin heeft.



Ipv jouw hand zou ik een gedragen T-shirt van jou in de benchmark leggen. En maak er een ritueel van, zodat de hond gaat snappen wat er gaat gebeuren. Even een knuffel en een kus, wat lieve woordjes en dan lekker een poosje slapen.
T shirt zal ik doen dank je wel!



Maar om mijn vraag te herhalen, hoe moet het dan concreet als ik nu al 15 minuten naar boven moet omdat ik wil douchen? Tegen die tijd heeft die echt wel door dat ik weg ben en gaat hij brullen tot ik terug ben en ik kan douchen geen week gaan uitstellen natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:fru1t3lla schreef op 18 maart 2015 @ 09:54:



Maar om mijn vraag te herhalen, hoe moet het dan concreet als ik nu al 15 minuten naar boven moet omdat ik wil douchen? Tegen die tijd heeft die echt wel door dat ik weg ben en gaat hij brullen tot ik terug ben en ik kan douchen geen week gaan uitstellen natuurlijk.



Wij hebben pup van inmiddels 6 maanden dus de periode waar je nu in zit, is nog heel vers in mijn geheugen! Ontzettend leuk maar ook heel lastig om te bepalen hoe je het nu moet aanpakken en of je het nu echt goed doet.



Wat bij ons goed hielp was:

-Pup even goed moe maken. Dat kan door spelen, of een snuffelspelletje te laten doen (bijv. snoepje in een eierdoos en zelf laten openmaken) of een kleine wandeling.

-Daarna pup in de bench met het deurtje open, zelf met je rug tegen de opening aan gaan zitten. Geen oogcontact maken, niet tegen praten. Pupje zal dan merken dat piepen en huilen geen effect heeft maar voelt zich wel veilig omdat jij er bij bent.

-Als pup in slaap valt, deurtje van de bench dicht. Wij hebben de eerste weken een zwarte plaid over de bench heengelegd. Dit hielp bij haar goed omdat ze dan niet geprikkeld werd door de omgeving en zich nog veiliger voelde in haar 'holletje'.

- Blijf even in de buurt tot pup in diepe slaap is.

-en dan als een malle douchen!!



De kans dat ze wakker wordt is niet zo groot. Pupjes hebben heel veel slaap nodig (1 uur wakker=2 uur slapen). Dus als ze goed moe is, merkt ze niet dat je even 10 minuutjes weg bent. Succes!
Alle reacties Link kopieren
Oh ja, en voor de nachten inderdaad een kruikje! Je hebt speciale dierenkruiken die je in de magnetron kan opwarmen. Deze kruikjes zijn veilig en kunnen niet per ongeluk stukgekauwd worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:kitschy schreef op 18 maart 2015 @ 10:26:



-en dan als een malle douchen!!

Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Dank je wel Kitschy! Hoe lang duurde het voordat jouw pup nietmeer ging huilen en piepen in de bench als het slaaptijd was?
Alle reacties Link kopieren
Graag gedaan hoor. Ik had ook veel aan de tips van andere puppy-ervaringsdeskundigen.



Ik denk dat het een week of 3 heeft geduurd voor Fientje helemaal piep-, huil- en zeurvrij overdag en 's nachts ging liggen slapen. Dus wanhoop niet, het gaat echt over. Het gaat van brullen, naar piepen, naar een klein snikje en uiteindelijk meteen zoet gaan slapen. Nu loopt ze inmiddels zelf haar bench in als ik aangeef dat het tijd voor rust is.



Wat ook helpt is de bench leuk maken. En snoepjes zijn awesome! Dus af en toe als je pup niet oplet, een paar snoepjes verstoppen in de bench. Als ze die verrassing een paar keer hebben gevonden, lopen ze steeds vaker zelf de bench in om te checken of er niet ineens een lekker hapje is verschenen.



Als je andere vragen hebt, mag je me ook een pb sturen!
Als je het niet erg vindt dan stel ik ze liever hier want PB functie op viva is bagger . Ik wil anders wel emails uitwisselen (heb een forum email) als je het liever privé houdt.



Ik heb gek genoeg nog geen snoepjes gevonden die hij echt lust; ik heb er een paar geprobeerd maar daar kan hij niet goed op kauwen of speelt hij liever mee dan op te eten. Momenteel gooi ik af en toe wat brokjes die hij lekker vindt of een speeltje in de bench en hij gaat soms ook zelf kijken of er iets is maar uit eigen beweging erin slapen doet hij nog niet.

We hebben hem maar net en het is een lief beestje maar ik word wel heel moe van het gebrul. Ik heb eerder pups gehad, ik heb geen rare verwachtingen vind ik maar als de pup zelfs staat te krijsen als je 3 meter verder staat (en hij niet opgesloten zit maar vrij kan rondlopen) dan weet ik het ook even nietmeer :(. Dit heb ik nog nooit mee gemaakt, vind het best extreem en weet dan ook niet hoe te reageren.



Nog een vraagje over hoe jij het hebt gedaan met de bench; na die drie weken, bleef jouw pup ook rustig in de bench als zij wakker was?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven