pup plast plots steeds in mand

16-09-2016 19:05 74 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo hondenexperts



Wij hebben sinds 2 1/2 week een pup. Nu 12 1/2 week oud dus. De eerste dagen ging het zindelijk worden perfect, zo nu en dan een ongelukje maar al snel alles keurig buiten. Tot hij gisterennacht plots in de mand plaste en poepte, vannacht weer in de mand gepoept en vandaag al 3 keer in de mand geplast. Daarnaast regelmatig buiten geplast. Het zijn flinke plassen. Hij gaat er echt rustig voor staan in de mand.



Is dat iets normaals? Wat doen we nu? Het ging zo prima, en nu plots dit. Moet ik denken aan blaasontsteking? Is dit iets anders? Alle tips zijn welkom!
Alle reacties Link kopieren
Het is een pup en zindelijk worden duurt even. Heb je een bench?
Je kunt voor de zekerheid even naar de dierenarts gaan. Als hij nu veel meer plast, is dat wel raar. Maar het is een pup en die kunnen soms weer een stapje terug, helaas. Dus de rommel opruimen en zorgen dat álle geur uit de mand is (anders herkent pup de mand als de uitlaatplek), weer heel erg vaak buiten zetten en als hij dan buiten zijn behoefte doet: applaus, gejuich en lekkers.

En weer even de wekker zetten na een paar uur zodat het ook goed gaat in de nacht.
Alle reacties Link kopieren
Hoe heb je de mand schoongemaakt? Als er voor de hond nog een luchtje aan zit (en die ruiken dus veel beter) dan wordt dat een poep-en-plas-plekje. Mijn ouders hebben een pup (nu 6 maanden en zindelijk) en gebruiken volgens mij azijn om het schoon te maken.
Alle reacties Link kopieren
Waar komt de pup vandaan? Dat kan nog wel eens verschil maken.

Het kan ook een stukje overprikkeling zijn, misschien heeft hij die dag iets heel spannends meegemaakt of gewoon een drukke dag gehad.

Blaasontsteking zou kunnen, maar dan plas hij vaak kleine beetjes.

Verder zul je heel veel geduld moeten hebben, de ene pup leert het sneller dan de andere. Hij is nog hartstikke jong.
Alle reacties Link kopieren
als we hem buiten zetten doet hij het keurig buiten, en krijgt dan ook direct iets lekkers. Verder is hij bijzonder vrolijk, eet en drinkt goed. De ongelukjes an sich zijn uiteraard geen enkel probleem, als ik maar neits over het hoofd zie.



Net even dierenarts gebeld, althans de assistente: die maakt zich geen zorgen. Goed in de gaten houden en eventueel morgen langskomen als het de spuigaten uitloopt (pun intended)



We gaan maar weer eens even lekker poetsen



En knuffelen uiteraard



Alvast dank voor het advies!
Dettol werkt ook heel goed om alle geurtjes weg te halen. Alleen ruikt daarna je huis naar Dettol
Alle reacties Link kopieren
Ecodor UF 2000 bestellen, dat werkt echt goed tegen ingetrokken geuren.



Hoe vaak ga je met de pup naar buiten om te plassen?
Alle reacties Link kopieren
de pup komt bij een fokker vandaan. Met 10 weken bij ons gekomen. Eerste twee weken dus meer dan prima gegaan. Daarom is de " terugval" zo opvallend. Mijn echtgenoot is as we speak op zoek naar de dettol, om de mand (kunstleer) eens even goed te boenen. De natgeplaste speeltjes draaien al in de wasmachine.



de dag was vandaag niet heel spannend althans niet spannender dan anders, vanuit mensenoogpunt dan.
Even plasje naar de dierenarts brengen. Een pup die "ineens" in zijn mandje gaat plassen is zorgelijk!
Vanuit hondenoogpunt verandert er nu wel van alles; de vrije fase tot ca 12 weken waarin ze nog voor heel veel open staan, gaat over in een meer onzekere fase. En dan kunnen dingen zomaar spannend zijn. Dat kan trouwens nog heel lang, ook puberende honden kunnen ineens weer niet alleen kunnen zijn of niet langs een vrachtwagen durven. Je gaat dan gewoon weer reageren zoals je deed toen je hond jonger was. En dan gaat het al snel weer beter.
Alle reacties Link kopieren
@renate: dat vindt de dierenarts dus niet nodig. We hebben net de mand gesopt. Hij heeft al weer 2 keer buiten geplast. Speelt en rent. Hij blijkt wel vanochtend een bacon strip te hebben gekregen. Misschien dat ie daardoor extra is gaan drinken (wel een officiele honden tractatie, niet een enorme reep bacon uiteraard). Hij is eerder speelser dan anders dan minder speels. na de eerste plasjes heeft mijn echtgenoot de mand alleen oppervlakkig gereinigd. misschien dat dat hem triggerde. Dan nog vind ik dat ie wel vaak plast: 4 keer in het laatste half uur. Maar wel vrolijk en " vrijwillig" en dus drie keer buiten
Alle reacties Link kopieren
toevallig overgestapt op ander voer ?
Ik weet niks van honden, maar ik vind je topictitel zo mooi
Die bacon strip verklaart een hoop... Voor een pup is een "normale" hondensnack soms een enorme maaltijd. Dat hij vrolijk en levendig is, is heel belangrijk. Zo te lezen maakt het beestje zelf zich in ieder geval geen zorgen
quote:eekhoorn12 schreef op 16 september 2016 @ 19:45:

Ik weet niks van honden, maar ik vind je topictitel zo mooi Ik zag de a voor een o aan. Was even een "wat?!"-momentje...
Alle reacties Link kopieren
Allitereert lekker hè? Voer niet veranderd. Hij krijgt vers vlees, 1 keer per dag wat brokjes en een beetje yoghurt
Ahh dus hij krijgt al voer waar relatief veel vocht in zit. Geven jullie hem laat op de avond nog water? Daar ging het met ons eerste pupje bij ons "mis". Midden in de nacht na de plas laten drinken en dan een paar uur erna weer je bed uit omdat pupsel moet plassen... Dat was niet zo slim
Alle reacties Link kopieren
Waarom een beetje yoghurt? (zomaar nieuwsgierig)
Alle reacties Link kopieren
yoghurt: omdat ie dat bij de fokker al kreeg en het heel lekker vindt. Dus wij doen braaf wat er op zijn eetlijst staat. Uiteraard wel aangepast aan gewicht.



Net even buiten gaan wandelen. De jongeman wilde echt niet ergens anders plassen (wel heerlijk snuffelen) maar deed in de tuin direct een grote plas. En na zijn laatste portie vlees een keurige grote boodschap. We gaan vol vertrouwen (en met slechts goed wasbare spullen in de mand) de avond in. Gewoon elk uur even naar buiten, en morgen wellicht iets vroeger dan normaal naar beneden. Morgen ook eerste puppycursus, dus het zal een drukke dag worden voor het jochie! Hij wordt wel opeens een stuk drukker, althans in de avond. Wellicht wordt het tijd iets minder "rustig" met hem te doen, en hem iets meer uitdaging aan te bieden. Alles met mate, uiteraard
Alle reacties Link kopieren
Jammer nou weet ik nog de beweegreden niet

Veel plezier morgen bij de puppycursus. Erg leuk hoor, ga je veel profijt van hebben. Ook daar kan je met van die vraagjes terecht.
Ik las 'pup plast steeds in mn mond'

Alle reacties Link kopieren
waarom de yoghurt ?? iemand, ben nu wel nieuwschirig
Alle reacties Link kopieren
vandaag nog 2 kleine ongelukjes. echt een mini beetje in de mand. Verder vooral veel grote plassen buiten. EN puppy cursus vond ie leuk, maar indrukwekkend. Uitgeteld was hij. Maar: wel keurig in het gras geplast na afloop. Net weer een prima plas in de tuin. En de mand geurt heerlijk naar dettol (-:



We houden het er maar op dat hij even moet wennen. Hij blijft onverminderd vrolijk.
En, hoe gaat het met je pupseltje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven