Pup van 6 maanden wil blaadjes vangen

17-11-2015 21:33 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een Golden Retriever van bijna 6 maanden oud.

Hij doet het op zich heel erg goed en hij leert snel.

Nu het echt herfstweer is met de nodige wind en rondvliegende blaadjes hebben we echter één "probleempje".

Hond vind al die rondvliegende blaadjes natuurlijk heel erg leuk en wil ze vangen zodra hij iets ziet bewegen.

Hij is inmiddels al best groot en sterk en ik ben erg klein en weeg niet veel waardoor het mij veel moeite kost hem te houden als hij onverwachts een enorme ruk aan de riem geeft als er weer een blaadje voorbij waait.

Heeft iemand hier misschien een tip om hem dat af te leren?

Als ik het zie aankomen roep ik "nee!" en vaak helpt dat wel.

Hij wordt natuurlijk beloont met een snoepje en een knuffel als hij het blaadje laat waaien.

Als hij niet luistert of het onverwacht doet geef ik een kort rukje aan de riem (tip van de hondenschool) om hem te corrigeren, maar vaak helpt dat niet omdat hij zo gefocust is op de blaadjes en moet ik hem zo ongeveer mee sleuren.

Op zich is het natuurlijk best grappig om te zien, maar ik kom soms thuis met pijnlijke armen van al zijn getrek en dat is natuurlijk niet de bedoeling.

Verder loopt hij over het algemeen netjes aan de riem, al is hij sinds een week wel meer aan het klieren.

Misschien begint hij te puberen, dat zou het klieren wel verklaren.

Hopelijk heeft iemand hier de gouden tip zodat we weer rustig kunnen wandelen zonder dat mijn armen steeds uit de kom worden getrokken.
Alle reacties Link kopieren
Haha jep die van ons deed en doet het nog steeds af en toe (is inmiddels 1,5 jaar). Omdat t n dwergpinscher is niet zo'n probleem natuurlijk want mijn arm kan het wel aan.



Maar nu voor de oplossing, wat bij ons hondje hierbij het beste heeft gewerkt en nog steeds werkt is om het commando 'volg' goed aan te leren en daarbij zijn meest favoriete snack te gebruiken als hij dit goed doet. Als ie dan achter blaadjes aangaat zeg je 'nee' - kort rukje - en dan 'volg'. De volg dus dan eerst wel goed binnen en op de hondenschool aanleren, zodat de hond weet dat hij dan ook beloond gaat worden als hij een tijdje goed heeft gevolgd
Kijk, luister en geniet... want mooier dan dit wordt het niet!
Alle reacties Link kopieren
Had je niet beter een kleinere hond kunnen nemen? Als je hem nu al niet kan houden.. Hoop dat het nog goedkomt met de opvoeding anders word je straks achter hem aangesleept door het bos. Ik hoop dat je overdrijft in je op, anders maak ik me zorgen
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat
Alle reacties Link kopieren
Op onze puppycursus gaven ze ons de tip om, wanneer de hond niet wil luisteren en ook geen aandacht geeft, gewoon te blijven stilstaan en niets te zeggen. Op een bepaald moment zal de hond doorhebben dat je zijn aandacht wil en naast je komen zitten en naar je kijken (Zo gaat het bij ons toch). Onze pup kent zijn bevelen maar is zo ontzettend snel afgeleid dat soms niets anders werkt. Wanneer ze dan uit zichzelf naast mij komt zitten en me aankijkt, beloon ik haar de hemel in. Na enkele weken merken we echt al een verschil tijdens de wandelingen!
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben een hulphondpuppy (woont bij hen tot 1 jaar) en elk jaar in de herfst baalt iedereen van die blaadjes die vallen. Je pup is dus niet de enige, maakt het niet minder onhandig. (Onze labrador is inmiddels 3 en gelukkig ondertussen minder geinteresseerd in vallende blaadjes)

Ik vind de tip van tien_voor_tien wel een goede en misschien kan je de hond ook afleiden met een spelletje? Ik nam dan een speelgoed mee wat ze heel leuk vind, maar nooit zelf mee mag spelen (dus alleen tijdens wandelingen/trainen). Ik gebruikte het om de aandacht van andere honden af te leiden, maar met vallende blaadjes werkt denk ik ook wel. Overigens moet ik eerlijk bekennen dat het hier met wisselend succes was, maar onze hond is ook erg sociaal
Alle reacties Link kopieren
Hier is woef een jaar of 3 en half en vliegt ze nog achter blaadjes en eikels en alles aan.

Maar volg is wel volg en de kleine correctie heeft zijn effect zeker. En nee dat is geen maanden trainen geweest.. Even denken... Maandje of 2 nu denk?



Loslopend mag ze er achter aan. Aan de riem loopt ze gewoon aan mijn knie met dr kop. Geen gedonder en dat weet ze (over t algemeen)
Alle reacties Link kopieren
Een goede mix van spelen en volgen zoeken. Misschien eerst even in de tuin uitrauzen voor je met 'm gaat lopen voor het uitlaten? Dan laten volgen naar de hondenuitlaatplaats, daar los voor het plassen/poepen en weer even spelen, en terug naar huis weer netjes volgen. De oefeningen om tijdens het volgen de aandacht vast te houden heb je denk ik op cursus ook al wel gehad?
Alle reacties Link kopieren
Google eens op "Gentle Leader". Die in combinatie met gedragstraining zou het al heel veel moeten verbeteren. Pup is pas zes maanden en nog lang niet opgevoed. Grote rassen zijn pas met 1,5 a 2 jaar echt volwassen in bouw en gedrag.
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips tot nu toe.

Volgen krijgen we inderdaad op puppycursus, maar helaas is onze hond zo snel afgeleid dat hij dat vergeet zodra hij iets interessants ziet.

Ik kan hem overigens prima de baas, hij luistert over het algemeen heel erg goed en hij kent alle commando's natuurlijk, maar als hij vanuit het niets zo'n enorme ruk aan de riem geeft moet ik wel even moeite doen om hem te corrigeren.

Ik maak me daarom ook helemaal geen zorgen voor als hij groter is, het is ook echt alleen met die blaadjes.

Op cursus zeggen ze dat het het ras en de leeftijd zijn en dat het vanzelf over gaat.

Ik ga ook veel naar het bos met hem en daar mag hij ook zijn gang gaan zoveel hij wil, daar laat ik hem lekker rennen, door de plassen dabben en blaadjes vangen.

Je zou denken dat hij daarna wel moe is en geen interesse meer in de blaadjes heeft, maar niets is minder waar.

Ik vind de tips over het stil blijven staan en van te voren in de tuin laten uitrazen wel goed, daar ga ik zeker iets mee doen.

Gelukkig is hij verder erg lief en luistert hij over het algemeen erg goed, het is echt puur en alleen dat gejaag op die blaadjes.

Maar goed, ik ga meteen aan de slag met jullie tips en hoop dat het snel "over waait"😉
Ach hij is 6 maanden, geniet nog even van dit puppygedrag en oefen rustig verder.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je hem niet aldoor aan de riem moet laten lopen. Hij moet een keer los kunnen zodat hij lekker achter de blaadjes aan kan rennen, zijn EIGEN ding kan doen. En daarna zal het wat gemakkelijker voor hem zijn als je wil dat hij goed mee loopt.
Alle reacties Link kopieren
Er staat je nog wat te wachten als het gaat sneeuwen.
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
Overigens geef ik geen extra correctie als hond wegschiet in zijn riem. Meest zie ik het aankomen, zet me iets schrap en vang de ruk op. Hond corrigeert zichzelf dan al dus een extra ruk is onnodig en zinloos.



Probeer hond te lezen. Helemaal voor ben je het niet altijd maar je kan wel leren zien en opvangen.
Alle reacties Link kopieren
De easy leader was hier ideaal bij een boxer en kinderen die hem niet konden houden. Deze gaat om zijn bek en nek heen en je maakt de riem vast onder zijn bek. Na een tijdje was het alleen maar nodig om hem mee te nemen en te laten zien op het moment dat hij niet luisterde
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu niet gaan voor een easy pf gentle leader zoals een aantal adviseren. Hond is nog jong en hem nu al verpesten door er meer aan te hangen. Trainen ja. Hulpmiddelen nee.

Riem en halsband en veel geduld brengt je er ook met wat koekjes en worst.
Alle reacties Link kopieren
Vlak vóór het moment waarop hij geen aandacht meer voor jou maar voor iets anders heeft maak je een geluidje en een gebaar. Ik zou naar hem wijzen en daarna naar de plek naast me.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Je moet hem aanwijzingen geven wat hij moet doen, niet wat hij allemaal niet moet doen -D

Dat is je fout.



Dus wil je dat hij rustig achter je aanloopt en zie je iets wat hem zou kunnen afleiden dan wijs je naar hem. Hij heeft geleerd om op je hand te letten. Wijs je naar hem dan betekent dat `let op..`. Hij richt dan zijn neus naar jou en dat laat je volgen door een gebaar, bijvoorbeeld tikken op de zijkant van je bovenbeen betekent `volg mij`. Naar voren wijzen betekent`je mag weglopen. je bent vrij om te rennen`.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
quote:Monatala schreef op 17 november 2015 @ 21:41:

Had je niet beter een kleinere hond kunnen nemen? Als je hem nu al niet kan houden.. Hoop dat het nog goedkomt met de opvoeding anders word je straks achter hem aangesleept door het bos. Ik hoop dat je overdrijft in je op, anders maak ik me zorgenKomt vast goed met de opvoeding. Ik ben zelf ook klein en licht en heb een golden retriever van nu 11. Loopt keurig naast me hoor, arm is nooit uit de kom getrokken. Dit zijn juist honden die goed te trainen en op te voeden zijn. De mijne weet nog steeds dingen die hij op puppycursus geleerd heeft (zoals voedsel van vreemden weigeren).
Alles is mooi wanneer het echt is - Sara Kroos
Alle reacties Link kopieren
Vanmorgen met wandelen ben ik meteen aan de slag gegaan.

Stoppen met lopen zodra hij ook maar een beetje trok en complimentjes en snoepjes geven als hij het goed deed.

Steeds zorgen dat hij zijn aandacht op mij gericht had en het ging meteen een heel stuk beter!

Ik hoefde na een paar meter alleen maar "volgen" te zeggen als hij voor me uit wilde lopen ipv naast mij en hij corrigeerde zichzelf meteen en kwam weer netjes naast me lopen.

Loslopen kan en mag hier in de wijk niet, maar ik ga een aantal keer per week naar het bos en daar mag hij altijd los.

Vreemd genoeg rent hij dan nooit achter blaadjes aan, hij is dan veel te druk met rennen, stokken zoeken en snuffelen.

Ik ben blij om te lezen dat onze hond niet de enige is die blaadjes zo leuk vind want andere honden zie ik altijd keurig mee lopen.

En sneeuw, ja daar kijk ik inderdaad al heel erg naar uit nu, haha!
Alle reacties Link kopieren
Een hond moet elke dag los kunnen. Ik zou me daarom niet aan de regels houden want regels haten honden. Tenzij het de hond of de omgeving in gevaar brengt, zoals met verkeer.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven