Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!



Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!







RIS-toetsen



Tussentijdse toetsen



14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie



Examens



06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)



25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
Alle reacties Link kopieren
Nou kabouter ik zou voorlopig echt het riedeltje aanhouden. 1x kijken is 99 keer genoeg maar de 100e keer vraag jij je achteraf af waar die auto nou in hemelsnaam opeens vandaan kwam. Het is namelijk gewoon het beste om het riedeltje af te gaan. Al helemaal als je zo weinig ervaring hebt.
@ Summer! Ha leuk! Ook wel chill om even te oefenen



Ja die eerste wat was overenthousiast. Mijn moeder is altijd super panisch bij mensen in de auto en die vond dat ik echt keurig reed dus het viel echt heel erg mee.



Orzoo, lees mijn 2de bericht, ik kijk wel in alledrie de hoeken (achter, zij en dode hoek) maar niet meer dat mijn rij-instructeur zei: je moet nu invoegen kijk hier hier hier nu richting nacontrole en gaan. Dat bedoel ik met 3delig kijken.



Ik kijk gewoon in m'n achteruitkijkspiegel of 't een beetje rustig is en dan kijk ik wel in m'n andere spiegels, maar ik hou niet het riedeltje aan, want ik zie het niet zo snel, dus nu kijk ik lekker op m'n eigen manier en dat maakt het veel makkelijker.



Maar 't kwam heel raar over, dat snap ik, maar ik bedoelde het als: je moest zo precies het zo aflopen en nu kan ik zo vaak op en neer kijken als ik wil. Sorry, dat was gewoon m'n enthousiasme dat het zo goed ging.

En dat ik in z'n 5 moet rijden van m'n moeder: het gaat helemaal niet echt harder, in mijn lesauto reed je als je in z'n 5 stond zonder gassen al 80 maar in mijn moeders auto rij je alleen als je gas geeft dus vandaar dat je in zo'n hoge versnelling rijdt, want dat scheelt gewoon heel veel benzine. Maar mijn moeders auto is ook al oud, misschien dat het daarom kan

Iig, ik rij niet te hard en ik kijk in al mijn spiegels maar ik kijk niet meer precies volgens de regels maar zo dat ik het zelf zie. Daarom rij ik nu veel zekerder, vroeger sneed ik op de snelweg bijna altijd iemand af, nu niet 1x gebeurd.



Ik ben wel zoooooooo kapot, hang lekker op de bank met mijn 2 poesjes die elkaar voortdurend in de haren vliegen (zijn pas net bij elkaar) maar ik ga geen stap meer verzetten vandaag.



Summer, heel veel rijplezier! Ik heb echt fijn gereden, vooral omdat de mercedes waarin ik leste heel zwaar was, maar ook heel sterk reageerde, mijn moeders auto is veel lichter maar die moet je ook echt sturen, die reageert gewoon ietsje trager, maar da's wel makkelijker voor mij.

En de motor van mijn moeders auto is niet zo sterk dus ik heb het gevoel dat ik veel minder hard rij maar daarom moet ik dus wel echt goed op de meter letten, want ik kan m'n eigen snelheid minder goed inschatten.

Oh en ik kan echt niet parkeren in deze auto, moet het elke keer 100x opnieuw doen haha.



Maar goed, jongens, echt, ik ben echt voorzichtig. Echt waar. Ik had het niet zo moeten posten. Maar ik heb wel heel erg veel geleerd, vooral aan zelfverzekerdheid en ontspannenheid gewonnen, maar ook echt in een vreemde stad rijden en de weg zoeken. En dan dus nog wel op de weg letten ipv dat ik helemaal de draad kwijtraak.



Veel rijplezier en ik kom nog wel eens laten weten hoe het gaat (:
Alle reacties Link kopieren
Haha ik herken het gewoon van mezelf, mijn vriend was ook verbaasd hoe zeker ik reed de eerste keer, tot ik in drukke situaties kwam en toch wel onzeker werd. Vrijwel iedereen moet gewoon leren rijden na de lessen en dat kost tijd.

Nu na een jaar kan ik van mezelf zeggen dat ik geen helemaal beginnend bestuurder meer ben, nog wel officieel beginnend, maar na min 10.000 km zit het er toch al wel goed in :p.
Atelier: nou ik ben ook wel blij dat m'n moeder nog bij me in de auto zat. Ze heeft me helemaal niet gecoacht maar ALS ik helemaal in paniek was geraakt had ze 't kunnen overnemen.



En ben blij dat ik veel files heb gereden en in een nieuwe stad. En niet in paniek ben geraakt maar heel kalm ben gebleven.



10.000 km, je hebt lekker doorgereden! Ik hop dat ik dat ook haal in een jaar! Nog 99750 km te gaan haha.



Fijn he, als je vriend vertrouwen in je heeft
Alle reacties Link kopieren
Klinkt goed allemaal .. ik ben zo benieuwd hoe ik rij zonder instructeur die kan ingrijpen! Mijn vriend heeft nog geen rijbewijs dus wel fijn dat mijn vader (beroepschauffeur zelfs) even meegaat het eerste stukje! Ben benieuwd wat hij ervan vindt, z'n dochter achter het stuur haha!
Alle reacties Link kopieren
Atelier hoe gaat t verder met t rijden? Hier goed. Heb ondertussen alweer in 9 auto's gereden!! En 4 landen
Alle reacties Link kopieren
kabouterpuntmuts en summerdee nog gefelicteerd met het behalen van jullie rijbewijzen



Ik mag zelf volgende week afrijden denk er al de hele tijd aan :(

waren jullie zenuwachtig en nog tips om dat onder controle te houden.
Alle reacties Link kopieren
Heb jij een Nickchange gehad oorzoo? Jij bent toch mijn mede Utrecht ganger? Of ben je nieuw hier :-D



Gaat goed hier hoor! Rij vooral nog in de weekenden, ga door de weeks met trein naar m'n werk en m'n vriend heeft de auto mee. Merk dat ik dus echt steeds lekkerder rij veel inzicht en weinig situaties waarin ik nog schrik. Begin gwn een eigen stijl te ontwikkelen .



Bij mij staat de teller op 3 qua auto's :p in drie landen. Maar we gaan van het voorjaar wss een andere auto kopen onze Opel Corsa is dan echt op (15 jaar oud en >200.000 km op de teller). Nog best lastig iets nieuws uitzoeken!
Alle reacties Link kopieren
Succes bezzy!



Ben zoooo jaloers op degenen die al lekker legaal alleen mogen rijden!



Pff,ik heb vandaag al weer les 49 gehad,maar ging niet zo best...soms vraag ik me echt af of ik alles ooit onder de knie krijg!
.
Alle reacties Link kopieren
quote:Atelier_madame schreef op 13 december 2012 @ 22:37:

Heb jij een Nickchange gehad oorzoo? Jij bent toch mijn mede Utrecht ganger? Of ben je nieuw hier :-D



Gaat goed hier hoor! Rij vooral nog in de weekenden, ga door de weeks met trein naar m'n werk en m'n vriend heeft de auto mee. Merk dat ik dus echt steeds lekkerder rij veel inzicht en weinig situaties waarin ik nog schrik. Begin gwn een eigen stijl te ontwikkelen .



Bij mij staat de teller op 3 qua auto's :p in drie landen. Maar we gaan van het voorjaar wss een andere auto kopen onze Opel Corsa is dan echt op (15 jaar oud en >200.000 km op de teller). Nog best lastig iets nieuws uitzoeken!

Ohja dat ben ik idd Ik vergeet soms dat veel forummers niet weten van mn nickchange haha.



De auto die ik momenteel rijd is dit jaar 20 geworden en heeft ondertussen 215.000 op de teller staan maar is volgens mij nog niet bereid te sterven haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:woman2012 schreef op 14 december 2012 @ 12:07:

Succes bezzy!



Ben zoooo jaloers op degenen die al lekker legaal alleen mogen rijden!



Pff,ik heb vandaag al weer les 49 gehad,maar ging niet zo best...soms vraag ik me echt af of ik alles ooit onder de knie krijg! tuurlijk wel!!! Gemiddelde ligt hier op 45 lessen. Maar daar zitten ook allemaal mensen bij die maar 10 of 20 lessen nemen!
Nou vandaag weer 100 km erbij:)



Moet echt een nieuw lesje parkeren. Snap er niks van in mijn moeders auto

Wel vandaag in heeel harde regen gereden en m'n eerste keer aquaplaning meegemaakt, daar schrok ik wel van. M'n moeder zag het aankomen en zei 'niet remmen wat er ook gebeurt en trap je koppeling in' dus dat deed ik en het ging prima, maar 't was echt eng om geen controle te hebben over het stuur.



Merk ook wel dat ik als het zicht zo slecht is echt in een keer heel veel overzicht verlies, die regen en dan al die lichten die weerspiegeld werden (was ook nog donker). Echt verwarrend, dus dan moet je wel echt veel voorzichtiger rijden want afstanden lijken anders enzo.

En met 3 mensen in de auto gereden (excl mij), da's ook wel lastig. Iedereen wees me namelijk een andere kant op en ze gingen voortdurend goedbedoelde raad geven (zie je die voetganger? Ja. Remmen, het stoplicht wordt rood! Ja. Ik ben niet dom of blind.) Reed met mijn zusje die volgende week moet afrijden dus die had overal commentaar op en zat echt extreem mee te kijken. Heel irritant haha. Maar ze wou natuurlijk ook heel graag zelf rijden.



Maar wel leuk, want ik heb weer veel geleerd en vooral ook om me niks aan te trekken van anderen maar zelf te rijden.



Ik zit mobiel dus voor degene met 49 lessen: ik ken iemand die 134 lessen heeft gehad en ze kan nu heel goed rijden. Ja ze baalde als een stekker dat 't zoveel geld kostte, maar if that's what it takes... Ik bedoel ik had echt een hekel aan rijles en heb in de afgelopen 3 dagen meer geleerd dan in al die lessen bij elkaar (nouja niet echt natuurlijk maar voor m'n gevoel), maar je wil gewoon zeker weten dat hoe je rijdt veilig is. En dan beter teveel dan te weinig les toch? Ik sprak vandaag mijn invalster, heb haar naar huis gereden en zij zei: meid, je rijdt echt goed, voor je ervaring, maar dat komt echt omdat je nog zoveel extra les hebt gehad. Je kent nu niet alleen de regels, ze zijn geautomatiseerd.

Dus het is alleen maar beter



En voor degene met 9 lessen: ja weet je wat ik irritant vind? Al die mensen die naast me blijven rijden op de snelweg. Of die hun richtingaanwijzer aan doen als ze naast je rijden, dat vind ik eng, straks zien ze me niet weet je? Oh en aanhangwagens die over de helft van de rijstrook naast me slingerde.



Heb vandaag ook een heel ernstig ongeluk gezien. Weet niet hoe het gebeurd was, maar op een kruispunt volgens mij 2 die linksaf wilden. Zie ook zo vaak mensen die die strepen verkeerd rijden, maar die staan er niet voor niets toch? Volg gewoon je eigen bocht!



Nouja, iig wil ik echt niet dat dat me gebeurt, dus ik kijk nu extra extra extra goed naar de strepen op kruispunten.



Nouja, het autorijden is heel leuk en het gaat super! Ook fijn om te zien dat ik al dingen leer van de foutjes die ik maak: die maak ik niet nog een keer. Gelukkig (nog) geen grove fout gemaakt.



Succes lessers! Probeer de moed erin te houden, het is het waard! En summer, heb je al gereden?
Alle reacties Link kopieren
Bezzy, spannend hoor volgende week!

Het blijft natuurlijk een spannende situatie, en dat kan je ook gerust benoemen naar de examinator. Ik was ook zenuwachtig, maar op het moment dat ik de motor startte was dat gevoel gek genoeg bijna verdwenen. Gewoon doorademen, en rijden zoals je in je lessen hebt geleerd.. en onthoud je instructeur laat je niet voor niets examen doen he!!



Woman houd moed! Het is gewoon pittig soms.. dat herken ik wel. Maar écht er komt straks een moment dat het helemaal lekker gaat en dat het ook zo blijft. En dan ben je klaar om af te rijden, het is toch het belangrijkst dat jij veilig de weg op kan straks? Ook voor jezelf.

Mijn instructeur had een 'record' met iemand van 268 lessen.. maar die vrouw rijdt nu waarschijnlijk goed en veilig rond hier..



Kabouter, nog niet zelf gereden.. ging gister op stap met een vriendin en ik was al in de kroeg met wat collega's.. dus ze zei; jij kan wel even een stukje rijden zo. Maar ik had 1 biertje op, en zeker met de eerste keer rijden wil ik dat gewoon niet. Deze week oefenen, en dan vrijdag de auto ophalen.. gaan mijn vriend en ik 's avonds eerst eens even lekker uitgebreid naar de Makro hier. En dan zaterdag op naar Antwerpen! Vind het toch wel een klein beetje spannend worden, maar ik ga me niet gek laten maken.. ik doe het gewoon!! Ik heb niet voor niets dat pasje gekregen toch? gewoon het hoofd koel houden en rustig rijden.. ik ben benieuwd hoe ik het ga doen!

Ga het zeker laten weten hier..



Veel les- en rijplezier allemaal!!
Alle reacties Link kopieren
quote:kabouterpuntmuts schreef op 13 december 2012 @ 18:55:

@ Atelier: nee tuurlijk kijk ik alledrie de spiegels, maar ik bedoel dat ik nu niet meer dat in die stapjes doe, achter 1 sec zij 1 sec dode hoek 1 sec, maar gewoon echt kijk achter tot ik een plekje zie en dan verder kijk zij en dode hoek ipv maar te gaan omdat m'n instructeur het zegt, maar het eigenlijk niet zelf gezien te hebben, omdat je dat riedeltje moet laten zien. Maar snap dat het verkeerd klonk nu ik het terug lees, haha

En vlotheid in de zin van dat ik heel vaak 40 reed op een 50-weg en nu dus gewoon 50 rij.

Niet dat ik niet meer kijk en met 80 door de stad scheur, haha. Alleen heel even te hard gereden op de snelweg (130 op 120 dus viel wel mee) toen ik een stoet vrachtwagens moest passeren, maar ben dus ook niet echt een snelheidsduivel hoor





Haha, als ik het dikgedrukte lees vraag ik me af hoe jij aan je rijbewijs bent gekomen, maar gelukkig gaat het nu goed en kijk je echt en rij je volgens de aangegeven snelheid enz.



Wat ik me afvraag, hoe rij jij in z'n 5 door de stad? Wanneer schakel jij door naar 5? Bedenk ook dat versnellen in een te hoge versnelling juist niet zuinig is!



Veel rijplezier nog! Herkenbaar dat je moe bent na die eerste lange ritten
Alle reacties Link kopieren
Ik denk wel te snappen wat je bedoelt met het 'riedeltje', als je rijles hebt ga je het riedeltje af, maar ik was destijds zo bezig met de stappen van het riedeltje juist volgen dat ik niet goed kon opnemen wat ik zag, ook al ging ik elk stapje keurig af. Maar goed, tegen het einde van mijn lestijd deed ik het natuurlijk zelfstandig. Lijkt me wel noodzakelijk, tijdens je examen zit je instructeur ook niet naast je om te zeggen wanneer je kan, toch?



Desondanks, wat Atelier en Orzoo (ben steeds geneigd om jou 'R' te noemen ) zeggen klopt wel, niet te overmoedig worden. er kan van alles gebeuren in het verkeer!
Alle reacties Link kopieren
quote:kabouterpuntmuts schreef op 13 december 2012 @ 21:08:

10.000 km, je hebt lekker doorgereden! Ik hop dat ik dat ook haal in een jaar! Nog 99750 km te gaan haha.
Alle reacties Link kopieren
quote:woman2012 schreef op 14 december 2012 @ 12:07:

Succes bezzy!



Ben zoooo jaloers op degenen die al lekker legaal alleen mogen rijden!



Pff,ik heb vandaag al weer les 49 gehad,maar ging niet zo best...soms vraag ik me echt af of ik alles ooit onder de knie krijg! komt wel goed hoor, echt waar! Probeer te ontspannen en te accepteren dat je aan het leren bent. Hoe meer ruimte je jezelf geeft om gewoon rustig alles te doen hoe beter het zal gaan. Succes nog!
Alle reacties Link kopieren
Zooo, da's wel weer genoeg berichtjes van mij
@ Herfstblad: nee natuurlijk deed ik het riedeltje al voor ik afreed zelfstandig, maar nu ik niet meer heel overdreven hoef te laten zien dat ik kijk, heb ik veel meer tijd om te kijken en als ik aankom bij een stoplicht en ik zie dat het op rood gaat doe ik wel m'n richtingaanwijzer, maar kijk ik nog niet, dan kijk ik wel de hele tijd als ik stilsta, maar dus niet VOOR ik m'n richtingaanwijzer aan doe, omdat ik eerst toch nog stil sta.

En de reden dat ik vaak te langzaam reed was denk ik meer dat ik altijd rond spitstijd in Amsterdam reed of als er kinderen van/naar school fietsten/liepen en dan reed ik liever rustig. Als het zo druk is schiet het toch niet op en heb je eerder een botsing met al die auto's die opeens tussenvoegen en scooters die fietsers proberen in te halen terwijl jij de fietser aan het inhalen bet enzo.



Overigens herkennen mensen om mij heen volkomen wat ik bedoel, iedereen zei toen ik m'n examen was: oke, de eerst volgende 2uur in de auto leer je voor 't eerst echt kijken en een fatsoenlijke snelheid aanhouden.. Dus grappig om te merken dat jullie dat kennelijk niet zo ervaren. Vraag me af waar dat aan ligt.



Over dat doorschakelen naar z'n 5: als je bij m'n moeders auto 50 wil rijden zit hij alleen in z'n 5 onder de 2000 toeren en ze wil dat ik onder de 2000 toeren rijd zoveel mogelijk omdat dat haar de meeste benzine bespaart. Ach ja, ik doe gewoon wat ze zegt haha. Mijn dieselauto ging ook zonder dat ik het gaspedaal indrukte slechts met moeite onder de 80, die auto van m'n moeder rolt 45 in z'n 5.

Ach, 't zal wel in elke auto anders zijn. Deze auto is ook al oud.



Overigens reed ik tijdens mijn rijexamen echt superslecht vergeleken met hoe ik normaal reed, maar kennelijk toch goed genoeg, daar was ik zelf verbaasd over. Bij mijn examen was er van de 12 1 ander iemand geslaagd en 5 examens afgebroken wegens gevaarlijk rijden.

Mijn examinator zei dat ik juist behoorlijk goed reed en dat hij onder de indruk was. Dus zo slecht kan ik het toch niet gedaan hebben. Kennelijk kijken ze naar andere dingen dan ik dacht.

Wat ik wel merk is dat ik heel veel overzicht heb en wat ik van mezelf weet (is een keer getest) is dat ik een extreem snel reactievermogen heb. Dus misschien ligt het daaraan.

Ik weet het ook niet, de examinator van de ttt zei dat ik talent had, misschien kun je echt talent hebben voor autorijden.



Hoe dan ook, talent of geen talent, ik moet nog heel veel leren maar ik ben wel blij dat ik nu voor mezelf rij ipv voor een examen.



Volgende week ga ik een keer in een automaat rijden, ben benieuwd of dat echt zo chill is als iedereen beweert.



Summer: zo spannend!!! Echt super leuk dat je naar Antwerpen gaat rijden in je eentje! Vet spannend.

En hartstikke terecht dat je niet gaat rijden met 1 glas op hoor! Ik moet morgenavond bobben (ja daar was ik al bang voor haha) maar ik ga niet 1 glas drinken. STEL er gebeurt iets, volgens mij blijf je je dan altijd afvragen wat er was gebeurd als je niet had gedronken. Dus ik drink gewoon helemaal niks als ik nog moet rijden. Dat anderen zichzelf dan vertrouwen, prima, maar ik merk na 1 glas al - hoe miniem ook - verschil.



Nou, iedereen veel succes en plezier met autorijden
Alle reacties Link kopieren
Kabouter, ik denk wel te weten wat je bedoelt met dat kijken. Zoals ik hierboven beschreef herken ik vanuit mijn eigen lestijd dat ik vaak gestrest was tijdens de lessen, het graag goed wilde doen en inderdaad het 'riedeltje' afging, maar door de spanning en veel nadenken over hoe en wat niet helemaal goed kon opnemen wat ik zag. Toen die spanning eraf was kon ik beter echt opnemen wat ik zag in plaats van alleen te kijken omdat het volgens het riedeltje moest terwijl ik eigenlijk met mijn hoofd al bij de volgende stap van het riedeltje zat.



Dus in die zin herken ik wel wat je schrijft, ik vind alleen wel dat je er behoorlijk vroeg mee bent. En ik denk dat wat de anderen hier opmerken vanuit je schrijfstijl te verklaren is. Je komt in je berichten overmoedig over. Lijkt een hoop van wat je geleerd hebt direct aan de kant te gooien en het op "jouw" manier te doen, omdat je dit beter lijkt te vinden. Gezien je pas een paar dagen rijdt kun je dit soort dingen eigenlijk helemaal niet zeggen. Met jouw rijervaring kan je niet beoordelen of je het nu echt beter ziet of beter rijdt dan voorheen. Je voelt je alleen wel zekerder over je rijstijl.



Ik vind het wel kwalijk dat al die mensen in je omgeving dingen zeggen als "oke, de eerst volgende 2uur in de auto leer je voor 't eerst echt kijken en een fatsoenlijke snelheid aanhouden." Dat vind ik zelf volkomen belachelijk en zou ik nooit zeggen tegen een beginnend bestuurder. Pas naarmate je meer zelfstandigrijervaring opdoet kan je je rijstijl gaan aanpassen. Als je net zelfstandig rijdt heb je absoluut niet de ervaring of beoordelingsvermogen om af te kunnen stappen van wat je geleerd hebt. Dat komt juist alleen maar met ervaring en beslist niet in de eerst paar uurtjes, dagen of weken. Die rijlessen heb je niet voor niks gehad, er wordt je niet voor niks op een bepaalde manier iets aangeleerd. Je kan niet verwachten dat je de dag na je examen al zo ervaren bent dat je die manier kan laten varen. Dat is overmoedig en naïef.



Maar verder lees ik ook wel in je berichten dat je er veel mee bezig bent en je lijkt ook wel voorzichtig te doen, je erkent dat je ook fouten maakt. Ik denk dat iedereen je alleen ervoor wil behoeden dat je overmoedig wordt en daardoor jezelf overschat en in een ongeluk belandt. Een ongeluk zit voor elke bestuurder in een klein hoekje (luister 's ochtends maar naar de verkeersinformatie) en wanneer je zo goed als geen zelfstandigrijervaring hebt al helemaal.



Je zal het zeker niet slecht gedaan hebben, anders was je natuurlijk niet geslaagd en had je nu geen rijbewijs op zak
Ik denk dat enthousiasme verward wordt met overmoedigheid.



Ik ben ooit door een ongeluk (niet met de auto) voor een deel verlamd geweest in mijn gezicht (facialis parese). Nog steeds voel ik niks in dat deel van mijn gezicht. In die tijd was ik voor het eerst bezig met rijlessen. Daarna ben ik 5 jaar niet meer in de auto gestapt. Dit omdat ik met dat andere ongeluk dacht een ander gedood te hebben. Het bleek reuze mee te vallen en ik was er veel ernstiger aan toe. Ik durfde absoluut niet in de auto te stappen, uit angst dat ik echt iemand zou doodrijden ofzo.

Ik ben echt ontzettend voorzichtig. Dat andere ongeluk gebeurde met skien. Ik ben zelf skilerares, maar ik veroorzaakte dat ongeluk (wel voordat ik lerares werd). Ik ben me bewust van mijn beperkingen, hoe goed je ook ergens in bent en ik ben me er zeker van bewust dat ik pas net geen gevaar meer op de weg ben.



Maar, ik denk dat anders kijken bijvoorbeeld (wat in mijn geval dus neerkomt op meer in mijn eigen tempo kijken en rustig blijven kijken tot ik echt begrepen heb wat ik zie, geen spiegels overslaan ofzo) en meerijden met de snelheid van het verkeer, meer dan hoe hard je mag van je rij-instructeur, iets is dat begint vanaf het moment dat je je examen haalt. En ik denk dat dat natuurlijk is.

Dat betekent niet dat je alles dat je leert laat varen. En dat mijn moeder mij een gebruik van haar auto aanleert dat anders is dan je tijdens rijles leert: dat is gewoon omdat haar auto anders werkt, omdat de auto oud en versleten is. In z'n 3 kom je al nauwelijks aan de 50, dan rij je echt met gierende motor.



Waarom ik er zo heftig op reageer is omdat ik wel de laatste ben die lichtzinnig aan z'n rijbewijs is begonnen. Ik ben in het begin vreselijk bang geweest en na een les of 25 kreeg ik er opeens wel lol in (misschien niet onlogisch, aangezien mijn hele familie uit de wedstrijdwereld komt van motorvoertuigen, dus de voorliefde moet ergens vandaan komen).

Ik vertrouw op mezelf. Niet dat ik alles kan, maar wel dat ik kan wat ik doe en dat ik verstandige beslissingen neem.



Natuurlijk denk ik na over de dingen die ik doe. Niet elke beslissing die ik neem is de beste beslissing, maar elke beslissing die ik neem, neem ik als ik het zeker weet. En natuurlijk weet ik het nooit 100% zeker, want een ongeluk zit inderdaad in het kleine hoekje van de inschattingsfout. Maar daarom haal ik alleen in als er zoveel afstand is dat ik zeker weet dat de weg vrij is, en niet als auto's dicht op elkaar rijden (dan vind ik invoegen nog te gevaarlijk met mijn ervaring en inschattingsvermogen).

Daarom kijk ik rustig en niet driedelig, maar wel zorgvuldig.

Daarom rij ik juist meer mee met het verkeer, omdat het daarvan makkelijker wordt en ook veiliger.

Daarom wacht ik liever op het volgende groen dan dat ik nog doorgas bij oranje.

Daarom blijf ik nooit naast een auto rijden op de snelweg, maar altijd voor/achter de auto's op de baan naast mij.

Enz.



Maar ik ga er vanuit dat dat onder common sense valt als je net je rijbewijs hebt. En ook als je je rijbewijs al lang hebt. En ja, ik denk na over wat ik doe. Want ik kan thuis nog goed situaties voor de geest halen en dan denk ik er - al dan niet met anderen zoals jullie hier - over na of ik dat beter/anders had kunnen doen. Daar hoop ik van te leren. Ik zeg het niet omdat ik het behalen van mijn rijbewijs wil verdedigen.



Vandaar: ik ben eerlijk en ik wil met jullie delen dat het goed gaat en wat jullie van mijn rijervaringen vinden, omdat ik denk dat het kan helpen met inzichten over jezelf. Ik snap dat er heftig op werd gereageerd en daarom heb ik het uitgelegd. Commentaar op hoe ik rij an sich, dat is alleen niet zo relevant. Jullie weten niet hoe ik rij en als mijn examinatoren beiden zeiden dat ik bovengemiddeld goed reed, dat ze vonden dat ik talent had, als mijn moeder mijn broertje van 10 zonder aarzelen aan mij meegeeft terwijl ze de grootste stresskip is, als mijn vriend mijn rijstijl buitengewoon goed vindt, dan denk ik: denken jullie misschien niet dat als zij het zeggen dat het dan wel meevalt met hoe gevaarlijk het is?



Ik snap dat het goed bedoeld is, echt waar. Ik snap ook dat ik het zelf uitlok. Maar ik denk ook: net zo min als dat ik nu goed kan autorijden, kunnen jullie beoordelen of ik onveilig of maniakaal autorijd. Dus, ik waardeer de bezorgdheid, maar ik zou het fijn vinden als het wat minder op de onbezonnenheid en roekeloosheid werd gegooid. Dat kun je mi pas zeggen als je me hebt zien rijden. Wel zou ik het waarderen als andere mensen vertellen waar zij tegenaan liepen, waar zij van hebben geleerd, de dingen vertellen die zij tijdens het zelfstandig autorijden hebben uitgevonden.

Ik ben benieuwd hoe mensen nu bijvoorbeeld kijken tijdens autorijden, of ze nog steeds het 'riedeltje' doen. Ik ben benieuwd of mensen op een 50-weg 70 gaan rijden als iedereen 70 rijdt. Ik ben benieuwd of mensen fouten hebben gemaakt waar ze van schrokken of zichzelf dingen hebben aangeleerd die voor hen beter werkten dan wat je op rijles leert.

Je mag best commentaar hebben en je bezorgdheid uiten, maar 20 posts over dat ik roekeloos ben vind ik wat overtrokken. Zeker als ik probeer uit te leggen dat ik het niet als roekeloosheid bedoel.

Neem alles niet zo vreselijk letterlijk. Er is nog een heel gebied tussen driedelig kijken en niet kijken, om maar iets te noemen. Er is nog een hele wereld tussen rustig en roekeloos rijden. Ik ben niet de voorzichtigste bestuurder ter wereld. Dat zal ik ook nooit worden. Maar ik ben verre van een onvoorzichtige bestuurder. En bovenal neem ik mijn eigen verantwoordelijkheid en rij ik op zo'n manier dat ik alles zie en me zelfverzekerd kan voelen. Dat dat niet 100% volgens de richtlijnen is maakt het nog niet gevaarlijk. Zo lang je zeker weet wat je ziet, boeit het echt geen ster of je eerst 10 minuten, of 1 seconde in je achteruitkijkspiegel hebt gekeken.



Oke, dit was niet boos bedoeld, sorry als het zo klonk. Geen energie meer om het hele stuk nog over te gaan lezen om verkeerd geformuleerde zinnen eruit te gaan plukken. Dus niet boos bedoeld, maar meer als een: probeer niet zo hard te zijn. Bezorgdheid uiten kan ook op een manier dat je niet met z'n allen iemand in een hoek drijft.
Alle reacties Link kopieren
[quote]SummerDee schreef op 15 december 2012 @ 16:54:



"Woman houd moed! Het is gewoon pittig soms.. dat herken ik wel. Maar écht er komt straks een moment dat het helemaal lekker gaat en dat het ook zo blijft. En dan ben je klaar om af te rijden, het is toch het belangrijkst dat jij veilig de weg op kan straks? Ook voor jezelf.

Mijn instructeur had een 'record' met iemand van 268 lessen.. maar die vrouw rijdt nu waarschijnlijk goed en veilig rond hier.. :)"



Ja veilig kunnen rijden is zeker belangrijk!

Al hoop ( en denk ik ) niet dat ik die 268 lessen ga halen,haha!

Soms heb je gewoon even een dipje,maar we gaan gewoon verder.

Mijn moeite zal beloond worden op een dag!
Alle reacties Link kopieren
quote:herfstblad schreef op 15 december 2012 @ 19:46:

[...]





komt wel goed hoor, echt waar! Probeer te ontspannen en te accepteren dat je aan het leren bent. Hoe meer ruimte je jezelf geeft om gewoon rustig alles te doen hoe beter het zal gaan. Succes nog!



Accepteren dat je aan ik aan het leren ben is soms moeilijk...Maar ja iedereen die zijn/haar rijbewijs heeft heeft het ooit moeten leren!

Ik moet gewoon nog even doorzetten!

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
@kabouter: ik zit even te denke hoor qua rijgedrag met versnellingen. Als ik 70 rij op de rondweg rij ik in z'n 5. Maar ook op de snelweg als ik 120 rij rij ik in z'n 5 :p. Ik schakel altijd vrij snel door naar boven maar in de 5 bij 50 km per uur is in onze auto wel erg laag in de toeren. Dan rij ik meestal gewoon in z'n 3.



Voor de rest vind ik dat je je erg snel aangevallen voelt. Je hebt een week je rijbewijs en je mag nog zoveel talent hebben, Sven Kramer haalde ook geen gouden plak met alleen talent. Je moet gewoon veel oefenen en op je eigen tempo leren. En al ga je mss sneller dan een andere beginnend bestuurder voorzichtigheid is gewoon altijd nodig. Zelfs als je al 20 jaar rijdt kun je er niet laks mee omgaan. Dat is nog wel is wat mensen vergeten, je rijdt wel in het verkeer het is geen spelletje.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven