Rijles!

03-07-2011 17:55 1161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het oude topic ( Rijles!! ) bijna vol zit kunnen we hier verder kletsen!



Voor al je paniek momenten, vreugde momenten, mental breakdowns, persoonlijke overwinningen, vragen, tips, rijles lief en leed!







RIS-toetsen



Tussentijdse toetsen



14-07 Ruza

12-09 freshfruity

02-12 lucky birdie



Examens



06-07 rwoanne

23-07 mmm_x

18-08 dreamlogic

15-09 Ruza

28-09 Pimpepaars

26-10 Aimee (motor)

29-11 Madam atelier (ja, je krijgt er 3)



25-03 femmelotje!

03-10 Chipper
Alle reacties Link kopieren
quote:Atelier_madame schreef op 16 december 2012 @ 19:48:

@kabouter: ik zit even te denke hoor qua rijgedrag met versnellingen. Als ik 70 rij op de rondweg rij ik in z'n 5. Maar ook op de snelweg als ik 120 rij rij ik in z'n 5 :p. Ik schakel altijd vrij snel door naar boven maar in de 5 bij 50 km per uur is in onze auto wel erg laag in de toeren. Dan rij ik meestal gewoon in z'n 3.



50 in zn 5 dat redden de meeste auto's nieteens. Gewoon in de 3e idd. Ik schakel pas naar 5 tussen de 75 en 80 km/h



Voor de rest vind ik dat je je erg snel aangevallen voelt. Je hebt een week je rijbewijs en je mag nog zoveel talent hebben, Sven Kramer haalde ook geen gouden plak met alleen talent. Je moet gewoon veel oefenen en op je eigen tempo leren. En al ga je mss sneller dan een andere beginnend bestuurder voorzichtigheid is gewoon altijd nodig. Zelfs als je al 20 jaar rijdt kun je er niet laks mee omgaan. Dat is nog wel is wat mensen vergeten, je rijdt wel in het verkeer het is geen spelletje.Verder eens met Atelier ook. Ik snap dat het allemaal heel leuk is maar je komt op mij iets overmoedig over en dat is als je zo weinig ervaring in het verkeer hebt gevaarlijk. Dat iemand met een week zn rijbewijs in Aquaplanning terechtkomt vind ik ook zorgelijk. Het is de bedoeling dat dat helemaal niet gebeurt. Althans...dat je je best daarvoor doet. Ik heb in ruim een jaar dat ik mijn rijbewijs heb 1x aquaplanning meegemaakt. Dus binnen een week vind ik best snel. Kan zijn dat het gewoon domme pech is natuurlijk, maar dender je eigen kunnen alsjeblieft niet voorbij.
@ Atelier: maar dat is toch precies wat ik probeer te zeggen in mijn laatste post. En ja, ik voel me aangevallen. Omdat jullie dingen lezen die ik niet zo bedoel en ik het idee heb dat ik het niet meer uit kan leggen. Dat ik in jullie ogen al onverantwoordelijk ben en nooit had mogen slagen.

Dat vind ik niet eerlijk, omdat ik mijn best doe om uit te leggen hoe het zit. En als ik het aan mensen om me heen uitleg, die allemaal precies begrijpen waar ik het over heb. Dus kennelijk geef ik een enorm vertekend beeld over mijn eigen rijstijl als ik schrijf. Dat vind ik vervelend, en ik voel me dan in een hoek gedreven. Ik raak gefrustreerd omdat het me niet lukt uit te leggen op papier, wat in real life volkomen normaal lijkt te klinken omdat niemand geschokt reageert.



Aquaplaning ontstaat overigens vnl door spoorvorming, een licht voertuig met brede banden en snelheid. Ik reed met 50 een tunnel in. Keurig de maximumsnelheid die op de matrixborden stond aangehouden. Alleen is het wegdek daar nogal versleten. Misschien zijn de banden van mijn moeders auto wel niet meer helemaal goed. Zou ook best kunnen. Het kwam iig niet omdat ik te hard reed. Ik denk dat het eerder pech was.



Dus ja. Ik voel me aangevallen. Omdat ik denk dat ik niet overmoedig ben. Ik probeer ook uit te leggen waarom ik denk dat ik dat niet ben. Maar goed, misschien heb ik ongelijk en hebben jullie gelijk. Dat zou natuurlijk altijd kunnen. Dat ik in de verdediging schiet, is nu eenmaal een karaktertrek van mij. Het maakt de dingen doorgaans alleen maar erger, maar ik ben er nog niet in geslaagd het om te zetten in iets positiefs helaas.



Dan ga ik me bij dezen terugtrekken uit dit topic, de lol is er voor mij een beetje af. Ik wens iedereen veel rijplezier toe en ik wens mezelf dat vanaf hier ook maar toe. Dat we allemaal maar veilig en goed mogen rijden en kunnen leren van onze eigen en andermans fouten.



Summer: ik wens je heel veel plezier op je reis naar Antwerpen!

Lessers die nu bezig zijn en die gaan komen: veel succes
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat je je terugtrekt want we bedoelen het echt niet verkeerd. Ikdenk alleen wel dat we beide uit ervaringkunnen zeggen dat je nu veel minder goed kunt rijden dan je zelf ervaart. Dat is logisch, maar wel iets om op te letten.
Alle reacties Link kopieren
En als laatste: als je met aquaplanning te maken krijgt is dat omdat je te hard rijdt voor de omstandigheden! Het is iets wat voorkomen kan worden door als er te veel water op de weg ligt je snelheid aan te passen. Net zoals je bij slecht weer je bochten rustiger neemt dan als het droog is. En juist omdat je die ervaring nog niet hebt extra voorzichtig zijn bij water op het wegdek. Het kan gebeuren en het is jou gebeurd. Dat is een leermoment (het cliche klopt echt, je leert pas echt rijden als je je rijbewijs al hebt). Nogmaals, ik bedoel het echt niet om je aan te vallen. Alleen om je tips te geven. Je bent een beginnende bestuurder, wees je daar gewoon bewust van. Na ruim een jaar zegt mijn vriend (rijinstructeur) nog dat ik veilig moet rijden en ja ik heb ook nog vorige week een opmerking gekregen dat ik best wat meer afstand kon houden ivm regen. Rete-irritant dat hij dat doet, ik weet hoe het voelt, maar hij kent de klappen van de zweep beter dan ik en daarom neem ik zo'n advies ten harte...hoe irritant het ook is.
Alle reacties Link kopieren
Jammer Kabouter!! Ik wens jou ook heel veel rijplezier en veeel veilige kilometers toe! Misschien kom je af en toe nog even bijlezen hier, ik zal in ieder geval laten weten hoe het me is vergaan alleen op de weg.
Alle reacties Link kopieren
Ah Orzoo, je vriend is rij instructeur..weet ook ineens weer wie je bent!
Alle reacties Link kopieren
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er misschien bij een ander overheen gelezen, maar zelf heb ik in ieder geval beslist geen woorden als 'maniakaal' 'onbezonnen' en 'roekeloos' heb ik beslist niet gebruikt en bedoel ik ook beslist niet. Ik vind namelijk niet dat je maniakaal, onbezonnen of roekeloos overkomt.



Desondanks vind ik wel dat jij nu niet de ervaring hebt om te beoordelen of de manier waarop je nu rijdt beter of veiliger is dan tijdens de lessen. Dat het oor jou beter, rustiger, zekerder voelt wil niet zeggen dat het zo is. En juist dat positieve gevoel is de valkuil van de beginnende bestuurder. Dat je met het verkeer meerijdt is alleen maar goed, zo hoort het ook, maar dat hoort ook gewoon tijdens je rijlessen. In je eerste post had je het over "vlotter" rijden omdat je nu gewoon 50 rijdt waar je 50 mag ipv 40, de post erna zei je dat het kwam doordat het druk was dat je geen 50 reed en nu schrijf je dat je gewoon met het verkeer meerijdt in plaats van dat wat je instructeur zei. Zie je ook dat je nu het verhaal wat betreft het "vlotter" rijden nogal verdraait. Het is altijd zo dat je de maximum snelheid rijdt waar het kan, het is logisch dat je minder hard rijdt als het druk is en ik kan me niet voorstellen dat je instructeur je zou zeggen een andere snelheid te rijden dat wat bij de verkeerssituatie past. Dan zou hij geen fatsoenlijke instructeur zijn.



Wat betreft je vragen schakel ik meestal rond de 30 naar zijn 3, rond de 50 naar zijn 4 en afhankelijk van mijn eindsnelheid naar 5. 60 rijden in zijn 5 kan prima in mijn auto, maar als ik nog moet versnellen tot 80/100/130 schakel ik niet bij 60 al door, maar pas als ik een meer stabiele snelheid heb. Terugschakelen is meestal onder de 60 naar 4, onder de 40 naar 3, onder de 20 naar 2. Mijn ervaring is dat dit in de meeste auto's zo werkt. Hoe oud is de auto van je moeder?



Wat betreft het kijken gewoon binnenspiegel, buitenspiegel, dode hoek, knipperen, nog eens binnen, buiten, dode hoek (snellere versie) en gaan. Zo heb ik het ook geleerd, het kan een enkele keer voorkomen dat ik het anders doe in reactie op de omstandigheden.



Over 70 op een weg waar iedereen 70 rijdt, maar je 50 mag. Ik heb hier in de buurt zo'n weg waar ik elke dag overheen rij. Ik rij dan ongeveer 53. Waarom? Omdat dat de maximum snelheid is. Soms ben ik ongeduldig en rij iooien dag 60 of als ik inhaal zorg ik dat ik harder rij dan de auto's rechts, maar normaal gesproken gewoon 50. Dat anderen zo graag 70 willen rijden maakt niet dat jij je aan hen moet aanpassen, dat zou de omgekeerde wereld zijn.



Maar goed, ik heb 2,5 jaar mijn rijbewijs en rij 30.000 km per jaar. Sinds het behalen van mij rijbewijs heb ik dus zo'n 75.000 km aan zelfstandigrijervaring en dan nog ben ik ook beginnend bestuurder.



Ik maak ook wel eens een inschattingsfout, maar niet eentje waar ik van schrik. Ik weet nog wel dat ik schrok de eerste keer dat ik iemand in mijn dode hoek ontdekte en ook toen er iemand voor me opeens stilstond op de weg terwijl de file pas 50m daarna begon. Daar heb ik van geleerd en nu schrik ik eigenlijk nooit meer in het verkeer. Ohja, laatst wel even toen iemand zijn deur opengooide van een geparkeerde auto in een heel smalle straat met tegenliggers.



Ik zal nog eens teruglezen of anderen je maniakaal, onbezonnen, roekeloos of gevaarlijk hebben genoemd. Want, hoewel je een stevige portie feedback krijgt hier heb ik ook het idee dat je het nogal heftig interpreteert. Is het terecht dat je je 'in een hoek gedreven' voelt? Volgens mij is dat niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
jammer kabouterpuntmuts, ik vond je post erg interessant en vind erg goed hoe je nu al meteen rijd terwijl je pas net je rijbewijs hebt gehaald?



Summerdee hoe gaat het met jou? al gereden?



en de andere met rijlessen.



Ik ben echt al zo zenuwachtig voor donderdag :( terwijl ik normaal helemaal geen stresskip ben, merk dat dit toch een grote toets is.



Ach maar het beste van maken en gewoon net zo rijden als ik normaal doe denk ik maar.
Alle reacties Link kopieren
Zo, ik heb het terug kunnen lezen en, kabouter, ik denk dat je misschien bij jezelf te rade moet gaan waarom je je zo aangevallen voelt, want daar zit een behoorlijk persoonlijke interpretatie aan vast. Werkelijk NIEMAND heeft het over maniakaal, roekeloos of onbezonnen!! Dat heb jij er echt zelf van gemaakt. En '20 Posts over hoe roekeloos ik ben' is dus zwaar overdreven en er is door niemand ook maar iets van die strekking gezegd. Er is geopperd dat het klinkt alsof je wat overmoedig bent en dat dit juist een valkuil is van een beginnende bestuurder. Atelier sprak zelfs de herkenning uit vn haar eerste dagen zelfstandig rijden, verre van jou in een hoekje drijven dus. Verder niets over dat je roekeloos of onbezonnen zou zijn en maniakaal is natuurlijk al helemaal overtrokken.



Ik denk dat we ontzettend in jouw allergie zitten waardoor je zo heftig reageert, ook gezien je eerdere ongeluk zal het misschien ook wel extragevoelig liggen, maar dan juist is het belangrijk om realistisch te lijven en er niet allerlei verhalen van te maken die er in de verste verte niet staan.



Ik zou zeggen, lees de reacties eens rustig terug, wat staat er echt en waar maak jij de vertaalslag van 'je klinkt overmoedig' naar 'je bent roekeloos en onbezonnen en rijdt maniakaal'
Alle reacties Link kopieren
quote:bezzy schreef op 17 december 2012 @ 22:23:

jammer kabouterpuntmuts, ik vond je post erg interessant en vind erg goed hoe je nu al meteen rijd terwijl je pas net je rijbewijs hebt gehaald?



Summerdee hoe gaat het met jou? al gereden?



en de andere met rijlessen.



Ik ben echt al zo zenuwachtig voor donderdag :( terwijl ik normaal helemaal geen stresskip ben, merk dat dit toch een grote toets is.



Ach maar het beste van maken en gewoon net zo rijden als ik normaal doe denk ik maar. Zet hem op! En doe rustig aan, je kan het wel, anders mocht je nog geen examen doen. Blijf daarin geloven!
Alle reacties Link kopieren
Zet 'm op alvast Bezzy! Gewoon rustig blijven... adem in, adem uit ;).

Ik ga donderdag voor het eerst zelfstandig rijden! Eindelijk! (nouja, na 1,5 week mijn rijbewijs haha)
Alle reacties Link kopieren
Bezzy, hoe is het gegaan? Ik heb aan je gedacht toen ik achter het stuur zat.



Jasses, wel even spannend vond ik het! Eerste rit ging eigenlijk vrij lekker, alleen een auto van rechts wat laat gezien omdat ik op de tomtom zat te turen (goeie les, niet meer doen haha).. ging goed hoor.

Toen in de spits een stuk rijden. Vreselijk, ik had tomtom, maar mistte een afslag door alle drukte en moest echt mezelf even toespreken om rustig te blijven. Toen 1 keer afgeslagen (maar één keer, van diesel naar benzine - best goed toch?! ;) ) voor het stoplicht en die l*l achter me gelijk vol op de claxon.. grrr. Nouja, uiteindelijk de stad uit de snelweg op, ging het toch best wel weer goed gelukkig! Voor mijn 'eigen stad' de tomtom uitgedrukt en rustig naar huis gereden.. wat een verschil als je de wegen dan weer kent..

Pff, nou vuurdoop gehad, we gaan zaterdag op tijd weg.. en maandag begin van de middag dus dan hopelijk een beetje voor de spits. Ik ben benieuwd, naar Antwerpen.. spannuund!

Succes weer allemaal en ook alvast fijne dagen toegewenst!
Alle reacties Link kopieren
ik ben geslaagd



en summerdee, super goed dat je nu ook zelfstandig rijdt en succes met rijden naar Antwerpen
Alle reacties Link kopieren
Te gek, gefeliciteerd! Fijn gevoel he?

Vertel hoe ging je examen?



Alvast een fijn weekend!
Alle reacties Link kopieren
quote:SummerDee schreef op 20 december 2012 @ 18:35:

Bezzy, hoe is het gegaan? Ik heb aan je gedacht toen ik achter het stuur zat.



Jasses, wel even spannend vond ik het! Eerste rit ging eigenlijk vrij lekker, alleen een auto van rechts wat laat gezien omdat ik op de tomtom zat te turen (goeie les, niet meer doen haha).. ging goed hoor.

Toen in de spits een stuk rijden. Vreselijk, ik had tomtom, maar mistte een afslag door alle drukte en moest echt mezelf even toespreken om rustig te blijven. Toen 1 keer afgeslagen (maar één keer, van diesel naar benzine - best goed toch?! ;) ) voor het stoplicht en die l*l achter me gelijk vol op de claxon.. grrr. Nouja, uiteindelijk de stad uit de snelweg op, ging het toch best wel weer goed gelukkig! Voor mijn 'eigen stad' de tomtom uitgedrukt en rustig naar huis gereden.. wat een verschil als je de wegen dan weer kent..

Pff, nou vuurdoop gehad, we gaan zaterdag op tijd weg.. en maandag begin van de middag dus dan hopelijk een beetje voor de spits. Ik ben benieuwd, naar Antwerpen.. spannuund!

Succes weer allemaal en ook alvast fijne dagen toegewenst!

't is wat he die eerste ritten loeren naar tomtom is inderdaad niet handig zo ben ik de eerste x gezakt haha. Afslaan niet druk om maken. Overkwam laatst zelfs mijn vriend nog die al zo'n 9 jaar instructeur is.



Spits in antwerpen zal vast meevallen want het is vakantie!!
Alle reacties Link kopieren
quote:bezzy schreef op 21 december 2012 @ 01:08:

ik ben geslaagd



en summerdee, super goed dat je nu ook zelfstandig rijdt en succes met rijden naar AntwerpenGefeliciteerd!!!
Alle reacties Link kopieren
@summerdee

ja zeker fijn gevoel, geloof het nog niet helemaal. ga volgende week zondag mijn broer wegbrengen naar schiphol, ook voor het eerst in een benzine auto :D ben benieuwd hoe dat gaat.

Examen ging niet eens helemaal top, 1 bocht gemaakt waar de knipperlicht in de bocht uitviel. (die auto heeft echt een rot knipperlicht) en bij zowel de parkeeropdracht, als keer opdracht kreeg ik achteraf te horen van beide kanten dat ik de moeilijkste oplossing had gekozen maar ze gingen wel goed. Ik was echt bang dat ik gezakt was, maar liep wel vol zelfvertrouwen van de auto naar cbr kantoor.
Alle reacties Link kopieren
Bezzy, gefeliciteerd!!



SummerDee, veel rijplezier nog
Alle reacties Link kopieren
Gefeliciteerd!!!! Super leuk en goed zo snel! Hou ons op de hoogte van je rijervaringen



Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe auto! Die van ons valt ongeveer uit elkaar denk ik elke keer (nja ietwat overdreven maar hij is wel oud met veel km). We rijden samen 30.000 per jaar dus het wordt sowieso een diesel. Zitten nu te kijken naar een fiat grande punto of punto evo, zulke mooie auto's en als ik de ANWB mag geloven ook betrouwbaar.
Alle reacties Link kopieren
quote:Atelier_madame schreef op 23 december 2012 @ 20:28:

Gefeliciteerd!!!! Super leuk en goed zo snel! Hou ons op de hoogte van je rijervaringen



Wij zijn ons aan het oriënteren op een nieuwe auto! Die van ons valt ongeveer uit elkaar denk ik elke keer (nja ietwat overdreven maar hij is wel oud met veel km). We rijden samen 30.000 per jaar dus het wordt sowieso een diesel. Zitten nu te kijken naar een fiat grande punto of punto evo, zulke mooie auto's en als ik de ANWB mag geloven ook betrouwbaar.

Fiat punto's zijn leuk!! Wat ik wel van mijn moeder weet die vroeger fiat reed is dat 2ehands onderdelen of moeilijk te krijgen zijn of duur. Maar in hoeverre dat nu nog klopt en opgaat voor de punto weet ik niet.



De auto die ik rijd heeft iets nieuws bedacht. Ik reed de snelweg op en dacht ' jeetje wat waait het hard' terwijl het helemaal niet waait, maar de auto trekt soms wel alsof het waait. Goed. Niet mijn eigendom, niet mijn probleem
Alle reacties Link kopieren
dankje herfstblad

en ik hou jullie op de hoogte

merk alleen wel dat het spannend ga vinden om zelf te rijden zonder instructeur. probeer het donderdag maar meteen te doen
Alle reacties Link kopieren
Ik ga beginnen met lessen!

Heb het altijd uitgesteld, was altijd wel wat, dan was ik op reis, of geen geld.. Onverwachts heb ik van mijn ouders voor kerst (een deel) van mijn rijbewijs gehad, goed voornemenvoor nieuwe jaar

Ik ga lessen bij de ANWB, heb nu een startpakket met 20 lessen, een praktijkboek,slipcursus en een examen voor 850 euro. Ik zal nog moeten bijbetalen, maar dan ben ik al een heel eind!
Alle reacties Link kopieren
jasminn leuk! Succes! Vraagje: waarom maar zo'n klein pakket genomen?
Alle reacties Link kopieren
Zodat ik daarna nog losse lessen kan nemen Ik vind ook niet pretiig om echt ergens aan vast te zitten met een groot pakket, misschien bevalt het niet met de instructeur etc. Nu kan ik na die 20 lessen evt wisselen van instructeur/rijschool bijv

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven