Rot kat

03-02-2016 19:42 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend en ik hebben na veel wikken en wegen besloten een katje te nemen uit het nest van mijn vader zijn kat.



Alles wat in onze macht ligt doen we voor hem, een grote kattenkrabpaal. Hij krijgt vers vlees (Barf) en kuikens. We spelen veel met hem en het hele huis ligt vol speelgoed, maar niks lijkt leuker dan de nieuwe bank, eetkamerstoelen, gordijnen en alle andere dingen die hij maar kan slopen te slopen.

Hij vind het ook erg leuk om mij aan te vallen als ik langs loop, of ineens te gaan krabben en bijten als ik hem aai. (Doet hij niet bij mijn vriend)



Net druk aan het koken geweest en ja hoor(!!!) Hij kan nu dus ook deuren openmaken, alle was overhoop en gaten in kleding. Ik heb het helemaal gehad!!



Natuurlijk zijn er leuke lieve en grappige momentjes... Maar dit is het voor mij toch echt niet waard! Ik wil het toch niet zonder slag of stoot opgeven, wil graag dat het goedkomt..

Snap niet wat ik nog beter kan doen. Heb mijn hele leven katten gehad maar nog nooit zo'n vervelend exemplaar.



Het is overigens een Noorse boskat, iemand ervaring met deze katten? Iemand die tips voor me heeft?
Niet iedereen zal het met me eens zijn en soms is het ook niet mogelijk maar het scheelt een hoop als een kat naar buiten kan. Ik heb een kat die alleen maar in de warme periodes naar buiten gaat en ze is de anderen aan het klieren zo wordt het ten minste opgevat. Ruzies soms ook daardoor. Ik kijk echt uit naar warmer weer door de sfeer in huis.
Alle reacties Link kopieren
quote:Zafant schreef op 03 februari 2016 @ 20:25:

Nieuwe eigenaar zoeken die dit dier wel waardeert. Wij hebben zo'n hond. Vierdehands. Niks mis mee, ze past prima in dit gezin als ze elke dag een uurtje op het strand kan rennen. Topbeest !

En jullie kunnen beter nooit meer een kitten in huis nemen. Geeft niks, als je hier maar van leert.Wat een onzin! Soms tref je een exemplaar wat enorm fel in het spel is. Hier ook een kitten gehad die zo fel was in het spel. Zelfs de asielmedewerkster die op controle kwam had zoiets nog nooit meegemaakt. En kitten was niet de enige met bontjas hier in huis.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
quote:KyloRen schreef op 03 februari 2016 @ 20:19:

[...]





Ik deed dit ook altijd Kat likt nu de plek die hij beet als ik ''au'' zeg Doe ik ook, ze likken of lopen weg. Spel is gelijk afgelopen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
quote:miekemv schreef op 03 februari 2016 @ 21:02:

Niet iedereen zal het met me eens zijn en soms is het ook niet mogelijk maar het scheelt een hoop als een kat naar buiten kan. Ik heb een kat die alleen maar in de warme periodes naar buiten gaat en ze is de anderen aan het klieren zo wordt het ten minste opgevat. Ruzies soms ook daardoor. Ik kijk echt uit naar warmer weer door de sfeer in huis.Heel herkenbaar... Onze oudste kat heeft ook een hekel aan kou. Als het vriest ligt hij onder mijn dekbed.😂
Alle reacties Link kopieren
Nouja.. Rot kat? Ik lees niets raars aan zijn gedrag. De ene kat is feller dan de ander ja. Maar jonge katten zijn nu eenmaal ontzettend speels en hebben scherpe nagels.

Kan hij naar buiten?
Alle reacties Link kopieren
Ben je stiekum bang dat de kat je bespringt?Dat voelen ze aan.

Je vriend en jij werken fulltime?

Dan is het logisch dat als jullie thuis komen, kat denkt van "playtime"
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 03 februari 2016 @ 21:12:

Ben je stiekum bang dat de kat je bespringt?Dat voelen ze aan.

Je vriend en jij werken fulltime?

Dan is het logisch dat als jullie thuis komen, kat denkt van "playtime"



Laatste tijd werk ik minder uren dan voorheen, zeg maar rond de 25/30, vriend heeft hele wisselende uren , vroeg ,laat en nacht. Ik begin zo af en toe pas rond 12 uur en hij is dan rond 15 alweer thuis. En zoals deze week ben ik dinsdag en woensdag vrij en mijn vriend donderdag en vrijdag en het werken samen



Eigenlijk zit hij helemaal niet veel alleen, eerst zat hij een stuk meer alleen omdat ik heel erg veel werkte en mijn vriend een andere baan had. Dat is sinds 2 maanden ongeveer veranderd.

Dit kan dus het probleem echt niet zijn! Was ik voorheen wel bang voor
Alle reacties Link kopieren
quote:shalimara schreef op 03 februari 2016 @ 20:18:

Heel duidelijk laten merken dat het beestje je pijn doet, letterlijk uitschreeuwen, een beetje overacting kan geen kwaad, je dier zal het begrijpen.



ja, auw roepen en hand stil! houden.

Die van mij gaat dan heel schuldig kijken.



Als ik mijn hand wegtrek of kat wegduw gaat ze nog even lekker expres met de achterpoten erbij trappen. Of aan mijn hand hangen ofzo. Ook na 13 jaar als ze sporadisch hapt.
Alle reacties Link kopieren
..schuddende kontjes..



Toch wel leerzaam dat VIVA-forum.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Ik heb een kat gehad die echt een cat-from-hell was maar ik heb hem getemd, min of meer. Ik stelde me dominant op en was streng tegen hem. Als hij mijn benen greep, greep ik hem in zijn nekvel en trok hem eraf. Ik was nooit bang voor hem of liet dat iig niet merken. Dat hielp. Toen hij door kreeg dat ik me niet liet wegjagen op wat voor manier dan ook en dat ik tegengas gaf, werd hij veel liever en handelbaarder. Deze kat is nog jong, toch? Die van mij was al 4 toen ik hem kreeg. En zijn specialiteit was mensen in de nek springen vanaf een hoger plekje Dat heeft ie bij ons nooit gedaan. Ik was vooral verbaal streng en heel consequent. En ik heb de waterspuit ook wel gebruikt. Als hij het te bont maakte, moest hij even op de gang. Heel even maar hoor. Zodat ik mijn wonden even kon verzorgen.



Ik weet dat hij erg stout is maar dit soort katten blijken meestal wel een sterke persoonlijkheid te hebben. Ik hou daar wel van. Maar je hebt katten die echt van niemand gezag accepteren. Als hij volwassen is, stel nou dat hij ook nog een goeie jager is, dan kan je een boerderij vragen of hij daar mag wonen. Dat gebeurt wel eens, met katten die erg zelfstandig en 'wild' zijn. Die vinden mensen ook niet leuk meestal. Op een boerderij krijgt hij geen zorg he, dan is hij op zichzelf aangewezen, meestal. Alhoewel sommige hun katten wel naar de dierenarts brengen, veel doen dat niet.



Maar zou je niet sowieso eerst wachten tot hij volwassen (en gecastreerd) is? Ik heb nog nooit echt overwogen om die kat weg te doen, want anderen zullen hem ook niet erg lief vinden en misschien niet zo lief behandelen ook. Dat zou ik wel overwegen. Ik was ook dol op die lastpak, ondanks de klauwen. Toen hij ouder werd, werd hij ineens wel een lieve opa voor de andere katten en heeft een mooi en lang leven gehad. Wel wat slachtoffers gemaakt. Maar ja, het blijven dieren. En ook onder dieren zie je stoornissen. Er is binnenkort een congres over pathologisch gedrag van honden, dat is nieuw, maar dieren hebben wel degelijk af en toe echte gedragsproblemen die niet te beinvloeden zijn met training. Dieren die niet om te kopen zijn met een snoepje. Ik hou er wel van maar het moet wel wat voor je zijn.



Voor het klauwen naar benen ed, ik zou een stoffer of bezem oid bij me houden even en me daarmee verdedigen. Of je neemt zo'n stok met een veertje erop, die zie je bij de dierenwinkel, en leidt hem daarmee af. Of je spuit hem nat met water. Iig zou ik dat het eerste afleren, klauwen thuishouden! Je zou een waterpistooltje bij je kunnen dragen een tijdje, dat heb ik ook wel eens gedaan. Niks vervelender als een kat die continue als een duveltje uit een doosje naar je toe springt, dus ik zou daarmee beginnen. Probeer anders om hem te laten schrikken met een hard geluid, in je handen klappen bv. Of een fluitje, katten haten het als je hoog fluit. Die gebruik ik ook wel eens als ze mot met elkaar hebben, een hoge fluit die je lang aanhoudt en je hebt ineens de aandacht van alle katten.



Nou sterkte iig met de kleine draak, hoop dat hij te temmen is!
When the power of love is greater than the love of power, the world will know peace. -Bob Marley-
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 03 februari 2016 @ 21:12:

Ben je stiekum bang dat de kat je bespringt?Dat voelen ze aan.

Je vriend en jij werken fulltime?

Dan is het logisch dat als jullie thuis komen, kat denkt van "playtime"



Soms wel, ik ben lichtelijk allergisch voor hem en als hij krabt heb ik er erg veel last van. Plus het is gewoon vervelend want als ik het niet door heb struikel ik ook over hem.



Denk ook wel dat ik te makkelijk ben geweest voor hem in het begin en mijn vriend niet en daar de scheve verhoudingen zijn ontstaan.

Geen idee hoe ik dat recht moet trekken
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 03 februari 2016 @ 21:02:

Niet iedereen zal het met me eens zijn en soms is het ook niet mogelijk maar het scheelt een hoop als een kat naar buiten kan. Ik heb een kat die alleen maar in de warme periodes naar buiten gaat en ze is de anderen aan het klieren zo wordt het ten minste opgevat. Ruzies soms ook daardoor. Ik kijk echt uit naar warmer weer door de sfeer in huis.Hier ook. Maar ik zet kat af en toe gewoon buiten, dan gaat ze maar een uur op de vensterbank zitten.
Ken je nog iemand die landelijk woont en waar hij meer vrijheid heeft? Ik denk dat ie iets meer vrijheid en uitdaging nodig heeft, hij past denk ik niet bij jullie kan gewoon een verkeerde match zijn, ik zou niet wachten tot alle banken en gordijnen stuk zijn.

En nagels knippen kan wel maar als je er geen verstand van hebt dan nooit doen hoor! Dat je dat aandurfde zonder dat je wist wat je deed, je kunt makkelijk in het leven knippen.. Bij witte nageltjes zie je nog wel ongeveer wat je afknipt maar bij zwarte nagels niet.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk grenzen aangeven. Als je goed op je kat let kun je al zien als hij iets van plan is.

Stom voorbeeld, wij eten weleens bij de televisie en dan staat de roomboter soms open op de salontafel. Als er iets is wat ze hier niet kunnen weerstaan is het wel roomboter. Je kunt de focus zien aankomen en die kun je onderbreken. Ik knip met mijn vingers of ik verhef mijn stem met duidelijke afkeuring.



Hoe eerder je die signalen oppikt hoe sneller je kan corrigeren. Als je ziet dat hij gaat kontjewiebelen en je wil niet dat hij aanvalt is dat het moment om te onderbreken.

Als ze hier echt heel stout zijn pakken we nog weleens beet bij het nekvel(niet optillen! Daar is hij te zwaar voor inmiddels!). Dat is heel zielig maar wordt in de natuur ook gedaan door de moeder als ze stout zijn. Je kunt hiermee heel duidelijk overbrengen dat jij de baas bent.

Angst laten zien is nooit goed, en katten(honden ook trouwens) pikken dit heel sterk op. Dan ben je de overhand al kwijt. Volgens mij wil dit niet eens zeggen dat ze kwaad in de zin hebben. Omdat jij geforceerd reageert, wordt hun gedrag ook anders. Onzekere dieren vertonen ook eerder storend gedrag. Heb hier zelf weinig ervaring mee, ben in geen enkel opzicht bang of nerveus voor mijn dieren.
Alle reacties Link kopieren
quote:Sapsorrow schreef op 03 februari 2016 @ 21:19:

Ik heb een kat gehad die echt een cat-from-hell was maar ik heb hem getemd, min of meer. Ik stelde me dominant op en was streng tegen hem. Als hij mijn benen greep, greep ik hem in zijn nekvel en trok hem eraf. Ik was nooit bang voor hem of liet dat iig niet merken. Dat hielp. Toen hij door kreeg dat ik me niet liet wegjagen op wat voor manier dan ook en dat ik tegengas gaf, werd hij veel liever en handelbaarder. Deze kat is nog jong, toch? Die van mij was al 4 toen ik hem kreeg. En zijn specialiteit was mensen in de nek springen vanaf een hoger plekje Dat heeft ie bij ons nooit gedaan. Ik was vooral verbaal streng en heel consequent. En ik heb de waterspuit ook wel gebruikt. Als hij het te bont maakte, moest hij even op de gang. Heel even maar hoor. Zodat ik mijn wonden even kon verzorgen.



Ik weet dat hij erg stout is maar dit soort katten blijken meestal wel een sterke persoonlijkheid te hebben. Ik hou daar wel van. Maar je hebt katten die echt van niemand gezag accepteren. Als hij volwassen is, stel nou dat hij ook nog een goeie jager is, dan kan je een boerderij vragen of hij daar mag wonen. Dat gebeurt wel eens, met katten die erg zelfstandig en 'wild' zijn. Die vinden mensen ook niet leuk meestal. Op een boerderij krijgt hij geen zorg he, dan is hij op zichzelf aangewezen, meestal. Alhoewel sommige hun katten wel naar de dierenarts brengen, veel doen dat niet.



Maar zou je niet sowieso eerst wachten tot hij volwassen (en gecastreerd) is? Ik heb nog nooit echt overwogen om die kat weg te doen, want anderen zullen hem ook niet erg lief vinden en misschien niet zo lief behandelen ook. Dat zou ik wel overwegen. Ik was ook dol op die lastpak, ondanks de klauwen. Toen hij ouder werd, werd hij ineens wel een lieve opa voor de andere katten en heeft een mooi en lang leven gehad. Wel wat slachtoffers gemaakt. Maar ja, het blijven dieren. En ook onder dieren zie je stoornissen. Er is binnenkort een congres over pathologisch gedrag van honden, dat is nieuw, maar dieren hebben wel degelijk af en toe echte gedragsproblemen die niet te beinvloeden zijn met training. Dieren die niet om te kopen zijn met een snoepje. Ik hou er wel van maar het moet wel wat voor je zijn.



Voor het klauwen naar benen ed, ik zou een stoffer of bezem oid bij me houden even en me daarmee verdedigen. Of je neemt zo'n stok met een veertje erop, die zie je bij de dierenwinkel, en leidt hem daarmee af. Of je spuit hem nat met water. Iig zou ik dat het eerste afleren, klauwen thuishouden! Je zou een waterpistooltje bij je kunnen dragen een tijdje, dat heb ik ook wel eens gedaan. Niks vervelender als een kat die continue als een duveltje uit een doosje naar je toe springt, dus ik zou daarmee beginnen. Probeer anders om hem te laten schrikken met een hard geluid, in je handen klappen bv. Of een fluitje, katten haten het als je hoog fluit. Die gebruik ik ook wel eens als ze mot met elkaar hebben, een hoge fluit die je lang aanhoudt en je hebt ineens de aandacht van alle katten.



Nou sterkte iig met de kleine draak, hoop dat hij te temmen is!



Aahw Thanks, dat is even een fijn verhaaltje zo. Natuurlijk ga ik hartstikke mijn best er voor doen, hij is ook nog hartstikke jong. Ook ik ben gek op zijn karaktertje maar ben het af en toe wel helemaal zat. Denk ook dat hij het bij anderen wel net zo bont zou maken als hier, dus we gaan het gewoon hier proberen hoor.



En mocht het dan over een hele tijd echt niet verbeterd zijn dan ga ik zeker op zoek naar een boerderij ofzo, wat jij net zei!



Zoals hij nu naast me ligt is het een engeltje, daar doen we het dan ook weer voor.



Blij met alle tips hoor!
Alle reacties Link kopieren
quote:alinea schreef op 03 februari 2016 @ 21:24:

Ken je nog iemand die landelijk woont en waar hij meer vrijheid heeft? Ik denk dat ie iets meer vrijheid en uitdaging nodig heeft, hij past denk ik niet bij jullie kan gewoon een verkeerde match zijn, ik zou niet wachten tot alle banken en gordijnen stuk zijn.

En nagels knippen kan wel maar als je er geen verstand van hebt dan nooit doen hoor! Dat je dat aandurfde zonder dat je wist wat je deed, je kunt makkelijk in het leven knippen.. Bij witte nageltjes zie je nog wel ongeveer wat je afknipt maar bij zwarte nagels niet.



Hij heeft witte nageltjes en het is duidelijk te zien hoor, ben niet als een of andere slager aan de gang gegaan! Daarnaast haalde ik echt alleen maar het kleine scherpe puntje eraf, dat scheelt in mijn benen een hele hoop ellende.

Maar toen ik net hoorde dat ze dat voelen bedacht ik me dat ik het toch maar eens met de dierenarts bespreek, voorkomen is beter dan genezen
quote:Mevrouw75 schreef op 03 februari 2016 @ 21:20:

[...]





Hier ook. Maar ik zet kat af en toe gewoon buiten, dan gaat ze maar een uur op de vensterbank zitten.Die van mij is anders Siamees in het wild geboren in mei en pas kunnen vangen op 30 september. Tam gemaakt via de benchmethode, heeft me 2 antibioticakuren gekost alsmede een prik in mijn achterste. In huis is ze nu tam en een vreselijke knuffel in andere situaties weer wild. Zomaar oppakken of achterna lopen is uitgesloten. Ik wacht daarom totdat de deuren of ramen weer open kunnen zodat ze makkelijker terug kan als ze dat wil.
Alle reacties Link kopieren
quote:miss_musica schreef op 03 februari 2016 @ 21:26:

Duidelijk grenzen aangeven. Als je goed op je kat let kun je al zien als hij iets van plan is.

Stom voorbeeld, wij eten weleens bij de televisie en dan staat de roomboter soms open op de salontafel. Als er iets is wat ze hier niet kunnen weerstaan is het wel roomboter. Je kunt de focus zien aankomen en die kun je onderbreken. Ik knip met mijn vingers of ik verhef mijn stem met duidelijke afkeuring.



Hoe eerder je die signalen oppikt hoe sneller je kan corrigeren. Als je ziet dat hij gaat kontjewiebelen en je wil niet dat hij aanvalt is dat het moment om te onderbreken.

Als ze hier echt heel stout zijn pakken we nog weleens beet bij het nekvel(niet optillen! Daar is hij te zwaar voor inmiddels!). Dat is heel zielig maar wordt in de natuur ook gedaan door de moeder als ze stout zijn. Je kunt hiermee heel duidelijk overbrengen dat jij de baas bent.

Angst laten zien is nooit goed, en katten(honden ook trouwens) pikken dit heel sterk op. Dan ben je de overhand al kwijt. Volgens mij wil dit niet eens zeggen dat ze kwaad in de zin hebben. Omdat jij geforceerd reageert, wordt hun gedrag ook anders. Onzekere dieren vertonen ook eerder storend gedrag. Heb hier zelf weinig ervaring mee, ben in geen enkel opzicht bang of nerveus voor mijn dieren.



Ik zie het inderdaad als hij iets van plan is en meestal roep ik dan heel hard Hee! Of nee!

Ik heb het idee dat hij het op de een of andere manier wel snapt maar hij heeft er gewoon schijt aan en gaat door.

Zal eens wat andere geluiden gaan produceren (fluiten)
Alle reacties Link kopieren
Het is ook een kwestie van een lange adem hebben. Je kat zit nu in de puberteit, en dan zijn ze extra vervelend. Het wordt uiteindelijk beter.

Overigens zou ik serieus overwegen de castratie nu uit te laten voeren. Dat scheelt al in hormonen(sowieso heeft hij nu wel de leeftijd dat hij hem zou kunnen gebruiken, en dat wil je ook niet denk ik). Katers worden daadwerkelijk rustiger als ze eenmaal geholpen zijn.



Gelukkig besteed je ook veel positieve aandacht aan je katje. Ik hoop echt dat je hier doorheen komt. Volgens mij ga je er een ontzettend leuke kat aan overhouden namelijk. De meeste dingen in zijn gedrag zijn niet extreem, daar groeit hij wel overheen. Ik heb hier twee ontzettende draken(zijn nog bengalen ook), en ze liggen nu allebei op schoot te slapen. Ze hebben beide een periode gehad dat ze stierlijk vervelend waren, maar op een uurtje per dag na is dat vrijwel over. Als je consequent dezelfde grenzen blijft aangeven, zal je kat zich uiteindelijk wel binnen acceptabele grenzen gaan gedragen.

Ik vrees alleen dat het voor je bank te laat is. Hier hebben we die fout ook gemaakt, ze zitten er inmiddels vrijwel niet meer aan, maar het leed is al geleden.
Alle reacties Link kopieren
Ook ooit zo'n ondeugd gehad. Die had een energie toen hij klein was! En luisterde nergens naar.

Sterker nog, sommige dingen deed hij expres. Stoute dingen doen = aandacht = leuk

Alles was een spel, hij was te lomp om door te hebben dat iets pijn deed en niet meer zo leuk was voor ons.

Maar wat een lieverd was het! Een beetje dom in zijn spel, maar lief! Zo'n beest doet dat niet omdat hij jou nou eens lekker dwars wil zitten of expres pijn wil doen. Die is gewoon druk. Wat bij hem wel hielp was spelen spelen spelen.

Rennen, muizen laten apporteren, soms sleurden we hem de halve kamer door met vanalles en nogwat, kon hij lekker zijn energie kwijt.

Toen hij wat ouder werd verminderde het iets (maar dat heeft wel echt wat jaren geduurd, totdat hij echt een wat oudere kat werd eigenlijk). Inmiddels leeft hij niet meer, maar wij hebben er een heerlijke kat aan gehad. Ondeugend, maar enorm gek op ons. Dat zijn de krabbels, de kapotte meubels etc. meer dan waard geweest.
Ik zou geen kat afstaan maar als het moest geen boerderij. Uitzonderingen daargelaten maar in tegenstelling tot vroeger is door de modernisatie weinig warmte te vinden en zie ik vaak ellende op en rondom boerderijen. Of zoals mijn dierenarts eens gezegd heeft, zo blijft de populatie beperkt. Voor verwilderde katten vind ik dat nog weer anders, die hebben ook geen behoefte aan menselijk contact.
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 03 februari 2016 @ 21:31:

[...]





Die van mij is anders Siamees in het wild geboren in mei en pas kunnen vangen op 30 september. Tam gemaakt via de benchmethode, heeft me 2 antibioticakuren gekost alsmede een prik in mijn achterste. In huis is ze nu tam en een vreselijke knuffel in andere situaties weer wild. Zomaar oppakken of achterna lopen is uitgesloten. Ik wacht daarom totdat de deuren of ramen weer open kunnen zodat ze makkelijker terug kan als ze dat wil.Die van mij is ook siamees, maar al 13 jaar en behoorlijk rustig;)
quote:Mevrouw75 schreef op 03 februari 2016 @ 21:57:

[...]





Die van mij is ook siamees, maar al 13 jaar en behoorlijk rustig;)





Siamees is hoofdstuk apart, deze ziet eruit als een Tai.

In het wild geboren poesjes doet men na 4 maanden niets meer aan, die worden na geholpen te zijn ergens buiten neergezet. Ik zal ook nooit beweren dat het eenvoudig was tjonge.
Alle reacties Link kopieren
quote:miekemv schreef op 03 februari 2016 @ 22:09:

[...]





Siamees is hoofdstuk apart, deze ziet eruit als een Tai.

In het wild geboren poesjes doet men na 4 maanden niets meer aan, die worden na geholpen te zijn ergens buiten neergezet. Ik zal ook nooit beweren dat het eenvoudig was tjonge.



Die van mij ook, maar aangezien Thai oorspronkelijk Siamees zijn blijf ik hardnekkig siamees zeggen.

Ik snap je laatste zin niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren
Jij bent gewoon bang voor je eigen kat! En dat voelt die kleine etterletter en maakt daar misbruik van. Je onmacht wordt steeds erger en dus het criminele gedrag van je relschopper ook. Je moet op een of andere manier het patroon doorbreken. Maar hoe geen idee....
Ja en?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven