Ruit houtkachel dikke laag roet

30-11-2010 07:39 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!



Ik ben hoofdzakelijk een meelezende vrouw maar wil graag een probleem voorleggen.

Oftewel andijvie.

We hadden gehoord dat je best je houtkachel vol kan gooien en dan sochtends een lekker verwarmd huis kan hebben 9 kan ook door verwarming maar dit leek romantisch ).



Nu is dat niet echt gelukt en de ruit is echt mega zwart ( ingebrand?). Ik heb al via google naar oplossingen gezocht en uitgeprobeerd ( met doekje met as schoonmaken, doormidden gesneden aardappel, sopje, afwasmiddel) maar niets helpt.



Wie heeft de ultieme oplossing voor me?

Ik hoop op een reactie.

Alvast bedankt!

Sendil
Spiritus?
Alle reacties Link kopieren
ovenreiniger van die sterke meneer in die oranje flessen. Zo doen wij het altijd even in laten werken en met keukenpapier wegvegen. Succes verzekerd
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allebei,



Bedankt voor jullie reactie.

Knorretje, werkt dat ook als het echt ingebrand lijkt en niets anders helpt?



En een beetje dom misschien: maar ik ken geen sterke oranje meneer? Kan ik dat bij iedere super krijgen?



Groeten,

Sendil
Alle reacties Link kopieren
Ja hoor ook als het ingebrand is.

Ik weet niet of ik de naam gewoon neer mag zetten maar aangezien mijn omschrijving niet duidleijk is: musle ovenreiniger
Alle reacties Link kopieren
Wij maakten thuis de ruit van de houtkachel altijd schoon met krantenpapier, dat ging prima! Nat of droog weet ik niet meer, dat moet je even proberen
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Bedankt voor de reacties.

Nou, ik heb keukenpapier met en zonder as, aardappels ( het vocht) en tee etc geprobeerd.

Maar het is echt ingebrand ( lijkt) dus ik ga mezelf en zoon goed inpakken en met slee naar de super.

Knorretje: ik heb het in mijn hoofd de naam, dus bedankt en ik ga het halen.



Ik laat nog weten of het heeft gehlpen en anders ga ik verder met spiritus of eventuele andere tips.



Ergste geval: nieuwe ruit?



Groetjes en fijne dag vast,

Sendil
Alle reacties Link kopieren
ga naar een kachelwinkel, ze hebben wonderspul daarvoor.
Alle reacties Link kopieren
Soms wil het ook wel weg als je de houtkachel gewoon weer aanmaakt en flink laat branden. Vaak 'brandt' het wel weer redelijk schoon.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons hielp echt helemaal niets en toen hebben we vetverwijderaar Dasty (wibra) gebruikt. Mag ik dat neerzetten?

werkte prima!
Zet een pot sterke thee (gewone zwarte) en laat die een dag staan.

Neem de ruit af met de oude thee en ouderwets grijs wc-papier.



Ik geloofde niets van die tip (schoonmoeder), maar het werkte als een tierelier. Nu bekijk ik kopjes thee wel met een argwanende blik, maar ach, onze magen zijn blijkbaar sterker dan roetaanslag.
Alle reacties Link kopieren
Ben ik de enige die niet goed snapt wat andijvie ermee te maken heeft?
Andijvie is een term die zo oud is als het forum zelf en slaat op huishoudelijke vragen. Over wasgoed, vlekken, of ruitjes van de kachel dus.



Als je je kachel goed hoog opstookt wordt eht ruitje weer helder. Je fikt het roet er dan gewoon af.

Net als de schoorsteen. Die is ook beroet vanbinnen en je moet dus af en toe flink hoog stoken om de roet eraf te branden.

Onze kachel heeft altijd een schoon ruitje omdat we hem meteen flink opstoken en het vuur hoog houden.

Zorg er wel voor dat je ALLEEN hout in je houtkachel gooit.
Alle reacties Link kopieren
Altijd voorzichtig met agressieve schoonmaakmiddelen en kachels. Bij niet goed verwijderen kan er aardig wat giftige damp af komen als je de kachel weer aanzet.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Bedankt voor alle reacties.

Ik ga het rijtje oplossingen gewoon af tot iets werkt.

Dus eerst haal ik dat spul van knorretje.

En als dat niet werkt zijn er nog genoeg andere tips om uit te proberen. Gelukkig.



Ik dacht zelf ook aan hoog opstoken maar mijn man heeft zijn bedenkingen. Maar zeker het proberen waard denk ik zo.

Wij gebruiken altijd alleen hout, alleen vannacht heeft er veel te weinig zuurstof toevoeging plaats gevonden ( volgens internet ).

Ik zet het altijd ver open maar mijn man vuind het dan weer te ver.

Na vanochtend gaat het schuifje toch voortaan wat verder open .



In ieder geval fijn dat er zoveel reacties zijn.

Zoon is al met veel laagjes aangekleed en ik nu ook nog even en dan gaan we op pad om de spullen in huis te halen.



Ik laat nog weten wat het resultaat is.

Bdeankt voor zover!

Sendil
Alle reacties Link kopieren
quote:whopper schreef op 30 november 2010 @ 08:33:

Als je je kachel goed hoog opstookt wordt eht ruitje weer helder. Je fikt het roet er dan gewoon af.

Net als de schoorsteen. Die is ook beroet vanbinnen en je moet dus af en toe flink hoog stoken om de roet eraf te branden.

Onze kachel heeft altijd een schoon ruitje omdat we hem meteen flink opstoken en het vuur hoog houden.

Zorg er wel voor dat je ALLEEN hout in je houtkachel gooit.Klopt helemaal!!!!! Zonde als je producten in huis gaat halen, is echt niet nodig, gewoon flink opstoken.
Ik zet niet alleen het schuifje open; ik zet ook het deurtje op een kier. Dan kan er voldoende zuurstof bij en dan is de verbranding optimaal. De schoorsteen trekt dan ook goed en zo krijgen we eigenlijk nauwelijks roet op de ramen.



Gewoon helemaal volduwen met hout vanavond, de fik erin en even heel hoog opstoken. Niet met chemische troep aan de gang gaan. Is gevaarlijk en niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
quote:schuddebuikje schreef op 30 november 2010 @ 08:08:

Bij ons hielp echt helemaal niets en toen hebben we vetverwijderaar Dasty (wibra) gebruikt. Mag ik dat neerzetten?

werkte prima!Dat is echt superspul!
Alle reacties Link kopieren
Stookt een kachel met een beroet ruitje minder goed?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Nee, maar je ziet de vlammen niet, en dat is wel zo gezellig.....
Alle reacties Link kopieren
Goed opstoken inderdaad, wegbranden wat er weggebrand kan worden, en daarna met een prop krantenpapier hard wrijven. Dat doet hier altijd wonderen.
Alle reacties Link kopieren
Heel simpel op te lossen.

Neem een nat sponsje, doe daar een beetje as en en je wrijft je ruitje zo schoon. Napoetsen met een krant.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allmaal,



Ik ben terug van de winkel en heb die sterke meneer in huis gehaald.

Ik twijfel nu alleen heel erg wat te doen: eerst proberen met hoog opstoken ( een aantal van jullie zeggen dat en ik dacht dat gevoelsmatig zelf ook) of toch de sterke meneer gebruiken aangezien de andere oplossingen ( zoals met krant en as etc ) nog niet geholpen hebben.



Ben bang dat ik de kachel er kwaad mee doe als ik chemisch spul gebruik.

Nou even overleggen met man.



Dit "andijvie"onderwerp wordt vervolgd want ik laat de afloop wel weten.



Weer bedankt!

Sendil



Ik heb het er maar druk mee met zoiets knulligs.
Hoi Sendil,



Knorretje heeft je succes verzekerd met de sterke meneer. Maar wat let je om de kachel hoog op te stoken, het is er koud genoeg voor.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
Hallo Allemaal,



Ik dacht inderdaad; het is koud en kan geen kwaad dus ben de kachel heel hoog aan het opstoken!



Als het goed is brand er dus een deel van de roet weg en daarna een krant voor de rest.



Ik ben benieuwd en duim me suf!



Groetjes,

Sendil



Sterke meneer staat in de kast en kan altijd nog.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven