schoonmaakster ontslaan

27-10-2014 15:46 77 berichten
Alle reacties Link kopieren
alhoewel ik al jaren in het HRM vak werkzaam ben en al heel wat cases heb gehad waarin ik mensen aldanniet op staande voet moest ontslaan heb ik nu toch wel een issue.



Al 2,5 jaar heb ik een vaste schoonmaakster die eens per 2 weken 4 uur komt poetsen. Haar vraagprijs was 12 euro per uur, maar omdat ik geen zin had om steeds te moeten wissel krijgt ze 12,50 per uur. Dus 50 euro per keer. Ze begint om half 9 en moet dus tot half 1 doorwerken.



Al een poosje knaagt het een beetje bij me, ik kan zien dat ze geweest is ( kleed netjes gestofzuigd, wc's gedaan etc) maar ik twijfelde steeds aan of ze de 4 uur wel vol maakte. Nou heb ik het niet over 5 of 10 minuten eerder weg gaan, maar in zijn algemeenheid leek het alsof ze toch na een 2/ 2.5 uur steeds weg was. Ik kon dit alleen niet hardmaken.



Nu was ik vanmorgen toevallig eerst bezet door andere verplichtingen en moest ik mijn laptop en schoudertas nog ophalen. Toen ik thuis kwam was ze er wel maar stond te roken onder de afzuigkap. Ik heb haar toen gelijk te kennen gegeven dat ik dat absoluut niet tof vond, en dat ik dat ook niet meer wilde merken. Ik ben zelf een roker, maar rook altijd buiten en dat weet ze ook!



Omdat ik toch nog steeds een onderbuik gevoel had heb ik de buurvrouw gevraagd om even te vragen en te kijken of haar auto er nog stond ( dit was om 11.45, terwijl ze tot 12.30 zou moeten poetsen) De buurvrouw heeft me laten weten dat er geen auto meer stond en heeft zelfs nog aangebeld maar ze was er niet.



Ik ben er dus echt klaar mee, ik voel me belazerd. Ze neemt wel het geld voor de 4 uur mee, maar werkt er dus 3 waarbij ze ook nog lekker in huis staat te roken. ( en steekt dan dus de lampe berger aan, zodat ik het niet ruik) .



Ik wil haar dus laten weten dat ik geen gebruik meer wil maken van haar diensten. Ook aanstippen waarom niet meer, maar geen ruimte voor discussie laten. Ik heb bewijs dat ze er niet was, maar ik wil de discussie gewoon niet opstarten. Ik ben er klaar mee, bedankt en tot ziens.



Iemand tips om dit kenbaar te maken?
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Beginnen met geen zwartwerkers in te schakelen? Hoef je helemaal niets zelf te beslissen: HRM medewerker van bedrijf bellen 'Ik ben niet tevreden, kan er iemand anders komen'.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
en hoe lost dat mijn probleem nu op???
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Dit is geen zwartwerker hoor oudblond. Volstrekt legaal.



Ik zou bellen en zeggen dat ze niet meer hoeft te komen. Een uitleg zou ik alleen geven als ze daar om vraagt en het dan ook kort houden, geen discussie aangaan dus. Wil ze wel een discussie aangaan, dan kap je het af.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon duidelijk telefonisch melden; we maken vanaf nu geen gebruik meer van uw diensten. Heb je wel je sleutel? Anders die eerst even terugvragen.
Alle reacties Link kopieren
In dat geval: pittig gesprek aangaan, duidelijk maken waar het probleem ligt en je verwachtingen duidelijk uitspreken. Als je tijdens dit gesprek 'geen goed gevoel' houdt over haar houding, afsluiten met "Heel jammer, maar het vertrouwen is geschonden en ik moet concluderen dat ik zo niet met je verder kan gaan".
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Quote: Ik wil haar dus laten weten dat ik geen gebruik meer wil maken van haar diensten. .................... Ik ben er klaar mee, bedankt en tot ziens.



Je zegt het zelf hierboven. Ik zou er geen gesprek van maken. Ze krijgt toch geen kans om zich te verbeteren?!
Betaal je zwart? Dan gewoon zeggen dat je geen gebruik meer wil maken ban haar diensten en bedanken voor de afgelopen jaren.

Als ze vragen heeft dat blijven herhalen.

Betaal je wit? Dan even internet nazoeken wat gebruikelijk is in die branche, dan lijkt me een maand nog doorbetalen (ik zou niet willen dat de opzegtermijn in mijn huis nog plaatsvindt) netjes.

Of gewoon de confrontatie aangaan en zeggen dat haar baan staat of valt met vertrouwen en dat je vertrouwen is beschaamd. Doordat je aanwijzingen hebt dat ze haar uren niet volmaakt en vanwege het rook incident. En dan op staande voet ontslaan.

Ik zou met dat laatste geen moeite hebben, ook voor haar duidelijk.
Toen wij de schoonmaakster de laan uit stuurden, hebben we d'r wel gewoon laten komen op het normale tijdstip waarop ze zou komen. We hebben haar de sleutel in laten leveren en uitgelegd waarom we haar niet meer nodig hadden.



Maar dus niet telefonisch, voor hetzelfde geld maken ze uit rancune nog even je sleutel na en verdwijnen er opeens dingen uit huis ofzo (is ooit bij een oud-collega gebeurt).
en ze begint niet toevallig eerder dan half 9 zonder dat jij dat weet?



ik zou naar haar huis gaan: sleutel ophalen en meteen aangeven dat je niet langer tevreden bent ivm roken en niet volmaken van de werktijden. geen discussie, klaar
Alle reacties Link kopieren
Nou reden genoeg om dr weg te werken. Als iemand zo'n misbruik ervan zou maken zou ik doodleuk smsen dat dit de laatste keer was. Dat je al langer merkt dat er niet genoeg gedaan is voor 4 uur. En laatst eerder thuis kwam en ze al weg was. Samen met het roken onder de afzuiger is je vertrouwen weg. Klaar... 'Opgeruimd' staat netjes.

Succes ermee, oja en als ze een discussie aan gaat,

Lekker negeren. Voor zo iemand heb ik weinig empathie. Heb vroeger ook gepoetst als bijvaan. De vrijheid dat er geen baas op je neus zit, natuurlijk is het verleidelijk eerder weg te gaan. Maar een redelijk mens doet dit niet.
Alle reacties Link kopieren
Biol, ik lees overigens in je link wel dit



"Zo kan de particuliere opdrachtgever uw arbeidsovereenkomst opzeggen zonder daarvoor toestemming te vragen aan het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). U kunt dus zonder ontslagvergunning worden ontslagen. Uw particuliere werkgever moet wel de normale opzegtermijn in acht nemen."



Zou je haar dan een opzegtermijn moeten geven? En verder gewoon kort en krachtig melden. Ik neem aan dat ze niet gaat discussieren, want ze weet dat het waar is.. Echt heel naar dat ze zo makkelijk dat geld aannam, schaamteloos.
Alle reacties Link kopieren
Zit heel toevallig nu in een training over slecht nieuws gesprekken ?.

Bad news model: 1. Drop the (bad) message, 2. deal with the emotions, 3. Look for the next steps together (or finalize it)
WTF?
Alle reacties Link kopieren
quote:itsme1973 schreef op maandag 27 oktober 2014 15:59 en ze begint niet toevallig eerder dan half 9 zonder dat jij dat weet?



ik zou naar haar huis gaan: sleutel ophalen en meteen aangeven dat je niet langer tevreden bent ivm roken en niet volmaken van de werktijden. geen discussie, klaar Nee, want ik ga zelf pas om 8.20 de deur uit. Dus dat weet ik heel zeker
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
ok



ik zou haar zeggen dat ik vandaag om 11.45 thuis kwam en haar niet heb aangetroffen en dat ik vrij zeker weet dat dit niet de eerste keer was

daarbij het roken en de mededeling dat je haar niet langer wilt inzetten en bedankt voor de verleende dienst
Alle reacties Link kopieren
quote:mailtoholland schreef op 27 oktober 2014 @ 16:00:

Biol, ik lees overigens in je link wel dit



"Zo kan de particuliere opdrachtgever uw arbeidsovereenkomst opzeggen zonder daarvoor toestemming te vragen aan het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). U kunt dus zonder ontslagvergunning worden ontslagen. Uw particuliere werkgever moet wel de normale opzegtermijn in acht nemen."



Zou je haar dan een opzegtermijn moeten geven? En verder gewoon kort en krachtig melden. Ik neem aan dat ze niet gaat discussieren, want ze weet dat het waar is.. Echt heel naar dat ze zo makkelijk dat geld aannam, schaamteloos.Ik ga geen opzegtermijn hanteren. Het is in principe ontslag op staande voet dat ze krijgt. Ik ga haar vanavond maar bellen.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Alle reacties Link kopieren
Succes!
Wanneer is ze er weer? Die dag thuisblijven. wachten tot ze komt. Sleutel terug vragen en dan wat hierboven al is gezegd.
Maar je was wel tevreden over het werk dat ze leverde? Wat had ze dan nog meer moeten doen in de tijd dat zij er was?
Alle reacties Link kopieren
Zou het niet telefonisch doen Biol maar F2F en meteen de sleutel terugvragen. Je weet echt nooit hoe raar mensen kunnen reageren. Dan wil je echt niet dat ze nog een sleutel van je huis heeft.
quote:biol schreef op 27 oktober 2014 @ 16:09:

[...]





Ik ga geen opzegtermijn hanteren. Het is in principe ontslag op staande voet dat ze krijgt. Ik ga haar vanavond maar bellen.ga langs en haal meteen je sleutel op
Alle reacties Link kopieren
Ik werkte ook als hulp, toen ik een paar keer af moest zeggen achter elkaar (steeds geen oppas) vertelde ze me dat ze het heel rot voor me vond maar wel aan haarzelf moest denken. Ik begreep dit volkomen en ik nog zelf een ander geregeld voor haar. Soms maakte ik ook de 4 uur niet vol maar no way dat ik dan al het geld meenam. Zou me kapot schamen.
Alle reacties Link kopieren
quote:febag schreef op 27 oktober 2014 @ 16:13:

Maar je was wel tevreden over het werk dat ze leverde? Wat had ze dan nog meer moeten doen in de tijd dat zij er was?

Als ze structureel tijd over had, had ze dat moeten aangeven of om extra klussen vragen.

En ik heb zelf flink gerookt, maar roken in een huis waar dat niet gewenst is vind ik ronduit asociaal.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Ik had de buurvrouw of iemand anders al lang gevraagd om een paar keer te kijken hoe laat ze komt en vertrekt. Als je vermoedens hebt, dan controleer je dat toch?
Gewoon verhuizen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven