Schoonmaakster

20-08-2016 11:38 46 berichten
Wij denken er over om een schoonmaakster aan te nemen. Maar ik vroeg me een aantal dingen af:

* Laten jullie de schoonmaakster komen als je wel thuis bent (en wat ga je zelf dan doen?) of als je juist niet thuis bent (vertrouw je zo iemand dan meteen je huissleutel toe?)?

* Hoeveel uur per week is realistisch voor een gemiddeld rijtjeshuis?

* Hoeveel verdient zo iemand ongeveer per uur?
Alle reacties Link kopieren
Ja dat hangt van heel veel factoren af. Hoeveel doen jullie zelf nog? Hoe groot is het gezin? Hoe netjes zijn jullie?

Moeten alle kamers elke week gedaan worden?



Ook de prijs is een beetje regio afhankelijk maar ga uit van rond de 15 euro per uur.



Ikzelf vond het fijn om er niet bij te zijn als ze er was. Ik voelde me ongemakkelijk als ik er wel bij was.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Mijn schoonmoeder had een hulp voor 1 ochtend in de week. Ze had een sleutel voor als er niemand thuis was. Het was een vrijstaand huis. Dan moet je natuurlijk nog veel zelf doen. De hulp kreeg 15 euro per uur.
15 euro is heel netjes. 12,50 is ook gebruikelijk.

Onze komt eens per 2 weken 4 uur lang. Huis is 180m2. Zij maakt dan alles schoon, stofzuigt en dweilt. Ik doe dat zelf verder nooit (maar schoon vind ik ook niet zo belangrijk).

Ik vind het niet fijn om dan thuis te zijn. Wij zijn dan beiden op ons werk.
Alle reacties Link kopieren
Hoeveel uur is afhankelijk van wat je wil dat ze doet en hoe je het zelf hebt bijgehouden.

Een keuken van binnen en buiten soppen waar al een poos niets aan gedaan is kost al snel twee uur. Een lappie over de buitenkant kost beduidend minder tijd.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
Mijn schoonmaakster komt langs als ik niet thuis ben. Ik ben meestal op mijn werk.

Zij werkt ongeveer twee uurtjes per week en doet dan het 'groffe werk'. Opruimen, de was, de afwas en dergelijk doe ik zelf.

Ik betaal haar € 10,- per uur, ze wil niet meer hebben, hoe ik ook aandring. Ik geef haar daarom regelmatig kadootjes en spullen voor haar kind, want ik vind het zelf te weinig. Overigens is het wel een groot huis, maar een 2-persoonshuishouden.
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
De onze komt 2 uur per week en krijgt 12,50 euro per uur. Ze komt als wij aan het werk zijn.

We zijn eigenlijk niet zo tevreden dus zijn aan het denken over een andere.
Alle reacties Link kopieren
Onze schoonmaakster krijgt 40 euro voor drie uur, dus ruim 13 euro/uur. In het begin kwam ze als wij er zelf ook waren, nu op een werkdag.

Ze doet de keuken, badkamer, WC, stoffen, zuigen/dweilen. Ik probeer zelf van tevoren zoveel mogelijk op te ruimen (laatste was in de wasmand, vloer kinderkamers leeg, etc.). Voor ons is het dus ook een stok achter de deur om zelf dat soort dingen bij te houden.
Er zijn hier al best wat topics over, als je googelt op viva en schoonmaakster kom je ze tegen. Ik bedoel het niet vervelend verder hoor, maar hoe meer tips hoe beter natuurlijk.



Ik poets zelf ook bij mensen en ik doe dat het liefst als er niemand thuis is. Dan kan ik lekker door doen, hoef ik niet steeds een praatje te maken en heb ik niet het gevoel dat ik in de weg loop. Ik denk dat dat voor beide partijen het fijnste is, dan kom je zelf in een lekker schoon huis thuis.



Als iemand elke week komt en je wilt echt dat alles gepoetst is, stofzuigen en dweilen is 3 uur per keer wel een goeie richtlijn is.

€12,50 per uur vind ik wel netjes, volgens mij scheelt dat ook per regio, gezien de vorige topics.



Minnie, in welk opzicht ben je niet tevreden? En heb je dat al aangegeven, deed ze iets met die feedback?
Zelf inderdaad opruimen, was, vaat, aanrecht, tussendoor misschien nog een keer stofzuigen en eventueel toilet. Maar schoonmaakster dus stoffen, stofzuiger door het huis, dweilen, badkamer, toilet, dat soort dingen. Misschien zo nu en dan iets groters als ramen lappen.



Maar 2 à 3 uur per week is dus wel waar we rekening mee moeten houden.

Ik twijfel wel nog steeds over het moment (werkdag of juist niet). Denk idd zoals Lariba zei eerst als er iemand thuis is, maar wanneer het vertrouwd voelt op een werkdag.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf wat schoonmaakadresjes gehad en de meeste mensen lieten mij werken als ze zelf niet thuis waren. Je moet er een goed gevoel bij hebben. Ik zou er in het begin wel voor zorgen dat er iemand thuis is, ook om de schoonmaakster een beetje wegwijs te maken in je huis.

Uurloon tussen de €10-15 per uur

Het aantal uren verschilt echt per huishouden. Wat moet er allemaal gebeuren? Dit kun je natuurlijk ook samen overleggen. Een beetje schoonmaakster weet dat na een keer of 2 ook wel in te schatten.
Toen ik nog werkte kwam mijn hulp op een werkdag, 3 uur per week. Nu werk ik niet meer en komt ze eens per 14 dagen 3 uur. Ik vond het veel fijner als ik niet thuis was als zij kwam schoonmaken. Zij vind het fijner nu ik thuis ben

Ze krijgt 12.50 per uur en een bonus met kerst en de zomervakantie.
Hier zitten we te denken over 4 uur, eens per 2 weken. Volgens mij moet je in 4 uur het huis helemaal schoon kunnen maken. En als dat grondig gebeurd is bijhouden voldoende gedurende 2 weken was mijn idee.

Ik heb geen enorm huis, niet heel veel spullen.



Dus ik kaap je topic een beetje: Is verwachten dat iemand in 4 uur de keuken, badkamer en het toilet kan schoonmaken, het huis kan stofzuigen en de woonkamer dweilen en wat kan afstoffen reëel?
quote:Bloemenzee schreef op 20 augustus 2016 @ 12:09:

Zelf inderdaad opruimen, was, vaat, aanrecht, tussendoor misschien nog een keer stofzuigen en eventueel toilet. Maar schoonmaakster dus stoffen, stofzuiger door het huis, dweilen, badkamer, toilet, dat soort dingen. Misschien zo nu en dan iets groters als ramen lappen.



Maar 2 à 3 uur per week is dus wel waar we rekening mee moeten houden.

Ik twijfel wel nog steeds over het moment (werkdag of juist niet). Denk idd zoals Lariba zei eerst als er iemand thuis is, maar wanneer het vertrouwd voelt op een werkdag.



Het ligt eraan hoe groot je huis is. Als ze bv 3 verdiepingen per week moet doen, is 3 uur geen overbodige luxe.

Spreek goed af wat je van haar verwacht: alleen schoonmaken of ook opruimen, extra's zoals ramen, keukenkastjes, alleen stofzuigen of ook dweilen etc.

Het is handig als je dit even op papier zet.
quote:Rhaegal schreef op 20 augustus 2016 @ 12:16:

Hier zitten we te denken over 4 uur, eens per 2 weken. Volgens mij moet je in 4 uur het huis helemaal schoon kunnen maken. En als dat grondig gebeurd is bijhouden voldoende gedurende 2 weken was mijn idee.

Ik heb geen enorm huis, niet heel veel spullen.



Dus ik kaap je topic een beetje: Is verwachten dat iemand in 4 uur de keuken, badkamer en het toilet kan schoonmaken, het huis kan stofzuigen en de woonkamer dweilen en wat kan afstoffen reëel?Ja, dat moet gemakkelijk kunnen. Alleen wat verwacht je van de badkamer en keuken schoonmaken? Af en toe de kastjes daar ook binnenin schoonmaken of alleen een doekje over de buitenkant?
quote:mary57 schreef op 20 augustus 2016 @ 12:20:

[...]





Ja, dat moet gemakkelijk kunnen. Alleen wat verwacht je van de badkamer en keuken schoonmaken? Af en toe de kastjes daar ook binnenin schoonmaken of alleen een doekje over de buitenkant?Kastjes binnenin schoonmaken hoeft wat mij betreft niet elke keer. Maar wel de tegels en de vloer, de douchewand, enz. Ik ging er een beetje vanuit dat je in iets minder dan 4 uur wel voor elkaar kreeg wat ik net opnoemde (de eerste keren als er wat achterstallig werk is misschien niet, dat lijkt me logisch) en dan per week nog iets 'extra's' als de koelkast, de ramen lappen, keukenkastje, kastjes badkamer, dat werk.
Alle reacties Link kopieren
quote:hannaeva schreef op 20 augustus 2016 @ 11:44:

15 euro is heel netjes. 12,50 is ook gebruikelijk.

Onze komt eens per 2 weken 4 uur lang. Huis is 180m2. Zij maakt dan alles schoon, stofzuigt en dweilt. Ik doe dat zelf verder nooit (maar schoon vind ik ook niet zo belangrijk).

Ik vind het niet fijn om dan thuis te zijn. Wij zijn dan beiden op ons werk.Dus als ik het goed begrijp doe je zelf verder nooit wat. Als de werkster komt is de toilet en douche 2 weken niet gedaan? En is er 2 weken niet gezogen?
Rhaegal, ik zou dan zelf eerder beginnen met 3 uur per week, het is best intensief werk, ik ben na 3 uur echt wel moe. En in 3 uur kun je echt veel doen hoor. Je kunt dan ook eens zeggen dat ze bv boven niet hoeft te stofzuigen en in plaats daarvan de ramen lapt ofzo. Maar zoiets zou ik ook tijdens de kennismaking bespreken, hoe de hulp daar zelf tegenaan kijkt. Als je zorgt dat alles een beetje aan kant is scheelt het ook veel werk, ik heb bv een gezin waarvan de tienerdochter veel op haar slaapkamervloer heeft liggen; elastiekjes, een sok, kussens.. Maakt mij niks uit maar het houdt de boel wel op natuurlijk.
quote:Rhaegal schreef op 20 augustus 2016 @ 12:26:

[...]



Kastjes binnenin schoonmaken hoeft wat mij betreft niet elke keer. Maar wel de tegels en de vloer, de douchewand, enz. Ik ging er een beetje vanuit dat je in iets minder dan 4 uur wel voor elkaar kreeg wat ik net opnoemde (de eerste keren als er wat achterstallig werk is misschien niet, dat lijkt me logisch) en dan per week nog iets 'extra's' als de koelkast, de ramen lappen, keukenkastje, kastjes badkamer, dat werk.Ja, dat lukt ook wel hoor.
quote:Joni_de_tweede schreef op 20 augustus 2016 @ 12:31:

Rhaegal, ik zou dan zelf eerder beginnen met 3 uur per week, het is best intensief werk, ik ben na 3 uur echt wel moe. En in 3 uur kun je echt veel doen hoor. Je kunt dan ook eens zeggen dat ze bv boven niet hoeft te stofzuigen en in plaats daarvan de ramen lapt ofzo. Maar zoiets zou ik ook tijdens de kennismaking bespreken, hoe de hulp daar zelf tegenaan kijkt. Als je zorgt dat alles een beetje aan kant is scheelt het ook veel werk, ik heb bv een gezin waarvan de tienerdochter veel op haar slaapkamervloer heeft liggen; elastiekjes, een sok, kussens.. Maakt mij niks uit maar het houdt de boel wel op natuurlijk.Zij wil zelf graag 4 uur en ik vind dat prima.
Tien uur betalen vind ik uitbuiting, maar goed, dat is mijn mening. Ik hoor meestal dat mensen 12,50-15,00 betaald krijgen.

Als je iemand vertrouwt zou ik het prettiger vinden om zelf weg te gaan, heb je geen ongemakkelijk gedoe, en schoonmaakster heeft de handen vrij. Werkt voor beiden prettiger denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons komt ze wekelijks 3 uur op vrijdagmiddag. Wij werken allebei voltijd dus het is erg fijn dat ons huis voor het weekend spik en span is :-)

Wij betalen 10 euro per uur. Dat vinden wij allebei een mooi bedrag. Het is tenslotte een netto bedrag en voor de meeste mensen een hoop geld. Ze doet iedere week de badkamer en dweilt het hele huis. Verder vult ze alles zelf in. We hebben een groot huis, zijn zelf netjes en zijn erg blij met de hulp. Ik zou je wel als advies willen meegeven op wel op zoek te gaan naar een bekende of iemand via via en geen oproep in de supermarkt ophangen. Je weet nl nooit wie je in huis haalt. Succes!
quote:Cikay schreef op 20 augustus 2016 @ 13:02:

Bij ons komt ze wekelijks 3 uur op vrijdagmiddag. Wij werken allebei voltijd dus het is erg fijn dat ons huis voor het weekend spik en span is :-)

Wij betalen 10 euro per uur. Dat vinden wij allebei een mooi bedrag. Het is tenslotte een netto bedrag en voor de meeste mensen een hoop geld. Dat laatste komt een beetje neerbuigend over, alsof ze er dan maar blij mee moet zijn. Ik vind 10 euro niet meer van deze tijd, 12,50/15 euro zou meer op zijn plaats zijn. Het is lichamelijk hard werken en meestal ook niet het fijnste werk.
Tien euro?

Een mooi bedrag? Moh, denk ik anders over. Het is hartstikke zwaar werk, wat je zelf niet wilt doen. Het zegt ook iets over jezelf als jezo weinig betaald voor zwaar werk.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een klein dorp waar dit salaris heel normaal is. En zeker niet neerbuigend want wij verdienen zelf ook niet meer en werken zelf ook keihard. Dus mensen niet zo snel oordelen aub!



Ps onze huishoudster is ook blij met dit salaris :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven