schoonmaken van huis

28-07-2015 17:05 114 berichten
Hele discussie met vriendinnen over het huishouden. We verschillen hierin nogal van mening hun vinden dat ik teveel doe. We hebben allemaal een gezin met 2 kinderen en een huisdier.



Onze discussie gaat over:

Iedere week bed verschonen

Dagelijks stofzuigen en toilet

2x pw afstoffen van de zichtbare plekken





Ben ik nou echt zo een uber poetsmiep??



Ongeacht of ik echt te veel poets. Ik vind poetsen gewoon leuk dus zal niet veel veranderen maar we zijn gewoon nieuwsgierig naar wat 'normaal' is.
Eens in de 2 weken bed verschonen.

Toilet 3 keer per week, stofzuigen 2 keer per week.

Afstoffen van de zichtbare plekken : zo min mogelijk. Als ik er stof zie liggen haal ik het weg. Komt neer op eens in het half jaar ofzo. Onzichtbare plekken : nooit
Ik vind het niet teveel hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ja, je bent een überpoetsmiep. Vind ik. Maar bij mij thuis voeren we dan weer geen ene moer uit in het huishouden.
Vind het ook heel normaal.
Alle reacties Link kopieren
quote:Desperate_Housewive schreef op 28 juli 2015 @ 17:08:

Eens in de 2 weken bed verschonen.

Toilet 3 keer per week, stofzuigen 2 keer per week.

Afstoffen van de zichtbare plekken : zo min mogelijk. Als ik er stof zie liggen haal ik het weg. Komt neer op eens in het half jaar ofzo. Onzichtbare plekken : nooit Ik zie het niet eens. Te lang in smerige studentenhuizen gewoond, denk ik
Alle reacties Link kopieren
Bedden: winter om de week, zomer elke week

Stofzuigen: 1-2 X per dag

Dweilen: om de dag

Stoffen: zo'n twee keer per week

Wc: elke dag

Was: bij elke volle trommel gaat ie aan

Strijken: na elke was, zodra ik iets heb (wil graag 'bij' zijn)

Euh, zo ongeveer...,
Alle reacties Link kopieren
Ik ben samen met mijn man dus ga niet elke dag de plee boenen. 2x in de week En als er visite komt stofzuig ik extra en haal ik snel nog ff een borstel door de plee
quote:fiool schreef op 28 juli 2015 @ 17:10:

[...]





Ik zie het niet eens. Te lang in smerige studentenhuizen gewoond, denk ik Ik zie het ook vaak niet hoor ik vind afstoffen gewoon echt onzinnig. En het is ook niet alsof er hier hele stofvlokken langs waaien enzo. Als ik afstof, doe ik dat met de stofzuiger.
Hier ook 1x per week bed verschonen. Elke dag bleek + borstel door de wc. 1x per week de badkamer en wanneer nodig de boel afstoffen. 1x per maand word het hele huis van een fris sopje voorzien.
Bed verschonen doe ik in de zomer wekelijks en in de winter twee-wekelijks. Toilet dagelijks vind ik vrij normaal, stofzuigen kolder. Twee keer per week vind ik voldoende. Afstoffen van zichtbare plekken als het nodig is. Dat kan varieren van 2x per dag tot 2x per maand.



Badkamer houden we bij, grote poets 4x per jaar. Keuken wordt dagelijks opgeruimd en het aanrecht afgenomen, grote poets 2x per jaar, binnenkant kastjes zoals het uitkomt. Als er een keer veel borden in onze afwasmiep staan en de plank leeg is, wordt ie meteen even gesopt. Binnenkant kastjes verder ongeveer 1x per 2 jaar. Koelkast elke keer voordat ik boodschappen ga doen, dan is ie nagenoeg leeg, wel zo handig. Voor de diepvries geldt dat we hem 2x per jaar leegeten, dan ontdooien en schoonmaken, vervolgens vul ik hem weer.

Er gaan geen restjes in, alleen spullen waarvan ik 100% zeker weet dat ze op gaan.



Ramen lappen indien noodzakelijk. Komt neer op 2 à 3 keer per jaar. Oven en afzuigkap ook als het nodig is. In de winter wordt de oven veel vaker gebruikt, dus ergens rond kerst mag ie wel een keertje schoon. Strijken doe ik helemaal niet maar ik neem wel de moeite om het strak op te hangen, het droogt dan nagenoeg kreukloos en gaat zo de kast weer in.



Als ik grote schoonmaak houd, houd ik ook écht grote schoonmaak. Dus inclusief het wassen van de gordijnen, verschuiven van meubels, leeghalen van kasten, afsoppen van tafelpoten, bank invetten, kroonluchters stoffen, snoeren en stopcontacten ontstoffen. Dat doe ik dus niet zo heel vaak.
Alle reacties Link kopieren
Ligt er natuurlijk helemaal aan met hoeveel personen/dieren je woont



Ik woon alleen, een kat die veel buiten is



Bed om de 2 weken

wc/badkamer, elke week wc/wastafel, om de 2 weken ook de douchecabine

stofzuigen 1x per week, als het nodig is nog even met de bezem door het huis

dweilen: zelden

was: als de trommel vol is

Stoffen 1x per maand ofzo



ramen binnen lappen, heb ik door het hele huis volgens mij in februari ofzo gedaan, inclusief alle gordijnen wassen en luxaflex schoonmaken

Buiten......ik denk ergens eind vorig jaar
quote:apiejapie schreef op 28 juli 2015 @ 17:11:

Bedden: winter om de week, zomer elke week

Stofzuigen: 1-2 X per dag

Dweilen: om de dag

Stoffen: zo'n twee keer per week

Wc: elke dag

Was: bij elke volle trommel gaat ie aan

Strijken: na elke was, zodra ik iets heb (wil graag 'bij' zijn)

Euh, zo ongeveer..., Wauw.



Bedden verschonen: 1 keer per 10 dagen ongeveer

Stofzuigen: 2 keer per week, zou eigenlijk 3 keer per week moeten.

Wc: Om de twee dagen
Alle reacties Link kopieren
Soms ga ik meerdere keren per dag door de woonkamer heen met de stofzuiger, als een hond in de rui is is dit namelijk nodig. Ik sleep dat ding dan weer niet iedere dag twee trappen op naar de slaapkamer, vind ik nergens voor nodig.



Bed verschoon ik elke week, over een paar plekken een doekje halen ook wekelijks (vensterbanken bv wel, maar ga niet elk plintje af) en de wc 1 soms 2 keer per week. De keuken gaat wel vaker een doekje door heen, iedere keer dat er geknoeid is met koken en dan ook 1 keer per week helemaal. Badkamer 1 keer per week.



Nu ik zwanger ben en we aan het klussen zijn loopt het allemaal in het honderd qua huishouden dus nu is het alleen als we dingen zien dat ik schoon ga maken (haren van de hond = stofzuigen, stof op de dvd speler = doekje er over heen, kalkaanslag in de badkamer = sopje of antikal). Als het klussen klaar is zal mijn nesteldrang er vast voor zorgen dat ik heel veel ga schoonmaken en heel veel wasjes draai...



Als jij het fijn vind hoe je het nu doet is het toch prima, dat een ander meer of minder doet maakt toch niet uit?
't zou me de discussie met vriendinnen niet waard zijn
Iedere week bed verschonen, dat doe ik ook. Dat doet mijn man altijd.



En stofzuigen doen we elke dag wel beneden, met twee hondjes en een kruipende baby. Boven maar 1x per week ongeveer.



De wc zit wel altijd een tablet en een disk in en dat borstel ik wel, maar de hele wc schoonmaken doe ik echt niet elke dag, weet ik eigenlijk niet hoe vaak.
Alle reacties Link kopieren
Wij doen veel "op het oog".

Gelukkig zie ik vrij slecht.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij persoonlijk is huisdieren de meest bepalende factor hierin. Alle vriendinnen hebben een huisdier, maar bijvoorbeeld een toypoodle die niet verhaart of een berner senner is een heel groot verschil! Hier 2 katten en een grote hond, dus een dag niet stofzuigen is echt plukken haar die ronddwarrelen. Dus we hebben een robotstofzuiger, want we deden het niet dagelijks.



Bed verschonen elke week, dagelijks even wc-middel en een borstel door de wc en wekelijks een doekje over de oppervlakken in de woonkamer. Dweilen 1x per week. Dan zouden wij ook überschoonmakers zijn volgens TO maar volgens mij als je bij ons komt denk je eerder het tegenovergestelde. Moraal van het verhaal, besef goed waar je aan begint voordat je meerdere huisdieren neemt
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het veel, maar goed ik doe het liefst zo min mogelijk. Ben alleen met mijn dochter en 1 kat (vorige week had ik er nog 2)



Bedden doe ik 1x in de 2 à 3 weken. (katten komen niet boven trouwens) Wc 1x per week. Afstoffen doet de schoonmaakster en die komt om de week. Stofzuigen ongeveer 2x per week. (beneden dan, want boven kan het zo 1x in de 2 maanden zijn)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het nog weinig zelfs, maar dat is bij nederlanders vaak zo. Dagelijks de wc schoonmaken lijkt me heel normaal. Ik doe het twee keer per dag. Als je huisdieren hebt vind ik het ook vies om niet dagelijks te stofzuigen en eventueel dweilen. En je bed minder dan 1 keer per week verschonen vind ik ook best viezig.
Hier 2x per week stoffen, met name de zichtbare dingen zoals tvkast, piano, boxen enzo.

Eigenlijk iedere dag stofzuigen ivm haren hond, maar dat gebeurd niet altijd even trouw.

1x per week dweilen, zo min mogelijk ivm hardhouten vloeren

wc iedere paar dagen borstelen, soppen

aanrecht en tafels elke dag

bedden om de week (doet man)

wassen op zaterdag en zondag (doet man)

Ramen lappen denk ik 3x per jaar ofzo (behalve schuifpui, daar zie je alles op)

de badkamer als jongste zoon in bad zit elke keer een stukje

slaapkamers stoffen en zuigen 1x per week
1 x per week "kleine ronde" - stofzuigen, wc, wastafel, meest zichtbare plekken stoffen en bed verschonen. Ik de zomer verschoon ik mijn bed soms vaker, maar dat is omdat ik het zo lekker vind om beddengoed 's ochtends te wassen, de hele dag buiten te hangen en 's avonds weer op bed te doen.



Verder 1 x per paar weken "grote ronde", dan maak ik het hele huis uitgebreid schoon.



Ik woon alleen, werk 4 dagen en heb geen huisdieren, dat scheelt een hoop.
Alle reacties Link kopieren
stofzuigen om de dag, behalve als de hond aan het verharen is dan soms wel 2 keer per dag (beneden dan)

het enne weekend ons bed, het andere weekend de bedden van de kinderen,

wassen als een van de manden vol zit, 1 lichte was 1 donkere was, strijken doe ik bijna niet aan , gewoon goed ophangen

wc zo goed als elke dag ff een doekje doorheen, douche in het weeknd grondig,

keuken als het echt moet grondig, wel elke dag aanrecht enzo
Bed verschonen elke week.

Afstoffen elke week.

Toilet 3x per week.

Was iedere dag.

Stofzuigen swiffer om de dag.

Dweilen elke week.

Badkamer elke week.



Ik trek er 1 dag per week voor uit en dat is alles. Soms tussendoor de ramen zemen of een andere klus die eens per half jaar moet worden uitgevoerd. Voor de rest stop ik mijn tijd en energie liever in leuke bezigheden.
Afstoffen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven