Schoonmaken

28-05-2016 12:00 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Veel topics deze week van mij.



Ik heb ocd en een lichte vorm van smetvrees.

Ik maak iedere dag alles schoon en stofzuig en dweil iedere dag. Maar altijd als je het heb schoon gemaakt en ik er met mijn handen langs ga zijn er weer kleine stofplekjes of haartjes of een weet ik veel stofje



Nu wil ik het houden op 1x per dag en niet echt doordraven zeg maar.



Daarom graag advies gevraagd misschien maak ik wel op de verkeerde manier schoon.



Stofdoekje van de action neem ik eerst de tafels en kast af en het raamkozijn af. Deuren deurklinken. Daarna maak ik een sopje en maak ik het schoon ik heb het zowel gepobeerd met oplaten drogen aan de lucht als met een doek gelijk droog maken.



Daarna de wc insprayen inclusief de douche wanden.



Stofzuigen woonkamer slaapkamer keuken en hal en toilet. Daarna pak ik de mopset en vul hem in de douche met heet water en schoonmaakmiddel. Dan maak ik gelijk de douche schoon. Dan vloertje dweilen en als dat gedaan is spoel ik het water weg in de douche en maak de vloer schoon in de douche. Dan de wc aan de beurt. Als ik eenmaal klaar ben en een wasje wil aanzetten zit er op het raamkozijn gewoon weer stof wat uit de lucht komt of zo of uit de tuin die ligt vol zand..



Geen geld om dat aan te pakken.



Maar als ik tips kan krijgen voor misschien betere schoonmaakmiddelen hoor ik het graag. Want nu voelt het nooit schoon en dat vind ik niet prettig..



En ja ik heb hulp voor mijn problemen
Alle reacties Link kopieren
Gewoon elke dag een poets routine aan houden. Dat beetje stof blijft altijd.
Alle reacties Link kopieren
Dat is toch normaal dat er een minuut na het schoonmaken weer een stofje ligt?

Lekker laten liggen, schoon is schoon, en stofjes zwerven altijd door de lucht.

Betere schoonmaakmiddelen of andere schoonmaakmethoden doen daar niets aan. Je kunt het stof wat in de lucht zweeft niet verwijderen of je zou je hele huis moeten voorzien van een overdruk-installatie (zodat er altijd een iets hogere luchtdruk in jouw huis is) en filters bij de deuren, ramen en kieren. Zo wil en kan geen mens leven.
Dat het niet schoon voelt zal te maken hebben met jouw smetvrees. Bot gezegd, dat zit tussen de oren.



De tips die je hier vraagt zijn heel onverstandig voor jouw herstel omdat het juist het dwangmatige in stand zal houden. Ik raad je aan om dit met jouw behandelaar te gaan bespreken. Ik bedoel het echt niet gemeen maar dit soort topics gaan je niet helpen, integendeel.
Met jou ocd, is het volgens mij nooit schoon genoeg naar jou idee. Daar helpt geen schoonmaakmiddel tegen.
Alle reacties Link kopieren
Zoals je het beschrijft, is het allemaal keurig netjes schoon !
Ontbijt: Een Smoothie banaan Lunch: Een cracker/avocado en guinoa salade Diner:57 pizza broodjes,13 donuts,2 bakken gefrituurde kipkluif, 9 Rosé
quote:Miss-Colorado schreef op 28 mei 2016 @ 12:08:

Dat het niet schoon voelt zal te maken hebben met jouw smetvrees. Bot gezegd, dat zit tussen de oren.



De tips die je hier vraagt zijn heel onverstandig voor jouw herstel omdat het juist het dwangmatige in stand zal houden. Ik raad je aan om dit met jouw behandelaar te gaan bespreken. Ik bedoel het echt niet gemeen maar dit soort topics gaan je niet helpen, integendeel.Eens.
Alle reacties Link kopieren
Het is niet gemeen hoor echt niet anderzijds helpt het mij ook om te beseffen dat het echt wel schoon is..



Alleen vind het niet prettig als ik stof zie liggen dan voelt het net alsof ik een viezerik ben die mijn huis niet schoon houd.



Smorgens is altijd mn routine en ik doe het nooit meer ondanks dat ik soms de neiging er toe heb. Maar zoals jullie zeggen klopt het is nooit goed in mijn ogen.



Ben blij heb wat kennissen ontmoet erg gezellig en die houden er echt rekening mee en dat is erg fijn..
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Colorado schreef op 28 mei 2016 @ 12:08:

Dat het niet schoon voelt zal te maken hebben met jouw smetvrees. Bot gezegd, dat zit tussen de oren.



De tips die je hier vraagt zijn heel onverstandig voor jouw herstel omdat het juist het dwangmatige in stand zal houden. Ik raad je aan om dit met jouw behandelaar te gaan bespreken. Ik bedoel het echt niet gemeen maar dit soort topics gaan je niet helpen, integendeel.Is niet gemeen is voor mij een realiteitcheck dat iets echt niet vies kan zijn als je het elke dag schoon maakt.
quote:Eindeloos schreef op 28 mei 2016 @ 12:09:

Zoals je het beschrijft, is het allemaal keurig netjes schoon !



Dit!



En als je het niet gelooft mag je bij mij langskomen. (Om te poetsen :-) )
Alle reacties Link kopieren
Het leven bestaat uit chaos.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Wat anderen al zeggen, bespreek dit met je hulpverlener! En wat jij beschrijft is echt superschoon! Dit gebeurt in mijn huis niet eens wekelijks, (wel dat stofzuigen en zo, maar niet de kozijnen bijv.) en hier is het ook echt schoon genoeg.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwitsal_nijntje schreef op 28 mei 2016 @ 12:16:

Het is niet gemeen hoor echt niet anderzijds helpt het mij ook om te beseffen dat het echt wel schoon is..



Alleen vind het niet prettig als ik stof zie liggen dan voelt het net alsof ik een viezerik ben die mijn huis niet schoon houd.

Niemand zal jou een viezerik vinden omdat er een stofje ligt. Als iets schoon is, is het schoon, punt. Stof is niet vies, dat zweeft door de lucht en dat adem je ook de hele dag in en uit zonder er ziek van te worden.



Smorgens is altijd mn routine en ik doe het nooit meer ondanks dat ik soms de neiging er toe heb. Maar zoals jullie zeggen klopt het is nooit goed in mijn ogen.



Ben blij heb wat kennissen ontmoet erg gezellig en die houden er echt rekening mee en dat is erg fijn.

Dat zou eigenlijk niet fijn moeten zijn, dat zij rekening met jou houden ..... Jij gaat niet echt heel normaal om met 'vuil', waarom zou een ander die wél normaal met 'vuil' omgaat rekening moeten houden met iemand die daar niet normaal mee omgaat? Dat is toch de wereld op zijn kop zetten? Als het gezellig is voelen mensen zich kennelijk prettig bij jou, en zij zien die stofjes echt niet ......

.
Alle reacties Link kopieren
Ik bedoel er eigenlijk mee dat ze ook schoonmaken als ze iets vuil hebben gemaakt (8vrienden op bezoek mee helpen met plastic bekertjes opruimen zorgen dat ik niet gestresst om de rommel raak zeg maar)



Ik vind het nog niet overdreven het kan ergee denk ik dan.



Nee schoonmaken bij een ander zal niet gaan zal het dan nooit schoon genoeg vinden en dat kost dan teveel tijd
Alle reacties Link kopieren
quote:Miss-Colorado schreef op 28 mei 2016 @ 12:08:

Dat het niet schoon voelt zal te maken hebben met jouw smetvrees. Bot gezegd, dat zit tussen de oren.



De tips die je hier vraagt zijn heel onverstandig voor jouw herstel omdat het juist het dwangmatige in stand zal houden. Ik raad je aan om dit met jouw behandelaar te gaan bespreken. Ik bedoel het echt niet gemeen maar dit soort topics gaan je niet helpen, integendeel.Precies dit!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
Op deze manier is jouw huis echt heel erg schoon. Schoner kan bijna niet, tenzij je volledig opgaat in je ocd en smetvrees en continue schoonmaakt maar dat is ziekelijk.



Hoewel ik persoonlijk jouw schoonmaakroutine van 1 keer per dag al zwaar overdreven vind, zijn er meer mensen die dat doen. Ik zou je aanraden om dat ook het maximum te maken voor jezelf. Een keer per dag alles schoonmaken en daar moet het bij blijven.



Dan heb je een zalig spic en span huis en heb je ook nog tijd en ruimte voor andere dingen.
Alle reacties Link kopieren
quote:zwitsal_nijntje schreef op 28 mei 2016 @ 12:17:

[...]





Is niet gemeen is voor mij een realiteitcheck dat iets echt niet vies kan zijn als je het elke dag schoon maakt.Dit heb je nog nooit eerder gehoord?
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
quote:zwitsal_nijntje schreef op 28 mei 2016 @ 12:28:

Ik bedoel er eigenlijk mee dat ze ook schoonmaken als ze iets vuil hebben gemaakt (8vrienden op bezoek mee helpen met plastic bekertjes opruimen zorgen dat ik niet gestresst om de rommel raak zeg maar)



Ik vind het nog niet overdreven het kan ergee denk ik dan.



Nee schoonmaken bij een ander zal niet gaan zal het dan nooit schoon genoeg vinden en dat kost dan teveel tijd

Dus als jij 8 vrienden op bezoek hebt en het is gezellig krijgen ze hun drankje/koffie in een plastic bekertje? Laat me raden ...... Je wilt niet dat ze uit jouw glazen/kopjes drinken, want dat worden die vies. Als ik ergens kom en ik krijg mijn drankje uit een plastic bekertje hoeft het voor mij niet meer (tenzij het een groot tuinfeest is met 45 mensen, dan is het logisch dat er niet genoeg glazen/kopjes zijn voor iedereen).



Je schrijft dat je het niet overdreven vindt ..... nou, ik vind plastic bekertjes voor 8 mensen echt wel overdreven. Kregen ze hun koekje/snack ook op een plastic bordje?
quote:Joyce48 schreef op 28 mei 2016 @ 12:43:

[...]



Dus als jij 8 vrienden op bezoek hebt en het is gezellig krijgen ze hun drankje/koffie in een plastic bekertje? Laat me raden ...... Je wilt niet dat ze uit jouw glazen/kopjes drinken, want dat worden die vies. Als ik ergens kom en ik krijg mijn drankje uit een plastic bekertje hoeft het voor mij niet meer (tenzij het een groot tuinfeest is met 45 mensen, dan is het logisch dat er niet genoeg glazen/kopjes zijn voor iedereen).



Je schrijft dat je het niet overdreven vindt ..... nou, ik vind plastic bekertjes voor 8 mensen echt wel overdreven. Kregen ze hun koekje/snack ook op een plastic bordje?Bij sommige mensen zou ik willen dat ze me plastic bekertjes gaven, wat zijn sommige glazen en kopjes vettig , ik gruwel ervan en drink dan liever niks.
hoezo wil je daar hulp voor? Het is wie je bent, accepteer het ook.
Alle reacties Link kopieren
Dit soort topics gaat jou echt niet helpen, integendeel. Ga aub naar een psych om over je smetvrees te praten! Niet per se om t af te leren maar om t te accepteren! Dit is wie jij bent!
Doe niet bij een ander wat je zelf niet wil!
Alle reacties Link kopieren
quote:Ttass28 schreef op 28 mei 2016 @ 13:01:

hoezo wil je daar hulp voor? Het is wie je bent, accepteer het ook.Omdat je mss wel meer in je leven wil doen dan alleen poetsen? Obsessief gedrag is nooit gezond.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Ah, nog 2 poetsers
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
quote:doornroosje9 schreef op 28 mei 2016 @ 13:03:

[...]



Omdat je mss wel meer in je leven wil doen dan alleen poetsen? Obsessief gedrag is nooit gezond.Wat is obsessief aan schoonmaken? Beter dat je te veel schoonmaakt dan helemaal niet.
quote:Ttass28 schreef op 28 mei 2016 @ 13:06:

[...]





Wat is obsessief aan schoonmaken? Beter dat je te veel schoonmaakt dan helemaal niet.nou hoe, to er mee bezig is, is niet goed. Die komt nergens anders meer aan toe en heeft het over een lichte vorm??

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven