Simpeler leven

13-05-2015 13:09 502 berichten
Mijn wederhelft en ik denken al een tijdje na over een vorm van simpeler leven. Ons huis verkopen, auto's de deur uit. Geen vakanties meer, geen TV, geen smartphones, iPads, playstation, etc. etc. meer. Geen verwarming maar een trui, alleen nog eten wat we zelf verbouwen of wat we kunnen krijgen uit overschotten van lokale hotels e.d. Anders gezegd: alleen nog het hoogst noodzakelijke.



En dat dan liefst met een aantal gelijkgestemden. We hadden dat gedacht voor over een jaar of tien, als het laatste kind het huis uit is, maar er is een kansje dat e.e.a. in een stroomversnelling komt door verder niet relevante omstandigheden. En dat betekent weer dat we wat meer tempo moeten gaan maken met het maken van plannen. Want een algemeen vaag beeld kan iedereen vormen, maar je moet zaken ook gewoon praktisch maken natuurlijk.



Vandaar dit topic. Zijn er mensen die vergelijkbare keuzes gemaakt hebben in hun leven, of heb je het van dichtbij gezien? Is er iemand die ervaringen wil delen, die mogelijk ook kan waarschuwen voor zaken waar je niet aan denkt als je op je luie bank hangt en hierover fantaseert?
En als je zin hebt te antwoorden: denk je zelf dat je effectief bent?
Alle reacties Link kopieren
Voor de prijs van een rijtjeshuis in de randstad zou je een losstaand huis met een flinke lap grond in Drenthe kunnen krijgen. Met hierbij genoeg ruimte om een uitgebreide moestuin aan te leggen en wat schapen en varkens enzo te houden. Maar je schakelt dan niet in een keer om maar werkt er over een periode van 10 jaar langzaam naar toe om zelf bedruipend te zijn. Dit gaat voornamelijk goed als je ernaast ook voor die periode een inkomen kan creëren vanuit je eigen huis via b.v. je Internet. Dan kun je gedurende die opbouw periode jezelf de benodigde vaardigheden aanleren om in je voedselvoorziening en uiteindelijk je energie voorziening (hout/zonnepanelen etc.)
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 18 mei 2015 @ 14:06:

Binnenkort weten we meer, en dan beslissen we ook of we gaan v/bloggen of niet In dat geval ontvang ik ook graag de link naar je vlog/blog.
quote:jaw schreef op 18 mei 2015 @ 17:28:

Voor de prijs van een rijtjeshuis in de randstad zou je een losstaand huis met een flinke lap grond in Drenthe kunnen krijgen. Met hierbij genoeg ruimte om een uitgebreide moestuin aan te leggen en wat schapen en varkens enzo te houden. Maar je schakelt dan niet in een keer om maar werkt er over een periode van 10 jaar langzaam naar toe om zelf bedruipend te zijn. Dit gaat voornamelijk goed als je ernaast ook voor die periode een inkomen kan creëren vanuit je eigen huis via b.v. je Internet. Dan kun je gedurende die opbouw periode jezelf de benodigde vaardigheden aanleren om in je voedselvoorziening en uiteindelijk je energie voorziening (hout/zonnepanelen etc.)Dat raakt onze plannen op heel veel vlakken
quote:prik schreef op 18 mei 2015 @ 18:17:

[...]



In dat geval ontvang ik ook graag de link naar je vlog/blog. Doen we
Alle reacties Link kopieren
Ik lees graag mee.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind dit ook wel interessant. Wat ik me echt afvraag is waarom zou je geen wasmachine willen hebben? Wat is het idee daar achter? Of die vriezer? Of gewoon koken op een gasfornuis? Waarom het jezelf zo moeilijk maken? Ik ben hier echt benieuwd naar. Ik snap dat het leuk is om je eigen groente te verbouwen, zelf wat kippen/geiten/koeien/varkens te houden maar waarom geen stroom, stromend water, gas?
quote:Pucker schreef op 18 mei 2015 @ 21:56:

Ik vind dit ook wel interessant. Wat ik me echt afvraag is waarom zou je geen wasmachine willen hebben? Wat is het idee daar achter? Of die vriezer? Of gewoon koken op een gasfornuis? Waarom het jezelf zo moeilijk maken? Ik ben hier echt benieuwd naar. Ik snap dat het leuk is om je eigen groente te verbouwen, zelf wat kippen/geiten/koeien/varkens te houden maar waarom geen stroom, stromend water, gas?

Ik geloof niet dat ik gezegd heb dat ik geen stroom, water of gas wil. Maar liefst zonnestroom, grondwater en hout



De reden is vrij simpel: kostenbesparing.
quote:JollyJ schreef op 18 mei 2015 @ 14:45:

[...]



geduld wordt beloond

Het had ook nog eens oneetbaar moeten zijn en niet oneerbaar. Zie ik nu. Ik zou jou geenszins een oneerbaar paard willen noemen.



Maar serieus, mag ik mee? Ik denk er sinds dit topic over na, en na de eerste 'dat paard is gek' gedachte snap ik je volgens mij heel goed. (En dat ik net afgemat thuiskom van een reeks diensten helpt ook)
quote:Thordis007 schreef op 18 mei 2015 @ 22:14:

[...]



Het had ook nog eens oneetbaar moeten zijn en niet oneerbaar. Zie ik nu. Ik zou jou geenszins een oneerbaar paard willen noemen.



Maar serieus, mag ik mee? Ik denk er sinds dit topic over na, en na de eerste 'dat paard is gek' gedachte snap ik je volgens mij heel goed. (En dat ik net afgemat thuiskom van een reeks diensten helpt ook)Ik denk dat je graag zal komen logeren, maar ik weet vrij zeker dat je het niet permanent zou willen. Vanwege details die ik hier niet genoemd heb
Ik ga je mailen



Ik heb je gemaild
Ik ga je antwoorden
En ik heb je geantwoord
Alle reacties Link kopieren
Zou er behoefte zijn aan een 'Maak-alles-zelf' Topic? Ik Noem het express geen DIY want dat is nogal gehypet en ik bedoel meer de dingen die je gebruikt en geen knutseldingen (vlierbloesemsiroop, zeep, dingen Drogen, kaas).
Alle reacties Link kopieren
Mij lijkt het niets! Er zijn zoveel verbeteringen tov. alles dat men vroeger had. Ik zou eerder het verhaal omdraaien. Ga wel nog op vakantie en leef daar een aantal weken het simpele leven. Vermoed dat tegenwoordig niemand in de maatschappij meer zonder internet kan of een supermarkt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind die simpeler leven beweging wel interessant maar ik begrijp de 'aversie' tegen elektronica niet zo.



Een van de eerste dingen is dan altijd weg met de tv, smartphones en ipads.

Maar de boeken mogen wel altijd blijven.
Everyone has a plan until they get punched in the face
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 18 mei 2015 @ 15:57:

[...]



Nederlandse winters zijn gelukkig niet zo koud





Echt wel!

Alles onder de 25 gr is al winter!
Alles komt goed, alleen de rest niet
quote:blauweschildpad schreef op 21 mei 2015 @ 04:58:

Ik vind die simpeler leven beweging wel interessant maar ik begrijp de 'aversie' tegen elektronica niet zo.



Een van de eerste dingen is dan altijd weg met de tv, smartphones en ipads.

Maar de boeken mogen wel altijd blijven.

Wat betreft smartphones en iPads is dat heel simpel: die kun je niet langer dan twee jaar gebruiken. Het zijn wegwerpartikelen. Heel dure wegwerpartikelen.



Ik typ dit op de eerste generatie iPad en je wilt niet weten hoe vaak ik eraf geknikkerd wordt. Het is niet meer mogelijk om het OS te upgraden en er is geen enkele app die nog in de oude versie verkrijgbaar is. De oude die erop staan, werken niet meer omdat ze vagen om een update. Het is een typmachine met internetverbinding. Youtube werkt sinds de laatste update ook niet meer.



Ik heb ook de alleroudste iPhone van de wereld en die doet ongeveer net zoveel als een bakelieten telefoon.



Tel daarbij op dat de grondstoffen van elektronica op een mens- en milieuvijandige wijze gewonnen worden.
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 21 mei 2015 @ 09:12:

Wat betreft smartphones en iPads is dat heel simpel: die kun je niet langer dan twee jaar gebruiken. Het zijn wegwerpartikelen. Heel dure wegwerpartikelen.Volgens mij willen de meeste mensen ze niet langer dan twee jaar gebruiken, maar het kan prima hoor. Ik heb bijna vijf jaar met mijn vorige smartphone gedaan, en 'm daarna weggegeven aan iemand die 'm nu ook al zeker een jaar gebruikt. Ook mijn tablet (geen iPad) heb ik al langer dan twee jaar, en die doet het ook nog prima.
@Prik, ik daag je uit om je huidige telefoon en tablet langer dan 5 jaar te gebruiken. Dan zie je wat ik bedoel. Whatsappen kan bijvoorbeeld niet met de eerste iPhone.



Een boek gaat langer mee dan een formidabele 7 jaar. Ik heb hier boeken van meer dan 100 jaar oud en ik ben niet eens een verzamelaar.



Stroomverbruik heb ik niet eens genoemd, omdat ik dat zo vanzelfsprekend vind. Als je je eigen stroom moet opwekken (zonnecellen, windmolen, fietsen) dan is je eerste prioriteit warmte, dan licht, en dan de rest. (In afgelegen gebied misschien noodtelefoon, warmte, en dan de rest).
Alle reacties Link kopieren
quote:korenwolf schreef op 21 mei 2015 @ 09:36:

@Prik, ik daag je uit om je huidige telefoon en tablet langer dan 5 jaar te gebruiken. Dan zie je wat ik bedoel.

Die uitdaging ga ik aan. Ik kom over een jaar of vier wel melden hoe het dan met mijn telefoon is.
Alle reacties Link kopieren
quote:yasmijn schreef op 21 mei 2015 @ 07:36:

[...]







Echt wel!

Alles onder de 25 gr is al winter! Precies! Nu is het ook hartstikke koud terwijl het notabene al mei is. Bij mij brandt de verwarming in elk geval nog dagelijks.
Shoot first, ask questions later!
Wat Korenwolf zegt klopt wel, het is natuurlijk ook niet de bedoeling dat je die dingen 10 jaar gebruikt, want dan maken ze geen winst meer. Ik heb zojuist een iPhone weg gedaan omdat veel programma's er niet meer op liepen, door de nieuwste update liep alles wat erop stond vast. Je kunt hem wel 10 jaar gebruiken, maar dan puur voor bellen en sms. De rest is na een jaar of 4 zo hopeloos aan het achterlopen dat het niet te gebruiken is.
quote:redbuIIetje schreef op 21 mei 2015 @ 09:42:

[...]



Precies! Nu is het ook hartstikke koud terwijl het notabene al mei is. Bij mij brandt de verwarming in elk geval nog dagelijks.Echt waar? Die heb ik al een maand niet meer aan, minstens. Het is hier doorgaans 18 graden en dat is een temperatuur dat ik sowieso zonder jas buiten loop doorgaans, dus voor binnen is dat prima.
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 18 mei 2015 @ 16:39:

En als je zin hebt te antwoorden: denk je zelf dat je effectief bent?

Waarom zou ik effectief moeten zijn? Als is er maar één dingetje waardoor iemand denkt eh... o ja.... Het is niet zomaar iets en aangezien de tendens hier op het forum is om altijd alles van één kant te zien doe ik als tegendraadse dan vaak de andere kant. En wie weet komt er dan een ander die zegt "heb je wel eens aan xxx gedacht"

Alles van één kant bekijken levert minder op dan het van meerdere kanten bekijken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven