Simpeler leven

13-05-2015 13:09 502 berichten
Mijn wederhelft en ik denken al een tijdje na over een vorm van simpeler leven. Ons huis verkopen, auto's de deur uit. Geen vakanties meer, geen TV, geen smartphones, iPads, playstation, etc. etc. meer. Geen verwarming maar een trui, alleen nog eten wat we zelf verbouwen of wat we kunnen krijgen uit overschotten van lokale hotels e.d. Anders gezegd: alleen nog het hoogst noodzakelijke.



En dat dan liefst met een aantal gelijkgestemden. We hadden dat gedacht voor over een jaar of tien, als het laatste kind het huis uit is, maar er is een kansje dat e.e.a. in een stroomversnelling komt door verder niet relevante omstandigheden. En dat betekent weer dat we wat meer tempo moeten gaan maken met het maken van plannen. Want een algemeen vaag beeld kan iedereen vormen, maar je moet zaken ook gewoon praktisch maken natuurlijk.



Vandaar dit topic. Zijn er mensen die vergelijkbare keuzes gemaakt hebben in hun leven, of heb je het van dichtbij gezien? Is er iemand die ervaringen wil delen, die mogelijk ook kan waarschuwen voor zaken waar je niet aan denkt als je op je luie bank hangt en hierover fantaseert?
Die documentaires op de website die ik gaf zijn trouwens ook echt een aanrader. Deze mensen hebben één vuilniszak aan afval per jaar. Heb ik echt respect voor, moet er iedere keer aan denken als ik om de paar dagen weer een vuilniszak in de container deponeer. Zou het zelf niet kunnen maar wellicht is mijn wilskracht daarvoor ook niet groot genoeg.
quote:baukje schreef op 13 mei 2015 @ 13:27:

Als het echt je ideaal was om over een jaar of tien zo volledig te gaan leven neem ik aan dat je nu al heel veel stappen hebt gemaakt en dus inmiddels al veel ervaring hebt hoe het is om deels eenvoudig en zelfvoorzienend te leven. Anders zou ik daar als eerste een aantal jaren mee beginnen alvorens een ideaal na te streven wat mogelijk helemaal niet zo ideaal blijkt.

Zelf een moestuintje aan leggen, overbodige luxe dingen het huis uit etc kan je op ieder moment beginnen en die verwarming uitlaten zal de komende maanden geen problemen geven.Helemaal mee eens!
quote:baukje schreef op 13 mei 2015 @ 13:27:

Als het echt je ideaal was om over een jaar of tien zo volledig te gaan leven neem ik aan dat je nu al heel veel stappen hebt gemaakt en dus inmiddels al veel ervaring hebt hoe het is om deels eenvoudig en zelfvoorzienend te leven. Anders zou ik daar als eerste een aantal jaren mee beginnen alvorens een ideaal na te streven wat mogelijk helemaal niet zo ideaal blijkt.

Zelf een moestuintje aan leggen, overbodige luxe dingen het huis uit etc kan je op ieder moment beginnen en die verwarming uitlaten zal de komende maanden geen problemen geven.

Dank voor het in twijfel trekken van wat ik zeg



Ja, het was echt ons ideaal. En ja, we hebben daarvoor al aardig wat stappen gezet.
Alle reacties Link kopieren
Voor een zelfvoorzienend leven heb je meer dan een hectare nodig meen ik. Mijn neef leeft zo goed als zelfvoorzienend. Hard werken, weinig vrije tijd. Hij moet er naast werken (niet full time) omdat inkomsten toch nodig zijn in de huidige maatschappij (denk aan zorgkosten).
Helemaal zelfvoorzienend leven is denk ik een utopie. Ik vind het wel een mooi iets om naar te streven. Ik zou het zelf alleen niet willen
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 13:31:

[...]



ik denk dat internet wel nodig zal zijn, aangezien we toch enige vorm van inkomen zullen moeten behouden.



Ok, dan rust ik mijn koffer.



Mij lijkt het helemaal niets. Ik ben erg op luxe gesteld en kan er niet genoeg van krijgen Maar het lijkt me wel interessant om het bij jou op de voet te volgen, gewoon om eens te zien hoe dat nu gaat, zo'n proces.
Alle reacties Link kopieren
Trouwens, dit zijn maar kleine voorbeelden. Zo zijn er nog veel meer. Ik ben wel benieuwd hoe jullie dat dan voor jullie zien.



Jullie kiezen hier voor. Zelf weten. Maar staat je kind er net zo positief tegen over? En als het dat al doet, beseft het dan ook echt wel wat het zich ontzegt?
Alle reacties Link kopieren
Oja, misschien nog een tip, kijk eens op de facebook pagina of google eens op eco tribe in Teuge. Dat is in de achterhoek. Op youtube staat ook een uitzending van de streek tv daar die de mensen van die commune gefilmd en geïnterviewd hebben, en zij leven ongeveer zoals jij het voor ogen hebt. Wel in een grote groep.

Ik snap het wel hoor, en idd, boodschappen halen bij AH is nou niet iets dat je leven verrijkt.
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 13 mei 2015 @ 13:30:

Wat zielig als je dit doet terwijl je kinderen hebt. Doe nou niet net of uitgerekend jij (!) medelijden hebt met de kinderen.
quote:Feeksje1977 schreef op 13 mei 2015 @ 13:25:

Als jij dat leuk vind, prima toch.



Al zou ik denken dat je kan zorgen dat deze dingen wel tot je beschikking staan maar dat je wat meer zelf beheersing krijgt.

Dan kan je wel altijd gebruik maken van de dingen die je leven makkelijker en leuker maken maar ben je er niet meer aan verslaafd.

ik denk dat het inderdaad prima is als mensen streven naar uitvoeren van hun idealen.



We hebben beiden niet het gevoel dat het totaalpakket van hard werken, geld verdienen, geld uitgeven aan "de dingen die je leven makkelijker en leuker maken" ons echt goed bevalt. Het is ook zeker geen zware klus ofzo, maar we denken dat een simpeler leven, waarbij we met name leven van onze eigen handen, ons beter zou bevallen.
Alle reacties Link kopieren
quote:valentinamaria schreef op 13 mei 2015 @ 13:31:

je kan eerst een jaar naar een commune in bijv India, VS of Australie gaan, kijken hoe het bevalt.En jij denkt dat je zo maar een jaar in Australie of de VS kunt verblijven? Je bent als toerist maar 3 maanden welkom en een werkvergunning krijg je niet.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
quote:JollyJ schreef op 13 mei 2015 @ 13:26:

[...]



In onze oorspronkelijke opzet zouden onze kinderen het huis al uit zijn. Hoe dat nu uit gaat pakken, is onderwerp van gesprek.Bereid je er maar vast op voor dat je hele moeilijke pubers kunt gaan krijgen.
quote:julius schreef op 13 mei 2015 @ 13:27:

Als je simpeler wilt leven, moet je niet zo moeilijk doen.



En dat heeft niks te maken met smartphones, vakanties of verwarming.Als we willen leven zoals wij ons dat voorstellen, betekent dat wel degelijk een paar "moeilijke" stappen zetten. Dank voor je advies, maar in deze vorm zie ik niet zo goed hoe ik er praktisch iets mee kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:devima schreef op 13 mei 2015 @ 13:29:

TO, misschien een interessante link; http://www.omslag.nl/wonen/leefgemeenschappen.htmlAh, daar staat hij ook tussen zie ik, de eco tribe.
quote:devima schreef op 13 mei 2015 @ 13:29:

TO, misschien een interessante link; http://www.omslag.nl/wonen/leefgemeenschappen.htmldank je!
quote:prik schreef op 13 mei 2015 @ 13:34:

[...]



Doe nou niet net of uitgerekend jij (!) medelijden hebt met de kinderen. RB gunt de kinderen gewoon het beste van het beste. Is mij al vaker opgevallen. Zoveel, dat ze volgens mij zelf denkt: hallo, daar begin ik zelf dus echt niet aan... Waarmee je feitelijk alweer genoeg voor het milieu hebt gedaan.
Alle reacties Link kopieren
Maar in welk land wil je dat dan gaan realiseren? Hier is het klimaat toch hartstikke ruk het grootste deel van 't jaar?
Shoot first, ask questions later!
quote:prik schreef op 13 mei 2015 @ 13:29:

Mijn man en ik zijn onlangs ‘simpeler’ gaan leven. Niet in die zin dat we zelfvoorzienend zijn, maar we zijn wel verhuisd naar een klein appartement, in plaats van de grote eengezinswoning die we hadden. Omdat we zoveel kleiner zijn gaan wonen hebben we heel veel spullen weggedaan; meubels, boeken, kleding, accessoires etc. Dat was in het begin echt lastig, omdat ik bang was dat we van alles zouden missen als we het eenmaal weggegeven of –gegooid hadden, maar dat valt uiteindelijk reuze mee. Ik heb nog niets gemist, en de ruimte en rust die het geeft om minder troep te hebben is meer waard dan alle spullen bij elkaar. dat is ook wat wij verwachten. We hebben al eens vaker stappen gezet om troep de deur uit te gooien, en dat beviel prima. De stap die we nu willen zetten is wat groter en wat definitiever, maar zit wel in diezelfde lijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 13 mei 2015 @ 13:35[/message]:

[...]





En jij denkt dat je zo maar een jaar in Australie of de VS kunt verblijven? Je bent als toerist maar 3 maanden welkom en een werkvergunning krijg je niet.



ik ken meerdere mensen die het gedaan hebben.



ze zijn er wel allemaal van teruggekomen.

het probleem zat niet in de arbeid, maar in de groepsdynamiek.

het is erg moeilijk om als groep te functioneren in harmonie.



btw, ik ken zelfs iemand die al 3 jaar in de VS werkt zonder werkvergunning.
wij slapen nooit.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg sinds een tijdje een vrouw die een Tiny House wil gaan/laten bouwen. Ze is nu druk met haar vaak overbodige spullen aan het verkopen/weggeven/wegdoen, en wil t.z.t. grotendeels zelfvoorzienend gaan leven in een klein en dus goedkoop huis(je). Interessant, en ook in een tiny house is prima te leven als ik de vele voorbeelden zo zie. Misschien ook iets voor jullie?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Interessant. Vanwaar in één keer zo'n drastische verandering willen? Verwacht je rust in je hoofd of zie je het juist als een sport om zelfvoorzienend te zijn?

Ik ken een paar mensen die simpel leven (niet zo extreem) en dat zit ook gewoon in hun aard, lijkt.



Als je een moestuin wil, dan zou ik daar eens mee beginnen. Voordat alles goed groeit en je ervan kunt eten duurt toch ook wel een tijdje? Van wat ik van een kennis heb begrepen is dat nog best wel een gedoe allemaal.
quote:julius schreef op 13 mei 2015 @ 13:30:

[...]





Belasting betalen is echter verplicht, net als een zorgverzekering. Schoon drinkwater is ook best handig. Zonder inkomsten wordt dat vrij lastig.

Belasting betaal je over je inkomen en je vermogen. Dat levert dus pas een uitdaging op als je wel vermogen hebt, maar geen inkomen. Daar zit dus inderdaad een uitdaging, als we wel grond hebben. Enig inkomen zal dus altijd nodig blijven.



Drinkwater komt uit de grond, daar maak ik me geen zorgen over.
Alle reacties Link kopieren
Zonder verwarming lijkt me heerlijk, maar toch niet in Nederland???
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 13 mei 2015 @ 13:38:

Maar in welk land wil je dat dan gaan realiseren? Hier is het klimaat toch hartstikke ruk het grootste deel van 't jaar?

Hoe denk je dat mensen dat vroeger deden dan? Toen was dat klimaat hetzelfde en ging het ook.

Ons klimaat is nog niet eens zo slecht als je het vergelijkt met Scandinavië, waar toch ook genoeg zelfvoorzienende mensen leven. Nee hoor, dat kan hier prima. Nederland heeft een vrij mild klimaat.
Alle reacties Link kopieren
Zit je daar, eet je voor de zoveelste keer hetzelfde (want seizoensgebonden), de trui helpt ook niet echt tegen de vreselijke kou, je puber(s?) is woest en houdt een hele tirade, en heb je ook nog eens het vooruitzicht dat je straks nog de hele gezinswas met koud water op de hand moet wassen.,



En dan kun godskolere niet eens lekker van je af klagen op de vivaform.



O, wat een gruwel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven