Single en een huis kopen

31-07-2015 15:06 42 berichten
Hoi!



De laatste weken zit ik sterk te denken aan het kopen van een huis, door meerdere oorzaken. Één hiervan is de huurprijs, ik betaal momenteel 570 euro (incl. GWL) per maand.



Netto verdien ik tussen de 1700 en 2400 netto per maand, ik heb daarnaast nog een spaarpotje met zo'n 16K.



Nu heb ik een leuk appartementje gezien, een veel leukere omgeving dan waar ik nu zit. Ook is het groter dan waar ik nu woon. Dit appartement heeft een vraagprijs van 120K k.k. Na wat speurwerk krijg ik zoiets makkelijk voor elkaar en zie ik dat de netto maandlasten ongeveer op 350 euro per maand zitten, hierbij komt er nog 100 euro aan servicekosten bovenop.



Ik vraag mezelf af of dit verstandig is, alleen iets kopen.
Alle reacties Link kopieren
Waarom zou het niet verstandig zijn? Zo te zien ga je incl. gas water en licht ongeveer hetzelfde betalen. Alleen bouw je nu wat op. daarbij gaan de huizenprijzen langzaam weer iets omhoog. De ergste dip is geweest denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Geen idee of het verstandig is. Ik heb het wel gedaan, en 3 weken nadat ik de sleutel kreeg ontmoette ik mijn partner .



Desalniettemin ben ik wel blij met mijn huisje, dat ik nu alweer ga verkopen, omdat het een piepklein appartementje is en we samen een kind hebben nu.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet. Ik kocht ook een appartement op mijn 25e toen ik single was. Huur (particulier) zou net zo duur of misschien nog wel duurder zijn. Laat je wel goed voorlichten over de VVe mocht je voor een appartement gaan.
Ik ben niet 'van plan' om snel weer een relatie te beginnen, die van mij is net een paar maanden uit. Mijn huidige appartementje voelt daarom ook niet echt meer mijn huis, het was 'ons' huisje.



Anyway. Ik heb nu elke maand geld over en volgens mij ga ik inderdaad niet (veel) meer betalen. Ik heb dan wel een groter appartement en een mooiere omgeving. De rente is volgens mij ook wel aantrekkelijk op dit moment.
Waarom zou je als single geen huis kunnen kopen?
Alle reacties Link kopieren
quote:Geisterfahrer schreef op 31 juli 2015 @ 15:12:

Ik ben niet 'van plan' om snel weer een relatie te beginnen, die van mij is net een paar maanden uit. Mijn huidige appartementje voelt daarom ook niet echt meer mijn huis, het was 'ons' huisje.



Anyway. Ik heb nu elke maand geld over en volgens mij ga ik inderdaad niet (veel) meer betalen. Ik heb dan wel een groter appartement en een mooiere omgeving. De rente is volgens mij ook wel aantrekkelijk op dit moment.Ik lees alleen maar plussen, en nog geen minnen ;)
Ik heb ook een appartement alleen gekocht . Prima te doen hoor!

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Je gaat erop vooruit dus wat houdt je tegen?
quote:KiaOraHoi schreef op 31 juli 2015 @ 15:15:

Ik heb ook een appartement alleen gekocht . Prima te doen hoor!

Ik zie niet in waarom het niet zou kunnen. Je gaat erop vooruit dus wat houdt je tegen?Ik ben voorzichtig, een hypotheek is toch een lening..
Alle reacties Link kopieren
quote:Geisterfahrer schreef op 31 juli 2015 @ 15:18:

[...]



Ik ben voorzichtig, een hypotheek is toch een lening..



Het is wel een lening,maar wel 1 waar onroerendgoed tegenover staat.

In tegenstelling tot een consumptief krediet.
Alle reacties Link kopieren
ik heb ook alleen gekocht, waarom niet? En een lening voor een auto of vakantie bijv. is natuurlijk iets anders dan een hypotheek. Een huis is doorgaans redelijk waardevast. Ik zie ook geen nadelen hoor
Sommige fouten zijn te leuk om maar een keer te maken...
quote:pokkewijf schreef op 31 juli 2015 @ 15:24:

ik heb ook alleen gekocht, waarom niet? En een lening voor een auto of vakantie bijv. is natuurlijk iets anders dan een hypotheek. Een huis is doorgaans redelijk waardevast. Ik zie ook geen nadelen hoor Hear hear. Hier ook ooit alleen gekocht. Heerlijk, een huis helemaal van en voor jezelf.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet? Ik kocht ook een appartementje in mn eentje toen ik 22 was.

Maar als ik in mn eentje zou kijken voor een woning op mijn 28ste bijv dan zou ik al wel gaan kijken naar woningen met bijv een extra kamer en iets ruimer zodat je eventueel met partner en kind zou kunnen wonen.
.
Ik heb het ook gedaan, 11 jaar geleden. Erg blij mee! Is een spaarpotje.

En als ik binnen enkele jaren niet meer single ben en we willen samen iets kopen dan verkoop ik dit huis en kan er al een mooie aanbetaling gedaan worden voor het nieuwe huis. Alles netjes geregeld op papier natuurlijk...
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gedaan, geen moment spijt gehad! Ik was 24 en net afgestudeerd, vanuit het ouderlijk huis ging ik. In de stad waar ik ging wonen veel goedkoper dan huren Succes met je beslissing!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dat destijds ook gedaan. Heeft best wat verlies gegeven, want gekocht vóór de crisistijd en uiteindelijk verkocht in de crisis. Dus een flinke restschuld. Ik verkocht het omdat ik inmiddels mijn partner had ontmoet die ook een koopwoning had.



Desalniettemin geen spijt van. Ik heb er een aantal jaar met veel plezier gewoond en dat mag best wat kosten.
Alle reacties Link kopieren
@theia, das inderdaad een risico.

Maar ik denk dat dat risico nu voor TO nog minder is aangezien het nu crisistijd is.. :-)

Dus ik zeg. Doen !!
Alle reacties Link kopieren
quote:Geisterfahrer schreef op 31 juli 2015 @ 15:12:

Ik ben niet 'van plan' om snel weer een relatie te beginnen, die van mij is net een paar maanden uit. Mijn huidige appartementje voelt daarom ook niet echt meer mijn huis, het was 'ons' huisje.



Anyway. Ik heb nu elke maand geld over en volgens mij ga ik inderdaad niet (veel) meer betalen. Ik heb dan wel een groter appartement en een mooiere omgeving. De rente is volgens mij ook wel aantrekkelijk op dit moment.



Ik was het ook niet van plan, relatie was ook net een paar maanden uit en ik had wel genoeg van het samenwonen. Ik verwachtte het ook niet, gezien mijn leeftijd enzo.



Niet dat je nu niet een huis moet gaan kopen omdat per ongeluk toch een partner for life gaat tegenkomen. Ik wilde al 10 jaar eerder kopen, maar partners hielden dat altijd om diverse redenen tegen. Nu kon ik eindelijk.
Alle reacties Link kopieren
quote:Mlle_j schreef op 31 juli 2015 @ 15:28:

[...]





Hear hear. Hier ook ooit alleen gekocht. Heerlijk, een huis helemaal van en voor jezelf.Ik vind het super. Gewoon het idee dat ik van alles kan met mijn huis omdat het gewoon van mij is.
Ik zou het niet doen als ik een huur had van 570 incl. Mocht er nu iets gebeuren dan heb je altijd nog recht op huurtoeslag en met een koophuis al snel een probleem. 570 euro is bovendien een schijntje. Met jouw inkomen kom je daar niet meer in, en als je nog zou willen huren zit je al snel aan huren van minstens 750 euro (vrije sector).
Alle reacties Link kopieren
Eindelijk een NEE ;)
zou t zéker doen! oh wacht ik hèb het ook gedaan :-) dit is een perfect moment om te kopen, en klinkt alsof je er op alle fronten significant op vooruit zal gaan. hypotheek betalen is in zijn algemeenheid zinniger / verstandiger dan huur, zeker in jouw geval. leuk en spannend, you go girl
quote:Angelaatje1970 schreef op 31 juli 2015 @ 16:36:

Eindelijk een NEE ;)

Ik heb flink wat ervaring en als je nú een huis koopt moet je zeker weten dat je er een jaar of 10 blijft wonen, of voldoende geld achter de hand houden om een restschuld in te lossen. Verkijk je ook niet op de (onderhouds-) kosten die je erbij krijgt, al zullen die bij een appartement vaak wel meevallen. Het is echter niet ondenkbaar dat aan de leden van de VVE ineens een extra bijdrage wordt gevraagd voor noodzakelijk onderhoud dat niet uit de pot kan.

Maar alles bij elkaar zou ik een sociale huurwoning niet zomaar opgeven, zeker niet als je een middeninkomen hebt als TO. Ik heb nooit een sociale huurwoning kunnen krijgen, dus misschien stel ik me dat wel rooskleuriger voor
Alle reacties Link kopieren
@Minke,



tuurlijk zitten er ook bepaalde risico's aan. maar ja, voor zo een bedrag. Als je dat niet meer kan opbrengen (als er wat gebeurt) dan wordt het ook lastig om de huur te betalen.



Soms moet je ook een (verantwoord) gokje wagen
Alle reacties Link kopieren
Bedenk dat er bij een appartement ook nog kosten bij komen voor de vereniging van eigenaren en dat je gas, water en licht er nog bovenop komen.

Je maandelijkse lasten zullen dus hoger zijn dan die 350 + 100
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven