Single en huis kopen

21-02-2017 12:06 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben single, 30 jaar geen kinderen, en heb tot nu toe altijd gehuurd. Nu wil ik graag een huis gaan kopen. Mijn budget is zodanig dat er ruimte is voor of een appartementje aan de rand van of in het centrum, of toch een eensgezins rijtjeswoning bij het centrum in de buurt.



Een vriendin van mij heeft een paar jaar geleden een 3-kamer appartement gekocht. Inmiddels woont ze samen en heeft ze een kindje, en zij zegt enorme spijt te hebben van haar aankoop: het is best wel klein (+/- 70 m2), als ze dit had geweten had ze liever wat groters gekocht.

Een andere (lange tijd single) vriendin heeft me aangeraden zeker iets met een tuin te kopen, omdat zij alleen een klein balkonnetje had en de drempel om alleen in het park/op het terras te gaan zitten best hoog vond. Een eigen tuin had haar heerlijk geleken (ik neem aan dat een behoorlijk terras dus ook wel volstaat).

Een eensgezinswoning met tuin lijkt mij zo groot voor mij alleen, wat moet ik nu al met 3 slaapkamers? Aan de andere kant, ik koop het huis natuurlijk met het idee dat ik er nog wel een paar jaar zit, en wie weet hoe mijn leven er dan uit ziet.



Nu de vraag aan jullie: hebben jullie ervaring/tips met het kopen van een huis als single? Wat vind je belangrijk? Waar heb je spijt van (en waarvan juist niet)?
Alle reacties Link kopieren
Wat lijkt jou het fijnst? Hoe heb je de afgelopen jaren gewoond? Heb je een tuin gemist of juist helemaal niet? Vind je een tuin/ruimte belangrijker of de lokatie (dichtbij/in het centrum)?



Als je een rijtjeshuis koopt ivm mogelijk later een partner en kind kan het ook zomaar zo zijn dat jullie helemaal niet op die plek gaan wonen en je net zo goed je huis gaat verkopen. Daar hoef je dus geen rijtjeshuis voor te kopen.
Alle reacties Link kopieren
Nou, wij wonen op 80m2 met z'n vieren Een flat met 2 slaapkames, kinderen delen dus een kamer. Dus laat je daar niet door weerhouden hoor.

Wat vind je zelf het fijnst ? Als je een tuin wilt, dan iets met een tuin zoeken. Maar als je een tuin absoluut niet mist, is het ook niet belangrijk. Ikzelf vind een balcon wel fijn

Ikzelf zou wel voor iets kiezen met 2 slaapkamers als dat mogelijk is, is wel handig wat betreft was enzo. 3 slaapkamers lijkt me idd wel wat veel als je in je eentje bent (maar goed, als je het kan betalen...)

En koop iets waarvan je denkt dat het wel vrij vlot te verkopen is, als je in de toekomst een partner krijgt, kan het zomaar voorkomen dat je wilt verhuizen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou vooral kijken naar wat JIJ zelf fijn en belangrijk vindt. Hoe de toekomst loopt weet je nooit...zit je straks al die jaren in een groot rijtjeshuis in de hoop daar met een man een gezin te stichten, terwijl je die juiste man maar niet kan vinden. Ik noem maar wat....



Ik heb zelf nog geen half jaar geleden een huis gekocht. Ik woonde toen inmiddels 4 jaar in een appartementje dat ik particulier huurde. Ik wilde graag iets opbouwen (ipv huur betalen) en een extra kamer erbij. Ik heb meerdere huizen bekeken maar bij dit huis wist ik echt meteen dat het mijn huis moest worden.



Inmiddels ben ik geen single meer en was het met het oog op de toekomst handiger geweest als ik nog een huurhuis had. Maar ja....dat weet je dus niet van tevoren en bovendien kan ik nu wel denken dat we over een tijdje gaan samenwonen maar het kan ook net zo goed nog mis gaan, dan zal ik wel weer superblij zijn/blijven met mijn huis!
Alle reacties Link kopieren
Ik had in mijn eentje een appartement met een slaapkamer en een aparte werkkamer (ik werk vaak vanuit huis). Geen tuin, maar een groot balkon op het zuiden want ik vind het leuk om planten te verzorgen en om in de zomer lekker buiten te kunnen zitten. Een huis zonder buitenruimte zou voor mij niet geschikt zijn, maar ik ken ook zat mensen die helemaal niks hebben met tuin of balkon en het alleen maar lastig en een hoop werk vinden.



Voor ik mijn huis ging kopen, had ik een lijstje gemaakt van dingen die ik belangrijk vond. Ik wilde niet in het centrum van de stad wonen, liever iets erbuiten waar het wat rustiger is. Een ruime keuken vind ik belangrijk. Het appartement dat ik kocht, had een ligbad en dat vond ik heerlijk.



Bij het kopen van het huis heb ik dus geen rekening gehouden met wie ik over zoveel jaar misschien een relatie zou hebben of niet, ik heb het huis gekocht voor mezelf en niemand anders. Toen ik een relatie kreeg, hebben we een paar jaar samengewoond in mijn appartement en daarna heb ik het verkocht en we hebben samen wat anders gekocht.



Mijn tip is dus: kies een huis waar jij gelukkig van wordt, je weet niet wat de toekomst brengt en daar kun je nu ook echt nog geen rekening mee houden.
Wat eten we vanavond?
Ik denk dat je beter iets kan kopen wat ook heel goed verkoopbaar is dan dat je nu een huis koopt wat niet bij je past.



Stel dat je iemand ontmoet die in een andere stad woont, of ook al een koophuis heeft of je vindt je droombaan ergens anders of .... Wie zegt dat je in jouw huis blijft wonen? Goed kunnen verkopen heb je altijd wat aan.



Een fijn terras lijkt mij overigens even goed als een tuin. Denk ook aan het onderhoud aan een tuin.
Alle reacties Link kopieren
Ik begon hetzelfde als jij: bijna 30, single en geen kinderen. Altijd particulier gehuurd en ik vond het gewoon niets meer: al die 'rare' huurwoningen voor absurde huurprijzen. Dus ik wilde kopen.



Waar ik rekening mee gehouden heb is dat ik een huis kocht waar eventueel iemand bij zou kunnen. En dat het een huis was waar ik zelf tot aan mijn dood (bij wijze van spreken) wilde blijven wonen, mocht ik alleen blijven. Ik wilde pertinent geen appartement, maar dat was persoonlijke smaak. Uiteindelijk heb ik een klein rijtjeshuis gekocht met een tuin.



Puntje bij paaltje heb ik een aantal jaar later een partner gevonden en ben ik nu zwanger. Dat kan allemaal in dit huis en mijn partner vindt het prima om hier voorlopig nog te blijven wonen. Op termijn gaan we samen voor wat nieuws kijken, maar er is geen haast bij. Het verhaal had natuurlijk anders kunnen lopen als mijn partner zelf een koophuis had gehad, maar dat weet je allemaal toch nooit van tevoren.
Alle reacties Link kopieren
Ik zit er zelf ook aan te denken om iets te gaan kopen.



Dan het liefst een klein appartement in de stad op de begane grond met alles in de buurt, waar ik in principe zou kunnen blijven wonen tot m'n 70e bij wijze van. Met niet al teveel huur en servicekosten.



Mocht er dan een partner komen met kinderen dan kan ik dat appartement er misschien bij houden voor erbij. En dat we dan samen een klein huisje zoeken ofzo. Later als de kinderen uit huis willen kunnen ze dan in dat appartement ipv op kamers, scheelt ook weer in de kosten. En dan later zou ik / zouden we er dan weer in kunnen trekken als we wat ouder worden. Maargoed tot nu toe nog geen liefde in zicht.



Geen idee of mijn plan realistisch is, maar zoiets lijkt me wel wat.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 6 jaar gelden echt alleen gekeken wat ik wilde.

En dat was licht, ruimte en een terras.

Ik wilde heel bewust geen tuin.



Nu is er vorig jaar iemand bijgekomen en wordt het wat krap.

Dus de verkoop in en samen verder kijken.



Maar ik zou vooral kopen waar jij je goed bij voelt. Niet om hoe zaken in de toekomst misschien gaanog zijn.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ik kocht wat toen voor mij het beste voelde. 3 weken na de sleuteloverdracht leerde ik mijn partner kennen waar ik inmiddels een kind van 2 mee heb, 5 jaar later. Mijn appartement was belachelijk klein voor ons 3en (44m2), dus we hebben tot een half jaar geleden gelat, maar het ging nou eenmaal zo.



Ik vond en vind dat ik op dat moment echt geen rekening moest houden met evt toekomstige partner/gezinsuitbreiding, want voor hetzelfde geld had ik nog jaren en jaren ergens gewoond waar ik minder gelukkig was. Het enige waar ik over twijfelde was dat ik achteraf gezien dus (!) misschien net zo lief in mijn net zo fantastische huurappartement had kunnen blijven zitten. Maar goed, dat is achteraf en bovendien had ik dan niet die enorme overwaarde gehad waar we nu dit huis mee hebben kunnen kopen.
Ik zie vrienden in soortgelijke situaties vaak zo'n kleine arbeiderswoning kopen. Een woonverdieping en een zolder om te badderen / slapen, toch een tuintje. Of nieuwbouw op de begane grond of met een fors dakterras. Wellicht is zoiets een mooie middenweg.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een woning met terugkoopgarantie bij de woningstichting, dat vond ik toen een erg fijne manier van kopen, ben er binnen 8 weken vanaf mocht ik dat willen. Huren kon ik toen niet. Ik was toen 23 en vond het allemaal nogal spannend.

Misschien hebben ze ook zo'n constructie in de stad waar jij wilt kopen.



Ik ben 7 jaar geleden in mijn 3 kamer benedenwoning, met tuin gaan zitten.

In de tussentijd er ook in samengewoond, maar ben altijd erg blij geweest met mijn woning.



Maargoed, ik had mijn eigen wensenlijstje, je moet niet naar de wensen van je vriendinnen luisteren.
Vrienden van mij die 30+ en single zijn, hebben de laatste jaren vrijwel allemaal iets gekocht in de stad. Meestal een boven- of benedenwoning, open keuken, woonkamer eraan vast + 2 a 3 slaapkamers. Zo ongeveer 70- 80 m2 schat ik.



Zij wonen daar wel prettig geloof ik. Als ze een relatie krijgen, dan kan er makkelijk iemand bij in komen wonen en zelfs een kind kan er nog wel bij in. Dan ben je toch zo weer 10 jaar verder voordat je echt iets anders moet.
Alle reacties Link kopieren
Heb op mijn 23e een drie-kamer appartement gekocht, waar ik 14 jaar heel blij mee ben geweest.

Na die tijd wilde ik graag een tuin en zag in mijn eentje geen mogelijkheid/wil om me voor zo'n bedrag in de schulden te steken bij de bank, dus ben gaan huren.

Heb nu een eens-gezin-woning met drie slaapkamers en een tuin van 20 meter diep op het zuiden en ik vind het heerlijk!

Kom zelfs af en toe ruimte tekort



Succes met je afweging!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 30 jaar geleden een huis gekocht als single. Paar jaar een lat gehuurd, maar dat kleine balkon vond ik niks. Denk nu wel eens dat het best een maatje kleiner had mogen zijn maar ik heb wel alle kamers in gebruik. slaapkamer, logeer en hobbykamer. In die hobbykamer staan alleen maar kasten met mijn hobbyspullen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Een tuin is natuurlijk heerlijk, maar moet je ook bijhouden. Ik woon nu alleen, met kind, in een rijtjeswoning en nu de tijd van de tuin zomerklaar maken langzaam aanbreekt, vind ik dit wel een dingetje. Qua ruimte in het huis ben ik wel heel blij met de woning. Toen ex hier nog woonde hadden we allebei een hobbykamer en een kastenkamer. Zijn hobbykamer staat nu wel leeg, maar kan straks een kamer voor onze dochter worden.
Ik zou kiezen voor een huis waar je oud in zou kunnen worden in je eentje. Mocht er nog een vriend en eventueel kinderen bij komen, kun je altijd nog verhuizen als dat niet past. Een appartement in of vlakbij het centrum verkoop je zo weer met overwaarde. Zelf ben ik bijna 30, heb een appartement in een leuke buurt in Amsterdam en vind het heerlijk. Ik zie mezelf hier prima oud worden. Mocht er ook nog een vriend komen, dan zie ik dat dan wel weer. Ik heb in ieder geval een flinke overwaarde.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn eentje 4 slaapkamers...

1 slaap ik in (met inbouwkast met kleding)

1 logeerkamer (met inbouwkast met kleding)

1 computerkamer

1 slaapkamer in gebruik als was/strijkkamer, met kledingkast en kleding rek.



Verder huur ik bedrijfsruimte, maar werk ook heel veel thuis.

Ik woonde met ex samen in dit huis, en ik kan me niet voorstellen dat ik er ooit weer genoeg ruimte voor zal hebben.
Alle reacties Link kopieren
quote:fietsertje schreef op 21 februari 2017 @ 14:43:

Ik heb in mijn eentje 4 slaapkamers...

1 slaap ik in (met inbouwkast met kleding)

1 logeerkamer (met inbouwkast met kleding)

1 computerkamer

1 slaapkamer in gebruik als was/strijkkamer, met kledingkast en kleding rek.



Verder huur ik bedrijfsruimte, maar werk ook heel veel thuis.

Ik woonde met ex samen in dit huis, en ik kan me niet voorstellen dat ik er ooit weer genoeg ruimte voor zal hebben.Hehe, ik heb het dus andersom. Toen ik alleen woonde had ik mijn slaapkamer, een kamer waar voornamelijk mijn katten zaten en een kamer die ik 'studeerkamer' noemde, alleen studeerde ik er niet, maar zat ik er wel eens te kleuren of te schilderen. Toen mijn vriend erbij kwam + een bab-on-the-way is er een kamer een babykamer geworden en de andere kamer is nu een kamer met kledingkasten. Ik heb zooooveeeeel weg moeten doen (met liefde hoor, maar poeh, wat een zooi je als mens alleen kan hebben)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou inderdaad in de eerste plaats kijken naar wat jij zelf belangrijk vind. Het is nogal een verschil, een appartement kopen of een eengezinswoning. Bij het kopen van een appartement komen ook nog servicekosten bijvoorbeeld.

Vind je een tuin belangrijk of is een "buiten" genoeg (balkon/terras)? Hoeveel kamers zou je willen?



Ik had op mijn 30e mijn huurappartement gekocht via een speciale regeling. Best groot voor mij alleen: 95 m2. Heerlijk vond ik het!

Toch heb ik er maar 2 jaar gewoond (1 jaar als huurwoning en 1 jaar al koopwoning). Ik ontmoette mijn man en ivm zijn en mijn huisdieren kozen wij ervoor om een eengezinswoning te kopen met meer ruimte. Mijn appartement verkocht ik terug aan de woningbouwcoöperatie.

Toch denk ik nog weleens met weemoed terug aan die tijd. Het was echt een schitterend appartement en helemaal van mij zelf. Het is nu alweer 12 jaar geleden.....
Alle reacties Link kopieren
quote:padme84 schreef op 21 februari 2017 @ 12:27:

Ik begon hetzelfde als jij: bijna 30, single en geen kinderen. Altijd particulier gehuurd en ik vond het gewoon niets meer: al die 'rare' huurwoningen voor absurde huurprijzen. Dus ik wilde kopen.



Waar ik rekening mee gehouden heb is dat ik een huis kocht waar eventueel iemand bij zou kunnen. En dat het een huis was waar ik zelf tot aan mijn dood (bij wijze van spreken) wilde blijven wonen, mocht ik alleen blijven. Ik wilde pertinent geen appartement, maar dat was persoonlijke smaak. Uiteindelijk heb ik een klein rijtjeshuis gekocht met een tuin.



Hier ook zoiets. Ik was een aantal jaar ouder, het huren beu, kopen was eigenlijk net zo duur en ik wilde gewoon wat meer ruimte en juist een tuin.

Ik was al lang single en ging ervan uit dat ik dat ook wel zou blijven, ik vond het wel best zo, dus ik heb vooral gekocht wat ik zelf wilde. Het werd een rijtjeshuis met tuin. Niet te groot voor mij alleen, ook niet te klein. Een huis waar ik prima nog 20 jaar in mijn uppie zou kunnen wonen.

Een maand of 3 na de koop kwam ik mijn vriend tegen Nu wonen we in mijn huis, omdat dat gewoon beter en groter is dan zijn appartement. Dat gaat dus in de verkoop.

Maar ik zou geen rekening houden met dat soort dingen, voor hetzelfde geld woon je nog jaren alleen of kom je niemand tegen.

En zo wel, dan zie je dan wel weer, overal is altijd een mouw aan te passen.
Alle reacties Link kopieren
Ik kocht op mijn 24e een appartment, had toen wel een (langeafstands) relatie, maar woonde dus niet samen. Relatie ging uit, ik heb daar uiteindelijk 8 jaar gewoond. Toen verhuisd ivm werk, en weer allerlei mensen die het dom vonden dat ik een appartment kocht. Want misschien kwam ik volgende week wel iemand tegen. Tja, ik wilde niet jarenlang gaan zitten afwachten of ik volgende week iemand tegen kwam. Dus weer een appartment gekocht, wel met opzet iets wat in principe groot genoeg is voor 2. Ik hoef niet per se een tuin, maar wel een buiten, dus nu heb ik een balkon. En verder genoeg ruimte, twee ruime slaapkamers en evt nog de mogelijkheid om de zolder tot extra kamer te verbouwen. En ik ben nog steeds single. En dus heel blij dat ik niet al twee jaar ergens zit waar ik niet blij van word, omdat ik misschien volgende week wel iemand tegen kom.

Want inderdaad, al gebeurt dat wel. Dan ga ik ook niet na twee maanden samenwonen. En wie zegt dan dat dat gezinshuis met tuin in saai dorp wel geschikt is? Misschien heeft die partner ook wel een eigen huis, of een baan ergens anders, of of of.



Kortom: ik zou vooral rekening met jezelf houden. Ik zou in mijn huidige situatie heel ongelukkig worden van een huis in een dorp met alleen maar gezinnetjes en een speeltuin. Dan ga ik daar dus niet wonen, omdat ik het ooit misschien wel fijn zou vinden.

Het enige waar ik op zou lettten is of je zélf op korte termijn iets anders wilt (geen appartement in de stad kopen als je eigenlijk in het bos wilt wonen). En ik heb dus ook gelet op enige mogelijkheden qua gezinsuitbreiding. De meeste huizen kun je ook prima met zijn tweeen wonen, en als je een extra slaapkamer hebt ook nog wel met een kind. En voordat je een man + meer dan 1 kind verder bent, ben je ook echt al een flink aantal jaar verder.
Alle reacties Link kopieren
Hey,



Hier zelfde situatie. Eerst een appartement gehuurd en vorig jaar besloten om te kopen. Ik wilde een huis. Was 29 en single maar hoop op ten duur iemand tegen het lijf te lopen waar ik een gezin mee kan gaan stichten. Ik heb echt een lijstje gemaakt van wat ik belangrijk vond.



Ik heb een tuintje op het zuiden (geheel betegeld). Heb reuma dus wilde weinig onderhoud maar wel in de zomer buiten in de zon kunnen zitten. Verder had ik 3 slaapkamers en een ruime zonder. De kleinste slaapkamer is bij mijn slaapkamer erbij getrokken zodat deze wat groter is en mijn kledingkast erop paste haha. Dat was namelijk ook een vereiste van mij. De tweede slaapkamer staan mijn boeken en een inbouw kledingkast. En de zolder gebruik ik nu om te strijken, wassen en te sporten.



Ik heb echt gekeken naar een huisje waar ik ook met een partner zou kunnen blijven zitten. Vlakbij het centrum (loopafstand). Enige van mijn eisenlijstje dat ik niet heb kunnen afvinken is een prive parking. Woon in een woonwijk dus af en toe zoeken naar een plaatsje.



Veel plezier met je zoektocht! Schrijf voor jezelf op wat je echt wilt!
Carpe Diem!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb op mn 28e een rijtjeshuis met tuin gekocht na het huren van een appartement en nergens spijt van. Ik vind het heerlijk zo! Ik kan hier wonen zolang ik wil, er kan iemand bij in als dat zo uit komt, maar zo niet ook prima. Het huis had 3 slaapkamers, ik heb er 2 samengetrokken zodat ik 1 ruime slaapkamer heb en de andere kamer staat een kastenwand enzo. Ik zou nog wel een kamer of een zoldertje erbij willen om dingen op te kunnen bergen of de was te kunnen laten drogen.

Kijk naar de wijk of die je aanspreekt, of er genoeg voorzieningen in de buurt zijn (winkelcentrum e.d.). En als je een ouder huis gaat kopen houd er dan rekening mee dat je moet kunnen klussen of er nog veel geld in moet steken in de toekomst. Ik koos nieuwbouw en dat is top.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven