Sinterklaas of kerst?

27-11-2015 11:05 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Waar hecht jij het meeste waarde aan? Ik merk dat ik sinds een aantal jaar steeds meer tijd besteed aan kerst. Dit heeft deels te maken dat mijn kinderen al groot zijn, maar hoe leeft dat bij jullie?
Alle reacties Link kopieren
wij hebben kleine nichtjes en neefjes, dus sinterklaas is nu superbelangrijk. kerst is voor ons rolluiken dicht, chips en netflix :-)
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen zijn 5 en 8. Dit jaar geen pakjesavond maar een uitgebreide kerstviering met cadeautjes. Al dat gedoe rondom zwarte piet.. ik vier het helemaal niet meer op een schoentje zetten na.
Kerst. Sinterklaas is alleen maar leuk als je kleine kinderen hebt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf ook meer met de kerst maar met kleine kinderen in huis kan ik ook heel erg genieten van het sinterklaasfeest en de blije koppies daarbij.
Alle reacties Link kopieren
quote:Isabela schreef op 27 november 2015 @ 11:10:

Kerst. Sinterklaas is alleen maar leuk als je kleine kinderen hebt.Zo zie ik dat ook, maar er zijn genoeg volwassen die juist bij elkaar komen om Sinterklaas te vieren... Mij voorkeur heeft het ook niet, vind het minder gezellig aandoen.
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas. Vooral vanwege de kinderen, maar ook omdat ik met kerst altijd werk.
Ik ga voor kwantiteit.
Alle reacties Link kopieren
quote:Isabela schreef op 27 november 2015 @ 11:10:

Kerst. Sinterklaas is alleen maar leuk als je kleine kinderen hebt.



Nee hoor, ik heb zelf zeer bewust geen kinderen maar vind Sinterklaas supervet vanwege mijn herinneringen uit mijn kindertijd. Vriend en ik geven elkaar dus een kleinigheidje en op 5 december gourmetten we. Mijn beste vriendin heeft overigens een klein kind die ik graag verwen dus toch een kind in mijn omgeving om cadeautjes aan te geven



Maar kerst vind ik ook helemaal super!!!!!! Na Sinterklaas komt ook meteen de kerstboom. Wij doen dus allebei
Alle reacties Link kopieren
Alleen kerst, want veel sfeervoller. Heb de kerstboom gisteren al naar beneden gehaald, dus die ga ik dit weekend optuigen,.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
De kinderen vinden Sinterklaas nu heel erg leuk omdat ze 5 en 7 zijn. Dus ik geniet mee van hun plezier, spanning en afwachting. Sinterklaasjournaal, intocht, schoenzetten en pakjesavond.



In de toekomst wordt het denk ik surprises en kleinere cadeautjes; we zijn maar met z'n drieën dus lootjes trekken is dan misschien niet zo leuk.



Kerst staat hier in het teken van de geboorte van Jezus. We hebben een boompje, een paar kaarsen en een mini-stalletje.

We gaan ook naar de kerk want daar gaan we verder ook wel eens naar toe ( niet wekelijks). Op school wordt kerst ook gevierd.

Cadeautjes komen er bijna niet onder de boom, behalve een mooi (kerst)boek voor de kinderen.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Sinterklaas alleen nog maar leuk tot en met de intocht. Het gedoe rond Zwarte Piet heeft dit alleen nog meer benadrukt want ik vind er steeds minder aan nu de onschuld van het kinderfeest weg is. Telkens denk ik dat er weer gedoe gaat komen.



Dus dit jaar geen cadeaus met Sinterklaas, alleen wat marsepein en taaitaai.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht aan de herintrede van de Advent; een mens moet wat te vieren hebben.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
quote:blue_lagoon schreef op 27 november 2015 @ 11:14:

[...]





Nee hoor, ik heb zelf zeer bewust geen kinderen maar vind Sinterklaas supervet vanwege mijn herinneringen uit mijn kindertijd. Vriend en ik geven elkaar dus een kleinigheidje en op 5 december gourmetten we. Mijn beste vriendin heeft overigens een klein kind die ik graag verwen dus toch een kind in mijn omgeving om cadeautjes aan te geven



Maar kerst vind ik ook helemaal super!!!!!! Na Sinterklaas komt ook meteen de kerstboom. Wij doen dus allebei



Gave herinneringen heb ik ook, ook van toen mijn kinderen nog klein waren. Sinterklaas is ook echt wel een heel leuk feest eigenlijk

Maar toch vind ik kerst zoveel meer sfeer hebben. De kerstboom, lichtjes, cadeautjes onder de boom etc. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 27 november 2015 @ 11:15:

Alleen kerst, want veel sfeervoller. Heb de kerstboom gisteren al naar beneden gehaald, dus die ga ik dit weekend optuigen,.Dat heb ik dus ook, het is veel knusser
Alle reacties Link kopieren
Voor mij staat kerst in 't teken van midwinter, dus gefocust om de boom en de lichtjes. Hier geen kerststal/jezus dingen.
Shoot first, ask questions later!
Alle reacties Link kopieren
quote:redbuIIetje schreef op 27 november 2015 @ 11:20:

....jezus dingen.
De toekomst is niet meer wat het was
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas, ook toen we nog geen kinderen hadden vierden we altijd sinterklaas. Nooit kerst gevierd met cadeautjes. Hooguit komt er een kleinigheidje onder de boom, maar het echte pakjes gebeuren doen we met sinterklaas. Ook hier baal ik van het hele pietengebeuren (de piet met roetvegen bij het paard van Sinterklaas bij de intocht was geen echte piet volgens de oudste van bijna 6), maar toch vind ik Sint meer een cadeautjes traditie dan kerst. Hier komt de kerstboom er op zijn vroegst op 6 december in, en kerst wordt ook wel gevierd, maar meer met lekker eten enz.
quote:retrostar schreef op 27 november 2015 @ 11:18:

Ik vind Sinterklaas alleen nog maar leuk tot en met de intocht. Het gedoe rond Zwarte Piet heeft dit alleen nog meer benadrukt want ik vind er steeds minder aan nu de onschuld van het kinderfeest weg is. Telkens denk ik dat er weer gedoe gaat komen.



Dus dit jaar geen cadeaus met Sinterklaas, alleen wat marsepein en taaitaai.Sinterklaas is nooit onschuldig geweest, evenals Kerst (wat een rotverhaal, hoogzwangere Maria op haar ezeltje die als vluchteling overal geweigerd wordt en uiteindelijk in een vieze stal moet bevallen), maar beide hebben toffe rituelen en gewoontes. We vieren dus beide uitbundig: met schoenzetten, pieten- en sinterklaasoutfits, lootjes, surprises en gedichten en kerst met een mooi cadeau onder een grote boom en veel kerstdiners en spelletjes en films.
Alle reacties Link kopieren
quote:Isabela schreef op 27 november 2015 @ 11:19:

[...]





Gave herinneringen heb ik ook, ook van toen mijn kinderen nog klein waren. Sinterklaas is ook echt wel een heel leuk feest eigenlijk

Maar toch vind ik kerst zoveel meer sfeer hebben. De kerstboom, lichtjes, cadeautjes onder de boom etc. Heerlijk!



Heb laatst nog via youtube afleveringen van de Vlaamse serie 'Dag Sinterklaas' gekeken, sommige afleveringen herkende ik nog uit mijn kindertijd! Dat keken we toen namelijk altijd. Zat meteen weer helemaal in de Sinterklaas-sfeer.



Maar inderdaad de sfeer met kerst is onbetaalbaar. Inderdaad de boom met cadeautjes eronder, lichtjes, kaarsen, warme kat op schoot, huispak, lekker eten...
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas vind ik geweldig. Toen ik zelf kind was werd het zeer uitbundig gevierd. Daarna overigens ook nog. De nieuwe partners van mijn inmiddels gescheiden ouders schoven gezellig aan. Goddank geen haat en nijd bij ons. Sinds we zelf kinderen hebben geniet ik nog meer van deze periode. Het gedoe rondom Piet doet daar niets aan af. Onze kinderen kan het niet schelen welk kleurtje hij heeft en we tellen allemaal de nachten af tot pakjesavond.



Maar niets haalt het bij kerst. Zonder cadeaus maar met veel kaarsen, lichtjes, dennengeur en muziek. Buiten donker, wij binnen bij elkaar. Heerlijk!!! Voor ons ook geen 'Jezus dingen' Waar veel mensen (familie)bezoek met kerstdagen als verplichting ervaren, genieten wij daar juist volop van. De ene keer een grote groep familie of vrienden, de andere keer een uitgebreid diner met alleen een goede vriend. Laat de kerst maar komen.
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas! (en een beetje kerst )

Nu zijn er (weer) kleine kinderen bij, maar ook toen die er niet waren hebben we trouw elk jaar pakjesavond gevierd. (en ook elk jaar mijn schoen gezet )Ik vind het het mooiste feest van het jaar!
Allebei!



Het zijn allebei feesten met een eigen karakter, en die mogen beide gevierd worden. Maar ik snap er dan ook niets van dat mensen sinterklaas & kerst als inwisselbaar zien, want voor mij zijn ze dat niet. Toch weer een 'veramerikanisering' van een deel van de samenleving.
Alle reacties Link kopieren
Sinterklaas vond ik heel leuk, tot de Zwarte Pietendiscussie. Ik tel al af tot Mason niet meer gelooft, maar ik kan gelukkig nog wel genieten van hoe hij er in opgaat. Ik vond voorheen de intocht in het dorp altijd erg gezellig, maar de glans is wel vanaf door al dat gezeik. Nu staat iedereen te discussiëren in plaats van gezellig opgaan in de leefwereld en de spanning van de kinderen.



Ik geloof niet, dus kerst is voor mij niks anders dan verplicht familiegedoe en een vreetfestijn. We proberen thuis voor Mason wel de nadruk te leggen op het weer langer worden van de dagen, dus net zoals Redbulletje meer een midwinterfeest met de nadruk op licht en warmte. Ik ga hem niet lastig vallen met dat Jezusgedoetje. Het huis in kerstsfeer brengen, vind ik wel leuk: veel groen, enorme kerststukken en een grote, kitscherige kerstboom met gekleurde lampjes, zuurstokken en antieke ballen die ik in het verleden bij al mijn ex-schoonmoeders heb ontfutseld. Het is hier meer een (e)X-mas dan een Christmas.



Twee jaar geleden had ik nog wel de kerststal staan vanwege nostalgie en omdat mijn overleden vader die kerststal gemaakt had, maar de hond heeft er toen overheen gezeken, dus dat ding blijft voortaan op de vliering.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Kerst vind ik heerlijk, echt mijn favoriete tijd van het jaar. Net als oud en nieuw overigens.



Sinterklaas vind ik geen klap aan, maar we hebben een zoon van 2, dus vanaf volgend jaar zijn wij ook aan de beurt.



Volwassenen die het met elkaar vieren door een tergend lang dobbel spel en zogenaamd lollige kadootjes vind ik altijd een beetje, tja. Treurig.
Alle reacties Link kopieren
quote:blue_lagoon schreef op 27 november 2015 @ 11:14:

[...]





Nee hoor, ik heb zelf zeer bewust geen kinderen maar vind Sinterklaas supervet vanwege mijn herinneringen uit mijn kindertijd. Vriend en ik geven elkaar dus een kleinigheidje en op 5 december gourmetten we. Mijn beste vriendin heeft overigens een klein kind die ik graag verwen dus toch een kind in mijn omgeving om cadeautjes aan te geven



Maar kerst vind ik ook helemaal super!!!!!! Na Sinterklaas komt ook meteen de kerstboom. Wij doen dus allebei



Wij zijn sinds 2 jaar weer begonnen met Pakjesavond. Op mijn verzoek om dezelfde reden. Al is het wel wat anders dan vroeger. We doen het nu met z'n 5en (moeder, stiefvader, oom en zijn vriendin). Jaren hebben we niet gedaan, mijn ouders wilden niet meer. Maar ik vind het gewoon iets hebben. We houden het wel low-budget. Hooguit 10 euro per persoon uitgeven. Maar we zijn wel een paar uur zoet met uitpakken. En daarna gourmetten of fonduen.



Kerst vind ik gezellig onder bepaalde voorwaarden. Als het met een klein, vertrouwd clubje is en niet te uitgebreid tafelen. Wel met een feestelijk tintje. Maar gourmetten of fonduen zijn mijn favoriet. Zo vind ik het goed te doen. Dit is op Tweede Kerstdag. Dan geven we elkaar meestal een parfum.

Eerste Kerstdag hebben we nu een paar jaar gevierd met mijn "stief familie". Dat trek ik niet, zo'n grote groep. Het hangt er vanaf wat die familie nu beslist voor die dag. Als die dag weer met z'n allen gepland staat, blijf ik thuis of ga even naar mijn oom.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven