Slapen in kelder zonder ramen?

21-03-2015 10:38 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,



Ivm ruimtegebrek wil ik een kelder verbouwen tot slaapkamer. Er zijn helaas geen ramen in de kelder. Wel komt er een open trap in. Heeft iemand ervaringen hiermee?



Grtjs
Zit er een afzuiging/luchtcirculatie in?
Ik zou eerst de luchtvochtigheid (laten) meten. De meeste kelders zonder ramen zijn vochtig en daardoor niet echt geschikt als leefruimte (een ruimte waarin je meerdere uren per dag verblijft).
Als de kelder vocht- en schimmelvrij is, er een goede luchtafzuiger/circulatie inzit is het oke. Helaas zijn kelders vaak kil en vochtig en daarom een ongezonde omgeving.

Ik zou zeggen: onderzoek eerst hoe stabiel het leefklimaat is in de kelder voordat je iets gaat doen.
Misschien kan je er een koekoek in laten bouwen? Dan heb je in ieder geval een beetje daglicht en luchtcirculatie.
Alle reacties Link kopieren
Wie gaat er in die kelder slapen? Jijzelf of eventuele kinderen?



Het lijkt mij geen fijn idee, vooral ivm veiligheid.
Alle reacties Link kopieren
Hey, ik en mijn man slapen al 5 jaar in de kelder. Ook omgebouwd tot slaapkamer en via een gat in de vloer bereikbaar met wenteltrap...



Wij hebben wel veel last gehad van vocht wat optrok in de muren... En dus schimmel, gatver!!!

Muren hebben we moeten behandelen met speciaal spul.. Soort waterdicht beton.

Nu geen last meer van op trekkend vocht.

Is wel een klusje, maar als je het wil zou je FF moeten zoeken op google naar Compactuna.

Speciaal tegen vocht..



Weet niet of jij nu last hebt van een vochtige kelder.



Verder is de atmosfeer prima bij ons. Als de het gat in de vloer openlaat komt er genoeg frisse lucht de slaapkamer in.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
Anders zou je ook nog iets van ventilatie kunnen aanbrengen.
quote:deb32 schreef op 21 maart 2015 @ 10:52:

Anders zou je ook nog iets van ventilatie kunnen aanbrengen.Je brengt het als alternatieve keuze maar daar liggen zonder fatsoenlijke ventilatie is ontzettend dom. Je hebt frisse lucht nodig, zonder goede ventilatie krijgt je lichaam problemen.
Alle reacties Link kopieren
En een vluchtroute? Wat doe je als de enige uitweg geblokkeerd raakt?
Alle reacties Link kopieren
quote:parbleumondieu schreef op 21 maart 2015 @ 10:57:

En een vluchtroute? Wat doe je als de enige uitweg geblokkeerd raakt?



Ja dat is waar. Bij ons is het een iets ander verhaal. Wij wonen in een verhoogde parterre dus hebben wel kleinen raampjes in de kelder... Even niet aan gedacht



Beter om te ventileren. Kun je ook naar zoeken op google.

Bij hornbach heb je heel veel keuze in ventilatie. En ze kunnen je daar ook helpen meedenken welke het beste geschikt is voor jouw kelder.



Ohw heb verkeerd gequote.... Haha ik reageerde op die erboven... Sorry
Alle reacties Link kopieren
Ik zou idd aan de vluchtroute denken. Je moet er niet aan denken dat ie daar opgesloten zit als er brand uitbreekt in huis.
Alle reacties Link kopieren
Dank je voor de reacties. Ik ga zelf in de kelder slapen. De kelder is een klein beetje vochtig. Maar ik verwacht dat als er ventilatie is de kelder droog wordt.
Kun je er evt. een klein raam in maken?

Onder de grond zeg maar met een put ervoor?

Maakt ventileren ook makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
quote:dietje1 schreef op 21 maart 2015 @ 11:03:

Dank je voor de reacties. Ik ga zelf in de kelder slapen. De kelder is een klein beetje vochtig. Maar ik verwacht dat als er ventilatie is de kelder droog wordt.





Een kelder "blaas" je niet zomaar droog.

Bij ons is het echt een drama geweest voordat het helemaal OK was.

Weet wel waar je aan begint...
Alle reacties Link kopieren
Raam lastig vrees ik ivm vergunning
Een klein beetje vochtig los je niet zomaar op met een klein beetje ventilatie. Je kelder is omgeven door grond, vochtige grond. Dat vocht trekt sneller je kelder in dan jij het met een beetje luchten er weer uit krijgt. Om van een kelder een echte leefruimte te maken is er denk ik een grotere ingreep nodig. 100% waterdicht maken van alle muren, goede ventilatoe aanbrengen etc.



Overigens moet een leefruimte zoals een slaapkamer volgens mij officieel ramen hebben. Dus bij verkoop huis ofzo mag je m dan volgens mij niet promoten als slaapkamer, enkel als berging, fitnesszaaltje, game-room of weet-ik-veel-wat. Dus als je flink aan het investeren slaat moet je je afvragen of het je dat waard is.



Ik moet er zelf niet aan denken om te moeten slapen in een ruimte zonder ramen, zowel qua licht als qua ventilatie. Ee ventilatiesysteem is toch altijd minder dan gewoon het raam opengooien.



Is er een mogelijkheid in ieder geval wat daglicht in je kelder te brengen? Je hebt van die ronde met spiegelfolie beklede lichtschachten, die kun je misschien schuin vanuit de zijkant van je huis de kelder in laten gaan?



Ik zou eens advies inwinnen van een professional, over ventilatie, over lichtsystemen, over vocht...
Alle reacties Link kopieren
quote:dietje1 schreef op 21 maart 2015 @ 11:03:

Dank je voor de reacties. Ik ga zelf in de kelder slapen. De kelder is een klein beetje vochtig. Maar ik verwacht dat als er ventilatie is de kelder droog wordt.

Dat hoop ik voor je, maar daar zou ik absoluut niet van uitgaan.



Onze kelder is de afgelopen jaren zelfs vochtiger geworden omdat het grondwaterpeil nog wel eens aangepast wordt.
Alle reacties Link kopieren
quote:dietje1 schreef op 21 maart 2015 @ 11:03:

Dank je voor de reacties. Ik ga zelf in de kelder slapen. De kelder is een klein beetje vochtig. Maar ik verwacht dat als er ventilatie is de kelder droog wordt.

Dus je kunt nergens naartoe als de toegang gegeblokkeerd raakt en je opteert voor longproblemen. Mijn tip: probeer slaapruimte te creëren op een gezondere plek.

Kun je de kelder niet gebruiken voor iets anders waardoor je boven slaapplek hebt? Hoewel ik even niets kan bedenken voor een vochtige ruimte wat handig of veilig is.

Behalve een champignonkwekerij.
Alle reacties Link kopieren
vanaf een jaar of 12 tot ik uit huis ging, sliep ik in de kelder (verbouwd tot slaapkamer). Er zat wel een raampje in maar die zat vrij hoog. Ik kon er wel uitklimmen, maar weet niet of me dat in paniek ook was gelukt



Wel waren er ventilatiegaten gemaakt, wat makkelijk kon omdat de trap naar de bovenste verdieping uitkwam bij de kelder.



Ik vond het er altijd heerlijk. Lekker donker om te slapen en in de zomer heerlijk koel.
Helaas geen tips.

Klikte het topic aan omdat mijn man laatst met zo'n zelfde idee kwam.
Alle reacties Link kopieren
In Canada is het heel normaal om in de kelder (basement) te slapen. Sommige kamers hebben daar ook alleen maar ventilatie. Is dasr juist heel fijn want zomers met temperaturen van 40gr. en in de winter -40. Een ruimte zonder ramen moet volgens bouw en woningtoezicht wel afzuiging hebben en voldoende toevoer van verse lucht.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Ik zou niet in de kelder gaan slapen als daar geen vluchtroute is. Dat is gewoon echt heel onveilig!



Als je nergens anders een bed kwijt kunt, zoek dan eens op "furniture tiny houses" oid. Er zijn tegenwoordig prachtige manieren om bijv een bed in een woonkamer te zetten, zonder dat het in de weg staat of zelfs in zicht is. Ze hebben bijvoorbeeld hele mooie oplossingen voor een opklapbed weggeklapt in kasten, die echt in niets meer lijken op de jaren '60 oplossingen van weleer. Of als je een wat hogere ruimte hebt, dan zou je kunnen denken aan houten "podium", waar het bed onder kan schuiven. Ik kan het zo snel niet vinden, maar er zijn op Youtube ook wat filmpjes van inimini 1-kamerappartementen, die met slechts een paar bewegingen omgetoverd kunnen worden van slaapkamer, naar zitkamer, naar eetkamer, naar bar met dansvloer, enz.
Alle reacties Link kopieren
Nooit in een kelder geslapen, maar in de zeevaart slaap je vaak in een kamer/cabine waar geen ramen in zitten. Als er wel ramen zijn kunnen die niet altijd open ivm veiligheid. Het is erg belangrijk om lucht te laten circuleren. Ik zou zeggen: zorg voor een ventilatie, dan kan het prima!
Alle reacties Link kopieren
quote:NummerZoveel schreef op 21 maart 2015 @ 12:21:

Ik zou niet in de kelder gaan slapen als daar geen vluchtroute is. Dat is gewoon echt heel onveilig!



Als je nergens anders een bed kwijt kunt, zoek dan eens op "furniture tiny houses" oid. Er zijn tegenwoordig prachtige manieren om bijv een bed in een woonkamer te zetten, zonder dat het in de weg staat of zelfs in zicht is. Ze hebben bijvoorbeeld hele mooie oplossingen voor een opklapbed weggeklapt in kasten, die echt in niets meer lijken op de jaren '60 oplossingen van weleer. Of als je een wat hogere ruimte hebt, dan zou je kunnen denken aan houten "podium", waar het bed onder kan schuiven. Ik kan het zo snel niet vinden, maar er zijn op Youtube ook wat filmpjes van inimini 1-kamerappartementen, die met slechts een paar bewegingen omgetoverd kunnen worden van slaapkamer, naar zitkamer, naar eetkamer, naar bar met dansvloer, enz.Ook heel belangrijk..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven