Slapen op zolder

20-12-2014 18:12 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Benieuwd naar jullie mening, voor en nadelen. Vriend en ik zijn een nieuw huis aan het bouwen en nu denken we erover om op zolder te gaan slapen. Het lijkt ons een heerlijke grote hoge ruimte. Nadeel is dat de badkamer op een verdieping lager is. Verder dacht ik dat het zomers misschien wel heet kon worden. zijn er mensen hier die op zolder slapen? Voor-nadelen?
Ik sliep in mijn ouderlijk huis op zolder, en nu in mijn appartement weer. Het is in de zomer heter en in de winter wel wat kouder dan de rest van het huis. Ook heb je, bij regen en wind, meer last van herrie. Ik ben eraan gewend, maar mijn vriend kon er onlangs met het slechte weer niet van slapen. Maar ik heb voor zover ik weet bijna nooit gewenst dat mijn slaapkamer op een normale verdieping was geweest.
Ik sliep vroeger bij mijn ouders thuis op zolder. De wc een verdieping lager was, vond ik wel echt een nadeel. Of het er warmer was, kan ik me eigenlijk niet herinneren.
Voor een woonkamer is een hoge ruimte wel lekker. Ik heb ook hoge plafonds en dat geeft wel ruimte, maar ik de slaapkamer zou het me weinig uitmaken geloof ik. Ik zou liever op dezelfde verdieping als het toilet slapen. En ook niet twee hoog, omdat ik er geen zin in zou hebben telkens drie trappen te lopen. Waar ga je je was drogen?
Alle reacties Link kopieren
Als het nieuwbouw is, is het dan niet mogelijk om op zolder ook een (kleine) badkamer te laten installeren?
Alle reacties Link kopieren
Dat van die warmte lijkt me eigenlijk het grootste nadeel. Maar kan daar geen rekening mee gehouden worden? Sowieso wordt er wel vaker op zolder geslapen, maar ik heb er geen ervaring mee.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie snelle reacties. Wij vinden een slaapkamer wel belangrijk. En natuurlijk voldoende ruimte voor bijbehorende kledingkast ;). We gaan de was ook drogen op zolder. We willen hier wel een apart kamertje voor creëren.
Alle reacties Link kopieren
quote:ajok schreef op 20 december 2014 @ 18:21:

Als het nieuwbouw is, is het dan niet mogelijk om op zolder ook een (kleine) badkamer te laten installeren?Nu nog niet, we hebben nog geen kinderen enz. Maar dit is wel onze wens voor de toekomst. Nu komt er, als we er gaan slapen, alleen een wastafel.
Alle reacties Link kopieren
Als het zo hoog is dan kan je daar met gemak een plafondventilator laten plaatsen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Alle reacties Link kopieren
Heb je wel een vaste trap naar zolder?
Wij hebben op dit moment de studeer- en logeerkamer op zolder; ik hen nog geen klachten gehad, maar hoe het klimaat is is grotendeels afhankelijk van je isolatie, ventilatie en verwarming en dat verschilt per huis natuurlijk.



Op termijn maken we er twee kinderkamers bij; ik denk dat we er dan ook een badkamer bij maken, wel zo handig.
Alle reacties Link kopieren
quote:chismes schreef op 20 december 2014 @ 18:28:

Heb je wel een vaste trap naar zolder?Ja, dat wel
Alle reacties Link kopieren
Warmte vind ik hier erg meevallen (voordeel van nieuwbouw ook denk ik), maar de afgelopen dagen heb ik wel wat last van de wind, die maakt een stuk meer herrie op zolder. Ik heb verder een grote slaapkamer op de eerste verdieping, maar die vond ik te mooi voor een slaapkamer, dat is nu een grote werk-/hobbyruimte. Badkamer een verdieping lager maakt me niets uit, maar ik ben ook niet anders gewend.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een wastafel in je slaapkamer wel erg achterhaald. Dat betekent ook veel toiletspulletjes etc. dus snel rommelig. Ook lastig als je niet tegelijk opstaat of naar bed gaat.

Waarom zou je om je te wassen etc. niet even naar beneden lopen?

Een toilet zou ik veel belangrijker vinden.



Vind een wastafel ook erg ongezellig en ouderwets staan. Ook zonde van de ruimte.
quote:fox21 schreef op 20 december 2014 @ 18:24:

Bedankt voor jullie snelle reacties. Wij vinden een slaapkamer wel belangrijk. En natuurlijk voldoende ruimte voor bijbehorende kledingkast ;). We gaan de was ook drogen op zolder. We willen hier wel een apart kamertje voor creëren.Ik zou vragen of ze het dan in de bouw wel voor willen bereiden (met waterleidingen / afvoer / rioleringsbuis). Dat kost je vaak de kop niet, terwijl dat ook later doen heel kostbaar is (denk aan hakken en breken, muren opnieuw stucen/tegelen/enz. Dat soort leidingen zitten grotendeels in je muren en plafonds en kost echt veel rommel en geld als je het later doet)!
Alle reacties Link kopieren
Ik sliep vroeger op zolder. Er was wel een groot dakraam.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
quote:veensteker schreef op 20 december 2014 @ 18:53:

Ik vind een wastafel in je slaapkamer wel erg achterhaald. Dat betekent ook veel toiletspulletjes etc. dus snel rommelig. Ook lastig als je niet tegelijk opstaat of naar bed gaat.

Waarom zou je om je te wassen etc. niet even naar beneden lopen?

Een toilet zou ik veel belangrijker vinden.



Vind een wastafel ook erg ongezellig en ouderwets staan. Ook zonde van de ruimte.Ben ik het helemaal niet mee eens . Ik vind het heel fijn dat ik gelijk bij mijn kledingkast mijn make-up kan doen enn dat je na een gezellige nacht niet naar de gezamenlijke badkamer hoeft. Ik zou niet anders willen. Daarbij komt de wastafel niet naast het bed in een hoekje. We maken een half hoge muur waarachter de wastafel komt en inloopkast. Toilet zou idd wel ook heel handig zijn! Ben alleen bang dat dat een beetje kostbaar wordt.
quote:fox21 schreef op 20 december 2014 @ 19:14:

[...]





Ben ik het helemaal niet mee eens . Ik vind het heel fijn dat ik gelijk bij mijn kledingkast mijn make-up kan doen enn dat je na een gezellige nacht niet naar de gezamenlijke badkamer hoeft. Ik zou niet anders willen. Daarbij komt de wastafel niet naast het bed in een hoekje. We maken een half hoge muur waarachter de wastafel komt en inloopkast. Toilet zou idd wel ook heel handig zijn! Ben alleen bang dat dat een beetje kostbaar wordt.Loze leidingen en afvoeren kosten bijna niets, en daarmee kun je desnoods zelf voor een paar hinder euro een toilet realiseren (of op je gemakje sparen tot je het een ander kunt laten doen).
Alle reacties Link kopieren
Ik slaap met mijn man op de zolder van mijn ouders als we daar zijn. Het afgelopen jaar hebben we daar veel geslapen en wij vinden het echt heel fijn. Zo fijn dat ik in ons volgende huis graag een grote zolderslaapkamer wil.

Dat de badkamer een verdieping lager Is hebben we nog nooit vervelend gevonden.
Hebben jullie stilgestaan bij een tweede vluchtweg in geval van brand?
Alle reacties Link kopieren
Er zijn toch heel veel mensen die in huizen wonen waar de enige wc op de begane grond is? Daar krijg je helemaal geen enge ziektes ofzo van hoor, ik snap dan ook niet zo dat dat invloed zou hebben op 'slapen op zolder'.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Toen mijn zoon op zolder ging slapen hebben wij een lange brandladder gekocht. Zo kon hij bij evt brand via het dakraam ontsnappen.
Alle reacties Link kopieren
Hier wordt de zolder erg warm en koud, maar is niet geïsoleerd.

Bij mijn ouders ook. Daar sliep ik er, dat was vooral bij hitte echt ondoenlijk. Dan mochten we laat naar bed (en dan nog heet) of een verdieping lager slapen.



Zat wel een groot raam in, maar dat hielp niet. Het is wel een enorm over 2,5 verdiepingen doorlopend schuin dak, dat vangt misschien nog meer warmte als normaal. Ook nog eens zwarte (hier oranje) dakpannen wat extra warmte opneemt.
Alle reacties Link kopieren
quote:himalaya schreef op 20 december 2014 @ 20:33:

Er zijn toch heel veel mensen die in huizen wonen waar de enige wc op de begane grond is? Daar krijg je helemaal geen enge ziektes ofzo van hoor, ik snap dan ook niet zo dat dat invloed zou hebben op 'slapen op zolder'.Als je buikgriep of diarree krijgt midden in de nacht ben je wel heel blij met een wc boven. Of als je snachts eruit moet om te plassen.
Alle reacties Link kopieren
quote:ollekebollekeknolleke schreef op 21 december 2014 @ 08:33:

[...]





Als je buikgriep of diarree krijgt midden in de nacht ben je wel heel blij met een wc boven. Of als je snachts eruit moet om te plassen.Ik heb daar echt geen last van. Vind het echt geen enkel bezwaar om even een trap af te lopen, dat doe ik mijn hele leven al. En bij buikgriep (wat ik een jaar of 6 geleden voor het laatst had), woon je toch op de wc

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven