smart city coupe 1999 doen?

11-02-2016 06:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Zijn er hier überhaupt mensen die in een smart city coupe rijden uit 1999?

Graag wil ik weten wat jullie ervaring is met deze auto.



Mijn huidige auto is een ford ka uit 1997 met bijna 114.000 km op de teller. Overigens een goede auto, start altijd. Binnenkort moet ka de APK krijgen en een beurt. Nu is alleen de kachelkraan kapot, kost zo'n ¤75 maar de monteur zei wel dat m'n dorpels aardig doorgeroest zijn, typisch een ka kwaal. Ben benieuwd of de auto door de keuring komt.



De smart city coupe is van 1999 met 120.034 km op de teller.

Ik zou deze auto graag willen, omdat deze nog goedkoper is in wegenbelasting en verzekering, benzine etc. Maar ik wil graag weten of er altijd veel aan mankeert. Kijk een oudere auto kopen is altijd een gok, en je moet altijd maar afwachten waar je mee thuis komt.

Overigens ga ik niet veel km maken met de auto. Ik rijd s'ochtends 6 km heen en terug dus 12 km totaal en voor de rest rijd ik een beetje in de buurt voor een boodschap en familie/vrienden. Het verste wat ik ga rijden is 30 km naar een vriendin heen en terug. Maat dat rij ik op een 80 km weg. Eigenlijk rij ik nooit op de snelweg.



Ik zit echt in dubio. Ga ik voor de smart of ga ik ka laten keuren en rijd nog 1 jaar verder. Heb overigens vanmiddag de proefrit met de smart.

Mijn vriend vind het vreselijk en zegt dat ik op alles achteruit ga, qua ruimte, km stand. Maar ja die vind de smart gewoon geen auto. Dat is zijn vooroordeel.



Tja..wat is wijs?
Leef & laat leven!
Alle reacties Link kopieren
Tja, persoonlijk vind ik een smart een soort kliko. En 17 jaar oud met 120000 km? Daar zijn dus kleine eindjes mee gereden dus de kans bestaat dat je kosten gaat krijgen aan de versnelling. Ik zou nog even verder kijken en navragen wat het kost de dorpels te lassen.
Je hebt hierin natuurlijk geen goed of fout maar dat wat jij zegt is het dus niet...
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is inderdaad persoonlijke smaak een smart.

Mijn ka was ook 16 jaar oud met 93.000 km op de teller. Volgens mij ook altijd kleine stukjes mee gereden, maar ik heb eigenlijk nooit iets gehad met ka. Dus weet niet of dat heel veel zegt.

Kan altijd verder kijken en even de APK afwachten natuurlijk. Ik zit niet op een schopstoel.

En misschien als ik erin gereden heb, vind ik er niks aan dat kan.

Heb geen idee wat ik er van moet verwachten. Laat het vanmiddag rustig op me af komen.
Leef & laat leven!
Ik ben een beetje gekleurd, want groot fan van smart



Het is belangrijk of je kan achterhalen dat het motorblok is gereviseerd. Dat was een zwakke plek bij de smart 450 (1e lichting smarts). Bekijk ook door wie de motor is gereviseerd.



Wellicht krijg je betere reacties op het smart forum (aan elkaar en .nl erachter). Daar weten ze alles over smarts.
Zou je niet graag in leeftijd een jongere auto willen kopen? En met minder kilometers op zijn teller?

Op deze manier ga je van heel oud naar heel oud. Lijkt mij een belangrijk punt om mee te nemen in je overwegen of je dit moet doen en of je dit moet willen.



De ene auto inruilen vanwege gebreken die reeds bekend zijn en mogelijk gebreken die er bovenop komen voor een ander die op basis van leeftijd wellicht ook een en ander zal gaan mankeren.



Tuurlijk weet je van geen enkele auto hoe deze het zal doen. Zelfs een nieuwe auto uit de fabriek kan een auto zijn waarmee veel pech gaat ontstaan.

Echter ik zou bij aankoop andere auto wel kijken dat ik er een koop die qua leeftijd weer wat jaartjes jonger is dan de huidige auto.

En dat hoeft niet persé duurder te zijn dan die uit 1999 te zijn die je nu op het oog hebt.
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 11 februari 2016 @ 07:16:

Ik ben een beetje gekleurd, want groot fan van smart



Het is belangrijk of je kan achterhalen dat het motorblok is gereviseerd. Dat was een zwakke plek bij de smart 450 (1e lichting smarts). Bekijk ook door wie de motor is gereviseerd.



Wellicht krijg je betere reacties op het smart forum (aan elkaar en .nl erachter). Daar weten ze alles over smarts.



En als de motor van de auto niet gereviseerd is, is het dan beter om de auto te laten staan?

Heb mij aangemeld bij het smartforum maar ik kom er niet op helaas.
Leef & laat leven!
Alle reacties Link kopieren
quote:Troelalaaaa schreef op 11 februari 2016 @ 07:24:

Zou je niet graag in leeftijd een jongere auto willen kopen?

Op deze manier ga je van heel oud naar heel oud. Lijkt mij een belangrijk punt omgeving overwegen of je dit moet doen en of je dit moet willen.



De ene inruilen vanwege gebreken die reeds bekend zijn en mogelijk gebreken die er bovenop komen voor een ander die op basis van leeftijd wellicht ook een en ander zal gaan mankeren.



Tuurlijk weet je van geen enkele auto hoe deze het zal doen. Zelfs een nieuwe auto uit de fabriek kan een auto zijn waarmee veel pech gaat ontstaan.

Echter ik zou bij aankoop andere auto wel kijken dat ik er een koop die qua leeftijd weer wat jaartjes jonger is dan de huidige auto.

En dat hoeft niet persé duurder te zijn dan die uit 1999 te zijn die je nu op het oog hebt.



Het maakt mij niet eens zozeer uit hoe oud de auto is, als hij maar goed rijd.

Ik heb naar jongere modellen gekeken en daar betaal je al snel ¤4000/5000 voor en dat vind ik teveel geld voor een auto. Maakt ook niet uit welk merk. Een auto van een jaar of 10 vind ik gewoon nog best prijzig, zeker als je er een wilt met kmstand onder de 100.000.

Ik weet gewoon echt niet wat goed is..wat ik wel weet is dat er een smart gaat komen. Of dat nu deze maand is, over 1 jaar of over 5 jaar, ik wil gewoon heel graag een keer zo'n auto in m'n leven gehad hebben.
Leef & laat leven!
quote:chick28 schreef op 11 februari 2016 @ 07:26:

[...]

En als de motor van de auto niet gereviseerd is, is het dan beter om de auto te laten staan?

Heb mij aangemeld bij het smartforum maar ik kom er niet op helaas.



Ja, laten staan. Daar krijg je problemen mee.



Als je het forum leest zonder dat je inlogt kan je al heel veel informatie vinden.
quote:chick28 schreef op 11 februari 2016 @ 07:32:

[...] Het maakt mij niet eens zozeer uit hoe oud de auto is, als hij maar goed rijd.

Ik heb naar jongere modellen gekeken en daar betaal je al snel ¤4000/5000 voor en dat vind ik teveel geld voor een auto. Maakt ook niet uit welk merk. Een auto van een jaar of 10 vind ik gewoon nog best prijzig, zeker als je er een wilt met kmstand onder de 100.000.

Ik weet gewoon echt niet wat goed is..wat ik wel weet is dat er een smart gaat komen. Of dat nu deze maand is, over 1 jaar of over 5 jaar, ik wil gewoon heel graag een keer zo'n auto in m'n leven gehad hebben.Snap ik
quote:Troelalaaaa schreef op 11 februari 2016 @ 07:24:

Zou je niet graag in leeftijd een jongere auto willen kopen?

Op deze manier ga je van heel oud naar heel oud. Lijkt mij een belangrijk punt omgeving overwegen of je dit moet doen en of je dit moet willen.



De ene inruilen vanwege gebreken die reeds bekend zijn en mogelijk gebreken die er bovenop komen voor een ander die op basis van leeftijd wellicht ook een en ander zal gaan mankeren.



Tuurlijk weet je van geen enkele auto hoe deze het zal doen. Zelfs een nieuwe auto uit de fabriek kan een auto zijn waarmee veel pech gaat ontstaan.

Echter ik zou bij aankoop andere auto wel kijken dat ik er een koop die qua leeftijd weer wat jaartjes jonger is dan de huidige auto.

En dat hoeft niet persé duurder te zijn dan die uit 1999 te zijn die je nu op het oog hebt.Dit. Ik zie een paar Smarts staan uit 1999 met deze kilometerstand en die kosten rond de 1.500 euro. Voor dat geld heb je een jongere Ka met minder kilometers.
Alle reacties Link kopieren
quote:chick28 schreef op 11 februari 2016 @ 07:32:

[...]





Het maakt mij niet eens zozeer uit hoe oud de auto is, als hij maar goed rijd.

Ik heb naar jongere modellen gekeken en daar betaal je al snel ¤4000/5000 voor en dat vind ik teveel geld voor een auto. Maakt ook niet uit welk merk. Een auto van een jaar of 10 vind ik gewoon nog best prijzig, zeker als je er een wilt met kmstand onder de 100.000.

Ik weet gewoon echt niet wat goed is..wat ik wel weet is dat er een smart gaat komen. Of dat nu deze maand is, over 1 jaar of over 5 jaar, ik wil gewoon heel graag een keer zo'n auto in m'n leven gehad hebben.



Hoe oud een auto is en hoeveel hij heeft gereden heeft natuurlijk wel veel te maken met hoe goed hij nog is en de verwachtte kosten. Dus is het een beetje raar om te zeggen dat dat je niks uitmaakt. Daarnaast is de smart een auto waar je relatief veel voor betaalt door de naam, hij is relatief duur in zijn klasse (hoeveel ik het met je vriend eens ben dat het geen auto is, maar dat is inderdaad een kwestie van smaak). Dus als het je echt om kosten en onderhoud gaat, is dit geen logische keuze. Maar het klinkt meer alsof jij gewoon heel graag een smart wilt. Dat mag, en dan moet je dat ook vooral doen, maar besef dan wel dat je mede betaalt voor het feit dat het een specifieke auto is.

Op zich is inderdaad een auto uit 97 met 114k op de teller inruilen voor een uit 99 met 120k niet echt een vooruitgang wat betreft kans op problemen. En je levert inderdaad gigantisch in qua ruimte. Dus het zou mijn keuze zeker niet zijn.
Alle reacties Link kopieren
quote:smart79 schreef op 11 februari 2016 @ 07:35:

[...]





Ja, laten staan. Daar krijg je problemen mee.



Als je het forum leest zonder dat je inlogt kan je al heel veel informatie vinden.Het is me gelukt om op het forum te komen. Nu gelijk van alles uitzoeken. En wellicht een bericht maken.
Leef & laat leven!
Alle reacties Link kopieren
Ieder z'n mening is zo verschillend. De een zegt wel, de ander zegt niet. Ik ga gewoon eerst eens een lange proefrit doen en eens goed rijden met de smart. Misschien kom ik terug van de proefrit en vind ik het helemaal niks. Maar hey dat kan ik nu nog niet beoordelen, want ik heb er nog nooit ingereden.



Overigens nausicaa ben ik het helemaal eens met je bericht. Maar wat je er ook zegt is dat ik echt graag een smart wil. Maar of ik er echt op vooruit ga, dan zeg ik ook NEE. Want m'n ka is nog goed en rijd altijd.

Oh en die auto zit al een tijdje in m'n hoofd. Daarom is het gewoon eens goed dat ik een proefrit ga maken. Misschien valt de auto zo tegen dat ik echt nooit meer in een smart wil.

Maar er is nog niks gekocht en misschien wilt de man zo weinig voor m'n eigen auto geven, dat het er dan ook niet inzit. Moet er ook een goed gevoel bij hebben. En als de verkoper opdringerig gaat doen, dan ben ik er ook zo klaar mee.

Het is altijd zo afwachten hoe het afloopt. Ook grote kans dat deze smart het niet word.
Leef & laat leven!
quote:nausicaa schreef op 11 februari 2016 @ 07:47:

[...]

En je levert inderdaad gigantisch in qua ruimte.



Dit is niet helemaal waar. Qua kofferruimte is de smart praktischer, want rechttoe rechtaan.

De Ka heeft een achterbank en in theorie zou je mensen mee kunnen nemen. Echter, ben je een beetje lang (zoals ik) dan moet de bestuurdersstoel zover naar achter dat de achterbank onbruikbaar is.
Alle reacties Link kopieren
in mijn smart past meer in de kofferruimte dan in de Ka van mijn moeder.



wat smart79 ook zegt: kijk naar de motor. de eerst lichting (dat is ik dacht tot 2005) "valt om" na 100.000 kilometer. die daarna zijn wel goed. ik heb zelf een nieuwere.



ik vind het een ideale auto. piepklein en toch heel ruim van binnen stiekem. en er is altijd wel een parkeerplek te vinden.



het enige nadeel vind ik de stugheid. waar ik met onze andere auto met 45/50 over een drempel kan moet mijn smartie er haast vanuit stilstand overheen.



maar toch zou ik zomaar weer een nieuwe smart kunnen kopen als deze op is. al vind ik het nieuwe model extreem lelijk. net een 45km wagentje
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Blij om te lezen dat er ook mensen zijn die een smart wel een leuke auto vinden.



Oh ja en als de verkoper zegt dat de moter gereviseerd is en ik wil daar een factuur van zien, en hij zegt die heb ik niet...dan weet ik al genoeg. Want ik heb gelezen dat heel het motorblok vervangen moet worden en niet een deel. Want dan is de motor zo weer kapot.

Word nog een lastige keuze denk ik.
Leef & laat leven!
Alle reacties Link kopieren
Wat anderen ook al schreven, deze eerste generatie smart heeft veel problemen. Niet doen dus! Een smart uit minimaal 2004 is stukken beter. Maar daar zit natuurlijk ook een prijskaartje aan. Misschien een wat jongere ford ka een idee? Daar is veel aanbod in.

Anders een Peugeot 106, die zijn ook heel licht en dus goedkoop qua maandelijkse lasten. Hebben wel soms problemen met de koppakking. Liefst heb je er 1 <120.000 km, of waarbij de koppakking al is vervangen. En als je gaat kijken naar de auto, Letten op witte smurrie onder de olievuldop.
Alle reacties Link kopieren
Smart is van Mercedes. Onderdelen zijn erg prijzig.

Ik zou voor een Aziatische gaan! Toyota, Suzuki e.d. Hele goede, sterke en degelijke auto's.

Je kunt ook de keuring van de Ka afwachten en daar nog een jaar mee doorrijden, als hij erdoor komt. Maar die oude Ka's roesten vaak, dus een andere oude Ka kopen zou ik niet doen.
Alle reacties Link kopieren
als je trouwens zo'n oude auto zoekt dan zou ik voor een suzuki swift gaan. die gaan gewoon niet kapot (of het zijn van die kleine debiele dingetjes en uiteindelijk zijn het zoveel kleine dingetjes dat het de moeite niet meer is, maar ik zou zó een swift van rond 2000 kopen)
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
suzuki swiftjes te kust en te keur
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Rijd je daar nou ook mee op de snelweg?



Lijkt mij zo eng, zelfde met die alto's hoor.

Je hebt gewoon geen wegligging.

Maar ik zou het wel doen, maar zeer zeker niet voor meer dan 1000.-

Meeste kleine auto's van rond die leeftijd gaan weg tussen de 300-700.

Dus 1000 is al veel
Alle reacties Link kopieren
quote:Zusenzoo schreef op 11 februari 2016 @ 09:13:

Rijd je daar nou ook mee op de snelweg?



Lijkt mij zo eng, zelfde met die alto's hoor.

Je hebt gewoon geen wegligging.

Maar ik zou het wel doen, maar zeer zeker niet voor meer dan 1000.-

Meeste kleine auto's van rond die leeftijd gaan weg tussen de 300-700.

Dus 1000 is al veel





ik wel. ik ga er niet mee op vakantie naar zuid frankrijk, maar wel gewoon door nederland.



met veel wind is het wel hard werken af en toe omdat hij toch vrij hoog is, maar dat is met meer auto's.



al gingen wij vroeger met 2 ouders en 3 kinderen met een vouwwagen erachter in een fiat uno naar frankrijk. en die is qua omvang echt niet groter dan de smart.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriendin reed dat als haar eerste autotje, de moter is ontploft op de snelweg



Echt 2 maanden later gebeurde precies hetzelfde met een andere vriendin haar smart!



Behalve dat het veelste klein is, is het echt gevaarlijk op de snelwegen als er een harde wind is zit je zo in de vluchtstrook. Verder zou ik een nieuwere auto kiezen, het zijn teveel km voor zo een oude smart
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook naar alle andere merken gekeken, ook die jullie benoemen. Maar dat is allemaal niet mijn type auto. Een jongere ka zou er zeker ook kunnen inzitten. Maar kan ook altijd doorsparen voor een jongere smart.

Zoiezo wacht ik vanmiddag even af. Ik ga eerst de proefrit doen en dan zie ik wel.

Er zijn zoveel auto's die ik mooi vind, maar dan niet betaalbaar met mijn maandelijkse inkomsten. FIAT 500, mini cooper, citroen ds3. Maar ja die zijn voor mij gewoon niet te betalen.

Zal er eens goed over nadenken. Denk dat ik de auto van vanmiddag maar laat gaan.
Leef & laat leven!
Alle reacties Link kopieren
FIAT uno heeft wel een andere wegligging hoor, net als een swift.

Daarmee zou ik ook gewoon de snelweg opgaan.

Eem smart is nog kleiner dan een invalide wagentje. Je bent een sitting duck dan, afhankelijk van het weer of een andere weggebruiker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven