Smerigheid in oor kat

19-11-2015 22:54 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allen,



Ik heb sinds een aantal maanden hele lieve kat. Hij komt uit een gastgezin via het dierenasiel en dat heb ik gemerkt, ben al een aantal keer bij de dierenarts geweest. Maar al met al zeggen ze steeds dat hij gezond is en dat het normaal is dat asielkatten in het begin moeilijkheden hebben. Vanaf het begin heeft hij al last van zijn oortjes. Ik ben hiervoor al twee keer bij de dierenarts geweest, maar zij zeggen gewoon dat het smeer is en geen oormijt. Hij krabt veel en schud ook veel met zijn oor en toen ik er vanmiddag met een tissue doorheen ging was de tissue helemaal zwart. Kort daarna krabde hij weer in zijn oor en kwam er iets zwarts uit van een halve centimeter. Ben ik over bezorgd of is dit iets waarvoor ik voor de derde keer terug moet naar de dierenarts?



Alvast bedankt voor jullie hulp.
Ik zou naar een andere dierenarts gaan
Alle reacties Link kopieren
Lijkt me toch echt oormijt, andere DA?
verba volant, scripta manent.
Alle reacties Link kopieren
terug naar de dierenarts
Alle reacties Link kopieren
Hoeft geen oormijt te zijn hoor. Mijn kat heeft overmatige aanmaak oorsmeer. Als ik met een tissue in zijn oor ga komt die er ook zwart uit. Maar mijn kat heeft er verder geen last van gelukkig.
Kunnen ook poliepen zijn, als het oor stinkt is het negen van de tien keer mijt, vraag de da eens te kijken naar zijn poliepen in zijn oor, succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:Shebyte schreef op 19 november 2015 @ 23:01:

Hoeft geen oormijt te zijn hoor. Mijn kat heeft overmatige aanmaak oorsmeer. Als ik met een tissue in zijn oor ga komt die er ook zwart uit. Maar mijn kat heeft er verder geen last van gelukkig.Hier ook hetzelfde.
Prrrr, mauw miawwwww.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat heeft hetzelfde, maar heeft wel oormijt. Het is een scottish fold en hij vindt het lastig om zelf zijn oortjes schoon te houden. Hij heeft er zalf voor en krijgt tevens iedere maand een pipetje voor wormpjes, vlooien en oormijt (3 in 1). Volgensmij zijn die pipetjes van stronghold.
Weet je hoe oud ie is? Want vieze oren is iets waar vooral de senioren last van hebben. Maar het kan ook normaal zijn, dat ze gewoon wat teveel oorsmeer aanmaken. Of een allergie, kan ook voor meer smeer zorgen. Mijn hond is niet echt allergisch maar allergisch aangelegd en in de zomer heeft ze wat meer smeer in haar oren en wat rooie plekken op haar buik. Niet genoeg om ook echt over een allergie te spreken, ik hoef er niks aan te doen. In de zomer zijn er veel meer allergenen, in de lucht, maar ook door de planten waar ze met haar buik overheen strijkt. Dat levert lichte irritatie op, verder niks.



Wat ik doe met vieze oren van een kat, is een tissue in een kegelvorm draaien zodat ie precies in het oor past. Geen punt eraan, want je kunt, net als bij een mens, te ver in het oor peuteren. En dan pak ik de kat stevig vast (de mijne stribbelen nogal tegen namelijk) en duw dat kegeltje in het oor, voorzichtig. Dan ga ik de oorschelp masseren, van helemaal achterop het oor uit naar buiten. Alsof je het laatste restje van een tube eruit probeert te kneden. En dat kun je best hard doen, dat masseren, ze gaan meestal ook hard tegenduwen. Zorg wel dat je niet het smeer verder het oor in druk, ik draai de tissue dan wat rond, voorzichtig, zodat ik het smeer ermee opneem maar duw de tissue er niet verder in. Lange uitleg maar een kat zijn oren zijn erg gevoelig en erg belangrijk voor ze dus goed verzorgen is wel belangrijk.



Bij de oudjes, de katten, doe ik het sowieso een paar keer per jaar anders alleen bij noodzaak. Mijt kan de dierenarts checken onder de microscoop, dus als hij zegt dat ie dat niet heeft, dan zal het wel hoor, de diagnose is niet moeilijk te stellen iig. Maar je kunt een second opininion vragen natuurlijk. Bij de honden reinig ik alleen bij onze reu af en toe, hij heeft nl hangoren en die hebben meer smeer. Je zou nog een allergietest kunnen overwegen, bij allergie komt het iig ook voor dat ze meer smeer aanmaken. Ik ken verder geen andere aandoeningen die meer smeer geven, behalve ouderdom.



Ze gaan dan nog een tijdje met de kop schudden na mijn tissue-oor-behandeling maar dan is iig het ergste eruit. Ik gebruik nooit meer olie of ander reinigingsspul voor een kat, want dat oor loopt verder door dan bij andere dieren, dacht ik. Bij mijn honden gebruik ik een reiniger zonder alcohol van Espree, een reiniger zonder alcohol is echt beter voor het milieu van het oor. Ik gebruik geen wattenstaafjes. Je kunt ook, als je smalle vingertoppen hebt, een tissue goed om je vinger draaien en daarmee hetzelfde doen als met een kegeltje tissue.



Bij mijn reu kan ik mijn hele vinger in zijn oor kwijt want die is heul groot. En dan poer ik gewoon in rondjes rond in zijn oor, werkt perfect. Sinds ik glutenvrij voer, heeft ie minder smeer. Hij heeft 1 keer een oorontsteking gehad en daarom check ik het wel regelmatig. Altijd doen als ze oorproblemen hebben want het kan uit de hand lopen en katten kunnen daar sneller doof door worden dan andere dieren, dat heeft te maken met de anatomie van hun oren. Bij een konijn kan een oorontsteking letterlijk fataal aflopen. Maar da's een ander verhaal
Idd, Stronghold is een heel goed vlooien en andere parasietenmiddel, ik gebruik die nu voor al mijn dieren het liefst, alleen is ie helaas moeilijk verrkijgbaar want niet te kopen online en mijn dierenarts heeft elke keer te weinig voorraad liggen. Dus ik promoot hem ook maar even. . Hij is wel duur maar ik zweer erbij, vlooien schijnen namelijk een weerstand op te bouwen tegen soorten gif en op sommige merken reageren vlooien slecht, vind ik. Ik wissel dan ook van merk. Advantage en Frontline zijn ook goed.



Stronghold is een perfect middel tegen alle soorten mijt, ook vachtmijt en er zit bescherming in tegen meer parasieten dan alle andere merken, voor zover ik weet. Voor konijnen moet je de kittenversie gebruiken. Ik geef ze dus ook aan mijn konijnen, ook al hebben ze nauwelijks last van vlooien trouwens. Vlooien hun voorkeur is in deze volgorde: katten, honden, mensen en daarna pas konijnen, ik dacht omdat ze niet door hun huid kunnen bijten. Maar ik heb 1 keer een vlooienplaag gehad en tot mijn gruwel vond ik toen een vlo in mijn konijn zijn vacht. En ze hebben 1 keer vachtmijt gehad, waarschijnlijk door een lage weerstand. Maar ik moet toch de hele bups ontvlooien dus koop ik ook voor de konijnen, voor extra zekerheid.



Maar idd, als je die geeft, is gewoon een vlooienpipet ook dus, dan sluit je mijt vanzelf uit. Verkrijgbaar bij de dierenarts en verder kan ik iig nergens een plek vinden waar ze die verkopen, dierenwinkels volgens mij ook niet. Waarom, snap ik niet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven