Sociale huurwoning: tips voor afspraak contracttekenen

20-11-2016 22:24 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Over enkele dagen kan ik eindelijk een huurcontract tekenen voor een sociale huurwoning :D

Na het tekenen krijg ik ook meteen de sleutels.

Ik heb begrepen dat deze afspraak o.a. dient om het huis nog eens goed te bezichtigen om eventuele mankementen door te geven.

Graag ontvang ik tips over waar ik op moet letten en wat verstandig is om na het tekenen meteen te regelen.



Alvast bedankt
The superficial disappears when it begins to rain...
Gelijk regelen; inschrijving gemeente en daarna de aanvraag /wijziging huurtoeslag per 1-12 2016
het is altijd lastig om bij zo'n rondgang meteen alle gebreken te zien. gelukkig krijg je altijd een maand (oid) om gebreken nog door te geven, dus maak je daar niet te veel zorgen over...



veel plezier in je nieuwe huisje!
Alle reacties Link kopieren
Maak foto's van eventueel al bekende gebreken. Veel geluk in je nieuwe woning
Meterstanden noteren!

En kijken van welke aanbieder je gebruik kan/ wil maken.

Overzetten/ aanvragen tv en internet.
Alle reacties Link kopieren
Op de eerste dag doen: fotos maken van alles wat los, vies, beschadigd of kapot is. Altijd goed om dat achter de hand te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Goed topic dit... Ik hoop binnenkort mijn nieuwe paleisje te betrekken..
Alle reacties Link kopieren
Misschien niet allemaal meer relevant nu je al gaat tekenen, maar wat ik op mijn lijstje had bij mijn bezichtiging:

- hoe oud is CV-ketel? Evt. energielabel?

- Waar zit aansluiting voor wasmachine?

- Kijken naar lekkagevlekken en navragen of dat verholpen is

- Bij appartement: wat deel je precies met de buren?

- Ligt er al een vloer en mag je die (al dan niet tegen betaling) overnemen?

- Keuken: oven/gaststel overnemen of niet?

- Hoeveel sleutels krijg je? Is er van alle deuren een sleutel aanwezig?

- Werken alle kranen? Drupt er niks?

- Zijn alle tegeltjes (keuken/badkamer) intact?

- Zitten er geen grote gaten in de muur (die je niet even snel dichtplamuurt)

- Sluiten alle deuren goed (niet kromgetrokken oid)

- Meterkast checken (geen losse kabels? misschien ook al de meterstanden opschrijven)

- Waar moet afval naartoe?
Alle reacties Link kopieren
En neem een meetlint mee!
Alle reacties Link kopieren
- zitten alle plinten vast

- kunnen alle deuren dicht (bij mij blijken er 3 niet dicht te kunnen...)

- beschadigingen aan vloer (als er al een vloer in ligt)

- beschadigingen aan muren
“We should make no mistake. Without concerted actions, the next generation will be roasted, toasted, fried and grilled.” - Christine Lagarde, IMF
Alle reacties Link kopieren
Allen bedankt voor de waardevolle tips!

Sommige dingen zijn zo vanzelfsprekend, maar dat zijn vaak bij mij de dingen die ik vergeet te controleren.

Voor iedereen die in hetzelfde schuitje zit als ik: Maak een lijst van alle genoemde punten en neem dit mee naar de afspraak
The superficial disappears when it begins to rain...
Alle reacties Link kopieren
En bij een huurwoning, zsm er andere sloten in zetten. Je weet niet wie er voor je woonde en hoeveel kopieen van de sleutels er nog in omloop zijn. Vervangen dus.
Alle reacties Link kopieren
Check goed of de overnamelijst klopt.



Zaken aangebracht door de vorige huurder, zoals plavuizen, wandjes, laminaat, ingebouwde kasten, afdakjes, aansluitingen, afvoeren en dergelijke, kan de verhuurder overnemen als een verbetering, of ze mogen blijven als jij ze van de vorige huurder overneemt.

Wat jij overneemt moet je later bij vertrek zelf weer uit de woning verwijderen (of ook overdoen aan de volgende bewoner).



Je wilt geen zaken waarvan je dacht dat ze bij het huis hoorden op jouw overnamelijstje hebben staan.
óu sont les neiges d'antan

Alle reacties Link kopieren
Welke instanties moeten ingelicht worden over het intrekken in een 'eigen' woning?
The superficial disappears when it begins to rain...
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 21 november 2016 @ 06:09:

En bij een huurwoning, zsm er andere sloten in zetten. Je weet niet wie er voor je woonde en hoeveel kopieen van de sleutels er nog in omloop zijn. Vervangen dus.echt waar, zijn er meer mensen die dat doen?
quote:miedo schreef op 23 november 2016 @ 20:04:

[...]





echt waar, zijn er meer mensen die dat doen?Wij hebben dat gedaan. Hiervoor woonde een oudere man, die aan vele buren de sleutel had gegeven, hij was ook dementerend voordat hij naar het verzorgingshuis ging.
Alle reacties Link kopieren
quote:miedo schreef op 23 november 2016 @ 20:04:

[...]echt waar, zijn er meer mensen die dat doen?

Ik kwam te wonen in een huis waar een vage gast woonde die handelde in allerlei zaken, je weet niet wie er dan allemaal aan de deur komt. En aan wie hij wel of niet sleutels heeft uitgeleend.

Wij lieten zelf ook sleutels bij maken, die lagen dan op 2 a 3 adresjes. Van 1 niet de sleutels terug gekregen toen we gingen verhuizen, weet ik veel wat die mensen er mee doen. Dus ja, wil je slim zijn, dan vervang je de sloten (alleen de cylinder) Of je zet ze van de voordeur op de achterdeur. In ieder geval wel aanpassen.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 23 november 2016 @ 22:01:

[...]



Ik kwam te wonen in een huis waar een vage gast woonde die handelde in allerlei zaken, je weet niet wie er dan allemaal aan de deur komt. En aan wie hij wel of niet sleutels heeft uitgeleend.

Wij lieten zelf ook sleutels bij maken, die lagen dan op 2 a 3 adresjes. Van 1 niet de sleutels terug gekregen toen we gingen verhuizen, weet ik veel wat die mensen er mee doen. Dus ja, wil je slim zijn, dan vervang je de sloten (alleen de cylinder) Of je zet ze van de voordeur op de achterdeur. In ieder geval wel aanpassen.tja sleutels hier kun je niet zelf namaken.Moet je aanvragen bij woningbouwcorporatie.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oude woningbouwvereniging rouleren de sloten/sleutels van de woningen door de hele stad. Bij het verlaten van de woning wordt er een nieuwe set ingezet, het oude slot wordt met ingeleverde sleutels + evt. ontbrekende aangevuld, weer in een andere woning gezet. Werkt erg goed.



Indien je een beklede trap hebt, stem af wiens verantwoordelijkheid dit is. Ik betrok mijn appartement met beklede trap een paar jaar geleden, maar werd bij het verlaten verantwoordelijk gehouden voor het verwijderen van de bekleding. En dat is rótwerk. Dat het er al in zat, daar hadden zij geen boodschap aan.
Alle reacties Link kopieren
quote:yoshe schreef op 21 november 2016 @ 06:09:

En bij een huurwoning, zsm er andere sloten in zetten. Je weet niet wie er voor je woonde en hoeveel kopieen van de sleutels er nog in omloop zijn. Vervangen dus.

Doorgaans wordt dit door verhuurder gedaan toch?

Ik betwijfel zelfs of je zelf met sloten vervangen aan de gang mag.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Alle reacties Link kopieren
quote:autumncloud schreef op 22 november 2016 @ 21:08:

Welke instanties moeten ingelicht worden over het intrekken in een 'eigen' woning?https://www.verhuizenkunjezelf.nl/adres ... doorgeven/
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
quote:simbalabimba schreef op 24 november 2016 @ 13:31:

[...]



Doorgaans wordt dit door verhuurder gedaan toch?

Ik betwijfel zelfs of je zelf met sloten vervangen aan de gang mag.Ik bewaar gewoon de oude, en met verhuizen gaat hij er gewoon terug in.
Als je je inschrijft bij de gemeente op 1 december, dan krijg je pas vanaf 1 januari huurtoeslag, want dan is de maand al begonnen, dus schrijf je zo snel mogelijk in bij de gemeente!!!!!!!!!





Zorg dat de meterstanden goed worden genoteerd!!!!!!!!!



Gefeliciteerd met je nieuwe hutje.
Alle reacties Link kopieren
quote:simbalabimba schreef op 24 november 2016 @ 13:31:

[...]



Doorgaans wordt dit door verhuurder gedaan toch?

Ik betwijfel zelfs of je zelf met sloten vervangen aan de gang mag.

Bij de woningbouw waar ik voorheen huurde deed de woningbouw het inderdaad zelf. Ze deden een rondje door het huis; meterstanden werden genoteerd, gekeken werd of de vorige huurder alles weggehaald had of had laten zitten als dat overeengekomen was en er kwam een slotenmaker die er even een ander slot inzette.

Prima geregeld.
quote:miedo schreef op 23 november 2016 @ 20:04:

[...]





echt waar, zijn er meer mensen die dat doen?Mijn woningbouwvereniging zet overal nieuwe sloten in als er een nieuwe huurder komt, maar dat wordt niet overal gedaan. Vraag het na wat zij doen en als het gewoon de oude sloten zijn, vernieuw ze dan zo snel mogelijk. Er lopen teveel gekken rond om dat zomaar te laten hangen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven