Spoedvraagje; hoe kan ik de vraag het beste stellen...?

27-02-2015 21:56 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
EDIT: inmiddels is onderstaande vraag afgerond! Geen spoed meer





Beste VIVA-forummers,



Ik heb een spoedvraagje;



Morgenochtend heb ik een bezichtiging van een woning waar ik mijn oog op heb laten vallen.

Het huis staat al ruim een half jaar te koop en heeft recent een prijsverlaging gedaan.

Nu ga ik voornamelijk kijken om te 'voelen' of het huis een thuis zou kunnen worden.

Wel wil ik tijdens de bezichtiging alvast wat informatie inwinnen bij de makelaar.

Specifiek over of er al meer bezichtigingen zijn geweest en of er veel of weinig onderhandelingsruimte is in de vraagprijs.



Ik snap dat dat er uiteindelijk nooit toe doet, want als het huis goed voelt en bij een eventuele tweede bezichtiging (al dan niet met een bouwkundige) ook het huis technisch en bouwkundig in goede staat is, de prijs wordt bepaald door wat ik kwijt wil zijn en wat de verkoper voor het huis wil ontvangen.



Toch zou ik het fijn vinden om deze informatie te krijgen. Heeft iemand suggesties hoe ik dit zou kunnen vragen? Gewoon direct vind ik zelf heel erg moeilijk... Voor een ander zou ik het geen probleem vinden, maar voor mijzelf vind ik het toch spannend. Vooral omdat ik geen pokerface heb en ik me makkelijk in mijn kaarten laat kijken....

Zijn er mooie makkelijke vragen te formuleren die ik ook over mijn lippen zou kunnen krijgen?



Ik hoor graag jullie suggesties! En als jullie deze vragen zelf ook al eens hebben gesteld, ben ik benieuwd hoe jullie dat hebben gedaan.



NB spoedvraagje omdat ik morgenochtend de bezichtiging al heb...



Groeten,

Ariana
Alle reacties Link kopieren
Maakt het uit of er al 100 mensen eerder zijn komen kijken? Of dat jij de eerste bent?



En een half jaar te koop is nog niet zo lang
never a failure, always a lesson
Ze zijn al in prijs gezakt dus de onderhandelingsruimte is voor die mensen vermoedelijk minder. Heb je al onderzoek gedaan naar de verkoopprijs van soortgelijke woningen. En naar wat de verkopers betaald hebben destijds?

Verder denk ik dat ze niet veel gegadigden hebben gehad, anders zak je niet in prijs.

Gewoon tussen neus en lippen door vragen wat je wilt weten, daar denkt zo'n makelaar niets van.

Succes morgen!
Alle reacties Link kopieren
quote:fireandice schreef op 27 februari 2015 @ 22:00:

Maakt het uit of er al 100 mensen eerder zijn komen kijken? Of dat jij de eerste bent?



En een half jaar te koop is nog niet zo langIk snap dat het feitelijk niets uitmaakt, maar het is meer gevoelsmatig.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag wel eens: zit er nog veel speling in de vraagprijs?



Misschien erg direct. Maar je krijgt vaak wel een goed idee van de rek die er wel of niet inzit.
De zee is groen
Alle reacties Link kopieren
Je kan het gewoon vragen, het is een normale vraag en ik zie niet in hoe je op die manier in je kaarten laat kijken. Hou er wel rekening mee dat een makelaar ook z'n belangen heeft, en jou met het antwoord in een voor hem/haar meest gunstige positie probeert te drijven. Als hij zegt dat er veel bezichtigingen zijn/gepland staan, voel jij de adem van die andere potentiële kopers in je nek en neem je snellere stappen/meer risico. Een makelaar zal denk ik nooit zeggen "neuh, je bent de enige in jaren die ook maar de meest vage belangstelling toont"



Kortom: je loopt weinig risico door het gewoon te vragen, maar het gaat je waarschijnlijk helemaal niets opleveren.



Succes!
Alle reacties Link kopieren
quote:betjebig schreef op 27 februari 2015 @ 22:04:

Ze zijn al in prijs gezakt dus de onderhandelingsruimte is voor die mensen vermoedelijk minder. Heb je al onderzoek gedaan naar de verkoopprijs van soortgelijke woningen. En naar wat de verkopers betaald hebben destijds?

Verder denk ik dat ze niet veel gegadigden hebben gehad, anders zak je niet in prijs.

Gewoon tussen neus en lippen door vragen wat je wilt weten, daar denkt zo'n makelaar niets van.

Succes morgen!



Bedankt voor je reactie. Woningen die in 2014 zijn verkocht varieren van 25k meer tot 25k minder... En van wat ik uit die foto's opmaak en de oppervlakte lijkt er niet een hele goede verklaring voor te zijn.



Veb je antwoord op mijn vraag: Misschien gewoon proberen andere kant op te kijken terwijl ik het terloops aan hem vraag.

Gek eigenlijk he dat ik het me aantrek hoe hij mijn vraag zou vinden?

Als ik logisch nadenk dan zou ik me niets van zijn reactie aan moeten trekken, maar verwacht toch dat ik dat zal doen...
Alle reacties Link kopieren
Misschien moeten ze er snel vanaf? Of zijn ze iets hoger begonnen? Ga eerst eens kijken of je het echt een leuk huis vindt.

Je kan de makelaar vragen of er ruimte in de prijs zit.
elke dag waarin je je druk maakt over je verleden, gaat af van je toekomst
Alle reacties Link kopieren
http://onderhandelen.nl/h ... -die-u-beslist-moet-doen/





http://www.aankooptaxateur.nl/onderhandeltips
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:groenogig_monster schreef op 27 februari 2015 @ 22:07:

Ik vraag wel eens: zit er nog veel speling in de vraagprijs?



Misschien erg direct. Maar je krijgt vaak wel een goed idee van de rek die er wel of niet inzit.Ok dat is misschien nog wel een optie... Dat hoor ik mezelf nog wel vragen, bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Neem iemand mee als je zulke dingen niet durft.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 27 februari 2015 @ 22:09:

Je kan het gewoon vragen, het is een normale vraag en ik zie niet in hoe je op die manier in je kaarten laat kijken. Hou er wel rekening mee dat een makelaar ook z'n belangen heeft, en jou met het antwoord in een voor hem/haar meest gunstige positie probeert te drijven. Als hij zegt dat er veel bezichtigingen zijn/gepland staan, voel jij de adem van die andere potentiële kopers in je nek en neem je snellere stappen/meer risico. Een makelaar zal denk ik nooit zeggen "neuh, je bent de enige in jaren die ook maar de meest vage belangstelling toont"



Kortom: je loopt weinig risico door het gewoon te vragen, maar het gaat je waarschijnlijk helemaal niets opleveren.



Succes!



Hihi daar heb je gelijk in, ik snap dat het antwoord dat ik krijg wellicht niet het echte is, maar stel dat...



Als ik de moed heb verzameld zal ik wel laten weten wat ik heb gevraagd en wat de reactie is.
Verwacht je nu serieus dat de makelaar je meteen gaat zeggen dat er nog veel onderhandelingsruimte is?

Dus als hij zegt dat die ruimte er niet is ga je hoger bieden?



Ik geef je een tip; neem een aankoopmakelaar als je zo naief bent
Alle reacties Link kopieren
quote:blijfgewoonbianca schreef op 27 februari 2015 @ 22:13:

Neem iemand mee als je zulke dingen niet durft.Ik wil het zelf kunnen. Lukt het me niet dan moet iemand anders het wellicht voor mij doen. Maar ja als ik mezelf zo flink vind om een huis te kopen, dan zou ik dit ook moeten kunnen vind ik. Ben alleen op zoek naar goede voorgeformuleerde vragen die ik zou kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
quote:lizlotte schreef op 27 februari 2015 @ 22:12:

Misschien moeten ze er snel vanaf? Of zijn ze iets hoger begonnen? Ga eerst eens kijken of je het echt een leuk huis vindt.

Je kan de makelaar vragen of er ruimte in de prijs zit.Ja dat wil ik ook, maar hoe stel je die vraag dan behalve direct vragen; hoeveel kan de verkoper zakken met de prijs? Lijkt me niet dat ze daar een direct en eerlijk antwoord op zullen geven. Misschien wel als ik een indirecte vraag stel en hij er een indirect antwoord op kan geven... Wie weet levert het relevante informatie op...
Alle reacties Link kopieren
Niet zo moeilijk doen, gewoon zo laag inzetten. Jij wilt een huis kopen zonder onderhandelen, ik denk niet dat een makelaar daar intrapt. Let goed op dat de makelaar er is voor de verkoper, niet voor jou.
Alle reacties Link kopieren
quote:annavanandelle schreef op 27 februari 2015 @ 22:15:

Verwacht je nu serieus dat de makelaar je meteen gaat zeggen dat er nog veel onderhandelingsruimte is?

Dus als hij zegt dat die ruimte er niet is ga je hoger bieden?



Ik geef je een tip; neem een aankoopmakelaar als je zo naief bentHet zou kunnen; het huis staat het langste te koop van de huizen die hij in zijn pakket heeft. Lijkt mij dat hij ook wil dat het huis snel verkocht wordt. Hij zal niet zeggen; ja mevrouw, er kan nog 15k vanaf. Maar wellicht wel wat informatie waar ik wat mee kan.
Alle reacties Link kopieren
quote:bootje_op_de_golven schreef op 27 februari 2015 @ 22:23:

Niet zo moeilijk doen, gewoon zo laag inzetten. Jij wilt een huis kopen zonder onderhandelen, ik denk niet dat een makelaar daar intrapt. Let goed op dat de makelaar er is voor de verkoper, niet voor jou.

Ja dat is zo...

Nou ja eerst maar eens kijken morgen. Laat wel weten hoe het op dit punt is gelopen.
Alle reacties Link kopieren
Ook ik adviseer een aankoopmakelaar, je bent niet zakelijk genoeg ben ik bang.
Alle reacties Link kopieren
quote:annavanandelle schreef op 27 februari 2015 @ 22:15:

Verwacht je nu serieus dat de makelaar je meteen gaat zeggen dat er nog veel onderhandelingsruimte is?

Dus als hij zegt dat die ruimte er niet is ga je hoger bieden?



Ik geef je een tip; neem een aankoopmakelaar als je zo naief bent



natuurlijk ga je niet hoger bieden dan wat je eraan kwijt wil. Of wat jij denkt dat het waard is na bronnen als kadaster gechecked te hebben. Maar je weet wel na zon vraag of het uberhaupt zin heeft een scherp bod uit te brengen. Het klinkt misschien raar, maar makelaars willen uiteindelijk ook gewoon verkopen. En ik ben behoorlijk wat openhartige makelaars tegen gekomen waarvan je je afvraagt voor wie ze nu eigenlijk aan het werk zijn.



Iedereen steeds maar gelijk naief noemen omdat ze een vraag hebben...
De zee is groen
Alle reacties Link kopieren
Je moet gewoon een bod doen (als het huis bevalt uiteraard) en kijken hoe die reactie is. Daar heb je veel meer aan.



Er had echt geen makelaar gesuggereerd dat het zin had gehad om 50k van de vraagprijs af te bieden nadat het huis net drie week te koop stond, maar ik heb het wel gekregen (voor uiteindelijk 40k onder de vraagprijs).
Alle reacties Link kopieren
Ladies,



Ik ga morgen gewoon het huis kijken, hopelijk is het wat.

En hopelijk kan ik de vragen stellen die ik wil vragen. Laat wel weten hoe het os gegaan.



Heel erg bedankt voor jullie supersnelle reacties!
quote:Ariana12 schreef op 27 februari 2015 @ 22:23:

[...]



Het zou kunnen; het huis staat het langste te koop van de huizen die hij in zijn pakket heeft. Lijkt mij dat hij ook wil dat het huis snel verkocht wordt. Hij zal niet zeggen; ja mevrouw, er kan nog 15k vanaf. Maar wellicht wel wat informatie waar ik wat mee kan.



Je kunt aangeven dat je het huis leuk vindt en er over wilt nadenken, misschien overleggen met je ouders. De kans is groot dat de makelaar wel laat doorschemeren of er wel of geen andere mensen zijn met interesse.



En je kunt ook bijvoorbeeld zeggen; vraagprijs 190k he... Ik moet eens kijken of ik dat wel voor elkaar krijg, 150 is geen probleem maar ..... Als je mazzel hebt, krijg je een minimum prijs.
Alle reacties Link kopieren
quote:elein schreef op 27 februari 2015 @ 22:27:

Je moet gewoon een bod doen (als het huis bevalt uiteraard) en kijken hoe die reactie is. Daar heb je veel meer aan.



Er had echt geen makelaar gesuggereerd dat het zin had gehad om 50k van de vraagprijs af te bieden nadat het huis net drie week te koop stond, maar ik heb het wel gekregen (voor uiteindelijk 40k onder de vraagprijs).



Zo! Super gedaan!

Ja dat is helemaal waar. Misschien moet ik niet zoveel druk leggen op achterhalen van info tijdens de bezichtiging en meer het huis beleven. De relevante informatie komt dan wel boven bij het eventuele bieden.
Maar wat viind je dan moeillijk aan het stellen van die vraag?

Hier hoefde ik hem niet te stellen, makelaar begon er zelf al over. Weinig ruimte. Prima. Mijn openingsbod werd er niet hoger van.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven